Verstandskies
woensdag 17 februari 2016 om 21:08
Vandaag bij de tandarts geweest omdat ik ontzettend last heb van een doorkomende verstandskies! Ze hebben een foto gemaakt en hij blijkt wel recht omhoog te komen. Nu blijkt wel dat het tandvlees eromheen en ertussen ontstoken is! Vandaar de pijn! De tandarts heeft geen idee of de verstandkies wel ertussen gaat passen ??? Ik heb zelf zoiets laat de verstandskies er gewoon uitsnijden, weg ermee! Weg met de pijn, opgezette klieren en een pijnlijk oor. Maar ze geeft aan dat ik moet spoelen en het dan wel goed komt...
Iemand een gelijksoortige ervaring?
Iemand een gelijksoortige ervaring?
woensdag 17 februari 2016 om 21:13
woensdag 17 februari 2016 om 21:16
Mijn ervaring is dat de pijn van een ontsteking in je mond vele malen erger is dan het hele proces van verstandskies trekken (verdoving) en genezing.
En wie zegt dat het niet wéér gaat ontsteken, zodra de huidige ontsteking weg is. Echt een gebed zonder eind. Helemaal als je tandarts niet eens kan vertellen of je wel de ruimte hebt voor nog een kies...
Je kunt het aankijken, maar anders zou ik toch contact opnemen met de praktijk om de kies te laten trekken.
En wie zegt dat het niet wéér gaat ontsteken, zodra de huidige ontsteking weg is. Echt een gebed zonder eind. Helemaal als je tandarts niet eens kan vertellen of je wel de ruimte hebt voor nog een kies...
Je kunt het aankijken, maar anders zou ik toch contact opnemen met de praktijk om de kies te laten trekken.
"I love not Man the less, but Nature more..."
woensdag 17 februari 2016 om 21:27
quote:Daantjer schreef op 17 februari 2016 @ 21:13:
[...]
Pfff meen je niet !! ...
Ja, ontsteking is niks waard in je mond. Vooral met zoiets nutteloos als een verstandskies. Wat pimpom zegt: het hele trekken en herstellen is minder moeite dan de ontsteking en eventuele vervelende nasleep.
Ik persoonlijk zou erop staan om gewoon de verstandskies te trekken (of laten verwijderen bij de kaakchirurg als hij nog niet door is)
[...]
Pfff meen je niet !! ...
Ja, ontsteking is niks waard in je mond. Vooral met zoiets nutteloos als een verstandskies. Wat pimpom zegt: het hele trekken en herstellen is minder moeite dan de ontsteking en eventuele vervelende nasleep.
Ik persoonlijk zou erop staan om gewoon de verstandskies te trekken (of laten verwijderen bij de kaakchirurg als hij nog niet door is)
woensdag 17 februari 2016 om 21:31
Mijn verstandskies kwam afgelopen januari door, doordat er dus nog een flapje tandvlees overheen heb ik een kaakontsteking met flink abces opgelopen. Dat moest er dus uit en ik heb alles gevoeld,
Nu ruim een maand en 3 anti biotica kuren, 2 weken van 3 x tramadol, en ongeveer 15 PCM en ibuprofen per dag (en dan nog maar 2 uur pijnvrij zijn) gaat het weer normaal.
Geloof me, ik beval liever nog een keer.
Terug naar de tandarts dus! Succes!
Nu ruim een maand en 3 anti biotica kuren, 2 weken van 3 x tramadol, en ongeveer 15 PCM en ibuprofen per dag (en dan nog maar 2 uur pijnvrij zijn) gaat het weer normaal.
woensdag 17 februari 2016 om 21:32
woensdag 17 februari 2016 om 21:35
Bij mij was het ook ontstoken geraakt. Ben van die ontsteking zelf al flink ziek geweest (koorts etc.). Kies is er toen met spoed uitgehaald door de kaakchirurg, ook omdat ik toen bijna op vakantie ging.
Laten wegsnijden bij kaakchirurg was geen pretje. Verdovingen werkten niet helemaal goed. Met meer verdovingen uiteindelijk wel. Antibiotica gekregen daarna en heb er zeker nog wel 1,5 week iets van gevoeld.
Uit voorzorg ook andere verstandskiezen weg laten halen en dat viel heel erg mee vergeleken met die ontstoken
Laten wegsnijden bij kaakchirurg was geen pretje. Verdovingen werkten niet helemaal goed. Met meer verdovingen uiteindelijk wel. Antibiotica gekregen daarna en heb er zeker nog wel 1,5 week iets van gevoeld.
Uit voorzorg ook andere verstandskiezen weg laten halen en dat viel heel erg mee vergeleken met die ontstoken
woensdag 17 februari 2016 om 21:40
quote:Daantjer schreef op 17 februari 2016 @ 21:34:
De verstandskies is nog niet doorgekomen, ze gaf aan dat de verstandkies beter eerst een stukje kan doorkomen zodat die makkelijker getrokken kan worden. Anders moeten ze snijden, maar ach heb liever geen pijn meer dan deze ellende...snijden viel mij mee. De hechting was nog het meest pijnlijke, want die trok. Je krijgt gewoon een receptje voor ibu 600 mg mee vaak als je erom vraagt.
De verstandskies is nog niet doorgekomen, ze gaf aan dat de verstandkies beter eerst een stukje kan doorkomen zodat die makkelijker getrokken kan worden. Anders moeten ze snijden, maar ach heb liever geen pijn meer dan deze ellende...snijden viel mij mee. De hechting was nog het meest pijnlijke, want die trok. Je krijgt gewoon een receptje voor ibu 600 mg mee vaak als je erom vraagt.
woensdag 17 februari 2016 om 21:49
Ik heb dit met alle vier mijn verstandskiezen meegemaakt. Ze zijn bij mij een voor een komen groeien.
Bij iedere kies vertelde de tandarts mij dat ze in ieder geval eerst moesten door komen. Ook kunnen ze niks doen als er een ontsteking zit. Ik heb steeds een spoeling gekregen waardoor na een week de ontsteking weg ging. Daarna heb ik ze er steeds uit laten trekken.
Veel geduld moeten hebben maar dan heb je ook wat! Ze zijn er nu alle 4 uit en ik heb nergens meer last van.
Bij iedere kies vertelde de tandarts mij dat ze in ieder geval eerst moesten door komen. Ook kunnen ze niks doen als er een ontsteking zit. Ik heb steeds een spoeling gekregen waardoor na een week de ontsteking weg ging. Daarna heb ik ze er steeds uit laten trekken.
Veel geduld moeten hebben maar dan heb je ook wat! Ze zijn er nu alle 4 uit en ik heb nergens meer last van.
woensdag 17 februari 2016 om 22:19
quote:misssuus schreef op 17 februari 2016 @ 21:31:
Mijn verstandskies kwam afgelopen januari door, doordat er dus nog een flapje tandvlees overheen heb ik een kaakontsteking met flink abces opgelopen. Dat moest er dus uit en ik heb alles gevoeld,
Typfoutje hoop ik??!
Typfoutje hoop ik??!
woensdag 17 februari 2016 om 22:22
woensdag 17 februari 2016 om 22:27
Ik heb vier keer die pijn gehad en het is vreselijk (ze kwamen ook nog leuk een voor een). Het lijkt net of je een hele dikke wang hebt en ik kon ook niet goed meer eten omdat het net leek of mijn kiezen los zaten. Gelukkig kan ik je wel geruststellen, want bij mij verdween de pijn na een week of drie/ vier gelukkig weer.
Oh ja die pijn aan mijn oren had ik ook toen mijn verstandskiezen door kwamen.
Oh ja die pijn aan mijn oren had ik ook toen mijn verstandskiezen door kwamen.
woensdag 17 februari 2016 om 22:30
Ik heb dat ook eens gehad, met zo'n flapje en een ontsteking bij een doorkomende verstandskies. Ik heb de tandarts het toen schoon laten maken, en heb er nooit meer last van gehad. Heb dus ook alle vier mijn verstandskiezen nog. Maar nu, bijna 20 jaar later, heb ik spijt dat ik ze niet heb laten trekken. Mijn tanden staan nu erg dicht op elkaar, waardoor flossen lastig is en sommige voortanden een beetje over elkaar heen willen schuiven. Als ik ze toen had laten trekken was het niet zo'n drukte in mijn mond geweest, en had ik nu overal voldoende ruimte gehad.
woensdag 17 februari 2016 om 22:42
Ik zou ze weg laten halen! En dan wel door de kaakchirurg, die kan prima kiezen weghalen die er nog niet helemaal door zijn. Bij mij alleen onderin weggehaald, niet tegelijk natuurlijk.
Echt n fluitje van een cent, stond binnen 5 min weer buiten em bij de 1e kies kon ik de dag erna weer cruesli eten (aan de andere kant he?;))
Andere kies iets meer last gehad, maar er is toen wat voedsel in het wondje gekomen. Een keer spoelen en toen was dat ook zo genezen
Echt n fluitje van een cent, stond binnen 5 min weer buiten em bij de 1e kies kon ik de dag erna weer cruesli eten (aan de andere kant he?;))
Andere kies iets meer last gehad, maar er is toen wat voedsel in het wondje gekomen. Een keer spoelen en toen was dat ook zo genezen
woensdag 17 februari 2016 om 23:15
Braaf spoelen. Waarschijnlijk met twee middeltjes na elkaar. Af te halen in de apotheek.
Als de ontsteking weg is en wegblijft rustig afwachten.
Mijn verstandskiezen zijn met zijn twee. De ene is eruit en de ander zit nog in de kaak.
Die ene die eruit moest was een jaar pijnlijden. Maar als ik er eerder vanaf wilde moest ik de kies ervoor eruit laten halen bii de kaakchirurg. En dat wilde ik dolgraag voorkomen.
Ik heb in een jaar tijd tien maanden gespoeld. Iedere keer als de flesjes leeg waren raakte ik na een week of twee week ontstoken. Toen mijn kies goed stond om te worden getrokken was het een kwestie van spuiten en kraak raak krrr krak zo daar is ie al. Geen hechting. Geen gesnij. Geen schade aan de kies ervoor. Binnen een week was het geheeld.
Elke mond is anders.. Iedereen die roept dat de spuit erger is dan het boren voelt iets anders dan ik voel.. Mijn zenuwen liggen heel dicht aan de oppervlak.
Mijn verstandskies ging heel makkelijk. Als kind zijn er twee kiezen getrokken en dat was gruwelijk. ( achteraf gezien had dat met een narcose moeten gebeuren, ik moest twintig minuten met de bus om de kaakchirurg te bezoeken.)
Je kunt een andere tandarts vragen wat hij aanraadt. Het blijft medisch..
Als de ontsteking weg is en wegblijft rustig afwachten.
Mijn verstandskiezen zijn met zijn twee. De ene is eruit en de ander zit nog in de kaak.
Die ene die eruit moest was een jaar pijnlijden. Maar als ik er eerder vanaf wilde moest ik de kies ervoor eruit laten halen bii de kaakchirurg. En dat wilde ik dolgraag voorkomen.
Ik heb in een jaar tijd tien maanden gespoeld. Iedere keer als de flesjes leeg waren raakte ik na een week of twee week ontstoken. Toen mijn kies goed stond om te worden getrokken was het een kwestie van spuiten en kraak raak krrr krak zo daar is ie al. Geen hechting. Geen gesnij. Geen schade aan de kies ervoor. Binnen een week was het geheeld.
Elke mond is anders.. Iedereen die roept dat de spuit erger is dan het boren voelt iets anders dan ik voel.. Mijn zenuwen liggen heel dicht aan de oppervlak.
Mijn verstandskies ging heel makkelijk. Als kind zijn er twee kiezen getrokken en dat was gruwelijk. ( achteraf gezien had dat met een narcose moeten gebeuren, ik moest twintig minuten met de bus om de kaakchirurg te bezoeken.)
Je kunt een andere tandarts vragen wat hij aanraadt. Het blijft medisch..
donderdag 18 februari 2016 om 03:11
quote:SpringDing schreef op 17 februari 2016 @ 22:19:
[...]
Typfoutje hoop ik??!Helaas, ik heb letterlijk met m'n hoofd tegen de muur gebonkt van de pijn en onmacht. Het leek wel alsof ik 3 verschillende hartslagen in m'n kaak had zitten. Gelukkig was dat de laatste en de meest recente, de rest was lang niet zo erg.
[...]
Typfoutje hoop ik??!Helaas, ik heb letterlijk met m'n hoofd tegen de muur gebonkt van de pijn en onmacht. Het leek wel alsof ik 3 verschillende hartslagen in m'n kaak had zitten. Gelukkig was dat de laatste en de meest recente, de rest was lang niet zo erg.
donderdag 18 februari 2016 om 07:38
quote:misssuus schreef op 18 februari 2016 @ 03:11:
[...]
Helaas, ik heb letterlijk met m'n hoofd tegen de muur gebonkt van de pijn en onmacht. Het leek wel alsof ik 3 verschillende hartslagen in m'n kaak had zitten. Gelukkig was dat de laatste en de meest recente, de rest was lang niet zo erg.
15 PCM nemen is gewoon Heel Erg Dom.
En dat werkt ook echt niet beter dan de aangegeven max. dosering.
Echt.
[...]
Helaas, ik heb letterlijk met m'n hoofd tegen de muur gebonkt van de pijn en onmacht. Het leek wel alsof ik 3 verschillende hartslagen in m'n kaak had zitten. Gelukkig was dat de laatste en de meest recente, de rest was lang niet zo erg.
Echt.
donderdag 18 februari 2016 om 08:16
Spoelen hielp hier maar tijdelijk. Ontsteking bleef elke keer terug komen. Zat er weer 3 weken tussen zonder pijn, kwamen er weer dagen met vreselijke pijn. Uiteindelijk ding eruit laten halen (ik was zelfs 8 maanden zwanger, dus heel lang getwijfeld wat ik moest doen). Daarna geen pijn meer gehad. Ik mocht ook alleen paracetamol omdat je in de zwangerschap niets anders mag (en dan ook nog minder dan gebruikelijk). Pijn van de ontsteking ging gewoon dwars door de paracetamol heen. Brrr... was blij en heb de tandarts uitvoerig bedankt voor het eruit halen!
donderdag 18 februari 2016 om 08:33
quote:SpringDing schreef op 18 februari 2016 @ 07:38:
[...]
Echt.
Dat snap je normaal ook wel als je niet zoveel pijn hebt, als je niet weet waar je moet blijven van de pijn is het net ff een ander verhaal. Maar goed
To: ik zou er dus niet mee rond blijven lopen.
[...]
Echt.
Dat snap je normaal ook wel als je niet zoveel pijn hebt, als je niet weet waar je moet blijven van de pijn is het net ff een ander verhaal. Maar goed
To: ik zou er dus niet mee rond blijven lopen.
donderdag 18 februari 2016 om 08:39
Ik had geen zenuwen lopen rondom mijn verstandkies waardoor de pijn wel meeviel tijdens en na het trekken maar het was alles behalve een pretje. Spoelen met zoutwater helpt ook. Gewoon een paar theelepeltjes toevoegen aan een glas water, goed roeren en spoelen maar. De ontsteking gaat dan binnen een paar dagen weg. Bij mij althans wel