Gezondheid alle pijlers

Vitamine b12 injecties

05-10-2011 14:16 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is bij mij een vitamine b12 tekort geconstateerd en nu krijg ik de komende tijd injecties hiervoor.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vraag me vooral af of anderen zich snel beter voelden? En zijn er bijwerkingen geweest? Ik heb wel wat gehoord over 'gloeien' en acne. Ben benieuwd
ik heb zelf geen ervaring, maar ijn schoonzusje wel.

ik weet niet of ze veel last van de bijwerkingen heeft gehad, maar ik kan mij idd herrineren dat ze vertelde dat ze meer last had van acne.

de injecties moeten ook niet al te prettig zijn. ik had ook tekort maar kom het gelukkig opvangen met pillen.

succes ermee.
Ik heb ze ook gehad, het prikje is even gemeen ( in de bil) en het wordt na een tijdje irritant om er steeds voor langs de dokter te moeten, maar ik heb verder geen bijwerkingen gehad.
Dank je. Ik heb begrepen dat een tekort altijd met injecties moet worden behandeld omdat het vrijwel altijd door een opnamestoornis komt. Uitzondering is als je een streng veganistisch dieet volgt maar dat doe ik niet.
ik had gelukkig niet erg tekort, dus mocht ik eerst pillen proberen. zat zeg maar op het randje.
Ik krijg ze ook, gewoon in de arm.

Het helpt wel, maar het gaat wel langzaam dat je je beter gaat voelen.

Ik heb wel last van een 'lamme arm' na zo`n prik, dus hij word nu in de linderarm gezet ipv de rechter, anders kan ik mijn brood niet smeren ed.

Na een paar uurtjes is dat wel weer over hoor.
Ik heb ze ook gehad. Ik had eigenlijk geen bijwerkingen en het maakte mij ook niet uit in welke arm ze werden gezet. Ik heb ongeveer een half jaar lang injecties gehad en toen was het weer goed. Er is hier nog wel een topic van geloof ik.
Hier ook b12 injecties. Bij mij voor de rest van mijn leven.

Je geeft aan dat je ze voor de komende tijd krijgt. Hebben ze een oorzaak gevonden voor je b12 tekort? Dat is namelijk wel handig/belangrijk om te weten.

Ik heb zelf geen bijwerkingen gehad. Zorg wel dat de injectievloeistof niet koud is maar op kamertemperatuur. Koud inspuiten is namelijk erg erg onprettig.
Ik spuit al een aantal jaren b12.

Inmiddels doe ik het ook al bijna 2 jaar zelf in mijn bovenbeen.

Het is niet echt een prettige injectie maar je hoeft er bijna niets van te voelen als het goed gedaan wordt.

Vloeistof goed op lichaams temperatuur laten komen (Ik verwarm het altijd even in mijn handen), dan de naald er in 1x goed in steken en vervolgens de vloeistof heeeeeeeeel langzaam inspuiten.

Dan zou je er inprincipe bijna niets van moeten voelen.

Ik heb geen bijwerkingen maar gebruik erg veel medicatie dus ja soms is het ook lastig om te zien waar het vandaan komt natuurlijk.

Het duurde bij mij wel even voordat het echt ging helpen en nu nog merk ik elke keer wel weer wat ik toe ben aan een injectie na 3 weken. Ik spuit nu elke 3 weken.

Laat goed onderzoeken waarom je een tekort hebt, het is meestal niet een kwestie van even aanvullen. Als je een opname stoornis hebt dan zul je je hele leven aan de injecties moeten. Neem ook maar van mij aan dat je dat wel wilt want zonder is het leven veel minder prettig.

Heb je ook foliumzuur tekort? Dit gaat vaak samen en is ook goed om in de gaten te houden.
Op de site van stichting b12 tekort kun je veel vinden.

Belangrijk dat de start van de injecties goed verlopen,was bij mij niet het geval en ik heb veel moeten zeuren om nu 1x per 4 weken injecties te krijgen.

Ik heb wel last van rode bultjes in het gezicht, de ene keer meer als de andere keer.Gaan na ongeveer 2 weken na de injectie weer weg.

Ik weet niet of dat het door de injecties komt, maar ik kreeg ook last van"opvliegers"of iets wat erop leek. Heel vervelend allemaal.

Bij de eerste 10(zo uit mijn hoofd) injecties moest ik binnen 30 minuten op bed gaan liggen.Ik werd erg moe en viel direct in slaap. Ik heb daar nu geen last meer van,maar plan de injecties wel zodanig dat het op een vrije dag is en ik niet teveel dingen onderneem.

Flowerbombje:ja koud in laten spuiten is echt heel beroerd,laatst ook weer gehad. Waren ze de injectie vergeten uit de koelkast te halen.
-
Bedankt voor de reacties! Er is geen oorzaak gevonden voor mijn tekort. De huisarts gaat er vanuit dat het een opnamestoornis is omdat dit kennelijk vrijwel altijd het geval is en ik gewoon vleesprodukten eet.

De injecties zijn nu voor de komende tijd en dan wordt er over 3 maanden verder gekeken of het helpt en/of er verder onderzoek nodig is.
quote:IceRose schreef op 05 oktober 2011 @ 14:52:

Ik heb even een vraagje;

Stel ik heb een B12 opnamestoornis, maar ik slik wel vitaminesupplementen waar ook B12 in zit. Dan zit de B12 toch wel (meetbaar) in mijn bloed, maar neemt mijn lichaam het niet goed op uit het bloed?

Werkt dat zo? Want als dat zo is dan wordt er wel B12 in mijn bloed gevonden en dat zou dan een evt. opnamestoornis verdoezelen?

Kan iemand mij dit uitleggen?

Je hebt helemaal gelijk. Je lichaam neemt het met een opnamestoornis niet op,maar het is wel meetbaar uit je bloed.

Op eerder genoemde site staat daar veel over uitgelegd. In het uitleggen zelf, ben ik niet zo goed.
quote:naira1986 schreef op 05 oktober 2011 @ 14:55:

Bedankt voor de reacties! Er is geen oorzaak gevonden voor mijn tekort. De huisarts gaat er vanuit dat het een opnamestoornis is omdat dit kennelijk vrijwel altijd het geval is en ik gewoon vleesprodukten eet.

De injecties zijn nu voor de komende tijd en dan wordt er over 3 maanden verder gekeken of het helpt en/of er verder onderzoek nodig is.

Weet je al hoe het traject eruit gaat zien. Daarmee bedoel ik hoe vaak gaan ze je in het begin injecteren?

Ik kreeg 3 weken lang 1x per week een injectie en toen 1x in de 2 maanden. Maar dat ging dus niet goed!

Ik geloof dat je in 5 weken lang 2x per week een injectie moet hebben. Ik heb ook wel eens gelezen van 10 weken lang 1x per week.
-
Ja, geen idee hoe het met voeding zit..

Maar weet wel dat het aangeraden wordt dat je de eerste tijd geen vitb12 pillen moet nemen als je net het traject ingaat.Omdat de dokters anders nog niet goed kunnen meten of de injecties aanslaan.

Maar dan nog, er moet echt 3 maanden tussen de laatste injectie en het bloedprikken zitten,anders is het (zo schijnt) nog niet goed te meten.
Ik heb ook een b12 tekort..

Ik zet momenteel zelf mijn injecties iedere 2 weken in mijn bovenbeen.

Heb veel problemen gehad met verschillende huisartsen omtrend dit tekort en ben uiteindelijk van Limburg naar Lelystad moeten rijden om de juiste behandeling te krijgen (lees: geloofd te worden).

Al met al heb ik erg veel gehad aan het forum van Stichting B12 tekort.

Ik sluit me dus aan bij de rest hier en raad je aan daar een kijkje te nemen.
Ik heb dat forum toevallig net gevonden, super! Dankjewel.
Ik heb 't ook en de opstartperiode kreeg ik 5 weken lang 2 injecties per week. Nu zit ik inmiddels al weer 'n jaar of 3 op 1 injectie per maand. De ergste symptomen verdwenen al tijdens de opstartkuur (tintelende handen/voeten en totaal geen concentratie en slecht werkend korte termijngeheugen) de intense moeheid ging met 'n paar maanden beter.

Je kunt je bloed in elk geval laten testen op intrinsic factor. Als dat positief test weet je in elk geval zeker dat je spijsvertering geen B12 meer uit voeding of pillen kan halen en krijg je probleemloos levenslang je injecties.
Bedankt Elninjoo! Ik zit nu te lezen op stichting B12 te kort en er komt een hoop informatie op me af, maar testen op intrinsic factor lijkt inderdaad sowieso nuttig.

Zitten jullie hiervoor bij een internist? Ik heb het idee dat mijn huisarts het wel zelf wil afhandelen. Op zich is dat prima, maar ik krijg niet de impressie dat hij op dit moment erg open staat voor aanvullende testen.
Nee, zit niet bij 'n internist. Dat had misschien nodig geweest als er geen duidelijke oorzaak naar boven was gekomen. Met intrinsic factor is voor mij de kous af. Ze kunnen toch niet onderzoeken waardoor dat probleem is ontstaan. Maar het bestaan van het probleem is handig omdat je dan nooit gezeik kunt krijgen over of je nog wel injecties mag. IF staat gewoon voor levenslang. En aangezien het 'n snelle makkelijke oplossing voor het probleem is, heb ik er geen moeite mee. Heb overigens ook geen bijwerkingen van de B12, geen acne o.i.d. dus no problem.
-
Ok, goed om te horen! Als inderdaad bekend is wat de oorzaak is zou ik hetzelfde reageren als jij. Maar omdat het nu juist (nog) niet duidelijk is vraag ik me af of verder testen zinvol is. Misschien toch maar de huisarts vragen om een test voor intrinsic factor, dat kan iig veel duidelijkheid geven.
quote:IceRose schreef op 05 oktober 2011 @ 15:57:

[...]

Dus testen puur op B12 zegt eigenlijk niet voldoende? (waarmee ik wil zeggen dat je best een opnamestoornis kan hebben, maar dat de bloedtest wel voldoende B12 laat zien als je dit bijv. binnen krijgt door voedsel/vit.supplementen?)

Dat is wel wat ik lees op het B12tekort-forum, en is ook precies de reden waarom afgeraden wordt om zelf te dokteren met pillen; die kunnen het probleem verbloemen op de test.

En ik ben idd ook niet op IF getest.
Ik werd eerst op B12 zelf getest en toen dat veel te laag uitviel werd gelijk nog 'n keer getest op IF.

Ik eet ruim genoeg vlees, vis, kaas en eieren, dus aan mijn inname kon 't sowieso niet liggen. Bovendien slik ik nog 'n multivitamine, dus zouden alle levels op peil moeten zijn. Van andere vitamines was dat dus idd zo, behalve van de B12.

Als je geen overduidelijke opnamestoornis hebt, kun je door innemen van B12 pilletjes de test dus eigenlijk verpesten. Je kunt namelijk ook tijdelijk 'n B12-dip hebben door bijv. roken, zwangerschap of narcoses.

Ik had toevallig 2 narcoses gehad in de maanden voor ik er aan onderdoor begon te gaan, dus dat versnelde bij mij het proces. De lever heeft voor 'n paar jaar B12 op voorraad, dus er is doorgaans al 'n paar jaar iets mis tegen de tijd dat je 'n erg tekort hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven