Vitamine b12 te kort

maandag 29 oktober 2012 om 13:24
Hoi, ik weet dat er al een topic over is maar dat is al een paar jaar oud.
Ik blijk dus een ernstig b12 te kort te hebben.
Ik moest volgende week bloedprikken en de uitslag was nu net binnen gekomen.
De ha belde op en vertelde dat ik over twee uur een b12 prik moet halen.
Waarschijnlijk moet ik voorlopig blijven spuiten.
Wie heeft meer info voor me?
Ik kan wel googelen maar je leest dan ook veel onzin.
Bedankt!
Ik blijk dus een ernstig b12 te kort te hebben.
Ik moest volgende week bloedprikken en de uitslag was nu net binnen gekomen.
De ha belde op en vertelde dat ik over twee uur een b12 prik moet halen.
Waarschijnlijk moet ik voorlopig blijven spuiten.
Wie heeft meer info voor me?
Ik kan wel googelen maar je leest dan ook veel onzin.
Bedankt!
maandag 29 oktober 2012 om 14:51
Ik hoop dat je een goede internist treft, maar blijf kritisch. De internist waar ik was raadde me aan om bij de Kruidvat vitaminesuplementen te halen want "daar zit tenslotte ook vitamine B12 in".
Gelukkig wilde mijn huisarts (uiteindelijk) wel luisteren naar de info die ik op het forum van stichting vitamine B12-tekort heb verkregen en krijg ik nu (na 10 weken lang 2 keer per week, en 10 weken 1 keer per week geprikt te zijn) eens per maand een injectie.
Wat betreft het prikken, bij mij doet het nauwelijks pijn. Ik sta ook op het been van de bil waarin niet geprikt wordt en de meeste assistentes warmen de ampul goed op en spuiten de vloeistof er heel rustig in (er is er 1 die 'm er heel snel inspuit en dat doet wel een beetje pijn).
Succes en laat je nergens afschepen.
Gelukkig wilde mijn huisarts (uiteindelijk) wel luisteren naar de info die ik op het forum van stichting vitamine B12-tekort heb verkregen en krijg ik nu (na 10 weken lang 2 keer per week, en 10 weken 1 keer per week geprikt te zijn) eens per maand een injectie.
Wat betreft het prikken, bij mij doet het nauwelijks pijn. Ik sta ook op het been van de bil waarin niet geprikt wordt en de meeste assistentes warmen de ampul goed op en spuiten de vloeistof er heel rustig in (er is er 1 die 'm er heel snel inspuit en dat doet wel een beetje pijn).
Succes en laat je nergens afschepen.

maandag 29 oktober 2012 om 16:13
Ook ik heb een B12 tekort na veel vage klachten bij de huisarts terecht gekomen. Eigenlijk is het per toeval ontdekt. Daarna was het nog een heel gevecht ik ben pas 27 maar hij vond de waardes niet laag genoeg om zo'n boost traject te doen 1x per maand was wel genoeg. Na twee weken voelde ik me van weer wat beter naar enorm slecht. Terug gegaan en hij na me niet serieus na aandringen heb ik het toch voorgeschreven mijn tante prikt me nu dus ik de frequentie wat meer zelf vast stellen.
Mijn vriend merkt na 10 dagen dat ik het weer nodig heb. Het is in mijn gedrag te merken.
Ik moet eigenlijk switchen van huisarts maar ben bang dat ik dan helemaal opnieuw moet gaan vechten om B12 voorgeschreven te krijgen.
Ik vind zo vreemd dat het in België en Duitsland vrij te krijgen is en dat ze er bij ons zo moeilijk over doen
Mijn vriend merkt na 10 dagen dat ik het weer nodig heb. Het is in mijn gedrag te merken.
Ik moet eigenlijk switchen van huisarts maar ben bang dat ik dan helemaal opnieuw moet gaan vechten om B12 voorgeschreven te krijgen.
Ik vind zo vreemd dat het in België en Duitsland vrij te krijgen is en dat ze er bij ons zo moeilijk over doen

maandag 29 oktober 2012 om 16:32
quote:Roze_uiltje schreef op 29 oktober 2012 @ 16:13:
Ik vind zo vreemd dat het in België en Duitsland vrij te krijgen is en dat ze er bij ons zo moeilijk over doenIk merk dat dat een beetje Nederlands is. Net als bijvoorbeeld vrouwen die IVF doen. In België worden vrouwen verdoofd omdat het onwijs pijn doet, en in Nederland moet je gewoon pijn lijden.
Ik vind zo vreemd dat het in België en Duitsland vrij te krijgen is en dat ze er bij ons zo moeilijk over doenIk merk dat dat een beetje Nederlands is. Net als bijvoorbeeld vrouwen die IVF doen. In België worden vrouwen verdoofd omdat het onwijs pijn doet, en in Nederland moet je gewoon pijn lijden.
maandag 29 oktober 2012 om 16:54
Moeilijk is dat toch, soms, met huisartsen. Ik had een waarde van 72, de huisarts dacht dat het met een kuurtje van 10 keer spuiten wel opgelost zou zijn. Maar ik kreeg daarna weer klachten, ging terug naar de huisarts. Inmiddels had ze zich verdiept in de materie en moest ik op gevoel laten spuiten. Dus ik heb heel lang 1 keer per week laten doen, daarna wat maanden 1 keer per 2 weken. In het begin zeurden assistentes ook steeds dat ik zo vaak moest en dat ik nu toch wel snel klaar zou zijn. Heb er wat over gezegd tegen de huisarts en die heeft toen tegen de assistentes gezegd dit niet meer te doen. Heel fijn, want het gezeur is nu afgelopen. Maar ja, het is zo lastig als je zo afhankelijk bent van wat de huisarts wil. Ik snap het daarom heel goed hoe moeilijk het kan zijn. De ene huisarts is de ander niet. En zelf geven ze ook wel toe dat de kennis wat betreft vitamines/mineralen vrij gebrekkig is. Had ik ook bij een vorige huisarts, die ging zich dan wel goed inlezen in de materie en dat scheelt.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
dinsdag 30 oktober 2012 om 10:24
Mijn B12 was ook altijd net binnen de grens, geen injecties gekregen.
Inmiddels gebruik ik al heel lang (8mnd) van BLOEM de VitB12 tabl. voor onder de tong, je probeert wat he?
De afgelopen keer schrok de huisarts van de waarde >1200...YES!
Ik had al zoveel geprobeerd en werkelijk niets haalde het omhoog...jarenlang proberen en nu eindelijk resultaat.
Inmiddels gebruik ik al heel lang (8mnd) van BLOEM de VitB12 tabl. voor onder de tong, je probeert wat he?
Ik had al zoveel geprobeerd en werkelijk niets haalde het omhoog...jarenlang proberen en nu eindelijk resultaat.
dinsdag 30 oktober 2012 om 11:11
quote:roodstrikje schreef op 30 oktober 2012 @ 10:24:
Ik had al zoveel geprobeerd en werkelijk niets haalde het omhoog...jarenlang proberen en nu eindelijk resultaat.Voel je je ook beter? Dat is belangrijker dan een waarde..
Ik had al zoveel geprobeerd en werkelijk niets haalde het omhoog...jarenlang proberen en nu eindelijk resultaat.Voel je je ook beter? Dat is belangrijker dan een waarde..
dinsdag 30 oktober 2012 om 12:31
dinsdag 30 oktober 2012 om 15:08
dinsdag 30 oktober 2012 om 17:38
Die onder je tong smelten, zijn okee. Die je gewoon door moet slikken, hebben geen zin als het om een opnameprobleem gaat, wel als je bijvoorbeeld door je dieet te weinig B12 binnen zou krijgen, dan kun je die prima gebruiken.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
dinsdag 30 oktober 2012 om 18:50
quote:roodstrikje schreef op 30 oktober 2012 @ 15:08:
Ja ik voel me ook beter gelukkig.
Was voor mij dus niet een hele verrassing dat het idd hoger was.
De huisarts gaf aan dat de pilletjes die je echt door moet slikken niet echt werken, weet niet of dat waar is. Deze moeten onder mijn tong smelten.
Ah, fijn!
Maar waarom smelttabletten? Heb je ook injecties gehad of was je waarde daar niet laag genoeg voor eerst?
Ik heb zelf al een poos vrij veel klachten die bij een B12 tekort horen maar m'n waarde is ruim 300 dus de kans dat het daadwerkelijk een tekort is, is niet enorm groot.. Zit te denken om ook smelttabletten te proberen een poosje, kijken of ik me dan beter ga voelen.
Ja ik voel me ook beter gelukkig.
Was voor mij dus niet een hele verrassing dat het idd hoger was.
De huisarts gaf aan dat de pilletjes die je echt door moet slikken niet echt werken, weet niet of dat waar is. Deze moeten onder mijn tong smelten.
Ah, fijn!
Maar waarom smelttabletten? Heb je ook injecties gehad of was je waarde daar niet laag genoeg voor eerst?
Ik heb zelf al een poos vrij veel klachten die bij een B12 tekort horen maar m'n waarde is ruim 300 dus de kans dat het daadwerkelijk een tekort is, is niet enorm groot.. Zit te denken om ook smelttabletten te proberen een poosje, kijken of ik me dan beter ga voelen.
dinsdag 30 oktober 2012 om 19:29
Ik heb ook veel klachten die bij B12 tekort kunnen horen.
Daarbij een diagnose FM en HMS & ME.
Ik heb weleens om injecties gevraagd maar die krijg ik niet gezien mijn waarde die binnen de grenzen waren (wel laag maar erbinnen)
Je kan het ook proberen.
Ik gebruik BLOEM Recovery Power 10 mg (400.000 %ADH)
Is idd een smelttablet voor onder de tong
Daarbij een diagnose FM en HMS & ME.
Ik heb weleens om injecties gevraagd maar die krijg ik niet gezien mijn waarde die binnen de grenzen waren (wel laag maar erbinnen)
Je kan het ook proberen.
Ik gebruik BLOEM Recovery Power 10 mg (400.000 %ADH)
Is idd een smelttablet voor onder de tong
woensdag 31 oktober 2012 om 00:04
Ik hoop dat je klachten zullen verminderen door de B12 injecties/smelttabletten.
Ik injecteer ook al weer een paar jaar met B12, ik had een behoorlijk laag B12 (waarde van 82). Helaas moet ik zeggen dat ik weinig merk van een effect op mijn energie en spierklachten. Ik had zo gehoopt dat het zou helpen maar helaas. Nog steeds bekaf, veel spier/gewrichtsklachten, warrigheid, slechte balans, etc.
Ik wacht nu op de uitslag van mijn MRI. De neuroloog liet iets vallen van "permanente schade nav B12 deficiency" maar ook MS is in de picture met namen omdat ik dit jaar een oogzenuwontsteking heb gehad.
Ik injecteer ook al weer een paar jaar met B12, ik had een behoorlijk laag B12 (waarde van 82). Helaas moet ik zeggen dat ik weinig merk van een effect op mijn energie en spierklachten. Ik had zo gehoopt dat het zou helpen maar helaas. Nog steeds bekaf, veel spier/gewrichtsklachten, warrigheid, slechte balans, etc.
Ik wacht nu op de uitslag van mijn MRI. De neuroloog liet iets vallen van "permanente schade nav B12 deficiency" maar ook MS is in de picture met namen omdat ik dit jaar een oogzenuwontsteking heb gehad.
Optimist tot in de kist!
woensdag 31 oktober 2012 om 08:07
Dan zal ik positief geluid laten horen. Ik krijg nu zon zes maanden injecties.
Natuurlijk voel ik me ook wel eens moe, maar dat is anders moe. Ik heb veel baat bij
injecties. De mist in mijn hoofd is weg, ik kan me beter concentreren.
Ik ben.chronisch pijnpatient en pijn is echt anders/minder sinds de injecties.
Momenteel gaat studeren veel beter. Het is nog steeds zwaar maar vorig rond deze tijd
was ik er slechter aan toe. Ik merk nog steeds dat ik vooruit ga en dat biedt hoop
voor toekomst.
Natuurlijk voel ik me ook wel eens moe, maar dat is anders moe. Ik heb veel baat bij
injecties. De mist in mijn hoofd is weg, ik kan me beter concentreren.
Ik ben.chronisch pijnpatient en pijn is echt anders/minder sinds de injecties.
Momenteel gaat studeren veel beter. Het is nog steeds zwaar maar vorig rond deze tijd
was ik er slechter aan toe. Ik merk nog steeds dat ik vooruit ga en dat biedt hoop
voor toekomst.
woensdag 31 oktober 2012 om 09:26
Olifantjeinhetbos,
Wat vervelend! Maar inderdaad, heb je D ook al eens laten prikken?
Ik had dus begin van dit jaar dezelfde klachten, enorm moe, zwak, spierpijn en gewrichtspijn vanuit het niets. M'n vit D waarde was 28 (hoort minimaal 50 te zijn maar het liefst 80). Ik kreeg daar toen druppeltjes voor en die hielpen enorm goed.
Sindsdien slik ik elke dag een hoge dosering vitamine D maar helaas voel ik me nu dus weer belabberd, en ik neem aan dat die D het nu niet kan zijn. Maar goed, de griep gaat rond, misschien heb ik ook wel "gewoon" een virusje te pakken.
Wat vervelend! Maar inderdaad, heb je D ook al eens laten prikken?
Ik had dus begin van dit jaar dezelfde klachten, enorm moe, zwak, spierpijn en gewrichtspijn vanuit het niets. M'n vit D waarde was 28 (hoort minimaal 50 te zijn maar het liefst 80). Ik kreeg daar toen druppeltjes voor en die hielpen enorm goed.
Sindsdien slik ik elke dag een hoge dosering vitamine D maar helaas voel ik me nu dus weer belabberd, en ik neem aan dat die D het nu niet kan zijn. Maar goed, de griep gaat rond, misschien heb ik ook wel "gewoon" een virusje te pakken.
zaterdag 3 november 2012 om 10:10
Ik had gisteren een stikchagrijnige doktersassistente aan de lijn, die me vertelde dat mijn B12 waarde 80 was en dat het tussen de 21 en 117 mocht zijn, dus dat het goed was. En daar moest ik het mee doen.
Jullie hebben je blijkbaar meer ingelezen dan ik, dus ik stel de vraag hier maar even: Wat voor een waarde is dit, want ik heb her en der gezien dat er verschillende soorten waardes worden gehanteerd.
Jullie hebben je blijkbaar meer ingelezen dan ik, dus ik stel de vraag hier maar even: Wat voor een waarde is dit, want ik heb her en der gezien dat er verschillende soorten waardes worden gehanteerd.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
zaterdag 3 november 2012 om 11:18
Ja, zoiets had ik dus ook gehoord.
Daarom vond ik 'tussen de 21 en 117' zo'n rare waarde.
Iemand anders die duidelijkheid/uitleg kan geven?
Maandag ga ik trouwens ook nog laten prikken voor vitamine D waarde. Als ik die uitslag heb zal ik anders nog eens een afspraak met de huisarts maken en wat meer doorvragen.
Maar ja, ik hoor/lees ook dat huisartsen er heel verschillend over denken, dus of ik daar dan iets aan heb...
Maandag ga ik trouwens ook nog laten prikken voor vitamine D waarde. Als ik die uitslag heb zal ik anders nog eens een afspraak met de huisarts maken en wat meer doorvragen.
Maar ja, ik hoor/lees ook dat huisartsen er heel verschillend over denken, dus of ik daar dan iets aan heb...
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu

zaterdag 3 november 2012 om 13:15
quote:Miss.Innuendo schreef op 03 november 2012 @ 11:18:
Vraag even aan de HA de referentiewaardes. Die staan trouwens ook op het papier met de bloeduitslagen. Niet elk lab maakt namelijk gebruik van de 150-750 waarde. Er zijn nog andere referentiekaders.
quote:yolo8 schreef op 03 november 2012 @ 12:54:
80 is echt veel te laag, ik weet niet hoe die assistente daarbij komt.Hangt er dus maar net vanaf welke referentiewaarders gebruikt worden. Deze uitspraak kun je dus niet doen zonder aanvullende informatie.
Vraag even aan de HA de referentiewaardes. Die staan trouwens ook op het papier met de bloeduitslagen. Niet elk lab maakt namelijk gebruik van de 150-750 waarde. Er zijn nog andere referentiekaders.
quote:yolo8 schreef op 03 november 2012 @ 12:54:
80 is echt veel te laag, ik weet niet hoe die assistente daarbij komt.Hangt er dus maar net vanaf welke referentiewaarders gebruikt worden. Deze uitspraak kun je dus niet doen zonder aanvullende informatie.