Vitamine b12 te kort

maandag 29 oktober 2012 om 13:24
Hoi, ik weet dat er al een topic over is maar dat is al een paar jaar oud.
Ik blijk dus een ernstig b12 te kort te hebben.
Ik moest volgende week bloedprikken en de uitslag was nu net binnen gekomen.
De ha belde op en vertelde dat ik over twee uur een b12 prik moet halen.
Waarschijnlijk moet ik voorlopig blijven spuiten.
Wie heeft meer info voor me?
Ik kan wel googelen maar je leest dan ook veel onzin.
Bedankt!
Ik blijk dus een ernstig b12 te kort te hebben.
Ik moest volgende week bloedprikken en de uitslag was nu net binnen gekomen.
De ha belde op en vertelde dat ik over twee uur een b12 prik moet halen.
Waarschijnlijk moet ik voorlopig blijven spuiten.
Wie heeft meer info voor me?
Ik kan wel googelen maar je leest dan ook veel onzin.
Bedankt!

maandag 29 oktober 2012 om 13:44

maandag 29 oktober 2012 om 13:46
Als je onder een bepaalde waarde zit is het altijd chronisch? Dit lijkt mij een vreemde uitspraak.
Ook voor 1 keer kan je gewoon ernstig te kort hebben, dan is het nog niet chronisch.
Chronisch is het als je het vaker hebt of heel lang. Omdat je lichaam het bv zelf niet goed opneemt.
15 buisjes! Heb je nog bloed over? :p
Ook voor 1 keer kan je gewoon ernstig te kort hebben, dan is het nog niet chronisch.
Chronisch is het als je het vaker hebt of heel lang. Omdat je lichaam het bv zelf niet goed opneemt.
15 buisjes! Heb je nog bloed over? :p

maandag 29 oktober 2012 om 13:51
Lees je in op het B12 forum is het enige dat ik kan zeggen.
Mijn ervaring is dat huisartsen er te weinig verstand van hebben.
Ik had een waarde van 86 (min waarde moet 200 zijn) en HA wilde me wegsturen met eens in week een injectie 5 weken en daarna 2 maandelijks.
Protocol bleek te zijn; 10keer om de 4 dagen en dan maandelijks of als je het niet red eerder.
Er bestaad niet zoiets als teveel B12 wat gevaarlijk is zoals bij vit D oid.
Ik heb uiteindelijk 10keer om de 4 dagen gespoten, daarna 20 keer wekelijks en nu elke 2 weken..
Sinds de zomervakantie voel ik me weer wat beter.
Tot de zomer voelde ik me een dweil. Harder dan 15kmp/u fietste ik niet, om 22u was ik afgeknapt en meer van die dingen.
Er is overigens wel een B12 poli. Die zit in lelystad en heeft een half jaar wachttijd.
Mijn ervaring is dat huisartsen er te weinig verstand van hebben.
Ik had een waarde van 86 (min waarde moet 200 zijn) en HA wilde me wegsturen met eens in week een injectie 5 weken en daarna 2 maandelijks.
Protocol bleek te zijn; 10keer om de 4 dagen en dan maandelijks of als je het niet red eerder.
Er bestaad niet zoiets als teveel B12 wat gevaarlijk is zoals bij vit D oid.
Ik heb uiteindelijk 10keer om de 4 dagen gespoten, daarna 20 keer wekelijks en nu elke 2 weken..
Sinds de zomervakantie voel ik me weer wat beter.
Tot de zomer voelde ik me een dweil. Harder dan 15kmp/u fietste ik niet, om 22u was ik afgeknapt en meer van die dingen.
Er is overigens wel een B12 poli. Die zit in lelystad en heeft een half jaar wachttijd.

maandag 29 oktober 2012 om 13:54
Zo ging het bij mij:
Ik had klachten, dus kreeg ik een bloedonderzoek waaruit het B12-tekort bleek. Ik heb toen een stootkuur gehad van 10 injecties in 6 weken. Na de stootkuur een aantal weken niets, toen is mijn bloed opnieuw onderzocht en is er een frequentie van 1 prik in de 2 maanden vastgesteld, en dat gaat goed. Prik is een beetje gemeen maar dat went, als bijwerking heb ik de week na de prik wat puistjes maar dat heb ik liever dan extreme moeheid.
Volgens mijn huisarts is een waarde tussen 400 en 700 gezond, ik zat voor de stootkuur op 86.
Ik had klachten, dus kreeg ik een bloedonderzoek waaruit het B12-tekort bleek. Ik heb toen een stootkuur gehad van 10 injecties in 6 weken. Na de stootkuur een aantal weken niets, toen is mijn bloed opnieuw onderzocht en is er een frequentie van 1 prik in de 2 maanden vastgesteld, en dat gaat goed. Prik is een beetje gemeen maar dat went, als bijwerking heb ik de week na de prik wat puistjes maar dat heb ik liever dan extreme moeheid.
Volgens mijn huisarts is een waarde tussen 400 en 700 gezond, ik zat voor de stootkuur op 86.
maandag 29 oktober 2012 om 13:55
De spuiten schijnen idd niet prettig te zijn. Je krijgt ze in je bil ( was altijd wel zo tenminste).
Niet om je bang te maken, maar om je voor te bereiden.
Maar die spuit is maar even, daarna voel je je weer een stuk beyer.
Is het ook niet verstandig om b12 tabletten te nemen? Ik heb ze toen ik tekort had met een flinke dosis genomen. Te koop bij de natuurwinkel ( had 400% van de adh, nu neem ik 200% ben vegetarier vandaar).
Niet om je bang te maken, maar om je voor te bereiden.
Maar die spuit is maar even, daarna voel je je weer een stuk beyer.
Is het ook niet verstandig om b12 tabletten te nemen? Ik heb ze toen ik tekort had met een flinke dosis genomen. Te koop bij de natuurwinkel ( had 400% van de adh, nu neem ik 200% ben vegetarier vandaar).
maandag 29 oktober 2012 om 13:56
Ik heb het ook, mijn waarde was 180, en dus laag/normaal. Voel je je ook ziek dan?
Ik voel me sinds de spuiten wel wat beter. Ik krijg nu 8 weken lang 1 keer per week, daarna 1 keer in de maand. Dit is niet de goeie manier om te starten. De goede staat wel ergens op internet, maar ik heb een eigenwijze huisarts, en ik ben al blij dát ik uberhaupt wat krijg.
b12 is eigenlijk altijd wel chronisch. En zijn er mensen die gestopt zijn, en toch na een lange tijd zich weer slecht voelen.
I'm not gonna lie to you: die spuiten zijn niet geheel pijnloos. Wat ik altijd doe is liggen, ontspannen, vragen waar ze gaat spuiten in mijn bil. Dezelfde dag heb ik nog een blauwe plek-gevoel en steekjes. Dag erna nergens last meer van. Ik ben een ONWIJZE schijterd met spuiten, maar dit doe ik toch elke week maar effe mooi.
Ik voel me sinds de spuiten wel wat beter. Ik krijg nu 8 weken lang 1 keer per week, daarna 1 keer in de maand. Dit is niet de goeie manier om te starten. De goede staat wel ergens op internet, maar ik heb een eigenwijze huisarts, en ik ben al blij dát ik uberhaupt wat krijg.
b12 is eigenlijk altijd wel chronisch. En zijn er mensen die gestopt zijn, en toch na een lange tijd zich weer slecht voelen.
I'm not gonna lie to you: die spuiten zijn niet geheel pijnloos. Wat ik altijd doe is liggen, ontspannen, vragen waar ze gaat spuiten in mijn bil. Dezelfde dag heb ik nog een blauwe plek-gevoel en steekjes. Dag erna nergens last meer van. Ik ben een ONWIJZE schijterd met spuiten, maar dit doe ik toch elke week maar effe mooi.
maandag 29 oktober 2012 om 13:59
quote:Italie_Meisje schreef op 29 oktober 2012 @ 13:55:
Of tabletten verstandig zijn ligt aan de oorzaak van het tekort. Als persoon stof uit voeding niet kan opnemen/omzetten hebben tabletten weinig zin.
Zelf heb ik ook een vitamine b12 tekort. Waarde was toen 79.
Huisarts wilde niets doen ivm goed hb. Na bezoek aan internist moest ik wel gaan injecteren. Bij mij is er geen oorzaak gevonden. Wat dus inhoud dat ik heel mijn leven zal blijven injecteren. In verband met neurlogische klachten kreeg ik elke week een injectie, nu mag ik injecteren op gevoel. Ik krijg nog steeds elke week en soms anderhalve week een injectie.
Of tabletten verstandig zijn ligt aan de oorzaak van het tekort. Als persoon stof uit voeding niet kan opnemen/omzetten hebben tabletten weinig zin.
Zelf heb ik ook een vitamine b12 tekort. Waarde was toen 79.
Huisarts wilde niets doen ivm goed hb. Na bezoek aan internist moest ik wel gaan injecteren. Bij mij is er geen oorzaak gevonden. Wat dus inhoud dat ik heel mijn leven zal blijven injecteren. In verband met neurlogische klachten kreeg ik elke week een injectie, nu mag ik injecteren op gevoel. Ik krijg nog steeds elke week en soms anderhalve week een injectie.
maandag 29 oktober 2012 om 13:59
Ik vind de spuiten ook niet geheel pijnloos, maar het ligt ook aan degene die prikt, is mijn ervaring. Het is wel belangrijk om te ontspannen, soms voel ik er dan helemaal niets van. Maar het is te doen,hoor. Ik heb lang iedere week een spuit moeten halen, zit nu op 1 keer in de 3 weken, uiteindelijk zal het 1 keer in de maand gebeuren. Sterkte ermee, ik hoop dat je snel opknapt.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
maandag 29 oktober 2012 om 14:00
quote:boekenlegger0 schreef op 29 oktober 2012 @ 13:59:
[...]
Het schijnt bij écht héle hoge doseringen (moeilijk te vinden die tabletten) dat het dan wel de injecties kán vervangen.
[...]
Het schijnt bij écht héle hoge doseringen (moeilijk te vinden die tabletten) dat het dan wel de injecties kán vervangen.

maandag 29 oktober 2012 om 14:01
@ nepblond; ja ik heb veel klachten al heel lang.
Spier en gewrichtspijn. Dood en dood moe. Koud, diarree, warrig enz
Ik heb nu de klachten lijst gelezen en ik kan
Bijna alles afvinken ook de psychische klachten.
Ben eigenlijk wel blij met deze uitkomst dacht, op een gegeven moment dat het allemaal in mijn hoofd zat.
Spier en gewrichtspijn. Dood en dood moe. Koud, diarree, warrig enz
Ik heb nu de klachten lijst gelezen en ik kan
Bijna alles afvinken ook de psychische klachten.
Ben eigenlijk wel blij met deze uitkomst dacht, op een gegeven moment dat het allemaal in mijn hoofd zat.
maandag 29 oktober 2012 om 14:01
quote:boekenlegger0 schreef op 29 oktober 2012 @ 14:00:
[...]
Ik bedoel wie heeft dat protocol opgesteld.Ik adviseer je toch écht eventjes naar http://stichtingb12tekort.nl/ te gaan. Daar 'strijden' ze voor de erkenning van B12-tekorten, en hebben ze de juiste wetenschappelijke beweringen.
[...]
Ik bedoel wie heeft dat protocol opgesteld.Ik adviseer je toch écht eventjes naar http://stichtingb12tekort.nl/ te gaan. Daar 'strijden' ze voor de erkenning van B12-tekorten, en hebben ze de juiste wetenschappelijke beweringen.
maandag 29 oktober 2012 om 14:02
quote:NepBlond schreef op 29 oktober 2012 @ 13:56:
Vraag om verwijzing naar internist. Ik heb ook een eigenwijze huisarts, ik mocht zelfs geen enkele injectie ivm goede HB waarde.
Vraag om verwijzing naar internist. Ik heb ook een eigenwijze huisarts, ik mocht zelfs geen enkele injectie ivm goede HB waarde.