Gezondheid alle pijlers

Vitamine b12 te kort

29-10-2012 13:24 87 berichten
Hoi, ik weet dat er al een topic over is maar dat is al een paar jaar oud.

Ik blijk dus een ernstig b12 te kort te hebben.

Ik moest volgende week bloedprikken en de uitslag was nu net binnen gekomen.

De ha belde op en vertelde dat ik over twee uur een b12 prik moet halen.

Waarschijnlijk moet ik voorlopig blijven spuiten.

Wie heeft meer info voor me?

Ik kan wel googelen maar je leest dan ook veel onzin.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:christmas schreef op 29 oktober 2012 @ 14:01:

@ nepblond; ja ik heb veel klachten al heel lang.

Spier en gewrichtspijn. Dood en dood moe. Koud, diarree, warrig enz

Ik heb nu de klachten lijst gelezen en ik kan

Bijna alles afvinken ook de psychische klachten.

Ben eigenlijk wel blij met deze uitkomst dacht, op een gegeven moment dat het allemaal in mijn hoofd zat.

Ja, je denkt dat je gek bent. Ik heb zelfs een afspraak voor een psychiater staan, want het zat allemaal in m'n hoofd. Sinds de b12 heb ik bijna geen depressieve buien meer (eerst elke avond, nu 1 keer in de week misschien).

Ik had in het begin (de eerste 4 spuiten), dat ik gewoon echt m'n motor weer voelde starten. Nu na die spuiten heb ik helaas dat héérlijke gevoel niet meer.
quote:NepBlond schreef op 29 oktober 2012 @ 14:01:

[...]

Ik adviseer je toch écht eventjes naar http://stichtingb12tekort.nl/ te gaan. Daar 'strijden' ze voor de erkenning van B12-tekorten, en hebben ze de juiste wetenschappelijke beweringen.Ik ken die website daarom vraag ik het. Omdat ik benieuwt was ergens anders die richtlijn ook al is overgenomen. Ik bestrijd het is niet, helemaal niet zelfs.
quote:boekenlegger0 schreef op 29 oktober 2012 @ 14:02:

[...]

Vraag om verwijzing naar internist. Ik heb ook een eigenwijze huisarts, ik mocht zelfs geen enkele injectie ivm goede HB waarde.Ik hoorde dat internist geen nut meer heeft, omdat de huisarts heeft zitten - excuse my french - fucken met mijn waardes door verkeerd voor te schrijven.
Zorg sowieso voor een goede oplaaddosering! Daar staat of valt je behandeling mee. Er zijn flink wat huisartsen en internisten die dit niet al te nauw nemen. Lees je goed in en Google even op stichting b12 tekort, hier vind je heel veel uitleg en tevens een goed forum om je verhaal te doen. Mij hebben ze toen (5 jaar geleden) ook echt waanzinnig goed geholpen. Had ook een flink tekort, zat er echt helemaal doorheen en werd naar huis gestuurd na 2 injecties met de melding dat ik Chronisch vermoeidheidssyndroom had. Dankzij de stichting b12 tekort en het forum ben ik toch gaan vechten voor mijn oplaaddosering. Ik moet er niet aan denken hoe ik er nu aan toe zou zijn als ik dat niet had gedaan.. Ik krijg nog steeds injecties, was op eenmaal in de 2 maanden beland maar ben teruggegaan naar eens in de 4 a 5 weken en dat werkt gelukkig prima. Heel veel sterkte en succes ermee!
quote:boekenlegger0 schreef op 29 oktober 2012 @ 14:03:

[...]

Ik ken die website daarom vraag ik het. Want die aantallen die jij noemt zie ik daar niet, maar goed dat is beetje teveel offtopic.Na 2 klikken: http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/behandeling/

"De behandeling bestaat uit intramusculaire injecties met 1000 microgram hydroxocobalamine. Er dient begonnen te worden met 10 injecties met een interval van minstens 3 dagen. In de praktijk komt dit neer op 2 injecties per week, 5 weken lang. Eventueel kan men kiezen voor 10 wekelijkse injecties."
quote:NepBlond schreef op 29 oktober 2012 @ 14:04:

[...]

Ik hoorde dat internist geen nut meer heeft, omdat de huisarts heeft zitten - excuse my french - fucken met mijn waardes door verkeerd voor te schrijven.Daar ben je dan lekker mee. Ben je trouwens ooit getest op vitamine D? Schijnt vaak samen voor te komen.
quote:NepBlond schreef op 29 oktober 2012 @ 14:05:

[...]

Na 2 klikken: http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/behandeling/

"De behandeling bestaat uit intramusculaire injecties met 1000 microgram hydroxocobalamine. Er dient begonnen te worden met 10 injecties met een interval van minstens 3 dagen. In de praktijk komt dit neer op 2 injecties per week, 5 weken lang. Eventueel kan men kiezen voor 10 wekelijkse injecties."Ik weet het. Las jouw 4 dagen even verkeerd.
Ben benieuwd of mijn energie toeneemt.

Kan op slechte dagen amper met de hond lopen.

Ik hoop zo dat het beter wordt, dan kan ik weer lekker actief met mijn kind dingen doen
quote:boekenlegger0 schreef op 29 oktober 2012 @ 14:07:

[...]

Daar ben je dan lekker mee. Ben je trouwens ooit getest op vitamine D? Schijnt vaak samen voor te komen.Nee, hij wilde dat niet. Want ik "kwam toch in de zon?". :'))))
quote:christmas schreef op 29 oktober 2012 @ 14:08:

Ben benieuwd of mijn energie toeneemt.

Kan op slechte dagen amper met de hond lopen.

Ik hoop zo dat het beter wordt, dan kan ik weer lekker actief met mijn kind dingen doenEerlijk? Ik zie eindelijk weer een beetje toekomst.
quote:NepBlond schreef op 29 oktober 2012 @ 14:08:

[...]

Nee, hij wilde dat niet. Want ik "kwam toch in de zon?". :'))))Ik heb mijn eerste bloedtest b12 zelf betaald via particulier circuit. Dit kan ook met vitamine d. Ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb.
Oh nepblond, jij hebt het volgens mij echt zwaar gehad! Wat fijn dat het beter met je gaat.

Daar put ik hoop uit!

Nu even een domme vraag, moet je je broek laten zakken of helemaal uit doen?
Broek laten zakken. Ik sta altijd tijdens injecteren. Ik leen op een andere been en sta tegen het aanrecht aan. Ik was altijd heel angstig voor naalden, maar daar ben ik wel vanaf nu. Ik leg een hand op mijn buik en let heel goed op mijn ademhaling, dat voorkomt een eventuele paniekreactie bij mij.
quote:boekenlegger0 schreef op 29 oktober 2012 @ 14:12:

[...]

Ik heb mijn eerste bloedtest b12 zelf betaald via particulier circuit. Dit kan ook met vitamine d. Ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb.Kan dat ook met schildklier? en hoe duur is dat? aan welke bedragen moet ik denken?
Mooi zo, ik voelde er al niks voor om in mijn blote kont bij de assistente te staan.
quote:christmas schreef op 29 oktober 2012 @ 14:13:

Oh nepblond, jij hebt het volgens mij echt zwaar gehad! Wat fijn dat het beter met je gaat.

Daar put ik hoop uit!

Nu even een domme vraag, moet je je broek laten zakken of helemaal uit doen?

Ik doe altijd mn broek los, ga liggen, en doe mijn broek wat naar beneden en zij doen mijn onderbroek opzij.

Ik heb het inderdaad zwaar, nog steeds. Ik weet niet hoe ik nog overeind sta, haha! b12-tekort kan je zó ziek maken.
quote:NepBlond schreef op 29 oktober 2012 @ 14:18:

[...]

Kan dat ook met schildklier? en hoe duur is dat? aan welke bedragen moet ik denken? Compleet bloedwerk denk aan glucose en HB inclusief schildklier is zo'n 90 euro. De test voor vitamine D zie ik er niet bij staan. Ik weet dat het grote bedragen zijn. Dring anders bij huisarts toch nog eens aan op een test, zo duur zijn die testen niet voor de huisarts.
quote:NepBlond schreef op 29 oktober 2012 @ 14:19:

[...]

Ik doe altijd mn broek los, ga liggen, en doe mijn broek wat naar beneden en zij doen mijn onderbroek opzij.

Ik heb het inderdaad zwaar, nog steeds. Ik weet niet hoe ik nog overeind sta, haha! b12-tekort kan je zó ziek maken.Ja erg is dat he dat het zoveel invloed kan hebben op je leven,
quote:boekenlegger0 schreef op 29 oktober 2012 @ 14:22:

[...]

Compleet bloedwerk denk aan glucose en HB inclusief schildklier is zo'n 90 euro. De test voor vitamine D zie ik er niet bij staan. Ik weet dat het grote bedragen zijn. Dring anders bij huisarts toch nog eens aan op een test, zo duur zijn die testen niet voor de huisarts.

Nou, ik vind het zó belachelijk. Hij hoeft het toch niet uit zijn eigen zak te betalen? Ik betaal grof voor mijn aanvullende verzekering, dan kan een bloedtestje er toch ook wel af?

Wat is nou goedkoper? 8 stuks b12 voor 12 euro, of een psychiatrische sessie à 90 euro per uur.
@ nepblond: dat je gevoel herken ik wel. Ben al zo vaak naar de ha geweest.

Maar die stuurde me steeds weg. Dit keer was mijn man mee gegaan, die duwde door en zo kwam de bloedtest er eindelijk.

Triest dat je dus met twee man een arts moet overtuigen dat dit niet normaal is.
quote:NepBlond schreef op 29 oktober 2012 @ 14:24:

[...]

Nou, ik vind het zó belachelijk. Hij hoeft het toch niet uit zijn eigen zak te betalen? Ik betaal grof voor mijn aanvullende verzekering, dan kan een bloedtestje er toch ook wel af?

Wat is nou goedkoper? 8 stuks b12 voor 12 euro, of een psychiatrische sessie à 90 euro per uur.

Ik vind het ook belachelijk, maar ik was beetje wanhopig op een gegeven moment, vandaar.

Vitamine b12 kost volgens stichting vitamine b12 65 cent per ampul!
quote:boekenlegger0 schreef op 29 oktober 2012 @ 14:26:

[...]

Ik vind het ook belachelijk, maar ik was beetje wanhopig op een gegeven moment, vandaar.

Vitamine b12 kost volgens stichting vitamine b12 65 cent per ampul!

Dat bedoel ik man. Echt.. Pfffffffff...

En mochten de assistentes te duur zijn (o, wauw. Dat spuiten duurt wel 3 héle minuten!), leer mijn vriend dan spuiten, zodat ik het zelf thuis kan doen
quote:NepBlond schreef op 29 oktober 2012 @ 14:28:

[...]

Dat bedoel ik man. Echt.. Pfffffffff...

En mochten de assistentes te duur zijn (o, wauw. Dat spuiten duurt wel 3 héle minuten!), leer mijn vriend dan spuiten, zodat ik het zelf thuis kan doenIk wil graag zelf leren injecteren. Of mijn moeder laten injecteren, zij is verpleegkundige. Maar dat mag niet van assistenten. Erg jammer. Maargoed ik ben allang blij dat ik injecties krijg, al beginnen assistentes met regelmaat over minderen en opnieuw bloed testen, wat dus geen zin heeft. Irritant, maar goed er zijn ergere dingen.
quote:boekenlegger0 schreef op 29 oktober 2012 @ 14:30:

[...]

Ik wil graag zelf leren injecteren. Of mijn moeder laten injecteren, zij is verpleegkundige. Maar dat mag niet van assistenten. Erg jammer. Maargoed ik ben allang blij dat ik injecties krijg, al beginnen assistentes met regelmaat over minderen en opnieuw bloed testen, wat dus geen zin heeft. Irritant, maar goed er zijn ergere dingen.Wat een onzin, toen de assistente van de huisarts met pensioen opperde mijn huisarts zelf of ik niet wilde leren spuiten. Dat heb ik bij haar geleerd, ik spuit gewoon omdat ik een tekort heb. De pijn valt wel mee hoor, maar het is wel prettiger om het zelf te doen. Je bent dan niet meer afhankelijk van de assistente.Ik zou gewoon naar je huisarts gaan en vragen of je zelf mag leren spuiten dat is met een paar keer gebeurt. En bij een tekort aan b12 wordt het geïnjecteerd zodat het direct in de bloedbaan komt. En TO lees goed wat de stichting b12 neer zet en houdt het goed in de gaten.
Nou, antwoorden zijn er al lees ik ;)

Ik injecteer zelf! Ook heb ik ampullen uit duitsland. Daar worden ze verkocht zonder recept en hier niet en HA en internist vonden het beiden onzin, wekelijks spuiten.

Ik heb de HA ingelicht en ben het zelf gaan doen met raad van de B12 stichting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven