Gezondheid alle pijlers

Vitamine b12 tekort

20-06-2016 09:26 60 berichten
Ongeveer een week geleden heb ik te horen gekregen dat mijn vitamine b12 te laag is. Ik ging naar de huisarts omdat mij al langere tijd slecht voel. Moe, duizeligheid, slecht slapen, tintelingen, watten hoofd en het gevoel dat ik op eieren loop. Moeite met concentreren en daardoor gaat werken ook moeizaam.

Nu heb ik tabletten gekregen om de waarde weer omhoog te krijgen. 1000mg b12 per dag krijg ik nu. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe lang duurt het ongeveer voordat ik effect kan merken? Ik voel me zo slecht.
Ik up dit topic weer even. Vanmiddag weer naar de huisarts geweest omdat ik mijn bloed wil laten controleren. Ben benieuwd of het gehalte inmiddels wat omhoog is.

Ondertussen krijg ik steeds meer symptomen, vooral last van mijn ogen, moeite met focussen. Gisteren een behoorlijk vervelende ervaring gehad op mijn werk met betrekking tot mijn zicht. Ik uit vandaag mijn zorgen bij de huisarts en ik word totaal niet serieus genomen. Het was een vervanger en niet mijn eigen dokter. Ze gaf aan dat artsen eigenlijk helemaal niet weten of een vitaminetekort überhaupt klachten geeft en dat het waarschijnlijk tussen mijn oren zit. Ben best wel kwaad geworden en weggegaan. Achteraf denkend dat het misschien ook wel zo is, maar ik het eigenlijk niet wil geloven.

Ik word moedeloos van de situatie. Ik voel me slecht, maar het wordt niet serieus genomen.
Tjee, wat vervelend monroe. Zijn andere dingen ook gecheckt? Ontzettend balen als een huisarts als een poortwachter in de weg staat. En wat een raar verhaal dat niet bekend zou zijn dat een vitaminetekort klachten kan geven...

Ik heb zelf mijn B12 drie weken geleden ook weer laten nakijken. Liep al een maand met vage vermoeidheidsklachten rond die steeds een beetje erger werden. Ik had een vervangende huisarts waar ik ook niet erg bij van werd. Ik omschreef mijn klachten en sprak mijn vermoeden uit dat ik wellicht een B12 tekort had. 'O ja, ik dacht al, waar blijft ie...' was de reactie van de huisarts.

Uit het bloedonderzoek (dat ik gelukkig wel kreeg) bleek mijn waarde 180 n/mol. 'Dat is dus prima' zei de huisarts. Ik vond dat helemaal niet prima. De huisarts wilde verder onderzoek gaan doen naar andere oorzaken, maar dat aanbod heb ik afgeslagen. In plaats daarvan heb ik een pot B12-pillen gekocht en ben die trouw vlak voor het avondeten gaan slikken. Na een week begon ik langzamerhand verbetering te zien. Inmiddels voel ik me weer prima!

(Bij mij is het dus geen opnamestoornis, maar ik krijg het in mijn eten gewoon te weinig binnen, omdat ik vegetariër ben.)
@Skaep. Wat een belachelijke reactie van de huisarts zeg! Mijn waarde was de laatste keer 140 en die keer daarvoor 180, ook al aan de lage kant maar dat kon onmogelijk klachten geven. Schildklier is onderzocht, was goed, vorig jaar allerlei onderzoeken gehad bij de neuroloog, waren goed. Dus nu wordt het wederom op chronische hyperventilatie gegooid, lekker makkelijk natuurlijk.

Fijn dat jij je in elk geval beter voelt door de tabletten! Ik voel helaas nog geen verschil, wellicht heeft het wat meer tijd nodig.
Ja, ik dacht echt 'up yours', ik heb wat ik wilde hebben (een meting van mijn B12-waarde) en ik red mezelf verder wel weer. Ik hoop dat jij je ook snel beter gaat voelen, monroe!
Alle reacties Link kopieren
De naam pernicieuze anemie[4] of anaemia perniciosa[4] staat voor verderfelijke of kwaadaardige bloedarmoede, veroorzaakt door een vitamine B12-opnameprobleem. Vroeger liep deze ziekte fataal af. Behandeling hiervoor is mogelijk door middel van het regelmatig toedienen van vitamine B12, per injectie of oraal.

Aldus wikipedia maar ook terug te vinden in ieder medisch handboek en dan zouden artsen niet weten dat vitaminetekort klachten geeft? Wat n ontzettend vervelende reactie van je huisarts. Weet dat je vrije artsen keuze hebt he. Hier heb je niets aan (maar misschien heeft die arts zelf iets tekort, je wordt er namelijk ook echt trager en minder alert van.... )
denkmetjehart
Hele scheepsladingen matrozen zijn er doorheen gejast wegens gebrek aan bijvoorbeeld vitamine C (ook b maar aan tekort aan C ga je nog net ff eerder dood) maar ehh klachten door vitamine tekort?? Never heard....
denkmetjehart
Een waarde van 140 n/mol is echt veel te laag en is zeker een serieus tekort(zelfs volgens de referentie waarden)

Helaas zijn er nog veel te veel huisartsen die dit niet serieus nemen en je voor gek verslijten en soms ook letterlijk zeggen dat het tussen je oren zit. Maar het stomme is, juist door een tekort kun je psychische problemen krijgen (been there, done that en still struggling) en hoe langer je door blijft lopen met klachten, hoe groter de kans dat je er onherstelbare schade van blijft houden.

Bij vegetariërs en veganisten is het bekend dat ze voor extra B12 moeten zorgen omdat ze het idd via de "normale" weg niet voldoende binnenkrijgen. Maar als je normaal, gevarieerd eet, dan zou je voldoende binnen moeten krijgen.

Het probleem met een B12 tekort is dat het zo ontzettend veel (vage) klachten geeft die ook veel andere oorzaken kan hebben. Wat dat betreft is het goed van de ha dat deze ook je schildklierfunctie heeft na laten kijken (veel klachten komen nl. overeen met een hypotheroïde) Het is en het blijft een lastig verhaal, met name door die stomme vage klachten. Huisartsen die je verhaal niet serieus nemen en dat je moet vechten, terwijl je daar de energie niet voor hebt. Plus, door al die onderzoeken rijzen de ziektekosten de pan uit, terwijl de oplossing zo simpel (en goedkoop!) kan zijn.
Ik heb ook een omgekeerde ervaring gehad, zo'n 10 jaar geleden. Toen kwam ik ook bij de huisarts met een trits aan vage klachten. Ik geneerde me echt een beetje. Komt weer zo'n vrouw met zo'n vaag verhaal. Toen ik uitgepraat was, zei mijn huisarts droogjes: 'Heeft u die vegetarische gewoonte al lang?' En toen: 'We gaan uw B12 eventjes testen.' Bam, raak. Waarde was 130 n/mol en ik kreeg een paar injecties. Tjonge, wat een wondermiddel vond ik dat toen. Voelde me helemaal fantastisch daarna!

Maar ik snap dat het meestal niet zo simpel gaat...
Ik heb inderdaad ook het idee dat huisartsen het niet serieus nemen of er te weinig verstand van hebben. Er is volgens mij steeds meer over bekend tegenwoordig.

Gisteren opnieuw bloed laten prikken nadat ik een aantal weken tabletten heb gebruikt. Inmiddels is de waarde gestegen naar 348, dus dat is wel positief. Ik voel me alleen nog steeds slecht, misschien moet ik het wat meer tijd geven? Ik wil me zo graag weer fit voelen.
De waarde in je bloed na het nemen van injecties of tabletten zegt niets over de opname van b12 in je weefsels.

De bloedwaarde is dan vals hoog en moet niet meer vanuit gegaan worden.

Het heeft veel en lang toevoer nodig voor je voorraad weer is aangevuld op weefselniveau.
Keep on, keep keepin' on....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven