Gezondheid alle pijlers

Vitamine B12 tekort

03-09-2009 10:58 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een lange tijd met gezondheidsproblemen weet ik sinds juli dat dit komt door een Vitamine B12 tekort. Daar wordt ik nu dan ook voor behandeld.

Begin juli was mijn waarde veel te laag en nu naar 2 maanden behandeling is mijn waarde veel te hoog, waardoor ik weer ziek ben.

Graag kom ik in contact met mensen die ook een Vitamine B12 tekort hebben of hebben gehad om ervaringen en belevingen te delen. En misschien hebben jullie wel tips voor mij.
Lees hier veel herkenbare verhalen.

Kamp al zo een 10 jaar met b12 tekort. Stond er ook zelf op dat ik hierop werd getest. Was veel te laag, dus begon met een opstartdosis van 2 x per week durende 5 weken. Na 2 jaar vond mijn dokter het genoeg om te stoppen, omdat de waardes goed zouden zijn. Ben zelf op onderzoek uitgegaan, en als je eenmaal die injecties hebt gehad valt er niet meer goed te meten. Uiteindelijk een nieuwe dokter gezocht die me wel serieus nam, uiteindelijk weer gaan spuiten, toen wel weer ivm alle klachten opnieuw begonnen met de opstartdosis van 2 x per week. Vorig jaar ben ik nog even een aantal maanden gestopt om te kijken wat mijn bloedwaardes deden en ze zakte snel. Dit was overigens geen idee van de dokter, maar wilde het zelf zeker weten.

Nu haal ik 1 keer per 2 maanden een injectie, maar vraag me af of dat wel voldoende is. Ben op een gegeven moment echt weer uitgeput. Misschien moet ik toch vaker gaan? Iemand tips?
Oh ja trouwens ik gebruik de hydroxocobalamine ook niet, krijg daar enorme jeuk van.

Krijg nu de medicatie van een andere fabrikant, deze heet Hydrocobamine.

Geen bijwerkingen van.
quote:Jo_Anna schreef op 28 februari 2016 @ 23:43:

Lees hier veel herkenbare verhalen.

Kamp al zo een 10 jaar met b12 tekort. Stond er ook zelf op dat ik hierop werd getest. Was veel te laag, dus begon met een opstartdosis van 2 x per week durende 5 weken. Na 2 jaar vond mijn dokter het genoeg om te stoppen, omdat de waardes goed zouden zijn. Ben zelf op onderzoek uitgegaan, en als je eenmaal die injecties hebt gehad valt er niet meer goed te meten. Uiteindelijk een nieuwe dokter gezocht die me wel serieus nam, uiteindelijk weer gaan spuiten, toen wel weer ivm alle klachten opnieuw begonnen met de opstartdosis van 2 x per week. Vorig jaar ben ik nog even een aantal maanden gestopt om te kijken wat mijn bloedwaardes deden en ze zakte snel. Dit was overigens geen idee van de dokter, maar wilde het zelf zeker weten.

Nu haal ik 1 keer per 2 maanden een injectie, maar vraag me af of dat wel voldoende is. Ben op een gegeven moment echt weer uitgeput. Misschien moet ik toch vaker gaan? Iemand tips?

Waarom 1x in de 2 mnd?

Dat is te weinig, want je klachten komen terug.
quote:Jo_Anna schreef op 28 februari 2016 @ 23:45:

Oh ja trouwens ik gebruik de hydroxocobalamine ook niet, krijg daar enorme jeuk van.

Krijg nu de medicatie van een andere fabrikant, deze heet Hydrocobamine.

Geen bijwerkingen van.Hoi, weet je toevallig welke fabrikant? Dan zou ik deze ook kunnen proberen i.p.v. de hydroxocobalamine.
quote:MagicBullet schreef op 29 februari 2016 @ 09:36:

[...]

Hoi, weet je toevallig welke fabrikant? Dan zou ik deze ook kunnen proberen i.p.v. de hydroxocobalamine.

Ja zeker, deze is van Takeda. Hoeven ook niet net zoals die andere in de koelkast.

quote:jilzz schreef op 29 februari 2016 @ 09:06:

[...]

Waarom 1x in de 2 mnd?

Dat is te weinig, want je klachten komen terug.Ja geen idee eigenlijk. Merk ook wel dat ik me 2 maanden vaak echt belabberd voel, misschien moet ik voortaan 1 keer per maand gaan.
Je bent 2x begonnen met een opstart dosis en 2x vele weken ertussen gelaten.

Waarom niet weer opnieuw opbouwen en bij de dosering laten waarbij jij je goed voelt.

Zodra je merkt dat de klachten terugkomen meteen weer terug naar wat jij nodig hebt.
Ik moet deze week toch nog een afspraak maken voor een nieuwe injectie, ga het dan meteen even navragen.

Hoevaak ga jij dan?
Terug vind post
Eens in de twee maanden is de standaarddosering die iig Tadeka in de bijsluiter heeft staan. Of dat genoeg is verschilt per persoon.wel onhandig dat je tussentijds een aantal maanden gestopt bent. Dat zal ook niet bevorderlijk werken.
quote:Jo_Anna schreef op 29 februari 2016 @ 10:04:

[...]

Ja zeker, deze is van Takeda. Hoeven ook niet net zoals die andere in de koelkast.

Dank je! Ik heb inderdaad al vaker gelezen dat deze minder bijwerkingen (waaronder acne) geeft.
quote:coolpack2 schreef op 29 februari 2016 @ 10:35:

Eens in de twee maanden is de standaarddosering die iig Tadeka in de bijsluiter heeft staan. Of dat genoeg is verschilt per persoon.wel onhandig dat je tussentijds een aantal maanden gestopt bent. Dat zal ook niet bevorderlijk werken.Er zijn geen standaard doseringen bij geen opname van B12.
Ik injecteer mijzelf wekelijks, nu zo'n 8jaar.
quote:jilzz schreef op 29 februari 2016 @ 12:09:

[...]

Er zijn geen standaard doseringen bij geen opname van B12.Het is de minimale. Iemand vond het raar, maar het is een gebruikelijke dosering. Zoals ik al zei wil dat niet zeggen dat je dan 'dus' geen klachten hebt. Ik voel me momenteel ook niet best, dus overweeg te bellen om er eerder weer een te krijgen dan pas over een maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven