Gezondheid alle pijlers

Vitamine B12 tekort

03-09-2009 10:58 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een lange tijd met gezondheidsproblemen weet ik sinds juli dat dit komt door een Vitamine B12 tekort. Daar wordt ik nu dan ook voor behandeld.

Begin juli was mijn waarde veel te laag en nu naar 2 maanden behandeling is mijn waarde veel te hoog, waardoor ik weer ziek ben.

Graag kom ik in contact met mensen die ook een Vitamine B12 tekort hebben of hebben gehad om ervaringen en belevingen te delen. En misschien hebben jullie wel tips voor mij.
Kleine update.

Ik heb eindelijk een internist die me serieus neemt en al mijn klachten herkende.

Heb de diagnose ME/CVS gekregen. Ik vermoedde dit al lange tijd maar nu heeft het eindelijk een naam.

Ik moet nu voor jaren 2x per week een hoge dosis B12 spuiten (10.000 mg per keer ipv 1000 mg per maand). Verder extra vitamines dmv pillen. Ik zal de rest van mijn leven moeten spuiten, maar als het werkt geen probleem.

Hij was ook niet te spreken over mijn huisarts en de vorige internisten die ik gehad heb.

Heb nu 2 spuiten gehad en voel me erg raar in mijn hoofd en lichaam, maar ga ervan uit dat dat er bij hoort.

Ik hoop zo dat dit aanslaat.

Iemand ervaring met deze behandeling?
Krista, hoe gaat het inmiddels met de B 12 injecties?

Ik verbaas me over de enorm hoge dosis die jij 2 keer per week krijgt! Heeft je internist verteld waarom dat volgens hem/haar nodig is? Ik neem aan dat je lichaam helemaal geen B 12 opneemt via de voeding en dat je daarom w.s. levenslang zou moeten bijspuiten, maar waarom zo veel ?

Ik heb trouwens ook ME/CVS en pasgeleden bleek dat ik een lage B 12 waarde in het bloed heb. Dus nu krijg ik 1 x per week een injectie van 1000 mg, om te kijken of ik me daar na verloop van tijd beter door ga voelen. Op dit moment voel ik me nog na ieder injectie vermoeider, slaap ik slechter en krijg hoofdpijn. Maar dat schijnt vaker voor te komen.
Hoi, dit heb ik van de site van het centrum waar ik behandeld wordt met de reden waarom ik een hoge dosis krijg.

Behandeling van het Vermoeidheidcentrum

Door wetenschappers is er veel geschreven over de eigenschappen en effecten van vitamine B12 bij allerlei verschillende aandoeningen. Zo is een ervaringsfeit dat een hoge dosering van deze vitamine een positieve invloed heeft op ME/CVS-patiënten. Hoe dat komt, dat weet men niet precies; wel dát het werkt. Om die reden wordt over de hele wereld door veel artsen high dosage vitamine B12 therapie toegepast bij ME/CVS. Door veel mensen wordt de extra B12 als herstelbevorderend, antidepressief, uitrustend, slaapbevorderend en pijnstillend ervaren. Bijwerkingen zijn er vrijwel niet. Soms krijgen mensen wat acneachtige klachten in het gezicht, die na het stoppen direct verdwijnen.

In Nederland zijn artsen in de regel behoudend bij het toedienen van extra doses vitamine B12; dit in tegenstelling tot artsen uit andere landen. Het Vermoeidheidcentrum sluit aan bij internationaal gebruik en adviseert patiënten een hoge dosering. In enkele gevallen, wanneer iemand erg ziek is, wordt begonnen met een oplaaddosis van tien injecties gedurende tien dagen; 10.000 microgram per dag. In andere gevallen wordt er een aantal keren per week geïnjecteerd. Een hoge dosering vitamine B12 is geen wondermiddel maar wel een uitstekende aanvulling op de multidisciplinaire behandeling van ME/CVS.
Ok, bedankt voor de info. Ik begrijp hieruit dat het in dit geval niet zozeer gaat om een tekort van Vit. B12 in het bloed, maar om een therapeutisch gebruik van die vitamine !

Ben wel benieuwd hoe dat jou bevalt. Is het inderdaad zo dat je minder vermoeid bent geworden sinds de injecties, en heeft het een positief effect op andere ME/CVS klachten?
Op facebook is een groep voor mensen met b12 tekort waar je ervaringen kunt delen en vragen kunt stellen aan elkaar. Fijn om te weten dat je er niet alleen in staat.

https://www.facebook.com/groups/272555109446728/
Hoi krista,

Ik heb sinds kort een b12 tekort. Dit kan voorkomen omdat je lichaam zoveel nodig heb dst ook je reserves opraken. Het kan op iedere leeftijd voorkomen. Ik krijg het elke week bijgesloten gedurende 10 weken. Daarna om de 2 maanden. Moet er ook vitamine D bij slikken. Miss en tip. Kan geen kwaad als je het slikt. Zeker in de wintermaanden.

Mijn klachten variëren. Moeheid, snel geïrriteerd, negatief, depressief voelen, aankomen. Somber en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Waar heb/had jij nog meer last van?

Groetjes Lizzy
Ik krijg zelf nu al jaren elke maand een injectie, voel ik me prima bij.

B12 wordt opgenomen in de maag doordat IF ( intrinsic factor) zich bindt aan B12. IF wordt geproduceerd door de zg parietaal cellen in je maagslijmvlies. Door een auto immuun proces kan je lichaam anti stoffen maken tegen zowel IF als die patietaal cellen.

Deze antistoffen zijn aan te tonen in je bloed. Men zegt dat huisartsen dat vaak vrrgeten te testen. Als dat bij jou het geval is ( positieve antistoffen dus) dan weet je helaas zeker dat je nooit vanzelf B12 uit je voeding kan halen en dus vast zit aan injecties. Overigens zijn er wel positieve berichten van B12 die je als tabletje onder je tong kunt gebruiken, als het via je slijmvlies binnenkomt heb je niet dat het in je maag stagneert.

De hoeveelheid B12 die je nodig hebt varieert per persoon ( als je bijvoorbeeld hevig menstrueert heb je meer nodig) en moet je door de jaren heen ontdekken. Ik krijg als ik te lang wacht altijd pijn in mijn tong, belachelijke klacht maar daar kwam ik ook mee bij de huisarts ( plus doodmoe maar dat was ik al zo lang dat ik daar al aanbgwend was). Ik probeer dat nu te voorkomen maar in drukke tijden dan is het plots niet meer kunnen eten van tomaat of zo mijn wake up call om weer n injectie te halen :-)

Succes met t vinden van de balans, vraag je huisarts of je antistoffen hebt ( soms kan je tekort hebben door n periode erg slecht eten...) en zo ja dan heeft gewoon pillen slikken dus geen zin.
denkmetjehart
Ah, gevonden. Lets go hier verder. Sorry mods.

Deze verloopt wel normaal. Fijn :-)
Ik heb een vriendin die hier mee kampt. Ook te lang doorgelopen omdat de huisarts haar waarden niet laag genoeg vond.

Ze zegt dit: 130 is veel te laag.

Toch weer naar de huisarts, iemand meenemen, huisarts laten kijken in het Farmacotherapeutisch kompas, staat gewoon in de bijsluiter van de ampullen, info van vitamine b12 research Group en stichting b12 tekort meenemen, overleg in het kader van baadt het niet schaadt het niet. Verwijzing naar internist vragen (en dan 1 kiezen die er verstan van heeft) Vechten voor de injecties want je word niet beter zonder. En in Duitsland verkopen ze het bij de apotheek.
Dankjewel. Ik ga toch morgen weer bellen, en een afspraak maken en het een en ander uitprinten en meenemen. Want anders sta ik zo weer onverrichterzake buiten. Een illusie armer zeg maar :(
Goed zo. Ik hoop dat ze je nu wel serieus neemt.
Ik geef dit topic even een grote schop:

Via bloedtesten kwam ik erachter dat mijn nierwaarden verlaagd zijn. Er is geen eiwit in de urine gevonden, dus eigenlijk geen oorzaak. Nu zegt mijn huisarts dat dit ook kan komen door de b12-injecties die ik elke zes weken krijg. Hebben jullie daar vaker over gehoord? Ik kan er al googlend niets over vinden, eigenlijk.
quote:second13 schreef op 15 januari 2015 @ 21:53:

Ik krijg zelf nu al jaren elke maand een injectie, voel ik me prima bij.

B12 wordt opgenomen in de maag doordat IF ( intrinsic factor) zich bindt aan B12. IF wordt geproduceerd door de zg parietaal cellen in je maagslijmvlies. Door een auto immuun proces kan je lichaam anti stoffen maken tegen zowel IF als die patietaal cellen.

Deze antistoffen zijn aan te tonen in je bloed. Men zegt dat huisartsen dat vaak vrrgeten te testen. Als dat bij jou het geval is ( positieve antistoffen dus) dan weet je helaas zeker dat je nooit vanzelf B12 uit je voeding kan halen en dus vast zit aan injecties. Overigens zijn er wel positieve berichten van B12 die je als tabletje onder je tong kunt gebruiken, als het via je slijmvlies binnenkomt heb je niet dat het in je maag stagneert.

De hoeveelheid B12 die je nodig hebt varieert per persoon ( als je bijvoorbeeld hevig menstrueert heb je meer nodig) en moet je door de jaren heen ontdekken. Ik krijg als ik te lang wacht altijd pijn in mijn tong, belachelijke klacht maar daar kwam ik ook mee bij de huisarts ( plus doodmoe maar dat was ik al zo lang dat ik daar al aanbgwend was). Ik probeer dat nu te voorkomen maar in drukke tijden dan is het plots niet meer kunnen eten van tomaat of zo mijn wake up call om weer n injectie te halen :-)

Succes met t vinden van de balans, vraag je huisarts of je antistoffen hebt ( soms kan je tekort hebben door n periode erg slecht eten...) en zo ja dan heeft gewoon pillen slikken dus geen zin.Ja daarom krijg ik ook B12 injecties wegens antistoffen tegen het maagslijmvlies/parietaalcellen.
quote:MagicBullet schreef op 25 februari 2016 @ 12:26:

Ik geef dit topic even een grote schop:

Via bloedtesten kwam ik erachter dat mijn nierwaarden verlaagd zijn. Er is geen eiwit in de urine gevonden, dus eigenlijk geen oorzaak. Nu zegt mijn huisarts dat dit ook kan komen door de b12-injecties die ik elke zes weken krijg. Hebben jullie daar vaker over gehoord? Ik kan er al googlend niets over vinden, eigenlijk.

Nee dat kan niet, jouw huisarts weet er blijkbaar niets vanaf.

Laat hem zijn huiswerk eerst maar eens doen.

Waarom krijg jij eens in de 6 weken?

En wat is de reden dat jij B12 krijgt?
quote:Notachav schreef op 17 augustus 2015 @ 16:54:

Ik heb een vriendin die hier mee kampt. Ook te lang doorgelopen omdat de huisarts haar waarden niet laag genoeg vond.

Ze zegt dit: 130 is veel te laag.

Toch weer naar de huisarts, iemand meenemen, huisarts laten kijken in het Farmacotherapeutisch kompas, staat gewoon in de bijsluiter van de ampullen, info van vitamine b12 research Group en stichting b12 tekort meenemen, overleg in het kader van baadt het niet schaadt het niet. Verwijzing naar internist vragen (en dan 1 kiezen die er verstan van heeft) Vechten voor de injecties want je word niet beter zonder. En in Duitsland verkopen ze het bij de apotheek.Dit klopt helemaal.
quote:jilzz schreef op 25 februari 2016 @ 21:12:

[...]

Nee dat kan niet, jouw huisarts weet er blijkbaar niets vanaf.

Laat hem zijn huiswerk eerst maar eens doen.

Waarom krijg jij eens in de 6 weken?

En wat is de reden dat jij B12 krijgt?Het is een zij, maar dat terzijde. 😉 Ik krijg injecties omdat mijn lichaam het niet opneemt. De termijn is in de jaren zo ontstaan, na zes weken begin ik weer klachten te krijgen. Ik krijg de injecties al ruim 10 jaar. De huisarts wil nu dat ik drie maanden niet injecteer, dus één keer overslaan, om te kijken of de nierwaarden dan stijgen.
Als jouw lichaan geen B12 opneemt, mag je nooit stoppen met injecteren!

1x in de 6 weken is veel te weinig.

Wat een onzin verhaal van je huisarts.

En ter info, B12 kun je ook nooit overdoseren.

Heb jij ooit een opstart dosis gehad van 2x in de week?

Ik weet niet of dit mag, maar meld je eens aan bij deze facebook.

https://www.facebook.com/groups/807408932663995/

Zij hebben zeer goede onderbouwde bestanden en onderzoeken ter info.

Zij kunnen je ook helpen.

Lees je goed in, zou je arts ook eens moeten doen, die moet beter "haar" huiswerk doen.
Waarom is één keer in de zes weken te weinig? Het verschilt toch per persoon wat de juiste frequentie is? Dat je niet kunt overdoseren weet ik, en dat weet mijn huisarts ook. Opstartdosis heb ik volgens mij nooit gehad, maar het is ook alweer zo lang geleden.
Als je B12 niet opneemt, en je spuit 1x in de 6 weken, maak je nooit voldoende reserves aan in je weefsel/cellen.

Natuurlijk is dat per persoon verschillend.

Ben jij meteen begonnen met om de 6 weken?
Weet ik echt niet meer, zou best kunnen. Ik heb in ieder geval nooit bijvoorbeeld twee keer per week gehad. Het was eerst eens in de twee maanden, maar dat heb ik zelf aangepast omdat ik na twee maanden al weer klachten had.
Je moet altijd beginnen met een opstart dosis van 2x in de week.

Ik wist dat ook niet en starte 1x in de 4 maand op advies vd maag/darm arts.

Nu zo'n 100jr geleden

Totdat ik zo vreselijk moe was en een theezakje nog te zwaar was.

Ik ben mij in de B12 gaan verdiepen en begonnen met 1x in de 2 weken.

Uiteindelijk 2x in de week totdat de klachten weg waren en spuit nu 1x in de week.
Ik heb op zich geen problemen met deze frequentie. Ik lees nu wel dat cyanocobalamine schadelijk kan zijn voor mensen met nierfalen. Wellicht kan ik overstappen naar hydroxocobalamine en heb ik dan geen last meer.
Bijzonder dat jij geen hydroxocobalamine voorgeschreven krijgt, dat is doorgaans wat uitgegeven wordt.

Zou ik zeker eens gaan proberen.
Jawel, daar ben ik mee begonnen. Maar daar kreeg ik heel veel onderhuidse ontstekingen van (mooie woorden voor dikke, vette, pijnlijke puisten), vandaar overgestapt. Met de cyano heb ik daar geen last van gehad. Hopelijk komt die bijwerking niet terug. :(
Ja kan, daar staat B12 bekend om, dat is zeker niet fijn.

Je zou het idd weer kunnen proberen.

Dan is het lastig kiezen mocht het weer terugkomen😐

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven