Vitamine D en B12
woensdag 22 oktober 2014 om 16:03
Mijn nek is helemaal dik, een krop/struma. Hiervoor heb ik Thyrox gekregen. ( schildklierwaardes zijn tegen de grenzen aan maar OK)
Uit bloedonderzoek bleek ook een B12 en Vit D tekort (was 19) nu heb ik 3 mnd 1000 IU gekregen.
Vorige week weer bloedonderzoek gehad Vit D is nu 21. Dit schiet natuurlijk nooit op. Wie heeft dit ook gehad en hoeveel IU hebben jullie van de arts gekregen?
Uit bloedonderzoek bleek ook een B12 en Vit D tekort (was 19) nu heb ik 3 mnd 1000 IU gekregen.
Vorige week weer bloedonderzoek gehad Vit D is nu 21. Dit schiet natuurlijk nooit op. Wie heeft dit ook gehad en hoeveel IU hebben jullie van de arts gekregen?
donderdag 23 oktober 2014 om 15:52
quote:rawfoodje schreef op 22 oktober 2014 @ 19:45:
Tennie, dit is inderdaad veels te weinig, zet geen zoden aan de dijk . Koop vitamine D3 van Solgar, 600 IU. En slik hiervan 4 pillen per dag . Dan zit je op 2400 IU per dag en dit is mogelijk een juiste dosis voor jou om de waarde echt te verhogen.
Daar gaat ze het niet mee redden, weet ik uit ervaring.
Dat is mijn dagelijkse dosering om mijn (inmiddels weer goede) waarde op peil te houden en te zorgen dat het niet weer zakt.
Om een veel te lage waarde omhoog te krijgen heb je tussen de 50.000 en 100.00 IE nodig, in een kuur, verdeeld over een aantal weken.
Tennie, dit is inderdaad veels te weinig, zet geen zoden aan de dijk . Koop vitamine D3 van Solgar, 600 IU. En slik hiervan 4 pillen per dag . Dan zit je op 2400 IU per dag en dit is mogelijk een juiste dosis voor jou om de waarde echt te verhogen.
Daar gaat ze het niet mee redden, weet ik uit ervaring.
Dat is mijn dagelijkse dosering om mijn (inmiddels weer goede) waarde op peil te houden en te zorgen dat het niet weer zakt.
Om een veel te lage waarde omhoog te krijgen heb je tussen de 50.000 en 100.00 IE nodig, in een kuur, verdeeld over een aantal weken.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
donderdag 23 oktober 2014 om 16:04
Ik lees hier normaalwaardes voor vit D, waar ik onder zit, maar volgens mijn huisarts is er niks aan de hand.
Mijn vit D is 36, ik krijg dus niks van de huisarts, want volgens haar binnen de normaalwaardes?
Heb zelf vit D pilletjes gehaald, maar die zijn maar 1000 IU.
Hoeveel zou ik er daar per dag van moeten slikken dan om dat een beetje naar een normaler peil te krijgen?
Heb al een aantal jaar enorme vermoeidheids en depressieve/angst klachten, ben het wel zat inmiddels en word door de huisarts gewoon niet echt serieus genomen voor mijn gevoel.
Mijn vit D is 36, ik krijg dus niks van de huisarts, want volgens haar binnen de normaalwaardes?
Hoeveel zou ik er daar per dag van moeten slikken dan om dat een beetje naar een normaler peil te krijgen?
Heb al een aantal jaar enorme vermoeidheids en depressieve/angst klachten, ben het wel zat inmiddels en word door de huisarts gewoon niet echt serieus genomen voor mijn gevoel.
donderdag 23 oktober 2014 om 16:08
@Yasha: Een vitamine D van 36 is ook te laag. Blijf aandringen of ga naar een huisarts waar je wel serieus wordt genomen.
Ik had een vitamine D waarde van onder de 10. Ik heb 6 weken lang een 50.000 IE vitamine D shot gekregen en daarna 1x per maand zo'n shot. Na een aantal maanden had ik een vitamine D waarde van 70. Wat was dat een enorm verschil voor hoe je je voelt.
Ik had een vitamine D waarde van onder de 10. Ik heb 6 weken lang een 50.000 IE vitamine D shot gekregen en daarna 1x per maand zo'n shot. Na een aantal maanden had ik een vitamine D waarde van 70. Wat was dat een enorm verschil voor hoe je je voelt.
donderdag 23 oktober 2014 om 16:45
@Yasha, jouw huisarts heeft het niet begrepen. De normaalwaardes zijn tussen de 50 en 150 en "80 is prachtig" dus dat is de "ideaalwaarde".
Het is echt wel goed bedoeld van iedereen die zegt dat je pilletjes moet slikken, maar als je een ernstig tekort hebt, zoals 21 of 36, dan heb je een stootkuur nodig. Daar is een formule voor, jouw huisarts kan precies berekenen hoeveel je nodig hebt, aan de hand van jouw gewicht en je huidige waarde.
Het is echt wel goed bedoeld van iedereen die zegt dat je pilletjes moet slikken, maar als je een ernstig tekort hebt, zoals 21 of 36, dan heb je een stootkuur nodig. Daar is een formule voor, jouw huisarts kan precies berekenen hoeveel je nodig hebt, aan de hand van jouw gewicht en je huidige waarde.
donderdag 23 oktober 2014 om 16:52
donderdag 23 oktober 2014 om 19:09
Wat jammer dat zoveel huisartsen hun literatuur niet bijhouden.
80 nmol/l vit. D wordt tegenwoordig vrij algemeen als ondergrens gezien.
Vitamine D doet nl. zoveel meer dan alleen rachitis voorkomen, dat komt inderdaad alleen voor bij zeer lage waarden (beneden 25-30)
Om op 80 te komen vanaf twintig moet minimaal 2200 IU geslikt worden, voor langere tijd. Beter is een stootkuur.
Jezelf vergiftigen met vit. D is nagenoeg onmogelijk. De vit. D waarden van mensen uit tropische landen is trouwens tussen 135-225 nmol/l, en dat is waarschijnlijk optimaal.
Vit. D maakt het lichaam uit zonlicht , maar alleen bij zonkracht 3 of hoger, en dat is in Nederland alleen van eind maart tot eind september mogelijk en op de vroege en late data alleen onder optimale omstandigheden en rond de noen.
Voldoende vit. D uit voedsel halen is nagenoeg onmogelijk tenzij je eskimo bent en niks anders dan vette vis en walvisblubber eet.
http://www.direct-ms.org/ ... %20requirement%202005.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D
Vitamine D doet nl. zoveel meer dan alleen rachitis voorkomen, dat komt inderdaad alleen voor bij zeer lage waarden (beneden 25-30)
Om op 80 te komen vanaf twintig moet minimaal 2200 IU geslikt worden, voor langere tijd. Beter is een stootkuur.
Jezelf vergiftigen met vit. D is nagenoeg onmogelijk. De vit. D waarden van mensen uit tropische landen is trouwens tussen 135-225 nmol/l, en dat is waarschijnlijk optimaal.
Vit. D maakt het lichaam uit zonlicht , maar alleen bij zonkracht 3 of hoger, en dat is in Nederland alleen van eind maart tot eind september mogelijk en op de vroege en late data alleen onder optimale omstandigheden en rond de noen.
Voldoende vit. D uit voedsel halen is nagenoeg onmogelijk tenzij je eskimo bent en niks anders dan vette vis en walvisblubber eet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D
donderdag 23 oktober 2014 om 19:17
quote:Yasha schreef op 23 oktober 2014 @ 16:04:
Ik lees hier normaalwaardes voor vit D, waar ik onder zit, maar volgens mijn huisarts is er niks aan de hand.
Dan zou ik een second opinion vragen bij een andere huisarts.
Veel (oudere) huisartsen zijn zich er (nog) niet van bewust dat vitamine D gebrek veel vaker voorkomt dan men aannam en dat de klachten ook voor heel veel ongemak kunnen zorgen.
Of aandringen bij je eigen huisarts om toch een stootkuur (die is meestal heel hoog gedoseerd en vloeibaar) te mogen krijgen.
Met een paar pilletjes ga je het écht niet redden om je waarde op te krikken helaas
Dan zou ik een second opinion vragen bij een andere huisarts.
Veel (oudere) huisartsen zijn zich er (nog) niet van bewust dat vitamine D gebrek veel vaker voorkomt dan men aannam en dat de klachten ook voor heel veel ongemak kunnen zorgen.
Of aandringen bij je eigen huisarts om toch een stootkuur (die is meestal heel hoog gedoseerd en vloeibaar) te mogen krijgen.
Met een paar pilletjes ga je het écht niet redden om je waarde op te krikken helaas
donderdag 23 oktober 2014 om 19:18
quote:markovic schreef op 23 oktober 2014 @ 19:09:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_DDit dus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_DDit dus.
donderdag 23 oktober 2014 om 19:28
Voor wie zich afvraagt wat de klachten bij vitamine D tekort zijn:
- Extreme vermoeidheid (het gevoel alsof de dag veel langer is dan jouw energie)
- Verstoorde slaap, veel en vroeg wakker
- Spierkramp, niet alleen 's nachts maar ook overdag
- Spierpijn
- Concentratieverlies
- Depressie
- Hyperventilatie
- Zwakke botten
- Bloedend tandvlees
- Angstaanvallen
- Lusteloosheid
Risicogroepen die dus een verhoogde kans op vitamine D tekort hebben:
- Vegetariërs & veganisten
- Mensen die weinig buiten (in de zon) komen
- Mensen die bedekkende kleding dragen (lange mouwen, hoeden, boerka’s e.a.)
- Ouderen, vooral omdat zij veel binnen zitten
- Zwangere vrouwen, vanwege de verhoogde behoefte
- Mensen met een donkere huidskleur
- Mensen die ongezond en eenzijdig (niet-gevarieerd) eten
- Mensen die veel alcohol drinken
- Mensen die een vetarm of vetloos dieet volgen
Ik had last van de eerste vijf symptomen. Dat ging zo ver dat ik om 12 uur al volledig versleten was. Op een gegeven moment ging het 'concentratieverlies' zo ver dat ik niet meer goed kon nadenken (bijv boodschappen in je hoofd op een rijtje) en ik zelfs moeite kreeg met het formuleren van zinnen en ook niet meer op woorden kwam.
Mijn waarde bleek toen 25.
- Extreme vermoeidheid (het gevoel alsof de dag veel langer is dan jouw energie)
- Verstoorde slaap, veel en vroeg wakker
- Spierkramp, niet alleen 's nachts maar ook overdag
- Spierpijn
- Concentratieverlies
- Depressie
- Hyperventilatie
- Zwakke botten
- Bloedend tandvlees
- Angstaanvallen
- Lusteloosheid
Risicogroepen die dus een verhoogde kans op vitamine D tekort hebben:
- Vegetariërs & veganisten
- Mensen die weinig buiten (in de zon) komen
- Mensen die bedekkende kleding dragen (lange mouwen, hoeden, boerka’s e.a.)
- Ouderen, vooral omdat zij veel binnen zitten
- Zwangere vrouwen, vanwege de verhoogde behoefte
- Mensen met een donkere huidskleur
- Mensen die ongezond en eenzijdig (niet-gevarieerd) eten
- Mensen die veel alcohol drinken
- Mensen die een vetarm of vetloos dieet volgen
Ik had last van de eerste vijf symptomen. Dat ging zo ver dat ik om 12 uur al volledig versleten was. Op een gegeven moment ging het 'concentratieverlies' zo ver dat ik niet meer goed kon nadenken (bijv boodschappen in je hoofd op een rijtje) en ik zelfs moeite kreeg met het formuleren van zinnen en ook niet meer op woorden kwam.
Mijn waarde bleek toen 25.
vrijdag 24 oktober 2014 om 12:24
Artsen, internisten kijken veelal alleen naar de waarde in je. Lied en hanteren vaak een loos aantal cijfers.
Het zegt nl niets over de opname daarvan.
Dat is met Vit D3, met B12 etc.
Ik moet elke 2 weken B12 spuiten.
Mijn waarde ligt rond 1000, erg hoog zegt internist.
Als ik niet zo vaak spuit, ben ik een vaatdoek.
Het is juist de bedoeling om je waarde zo hoog te houden.
Artsen zijn ook niet altijd alles wetend, dat willen ze ons wel doen geloven.
Ik neem een hoge dosering D3, en voel mij daar prima bij.
En dan kan de arts nog zo hard blaten dat mij. Waardes goed zijn.
Mijn ervaring zegt genoeg.
Het zegt nl niets over de opname daarvan.
Dat is met Vit D3, met B12 etc.
Ik moet elke 2 weken B12 spuiten.
Mijn waarde ligt rond 1000, erg hoog zegt internist.
Als ik niet zo vaak spuit, ben ik een vaatdoek.
Het is juist de bedoeling om je waarde zo hoog te houden.
Artsen zijn ook niet altijd alles wetend, dat willen ze ons wel doen geloven.
Ik neem een hoge dosering D3, en voel mij daar prima bij.
En dan kan de arts nog zo hard blaten dat mij. Waardes goed zijn.
Mijn ervaring zegt genoeg.