Gezondheid alle pijlers

Vitaminepillen

17-11-2013 15:01 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik wat vatbaarder ben voor ziek zijn en 'kwaaltjes' nu dat het koude weer eraan komt. Of er eigenlijk al is

Nu krijg ik de hele tijd reclame binnen van vitaminepillen, maar vraag mijzelf af of dit ook daadwerkelijk helpt? Wordt je weerstand echt hoger en ga je jezelf echt zoveel beter voelen door vitaminepillen te slikken? Op een of andere manier heb ik ook in mijn hoofd dat een pilletje nooit gezond is

Of is het gewoonweg beter om bijvoorbeeld meer fruit en groente te eten?
Nee, dat helpt niet enorm. Vitamine C en zink zou kunnen helpen, maar garanties heb je niet.

Het wordt gewoon enorm gepusht door de industrie.
Voldoende fruit en groente eten helpt veel beter dan vitaminepilletjes. Eet je daar voldoende van? Daarnaast helpt voldoende bewegen, voldoende rust en vaak genoeg je handen wassen het beste tegen griepjes en verkoudheden etc,
Synthetische vitaminen zorgen alleen maar voor dure urine, meer heb je er niet aan.

Als je dan toch bij wilt slikken, zorg er dan voor dat het natuurlijke vitaminen zijn.
Ik had ook niet echt het gevoel dat ze echt hielpen dus ik eet wel wat meer groenten en fruit
Ik merk best verschil tussen periodes dat ik laks ben en niks slik, of wanneer ik consequent supplementen slik. Ik slik nu supradyn energy multivitamine, een complex met zink en magnesium en extra vitamine D en voel me beduidend fitter.
Nee vitamine pillen helpen alleen als je echt een tekort heb aan mineralen of vitamine en zouden eigenlijk alleen op doktersadvies moeten worden geslikt. Het risico van een (multi)vitaminepil slikken, is dat je veel meer binnenkrijgt dan wat gezond voor je is. Zeker als je zelf al gezond eet.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Deels met je eens Iris. Het is ook beter om bijvoorbeeld twee keer per week vitamine te slikken, in plaats van elke dag. Vooral vitamine A kan letterlijk een killer zijn.
Met name de vitamine die in vet oplosbaar zijn (A,D, E en K) kunnen in hoge mate in je lichaam achterblijven, met alle gevolgen van dien. De in water oplosbare vitamines (waaronder vitamine C) plas je gewoon uit, en mits je niet extreem veel slikt, kan dat weinig kwaad.

Als je dus echt wil slikken, zou ik alleen een vitamine C supplement slikken. Rook je? Rokers hebben wel baat bij extra vitamine C (rook is een oxidant en vitamine C is een antioxidant), maar nog steeds kun je beter een extra stuk fruit eten dan een vitaminepil innemen.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ik eet niet zulke enorme hoeveelheden fruit en groente dat ik daar genoeg vitamines uit kan halen en ik heb geen trek om daar meer van te eten, dus liever 'n pilletje.
De groente- en fruitbranche zullen zeggen dat vitaminepillen niet helpen en de pillenindustrie zal beslist vinden dat ze wel helpen.

Zelf neem ik af en toe zo'n pil, als ik eraan denk of als ik me een beetje moe voel.
quote:Cateautje schreef op 17 november 2013 @ 15:32:

Synthetische vitaminen zorgen alleen maar voor dure urine, meer heb je er niet aan.

Als je dan toch bij wilt slikken, zorg er dan voor dat het natuurlijke vitaminen zijn.Leg mij eens uit wat het verschil is tussen synthetische en natuurlijke vitamines en hoe je lichaam het verschil zou moeten zien?
quote:Iris27 schreef op 17 november 2013 @ 16:41:

Met name de vitamine die in vet oplosbaar zijn (A,D, E en K) kunnen in hoge mate in je lichaam achterblijven, met alle gevolgen van dien. De in water oplosbare vitamines (waaronder vitamine C) plas je gewoon uit, en mits je niet extreem veel slikt, kan dat weinig kwaad.

Als je dus echt wil slikken, zou ik alleen een vitamine C supplement slikken. Rook je? Rokers hebben wel baat bij extra vitamine C (rook is een oxidant en vitamine C is een antioxidant), maar nog steeds kun je beter een extra stuk fruit eten dan een vitaminepil innemen.Ooit gehoord dat zo'n 80% van de bevolking vitamine D deficient is? Vitamine D bijslikken is een goed idee, ook zeer belangrijk voor je algehele weerstand, belangrijker dan vit. C.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven