Gezondheid alle pijlers

Vlees, hoe denk jij erover?

26-03-2014 20:08 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is veel te doen over vlees.

Passen jullie je eetgewoontes aan?

Of is het gewoon lekker stukje vlees eten, net als voorheen.

BINNENLAND De veiligheid van het vlees in Nederland is niet gewaarborgd. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een vandaag verschenen rapport.

Vleesbedrijven in binnen- en buitenland werken niet altijd schoon, bij slachthuizen hebben de onderzoekers “talrijke hygiënische tekortkomingen geconstateerd”. Fraude met vlees, zoals het mengen van paardenvlees met rundvlees, is een “onderschat risico”, met “potentieel schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid”.

Het toezicht op de vleesproductie wordt de afgelopen jaren steeds vaker overgelaten aan de bedrijven zelf. De overheid trekt zich bij het toezicht vaker terug, vertrouwend op ‘systeemcontroles’. Maar de vleessector is nog lang niet in staat om zelf alle controles uit te voeren. Het terugtreden van het publieke toezicht is daarom „voorbarig” geweest, aldus de Onderzoeksraad.

Ook is er onvoldoende samenwerking tussen de producenten. De pakkans voor fraude is klein. En de bereidheid om een bedrijf aan te geven, is ook klein, aldus de Raad. “Bedrijven kunnen soms jarenlang de regels overtreden, terwijl dat in de sector bekend is”, schrijft voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad in een beschouwing:

“Het is in de sector ‘not done’ om bedrijven die onverantwoorde risico’s nemen te corrigeren, al dan niet door het toezicht in te lichten over waargenomen risico’s.”

In een interview met nrc.next (¤) zegt Marcel van Silfhout, een onderzoeksjournalist die een boek schreef over de vleesindustrie, vandaag dat regelbrij toezicht tegenwerkt:

“Nederland is de tweede voedselproducent ter wereld. Ons voedsel gaat de hele wereld over. En overal gelden weer andere regels. Duizenden protocollen, richtlijnen en certificaten lopen door elkaar heen. We hebben een onmogelijk ratjetoe aan toezicht gecreëerd.”

ONBEKEND HOEVEEL MENSEN ZIEK WORDEN

Volgens de Raad is onbekend hoeveel mensen op korte op langere termijn ziek worden door het eten van niet goed geproduceerd vlees. “De onbekendheid van het aantal zieken door vlees kan de urgentie om de veiligheid te vergroten wegnemen”, aldus de Raad. Als uit cijfers zou blijken dat er weinig slachtoffers vallen, dan kan dat óók komen doordat consumenten het wellicht niet veilige vlees goed verhitten.

Lees verder:

http://www.nrc.nl/nieuws/ ... derland-niet-gewaarborgd/
quote:impala schreef op 26 maart 2014 @ 21:03:

[...]

Is dat altijd al zo geweest of sinds de gekke koeienziekte? Die heeft er in de UK nogal ingehakt, toch?

Ik heb werkelijk geen idee. Bief is hier toch wel vrij populair.

Maar alles is doorbakken. Zelfs als je om een ''rare'' biefstuk vraagt krijg je op zijn minst een medium.
Ik eet trouwens ook veel vis/seafood, wellicht wel meer dan vlees. Maar daar is natuurlijk ook vanalles mis mee. Kwik en wellicht binnenkort ook nog radioactief door dat geintje in Japan. Maar je moet toch ergens van dood gaan, kun je beter lekker gegeten hebben dan je vanalles hebben ontzegd.
quote:Scamp schreef op 26 maart 2014 @ 21:07:

[...]

Ik heb werkelijk geen idee. Bief is hier toch wel vrij populair.

Maar alles is doorbakken. Zelfs als je om een ''rare'' biefstuk vraagt krijg je op zijn minst een medium.

Maar je kunt toch wel rauwe biefstuk kopen bij jullie slagers/supermarkten?

Jammer dat ze het bij jullie in resto's te lang doorbakken, rood is toch 't lekkerst.
quote:elninjoo schreef op 26 maart 2014 @ 21:10:

[...]

Maar je kunt toch wel rauwe biefstuk kopen bij jullie slagers/supermarkten?

Jammer dat ze het bij jullie in resto's te lang doorbakken, rood is toch 't lekkerst.Oh, ja hoor, dat zeker.
Ik heb niet alle reacties gelezen maar als je naar een zelfslachtende slager gaat met eigen vee is er niets aan de hand. De controles en eisen in deze beroepsgroep zijn zo streng dat ze inderdaad bijna uitgestorven zijn maar diegene die overeind blijven voldoen aan alle eisen. Momentel zijn er nog zo'n 100 zelfslachtende slagers in nederland dus het is even zoeken maar als je er eenmaal 1 gevonden heb die goed is wil je niet anders meer. Bij ons gaat het zelfs zo ver dat als een van de personeelsleden een ontstoken vinger (nagelriem bijvoorbeeld) heeft deze ziek gemeld word om besmetting te voorkomen.....
Ik eet zo min mogelijk vlees.

En als, dan is 60-80 (avondeten) gram pp ook goed.

Mijn eten is vooral vegetarisch.

Ik let vooral veel op sterren van Beter Leven.

1 ster stelt niet zoveel voor (iets meer ruimte en bij varkens wordt bv de staart niet verwijderd....)

2 sterren beteken goed leven, maar niet biologisch.

3 sterren betekent biologisch.

(Zie info hierover op www.wakkerdier,nl)

Als ik daar de grote supermarkten niet op kan vertrouwen, dan weet ik het niet meer.

Tip: Wakker Dier publiceert elke week de aanbiedingen van verschillende supers in diervriendelijk vlees. Te volgen via hun website of meld je aan voor de nieuwsbrief.
Ik ben gek op vlees, eet het graag. Ik haal echter wel goed vlees. Vlees van een slager die zelf zijn dieren uitzoekt en inkoopt. En ja soms heeft hij niet wat ik wil en het is iets duurder. Als het geld er niet naar is eet ik ook rustig een eitje of wel bakken een keertje zelf patat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven