Voedselallergie van een courgettesoep?
dinsdag 20 juni 2023 om 04:47
Mijn dochter en ik hebben vanavond vers gemaakte courgettesoup gegeten. Ik begon na 2 uur al ziek te worden, vreselijke diarree en daarna steeds overgeven. Mijn dochter had nergens last van, tot vannacht 0.00 uur. En zij is nog steeds bezig. Arm kind.
Ik vind het zo raar dat dit gebeurt bij een soep met alleen maar groente. Overigens heeft iemand anders het voor ons gemaakt.
Ik ben al niet zo happig op andermans eten, slaat nergens op want ik eet ook in restaurants, maar ik dacht: een courgettesoep moet toch geen probleem zijn.
Wel dus.. hoe kan dit? En toch maar wel zeggen tegen de maker? Wilde ik eerst niet doen toen ik het alleen had, dacht dat het ook aan mijn gevoelige darmen kon liggen, maar nu mijn dochter ook zo ziek is, vind ik het toch best heftig.
NB ik zie nu pas dat ipv voedselvergiftiging voedselallergie staat. Ik dacht al, waarom zeggen jullie allergie? Ik bedoelde dus vergiftiging..
Ik vind het zo raar dat dit gebeurt bij een soep met alleen maar groente. Overigens heeft iemand anders het voor ons gemaakt.
Ik ben al niet zo happig op andermans eten, slaat nergens op want ik eet ook in restaurants, maar ik dacht: een courgettesoep moet toch geen probleem zijn.
Wel dus.. hoe kan dit? En toch maar wel zeggen tegen de maker? Wilde ik eerst niet doen toen ik het alleen had, dacht dat het ook aan mijn gevoelige darmen kon liggen, maar nu mijn dochter ook zo ziek is, vind ik het toch best heftig.
NB ik zie nu pas dat ipv voedselvergiftiging voedselallergie staat. Ik dacht al, waarom zeggen jullie allergie? Ik bedoelde dus vergiftiging..
mousse28 wijzigde dit bericht op 20-06-2023 06:35
8.55% gewijzigd
dinsdag 20 juni 2023 om 17:59
Vriendin van dochter voelt zich schuldig. Niet nodig. Ze heeft het met goede bedoeling gemaakt en ze weet nu ook dat ze beter geen soep (warm eten) in de zomer zo lang laat afkoelen voordat het in de koelkast of vriezer gaat.Lorem_Ipsum schreef: ↑20-06-2023 15:46Ik zou het trouwens afschuwelijk vinden als mensen door mijn soep boven de pot komen te hangen.
Ze wilde vanavond met haar familie ook een portie eten en zij zijn nu wel gewaarschuwd door ons. Dus wel blij dat we het toch gezegd hebben.

dinsdag 20 juni 2023 om 18:15
Ach welnee. Het is bij ons in de familie echt: iemand eet iets, het is direct boeren en misselijk worden, en dat eten moet er per direct uit.stippensokken schreef: ↑20-06-2023 09:55Fysiek gezien kan dat bijna niet, je eten is niet in zo'n korte tijd vanuit je slokdarm en je maag je hele darmstelsel gepasseerd. Vrijwel onmogelijk.
De kans dat het om iets fouts ging wat je eerder die dag hebt gegeten is echt aanzienlijk groter.
Zodra dat eten eruit is, is het over. Gelijk verlichting.
Daarna moet de hele maag leeg (dat gaat met grof geweld dus) en dan een paar dagen thee en crackers.
Maar de boosdoener is echt datgene wat er het eerst uitgaat.
Grappig dat zoveel mensen mijn lichaam beter denken te kennen dan ikzelf, plus dat van diverse familieleden.
woensdag 21 juni 2023 om 07:33
Waarom een topic, als je al besloten had wat je hebt?Mousse28 schreef: ↑20-06-2023 17:56Zij heeft op school geluncht (chips waarschijnlijk). En ik keurig twee volkoren bolletjes, 1 met pindakaas en 1 met oude kaas.
En dit was echt geen buikgriep. Dat is zo anders dan het verloop als eten niet goed is. Vaker buikgriep gehad en 2x eerder gehad dat het eten niet goed was. Is echt wel een verschil.

woensdag 21 juni 2023 om 07:40
Marianneke schreef: ↑20-06-2023 10:41Of ze moest rennen naar de wc om over te geven. Je maag kan zeker wel heel snel reageren.
Klopt heb ik ook 1 keer gehad in een restaurant van een "verkeerde" oester.
Daarna was het direct over maar had geen zin meer in de rest van het eten.
woensdag 21 juni 2023 om 14:37
woensdag 21 juni 2023 om 14:49
Als iets langdurig door en door verhit is zijn de ziekmakende bacterien wel dood. Anders zou je nooit kip kunnen eten. Dus als je courgette snijdt op de plank waar je ook 2 minuten daarvoor kip hebt gesneden én je hebt de courgette daarna doorgekookt én daarna niet meer opnieuw besmet met vieze lepels etc, dan zijn de kippenbacterien geen probleem voor de courgettesoep.
Iets anders is het als er zoveel tijd tussenzit dat de bacterien giftige stoffen hebben kunnen produceren, die blijven bestaan ook na verhitting. Of als je nog in de soep gaat roeren met een besmette lepel, of er nog kaas of peterselie overheen strooit die ook op die snijplank hebben gelegen, of nog bacterien aan je handen hebt die bij het overgieten in bakjes nog meegaan....
Na zevenhonderd jaren
woensdag 21 juni 2023 om 15:27
Het is al twee maal eerder aangegeven en ik vermoed ook dat dit het probleem is:
Een pompoen of courgette uit eigen tuin kan giftig zijn als het bitter smaakt. Je kunt deze dan het beste uitspugen en niet verder opeten. Er kan dan namelijk een giftige stof inzitten, ook wel cucurbitacines genoemd.
En de bitterheid kan verborgen zijn door de andere ingrediënten in de soep.
Ik heb ongeveer het zelfde gehad met niet gegaarde sperziebonen waar dan weer lectine in zit. Zelfde principe.
Een pompoen of courgette uit eigen tuin kan giftig zijn als het bitter smaakt. Je kunt deze dan het beste uitspugen en niet verder opeten. Er kan dan namelijk een giftige stof inzitten, ook wel cucurbitacines genoemd.
En de bitterheid kan verborgen zijn door de andere ingrediënten in de soep.
Ik heb ongeveer het zelfde gehad met niet gegaarde sperziebonen waar dan weer lectine in zit. Zelfde principe.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
woensdag 21 juni 2023 om 15:48
Dat bedoelde ik idd.Ginevra schreef: ↑21-06-2023 14:49Als iets langdurig door en door verhit is zijn de ziekmakende bacterien wel dood. Anders zou je nooit kip kunnen eten. Dus als je courgette snijdt op de plank waar je ook 2 minuten daarvoor kip hebt gesneden én je hebt de courgette daarna doorgekookt én daarna niet meer opnieuw besmet met vieze lepels etc, dan zijn de kippenbacterien geen probleem voor de courgettesoep.
Iets anders is het als er zoveel tijd tussenzit dat de bacterien giftige stoffen hebben kunnen produceren, die blijven bestaan ook na verhitting. Of als je nog in de soep gaat roeren met een besmette lepel, of er nog kaas of peterselie overheen strooit die ook op die snijplank hebben gelegen, of nog bacterien aan je handen hebt die bij het overgieten in bakjes nog meegaan....
Een bedorven kipfilet zou ik, hoe door en door verhit ook, toch echt niet eten.
Ook een Pluviofiel

woensdag 21 juni 2023 om 19:58
woensdag 21 juni 2023 om 20:35
Lorem_Ipsum schreef: ↑21-06-2023 19:58Salmonella gaat dan wel dood door verhitting, maar het is niet zo dat je bedorven kip door verhitting weer oké kunt maken. Dus los van kruisbesmetting kun je toch ziek worden van goed gare, maar bedorven kip.
Anders zouden we allerhande bedorven eten goed kunnen verhitten en alsnog eten.
Dat zeg ik.
Ook een Pluviofiel

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in