Voedselallergie van een courgettesoep?
dinsdag 20 juni 2023 om 04:47
Mijn dochter en ik hebben vanavond vers gemaakte courgettesoup gegeten. Ik begon na 2 uur al ziek te worden, vreselijke diarree en daarna steeds overgeven. Mijn dochter had nergens last van, tot vannacht 0.00 uur. En zij is nog steeds bezig. Arm kind.
Ik vind het zo raar dat dit gebeurt bij een soep met alleen maar groente. Overigens heeft iemand anders het voor ons gemaakt.
Ik ben al niet zo happig op andermans eten, slaat nergens op want ik eet ook in restaurants, maar ik dacht: een courgettesoep moet toch geen probleem zijn.
Wel dus.. hoe kan dit? En toch maar wel zeggen tegen de maker? Wilde ik eerst niet doen toen ik het alleen had, dacht dat het ook aan mijn gevoelige darmen kon liggen, maar nu mijn dochter ook zo ziek is, vind ik het toch best heftig.
NB ik zie nu pas dat ipv voedselvergiftiging voedselallergie staat. Ik dacht al, waarom zeggen jullie allergie? Ik bedoelde dus vergiftiging..
Ik vind het zo raar dat dit gebeurt bij een soep met alleen maar groente. Overigens heeft iemand anders het voor ons gemaakt.
Ik ben al niet zo happig op andermans eten, slaat nergens op want ik eet ook in restaurants, maar ik dacht: een courgettesoep moet toch geen probleem zijn.
Wel dus.. hoe kan dit? En toch maar wel zeggen tegen de maker? Wilde ik eerst niet doen toen ik het alleen had, dacht dat het ook aan mijn gevoelige darmen kon liggen, maar nu mijn dochter ook zo ziek is, vind ik het toch best heftig.
NB ik zie nu pas dat ipv voedselvergiftiging voedselallergie staat. Ik dacht al, waarom zeggen jullie allergie? Ik bedoelde dus vergiftiging..
mousse28 wijzigde dit bericht op 20-06-2023 06:35
8.55% gewijzigd
dinsdag 20 juni 2023 om 05:33
Beterschap. Ik zou bijna zeggen dat iets van zuivel erin zit wat misschien overdatum of te lang uit de koelkast misschien. Als nu iets kook, dan zet ik deze gelijk in koelkast, het eten bederft nu heel snel met zulke temperaturen. Hoop dat jullie gauw opknappen. Ik zou eerst kijken wanneer is het gekookt, waar heeft het gelegen en dan wel zeggen inderdaad.

dinsdag 20 juni 2023 om 05:49
Hebben jullie vaker last van voedselallergie?
Gezien dat jullie ruim binnen 6 uren ziek zijn en ook overgeven, lijkt het meer op een voedselvergiftiging.
Mogelijk dat het te lang warm heeft gestaan waardoor Micro organismen toxines hebben gemaakt, waardoor jullie ziek zijn geworden.
Of de ingrediënten al gedeeltelijk bedorven waren en toxines bevatten.
Micro organismen gaan dood bij het koken, Toxines blijven gewoon in het eten.
Beterschap
Gezien dat jullie ruim binnen 6 uren ziek zijn en ook overgeven, lijkt het meer op een voedselvergiftiging.
Mogelijk dat het te lang warm heeft gestaan waardoor Micro organismen toxines hebben gemaakt, waardoor jullie ziek zijn geworden.
Of de ingrediënten al gedeeltelijk bedorven waren en toxines bevatten.
Micro organismen gaan dood bij het koken, Toxines blijven gewoon in het eten.
Beterschap
dinsdag 20 juni 2023 om 06:14
dinsdag 20 juni 2023 om 06:25
Dit kan eigenlijk van alles geweest zijn; meestal herinner je je niet meer precies alles wat je gegeten hebt; alleen maaltijden. Soms zitten er al genoeg toxinen in bedorven voedsel en die verdwijnen dan niet door het te verhitten. Vroeger in restaurants had je dat wel; dan werd een nieuwe batch rijst bij de oude gegooid zonder de bak eerst schoon te maken dus het restje besmette dan de hele bak voedsel. Als de portie dan verhit werd bleven de toxinen in het voedsel zitten.
Dan moet het maar zoals het kan

dinsdag 20 juni 2023 om 06:29
https://groentegroente.nl/keukenweetjes ... te-giftig/
Waren de courgettes van eigen kweek of van de supermarkt?
Waren de courgettes van eigen kweek of van de supermarkt?
dinsdag 20 juni 2023 om 06:33
Bedankt voor jullie antwoorden. Ikzelf ben echt heel gevoelig met eten, vooral met vettig eten. Dan kan ik ook binnen 2 uur er last van hebben.
Maar het was nu echt heel erg en daarna nog meerdere keren overgeven, heb ik nooit, dat ik al wist dat het eten niet goed was.
En toen mijn dochter erna ook nog ziek werd, wist ik het zeker.
We hebben de soep overigens bevroren gekregen. Maar inderdaad, je weet niet hoe lang het daarvoor ongekoeld heeft gestaan. Dat toxines blijft, ondanks het koken wist ik niet. Weer wat geleerd.
Maar het was nu echt heel erg en daarna nog meerdere keren overgeven, heb ik nooit, dat ik al wist dat het eten niet goed was.
En toen mijn dochter erna ook nog ziek werd, wist ik het zeker.
We hebben de soep overigens bevroren gekregen. Maar inderdaad, je weet niet hoe lang het daarvoor ongekoeld heeft gestaan. Dat toxines blijft, ondanks het koken wist ik niet. Weer wat geleerd.

dinsdag 20 juni 2023 om 06:40
mamavanASYW schreef: ↑20-06-2023 05:33Beterschap. Ik zou bijna zeggen dat iets van zuivel erin zit wat misschien overdatum of te lang uit de koelkast misschien. Als nu iets kook, dan zet ik deze gelijk in koelkast, het eten bederft nu heel snel met zulke temperaturen. Hoop dat jullie gauw opknappen. Ik zou eerst kijken wanneer is het gekookt, waar heeft het gelegen en dan wel zeggen inderdaad.
Maar room of andere zuivel in een soep zou dan gaan schiften en zuur proeven.
Hoe dan ook is het met soep oppassen tijdens dit soort weer. Ik denk dat veel mensen (vooral grotere hoeveelheden soep) niet goed en niet snel genoeg terugkoelen. Daar gaat het dan mis. In professionele keukens is daar aparatuur voor en gelden natuurlijk hele strenge regels. Niet om de maker van jouw soep meteen als verdachte aan te wijzen
Je zult er waarschijnlijk niet achter komen waar jullie nu precies ziek van zijn geworden. Mijn dochter had zondag bij een vriendin gegeten, en s'avonds hing ze boven het toilet over te geven. Niet veel later ging ik zelf aan de race + enorme krampen, terwijl ik ergens anders en hele andere dingen had gegeten. Ik heb er al meer mensen over gehoord, vooral over diarree. Heerst er niet iets? Of komt het misschien door de warmte en dus overal meer bacteriën, dat maag en darmen sneller van slag raken.
dinsdag 20 juni 2023 om 07:33
Nee hoor. Als ik iets verkeerds gegeten heb racet het er binnen de twee uur uit.stippensokken schreef: ↑20-06-2023 05:47Als je twee uur na die soep al diarree kreeg, zou het ook kunnen dat je eerder die dag iets hebt gegeten wat dit heeft veroorzaakt.
Meestal beginnen darmklachten pas zo'n 6-8 uur na het eten.
dinsdag 20 juni 2023 om 07:40
https://www.ikeetgezond.nl/nieuws-over- ... milie-uit/
Beetje dramatische titel
Beetje dramatische titel

Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 20 juni 2023 om 07:47
Maar hoe weet je dat het verkeerd was? Misschien reageren je darmen wel overgevoelig op bepaalde etenswaren.
Want wat Maria Stippensokken zegt klopt wel eigenlijk.
Toen ik nog in de catering werkte had ik regelmatig iemand die beweerde ziek geweest te zijn van 'mijn' eten. 'Het zal wel van de catering zijn.'
Volgens procedure moest ik dan een vragenlijst invullen en die werd opgehaald samen met het monster. Na onderzoek bleek dan dat het niet aan mijn eten lag. Is ook haast onmogelijk als je dagelijks met verse producten werkt.
Ik vroeg ook altijd of dat dan het enige was wat diegene had gegeten. 'Eeehh...eh eh nee.' Was dan het antwoord.
Maar goed, ik wijk af

djessy wijzigde dit bericht op 20-06-2023 07:51
1.26% gewijzigd
Ook een Pluviofiel
dinsdag 20 juni 2023 om 07:47
Ook een dramatisch verhaal (quote):GroenTuintje schreef: ↑20-06-2023 07:40https://www.ikeetgezond.nl/nieuws-over- ... milie-uit/
Beetje dramatische titel![]()
… maar sommige groenten kunnen ook een donkere kant hebben, bijvoorbeeld de courgette. De familie van x legde na het eten van deze heerlijke groente bijna het loodje. ‘Die courgette moordde bijna mijn familie uit’, vertelt x terugkijkend op dit hachelijke avontuur…
dinsdag 20 juni 2023 om 07:53
Soep smaakte niet vies. Verder niets anders erbij gegeten.
Voor de laatst om 12.30 uur twee volkoren broodjes met beleg gegeten.
Mijn eigen ervaring is ook dat als iets niet goed bij mij ligt, dat het heel snel gaat. Bij een normaal mens duurt dat meestal iets langer. En zo was het ook gisteravond. Bij mij begon het om 20.00 uur. Mijn dochter nog verbaasd dat zij nergens last van had.
Bij haar begon het om 0.00 uur.
Mijn eigen ervaring is ook dat als iets niet goed bij mij ligt, dat het heel snel gaat. Bij een normaal mens duurt dat meestal iets langer. En zo was het ook gisteravond. Bij mij begon het om 20.00 uur. Mijn dochter nog verbaasd dat zij nergens last van had.
dinsdag 20 juni 2023 om 07:55
Maar het kán dus ook aan je lunch gelegen hebben, qua tijdsbestek.Mousse28 schreef: ↑20-06-2023 07:53Soep smaakte niet vies. Verder niets anders erbij gegeten.
Ook een Pluviofiel
dinsdag 20 juni 2023 om 08:28
Courgettes uit eigen tuin staan hier inderdaad om bekend, dat het kan gebeuren, zoals mensen hierboven ook al zeiden. Het komt gelukkig maar weinig voor.
Bij pompoenen of courgettes uit eigen kweek kunnen er problemen ontstaan. Er zijn gevallen bekend waarbij mensen ziek zijn geworden door het eten van bittere pompoenen of courgettes met klachten als overgeven en diarree.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... %20genoemd.
Dus proberen dit in context te zien. Je hebt pech gehad, en dat is balen, maar het is niet zo dat je vanaf nu courgettesoep moet gaan mijden.
Bij pompoenen of courgettes uit eigen kweek kunnen er problemen ontstaan. Er zijn gevallen bekend waarbij mensen ziek zijn geworden door het eten van bittere pompoenen of courgettes met klachten als overgeven en diarree.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... %20genoemd.
Dus proberen dit in context te zien. Je hebt pech gehad, en dat is balen, maar het is niet zo dat je vanaf nu courgettesoep moet gaan mijden.
dinsdag 20 juni 2023 om 08:32
hebt verder gisteren helemaal niets gegeten? Of juist te weinig gedronken? Of de afgelopen dagen een virusje opgelopen?
Klachten kunnen heel veel oorzaken hebben.
Er bestaat geen 1 recept voor courgettensoep. Bij de een is het niet meer dan courgette met kruiden. De andere persoon doet er veel creme fraiche, kaas, boter, uien, knoflook, zalm, garnalen, ham of wat dan ook er doorheen.
Klachten kunnen heel veel oorzaken hebben.
Er bestaat geen 1 recept voor courgettensoep. Bij de een is het niet meer dan courgette met kruiden. De andere persoon doet er veel creme fraiche, kaas, boter, uien, knoflook, zalm, garnalen, ham of wat dan ook er doorheen.

dinsdag 20 juni 2023 om 09:26
Dat is ook gelijk waar ik aan dacht. Ik heb 2 snijplanken en haal dat nooit door elkaar. En qua handen wassen ben ik ook een zeikerd en sommigen zijn daar weer makkelijk in.
Precies waarom ik liever geen eten van een "vreemde" eet. Dit was van een vriendin van mijn dochter omdat ik ongeluk heb gehad en voorlopig niet goed kan lopen en krukken moet gebruiken. Dat meisje vond het sneu en heeft ons de volgende dag soep gebracht. Super lief natuurlijk!
Maar ze geeft nu zelf aan dat zij inderdaad de soep lang heeft laten afkoelen. Maar ja met dit weer blijft het broeien.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in