Gezondheid alle pijlers

Voedselallergie.

09-07-2016 22:11 44 berichten
Lieve dames,

Wie van jullie heeft een voedselallergie en kan mij vertellen hoeveel tijd gebruikelijk is na contact met een product dat er een reactie optreed en hoelang deze kan blijven hangen?

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:gordijn87 schreef op 09 juli 2016 @ 22:39:

[...]

Maar dan kun je het toch nog steeds niet weten, in brood zit bloem melk, ei, gist, zout etc. weet dus technisch gezien niet waar je op reageerd. als je denk dat je allergisch bent ga langs de huisarts voor een allergietest.

Juist. Het hoeft niet het brood te zijn dat de reactie veroorzaakt.

Het is waarschijnlijk een bestanddeel of een combinatie (en niet eens het hippe gluten).
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
quote:Sophiever schreef op 09 juli 2016 @ 23:35:

[...]

Jeetje, helpt daar niets voor/tegen?( Zowel de klachten als coeliakie)Daar helpt wel iets tegen, namelijk levenslang geen gluten meer eten. Coeliakie gaat helaas nooit meer over. Helaas ligt een gluten fout met name bij buiten de deur eten op de loer.
Op internet kun je ook een heleboel onzin vinden over voedsel. Let op of de bron betrouwbaar is (wetenschappelijke grond lijkt te hebben).
quote:livia schreef op 09 juli 2016 @ 23:40:

[...]

Daar helpt wel iets tegen, namelijk levenslang geen gluten meer eten. Coeliakie gaat helaas nooit meer over. Helaas ligt een gluten fout met name bij buiten de deur eten op de loer.Precies, een glutenvrijdieet is wennen, maar eenmaal gewend goed te doen.
quote:reisa1978 schreef op 10 juli 2016 @ 00:00:

[...]

Precies, een glutenvrijdieet is wennen, maar eenmaal gewend goed te doen.Belangrijk is dan wel zeker te weten dat het de gluten zijn. Als je maar een beetje reageert op brood zijn gluten gauw de lul, terwijl de rest wat voor reactie zorgt (en in minder andere producten zitten) de eigenlijke klachten veroorzaken. Zit je dan aan je stugge en smerige glutenvrije broodjes alle knakworsten te ontwijken.
quote:Castle_Witch schreef op 10 juli 2016 @ 00:08:

[...]

Belangrijk is dan wel zeker te weten dat het de gluten zijn. Als je maar een beetje reageert op brood zijn gluten gauw de lul, terwijl de rest wat voor reactie zorgt (en in minder andere producten zitten) de eigenlijke klachten veroorzaken. Zit je dan aan je stugge en smerige glutenvrije broodjes alle knakworsten te ontwijken.Zeker, en als het alleen brood is dat een reactie geeft hoeft het geen gluten te zijn. Al zal een kind dat te jong is voor een bloedtest waarschijnlijk nog heel jong zijn en weinig andere (bij)voeding krijgen.
quote:reisa1978 schreef op 10 juli 2016 @ 00:13:

[...]

Zeker, en als het alleen brood is dat een reactie geeft hoeft het geen gluten te zijn. Al zal een kind dat te jong is voor een bloedtest waarschijnlijk nog heel jong zijn en weinig andere (bij)voeding krijgen.

Klopt, maar een reactie op brood is niet per definitie een reactie op gluten. Maar dat zeg je zelf ook al

Er zit nog wel meer in brood dan bindmiddel (gluten).
Vraag de kinderarts om een eleminatie-provocatietest. Dat kan bij heel jonge kinderen, en je hebt nu een aantal 'verdachten': tarwe/gluten, ei, melk, suiker, evt kleurstof, sesam misschien...
TO, als je zomaar im t wild loopt t googlen op internet, kan het ook heel verwarrend zijn. Je moet denken ik een paar dingen van elkaar scheiden: ten eerste de allergieën en de intoleranties. Allergieën kunnen (moet niet) potentiël levensbedreigend verlopen, met ook luchtwegklachten bijvoorbeeld (Google: anafylaxie) terwijl dat bij een intolerantie nooit zal voorkomen (ik zal de laatste zijn om te beweren, dat een intolerantie ook niet heel vervelend kan zijn, maar je zal er niet dood aan gaan, en.je hebt er geen epipen voor nodig).

In de allergieën zijn er nog 2 type reacties: de type 1 reacties, dit zijn de mensen die direct klachten krijgen: druppel melk op de lip kan al een dikke lip betekenen, maar iig direct binnen half uur braken, risico op benauwdheid, vaak de epipen bij. En de fase 4 reactie, die loopt via andere stofjes in het bloed, en lijkt meer op de intoleranties. Deze mensen kunnen in theorie dus ook wel een gevaarlijke reactie krijgen, maar gebeurt eigenlijk zelden. Reactie pas na een uurtje of 4. Mildere klachten. Gaat vaak vanzelf weer over.

De allergieën zijn met een bloedtest of huidtest te diagnosticeren. Bij jonge kinderen vaak.nog niet,dan doen ze vaak een dubbel-blinde provocatie in in ziekenhuis bij de kinderarts. Coeliakie (eigenlijk auto-immuunziekte, maar door glutenintoleratie) ook bloedtest en darmbiopt. Ook bij kinderen al prima te doen.

Hopelijk is het je zo allemaal wat duidelijker. Maar ook dat de kinderarts het dus gewoon moet uitzoeken. Zelf aanrommelen en elimineren moet je bij kleine kinderen echt niet doen. Als er iets vastgesteld wordt, krijg je ook goede hulp van een diëtiste daarbij!
quote:Sophiever schreef op 09 juli 2016 @ 23:35:

[...]

Jeetje, helpt daar niets voor/tegen?( Zowel de klachten als coeliakie)Glutenvrij dieet.
quote:marie123 schreef op 10 juli 2016 @ 16:17:

De allergieën zijn met een bloedtest of huidtest te diagnosticeren. Bij jonge kinderen vaak.nog niet,dan doen ze vaak een dubbel-blinde provocatie in in ziekenhuis bij de kinderarts. Coeliakie (eigenlijk auto-immuunziekte, maar door glutenintoleratie) ook bloedtest en darmbiopt. Ook bij kinderen al prima te doen.Bij de bloedtest voor coeliakie wordt gekeken naar antistoffen, maar niet iedereen met coeliakie maakt die antistoffen aan. Ook bij een negatieve uitslag kun je coeliakie dus niet volledig uitsluiten.
De testen inhet ziekenhuis wezen bij mij niets uit, en toch lag ik vaak in schock.

Had opgezette mond,tong, keel.

Pijn in maag en slokdarm.

Maag onderzoek gehad, alles was goed.

Toen via een othomoleculair therapeut een ontlasting en uitgebreide bloedtest laten doen.

Ik had niet kunnen bedenken waar ik allemaal allergisch voor ben, maar het klopte wel.

Ik voelde mij altijd naar na het eten van vele voedingsmiddelen, nu snap ik waarom.

Ik laat zoveel mogelijk staan, soms eet ik iets uit de verboden lijst en de klachten zijn meteen terug.
quote:nadanni schreef op 10 juli 2016 @ 19:16:

De testen inhet ziekenhuis wezen bij mij niets uit, en toch lag ik vaak in schock.

Toen via een othomoleculair therapeut een ontlasting en uitgebreide bloedtest laten doen.

Ik had niet kunnen bedenken waar ik allemaal allergisch voor ben, maar het klopte wel.

Ik voelde mij altijd naar na het eten van vele voedingsmiddelen, nu snap ik waarom.

Ik laat zoveel mogelijk staan, soms eet ik iets uit de verboden lijst en de klachten zijn meteen terug.is een kwakzalver he?
quote:livia schreef op 09 juli 2016 @ 23:40:

[...]

Daar helpt wel iets tegen, namelijk levenslang geen gluten meer eten. Coeliakie gaat helaas nooit meer over. Helaas ligt een gluten fout met name bij buiten de deur eten op de loer.Klopt. Al die keren dat ik ziek ben geweest door gluten kwam door buiten de deur eten.
quote:Erizon schreef op 10 juli 2016 @ 18:30:

[...]

Bij de bloedtest voor coeliakie wordt gekeken naar antistoffen, maar niet iedereen met coeliakie maakt die antistoffen aan. Ook bij een negatieve uitslag kun je coeliakie dus niet volledig uitsluiten.Dat kan inderdaad alleen door een biopt van de darm te nemen en te onderzoeken
quote:nadanni schreef op 10 juli 2016 @ 19:16:

Ik laat zoveel mogelijk staan, soms eet ik iets uit de verboden lijst en de klachten zijn meteen terug.

Weet je, dat je je beter denkt te voelen bij de adviezen van een orthomoleculair therapeut, moet jij weten. Geen nachtschade, geen gluten, geen peulvruchten, geen vlees van dieren met meer dan twee poten, alleen witte rijst, kip, eend, kalkoen en witte vis, sla en avocado en banaan. O ja, appel en citroen mag ook nog. Wel ei, maar geen melkproducten. Geen suiker.

Helemaal prima dat jij je zo goed kan beperken.

Maar heb je toevallig ook stervensdure supplementen moeten slikken? Om de foute bacteriën in je darmen te doden en daarna weer supplementen om goede bacteriën toe te voegen?
quote:vooroverdepasta schreef op 09 juli 2016 @ 23:28:

[...]

Dat hangt van verschillende factoren af. Hoeveelheid, welke soort, hoe ik me die dag voel...

Ik heb een pinda- en notenallergie.

Ja, dit dus ook nog eens. Ik kan niet spreken voor alle allergieën, maar volgens mijn arts is het bij een koemelkeiwitallergie heel gebruikelijk dat de reactie enorm afhangt van de staat van het lichaam zelf (stress, moeheid, beetje ziekjes, etc.). Sommige dagen heb ik na een cappucino al binnen een uur ernstige maagklachten en dan voel ik me ook echt een paar dagen moe en hangerig, soms krijg ik een dag later last van eczeem en soms merk ik eigenlijk amper iets (en combinaties van voorstaande komen ook nog wel eens voor).

Ik weet niet in hoeverre reacties van vreemden op een forum je dus een beeld kunnen geven van de allergie van je kind. Sterkte ermee, in ieder geval!
quote:parbleumondieu schreef op 10 juli 2016 @ 19:43:

[...]

Weet je, dat je je beter denkt te voelen bij de adviezen van een orthomoleculair therapeut, moet jij weten. Geen nachtschade, geen gluten, geen peulvruchten, geen vlees van dieren met meer dan twee poten, alleen witte rijst, kip, eend, kalkoen en witte vis, sla en avocado en banaan. O ja, appel en citroen mag ook nog. Wel ei, maar geen melkproducten. Geen suiker.

Helemaal prima dat jij je zo goed kan beperken.

Maar heb je toevallig ook stervensdure supplementen moeten slikken? Om de foute bacteriën in je darmen te doden en daarna weer supplementen om goede bacteriën toe te voegen?

Eerst even het volgende.

Ik werd steeds ziek na bijv het eten van broccoli, van garnalen, van bananen en nog veel meer.

Dat had ik niet aangegeven, omdat ik niet doorhad dat het daarvan kwam, ik dacht gewoon last van mijn maag oid.

Toen heb ik uitgebreide allergie testen laten doen VIA de OM therapeut, dus bij een laboratorium.

Toen ik las waar ik allergisch voor was, viel het op z'n plek.

Nee ik heb geen supplementen hoeven te gebruiken, want jij doelt nu op candida, en die heb ik niet.

Trouwens banaan en citroen geven bij mij allergische reacties, dus die "mag" ik niet.

Maar dat wist ik al voor de test.

Gluten ben ik jaren geleden op getest in het ziekenhuis en had dezelfde uitslagen als deze test

Laten staan.

Dat ik zo heftig reageer op voeding heeft wel met mijn darmen te maken.

Heb de z.v crohn.

Dus geen gezonde darmen waardoor je oa allergieen kan ontwikkelen.

Allergieen ontstaan veelal vanuit geen gezonde darmen, aldus ook de maag/darmarts.

Nog meer vragen?
quote:S-Meds schreef op 10 juli 2016 @ 19:18:

[...]

is een kwakzalver he?

Oke

En de reguliere artsen zijn alles wetend?

Mijn 35jr ervaring van ziek zijn wijst uit van niet nl.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven