Voedselintolerantie
woensdag 31 oktober 2018 om 09:21
Wie van jullie heeft ervaring met voedselintolerantie? Hoe kom je erachter of je het hebt: is een voor een voedingsmiddelen schrappen de beste manier? Naar de huisarts? De testen die je online kunt vinden, zijn die handig of vooral geldkopperij?
De achtergrond: ik heb al heel lang last van vermoeidheid. Al vaker bloed laten prikken, half jaar geleden voor het laatst, alles ok. Dacht aan psychische klachten, diverse therapeuten ingeschakeld. Maar het begint me nu op te vallen dat ik toch wel vaak last heb van mijn darmen. Heb de afgelopen vier weken al geprobeerd iets in mijn voeding aan te passen: geen alcohol, geen melk. Maar ik merk nog weinig verschil. Hoe kom ik hier achter?
De achtergrond: ik heb al heel lang last van vermoeidheid. Al vaker bloed laten prikken, half jaar geleden voor het laatst, alles ok. Dacht aan psychische klachten, diverse therapeuten ingeschakeld. Maar het begint me nu op te vallen dat ik toch wel vaak last heb van mijn darmen. Heb de afgelopen vier weken al geprobeerd iets in mijn voeding aan te passen: geen alcohol, geen melk. Maar ik merk nog weinig verschil. Hoe kom ik hier achter?
woensdag 31 oktober 2018 om 12:20
Al die deskundigen zijn er niet voor niets he. Zoveel dingen waar je vooral gezond verstand voor nodig hebt gaan echt beter met een advies van een deskundige.
Voeding is heel complex. Zelf dingen weglaten en dan conclusies trekken is riskant. Als je bijv merkt dat het weglaten van brood goed gaat, betekent dat dan dat je slecht reageert op granen of op gluten? Schrap je al het brood of gaat bijv volkoren wel of wit misschien?
Voeding is heel complex. Zelf dingen weglaten en dan conclusies trekken is riskant. Als je bijv merkt dat het weglaten van brood goed gaat, betekent dat dan dat je slecht reageert op granen of op gluten? Schrap je al het brood of gaat bijv volkoren wel of wit misschien?
woensdag 31 oktober 2018 om 12:30
Als je darmproblemen hebt, misschien een MDL arts eens proberen? Komt daar niks uit, dan kan die je doorsturen naar een dietist.
Op eigen houtje dingen uitvogelen is zeer onverstandig, omdat je door van alles te schrappen een erg eenzijdig dieet krijgt. En daar kun je dan ook weer vermoeidheidsklachten en darmklachten etc van krijgen, waardoor het voor je gevoel geen effect heeft. En je dus nog geen steek verder komt.
Op eigen houtje dingen uitvogelen is zeer onverstandig, omdat je door van alles te schrappen een erg eenzijdig dieet krijgt. En daar kun je dan ook weer vermoeidheidsklachten en darmklachten etc van krijgen, waardoor het voor je gevoel geen effect heeft. En je dus nog geen steek verder komt.
woensdag 31 oktober 2018 om 12:49
Ik raad je aan om je huisarts te vragen of je geprikt kan worden op bepaalde voedsel intoleranties. Ik meldde mij bij de huisarts met een blijvende buikpijn en dat ik zelf het gevoel had dat het van bepaald eten kwam, maar dat ik mijn vinger er niet op kreeg. Ik bleek anti stoffen voor gluten aan te maken, nu een aantal maanden verder blijkt het coeliakie te zijn,
Ik raad je aan om niet op eigen houtje gluten uit je dieet te halen. Om de diagnose te krijgen moet je dan weer gluten gaan eten en dat is geen pretje.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat het dit is, maar zo kwam het er bij mij uit.
Ik raad je aan om niet op eigen houtje gluten uit je dieet te halen. Om de diagnose te krijgen moet je dan weer gluten gaan eten en dat is geen pretje.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat het dit is, maar zo kwam het er bij mij uit.
woensdag 31 oktober 2018 om 13:03
Nou hier helaas de ervaring dat het echt héél lang kan duren voor je erachter bent wat er aan de hand kan zijn. Fodmap dieet? Nooit door een huisarts over gerept! Ik ben bij een internist en later een mdl arts terecht gekomen en heb echt bizar veel onderzoeken gehad..van röntgenfoto's tot echo's..coloscopie..gastroscopieën (zelfs 3! stuks over een aantal jaar)..onderzoeken naar helicobacter (ook paar keer) coeliakie..en uiteindelijk aan de maagpillen omdat men er niet uit kwam. Ik heb daarna serieus huilend bij de huisarts op het spreekuur gezeten..want..ik had nog stééds altijd buikpijn!! Ik werd toch niet gek? Na 17!!! jaar is er dan bekend geworden dat het een lactose intolerantie is en ben nu zeker 95% van de tijd klachtenvrij (soms snoep ik toch iets..niet altijd kunnen weerstaan) en is mijn leven zoveel aangenamer. Men wat een ellende en vooral psychisch vond ik het erg belastend. Dacht..ze zien me weer aankomen en begon zo aan mezelf te twijfelen.. Tja en dan kun je je afvragen waarom niemand in al die jaren hier aan gedacht heeft.. zo heeft het lang geduurd en bakken met geld gekost om iets wat uiteindelijk simpel te verhelpen is. Succes ermee..en hoop dat je duidelijkheid krijgt.
woensdag 31 oktober 2018 om 13:24
Klopt. Maar wordt in bepaalde voedingsmiddelen wel soja’vullers’ toegevoegd. En daarmee zit het in veel meer producten waarvan in mijn geval wel eczeem ontstond. Het tijdelijk er uit laten (naast nog een heleboel voedingsmiddelen) hielp in het verdwijnen van eczeem. Nogmaals niet alleen door soja, het ging een stuk verder dan alleen dat. was meer om voorbeeld te geven.
woensdag 31 oktober 2018 om 16:14
Shining star, wat rot! Maar fijn dat je eindelijk (!) weet waar het van komt.
@iedereen, bedankt voor jullie reacties. Ik heb een prima huisarts die goed luistert. Maar ik vind het zelf lastig om met vage klachten zoals vermoeidheid of hoofdpijn naar de huisarts te gaan. Iedereen is immers moe en het kan overal van komen.
Ik dacht zelf dat ik op m'n dooie gemak eens zou kunnen proberen of het met voedsel te maken heeft. Maar uit jullie reacties maak ik op, dat dat te simpel gedacht is. Jammer.
@iedereen, bedankt voor jullie reacties. Ik heb een prima huisarts die goed luistert. Maar ik vind het zelf lastig om met vage klachten zoals vermoeidheid of hoofdpijn naar de huisarts te gaan. Iedereen is immers moe en het kan overal van komen.
Ik dacht zelf dat ik op m'n dooie gemak eens zou kunnen proberen of het met voedsel te maken heeft. Maar uit jullie reacties maak ik op, dat dat te simpel gedacht is. Jammer.