Gezondheid alle pijlers

Vraag aan de Mirena-gebruiksters van dit forum

24-06-2012 23:05 19 berichten
Hallo allemaal

Ik heb even een vraagje aan de Mirena gebruiksters op het forum :-)

Ik wil weer aan de anticonceptie, condooms vind ik niet betrouwbaar genoeg en de pil heb ik jaren geslikt, en wil eigenlijk niet meer zo veel hormonen...

Nu heb ik me laten informeren over de Mirena en tot nu toe klinkt dit positief.

Ik heb behoorlijke last van PMS, heb een postnatale depressie gehad en ben dus erg gevoelig voor hormoonschommelingen, is wel gebleken. :-)

Mijn vraag aan jullie is: indien iemand van jullie ervaring heeft met PMS / Stemmingswisselingen / Depressie; werd dit beter (stabieler?) met de Mirena? Of bleef het hetzelfde? Of werd het erger?

Ik had met de pil altijd wel een fijn gevoel, dat het mijn pieken en dalen een beetje 'afzwakte'. Het haalde de scherpe randjes er van af zeg maar. Ik hoop dat dit met de Mirena ook gebeurt.

Ik zie wel op tegen het plaatsen trouwens...

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

groetjes

radeloosje

Werd jouw gemoedstoestand beter / slechter door Mirena?

Totaal aantal stemmen: 12

Beter (42%)
Slechter (42%)
Hetzelfde (17%)
Radeloosje, dat is denk ik bij iedereen weer anders.

Mag ik vragen waarom je (deze) anticonceptie wil?
Alle reacties Link kopieren
Heb geen ervaring met de stemmingswisselingen etc.

Maar heb de Mirena al 12 jaar ben ook al 12 jaar niet meer ongesteld geweest .

Ben er dus erg blij mee

Heb hem dus al 2x laten vervangen en dit valt echt heel erg mee maar moet er wel bij zeggen dat ik 2 kinderen heb en dan schijnt het veel minder pijnlijk te zijn.
Ik heb de mirena nu bijna 14 jaar. Mij viel ook op dat de pil mijn emoties afvlakte. Nu kan ik meer en intenser voelen en dat vind ik persoonlijk prettiger. En dat ik al die tijd niet ongesteld ben geweest is een hele makkelijke bijwerking.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Hey radeloosje,

Ik ben ook gevoelig voor hormoon schommelingen en heb sinds een jaar een mirena spiraal. Ik merk dat ik meer last heb van PMS als met de pil. Ben rond mijn menstruatie sneller emotioneel (huilbuien / overdreven reacties) Maar voor mij wegen de voordelen van minder hormonen en dat ik hem niet kan vergeten hier tegen op maar dit zal per persoon verschillen.

Ik vond plaatsen minder pijnlijk dan ik na het lezen van sommige verhalen had verwacht. Ik was erna alleen wel even heel erg misselijk dat vond ik erger dan de pijn.

Groetjes
Mijn vraag in de vorige posting is, omdat ik dacht dat jij al de keuze had gemaakt om niet meer bij je man te blijven. Dus vandaar. Maar ik begrijp dat je toch bij hem blijft, ondanks de situatie?
Ik had wel minder last van stemmingswisselingen rond de menstruatie dan voor de mirena, maar voelde me er over het algemeen toch niet prettig bij, beetje down gevoel. Het zetten viel me reuze mee. Niet prettig maar goed, binnen een minuutje voorbij hoor.
De eerste twee maanden kreeg ik ontzettend last van stemmingswisselingen, ik wilde het zelfs uitmaken met mijn vriend! Totdat ik me realiseerde waar dat gevoel vandaan kwam.
@ molly

Heb nog niet besloten.

Maar dat wil ik liever op t andere topic houden :-)

Die spiraal wil ik sowieso. Wil absoluut niet meer zwanger raken.

X
@madelief

Daar zit wat in!

Wil ook eigenlijk geen pil meer; zo'n gedoe en ik kom er flink van bij (meer trek) en ben net af aan t vallen, eindelijk!
@ sorcha

Oei haha, goed om te weten!
Ok, begrijpelijk Radeloosje. Dan doe ik dat. Maar ik vroeg het me af, omdat ik 1 en 1 optelde en in mijn hoofd had bedacht dat je dan ook niets meer met hem deelde op dat gebied.

Ik ga weer on topic: bij het zetten kun je van tevoren pijnstillers slikken. Ik ging een keer onderuit (ik lag al, maar toch). De tweede keer met heel veel ademhalingsoefeningen overeind gebleven.

Er loopt nog een recent topic hierover, misschien dat je daar ook wat info vindt.
Ik bloed trouwens nauwelijks meer tijdens mijn menstruatie maar merk eerder aan mijn buien dat het toch echt een menstruatie is. Maar zoals ik eerder zij ik kan er prima mee leven goede reden om extra lief voor mezelf te zijn :p
Ik heb me altijd prima gevoeld tijdens de mirena. Toch wilde ik na 5 jaar eens even kijken wat de pil voor me zou doen, ivm acne. Het eerste wat me opviel was dat ik..vrolijker werd. Ik heb het idee dat ik enthousiaster ben en initiatiefrijker, voor mij geen mirena meer dus.

Maar dit is zo persoonlijk, dat jij hier eigenlijk niets mee kunt. Wie weet voel jij je goed bij de mirena, wie weet niet.

Ik zou er over praten met je huisarts en het ding kan er altijd weer uit (er uit doet zoveel minder pijn dan er in, ik was me nog aan het schrapzetten voor de 'pijn' toen bleek dat mn HA 'm al had!).
Ik viel ervan af en mijn stemming, tja die bleef hetzelfde.. Nu happy in mijn hoofd met mirena, maar de eerste jaren niet. Maar dat lag dus aan andere dingen.
Bij mij was de Mirena een enorme opluchting: geen menstruatie meer, maar óók geen (nou ja, nauwelijks) meer PMS. Ik ben er overduidelijk een leuker mens van geworden!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Dat is goed om te horen, dat de meeste dames erg tevreden zijn over de Mirena. Ik vind het toch wel spannend, met name het laten plaatsen.

Maar het is bij mij wel erg welkom want ik heb een erg hevige menstruatie en dat is geen pretje. Om over de PMS nog maar niet te spreken. Twee dagen voordat ik ongesteld word loop ik echt met 'moordneigingen' rond :D

Wat ik ook belangrijk vind is dat er veel minder hormonen in zitten dan in de pil; leek me toch niet zo gezond op lange termijn.
Euh Radeloosje, ik had mijn mening nog niet gegeven, vond het niet nodig. Maar nu je er zo rooskleurig tegenaan kijkt, wil ik ook wel de andere kant vertellen.

Bij mij was het niets anders dan ellende. De eerste gaf maandenlang buikpijn, alsof ik weeën had. Het ding bleek wel goed te zitten, na onderzoek door de gynaecoloog. Maar toch bleef dit zo. Ik was ook iedere maand volop ongesteld. Plus alle kwalen eromheen (hoofdpijn, buikpijn, etc.).

Toen besloten hem eruit te laten halen. Wat bleek: hij zat al die tijd helemaal niet goed!! En ik had in die tijd wel een relatie!! Mazzel gehad dus!

De tweede Mirena: leek goed te gaan. Wel iedere maand wat bloedverlies. Maar op den duur kreeg ik steeds meer hoofdpijn maandelijks, tegen migraine aan. Ik werd dikker, hield vocht vast, had zelfs een driewekelijkse menstruatie plus nog eens zo'n dag of 6 achter elkaar!

Kortom, heb het eruit laten halen: wat een opluchting! Nooit meer dat ik nog iets van hormonen extra in mijn lichaam stop!

Je hebt trouwens ook nog de koperspiraal (Gynefix heet ie geloof ik). Minder bijwerkingen, helemaal geen hormonen, wel maandelijks ongesteld). Maar ja, dat kan dus ook met een Mirena.

Succes met het maken van je keuze.
Ik wilde de dames even laten weten dat het onderdrukken van menstruatie GEEN GEZONDE bijwerking is. Menstruatie bij vrouwen is bedoeld om in 1 klap van al je gifstoffen af te komen, die je tussen twee menstruaties hebt opgeslagen in je lichaam. Zodat je eventuele baby niet overladen wordt met gifstoffen. Ook kunnen er risico,s voor de gezondheid van je baby er aan vastzitten, tot 6 jaar na het verwijderen van een mirena spiraal. Roken wordt ook afgeraden met een hormoon spiraalje. En ook de kans op borstkanker wordt vergroot, met dat verschil dat als je Mirena hebt, geen kans meer hebt op genezen hiervan !!! Haaruitval, gewichtstoename, depressies etc.

Dit alles is te vinden op internet, medische rapporten.

Laat je niet om praten door, door geldbeluste artsen.

Er zijn koper spiralen ZONDER hormonen en bijwerkingen. Die even goed werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven