Gezondheid alle pijlers

Vraag over zorgverlener

25-06-2025 10:50 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was onlangs bij de diabetesverpleegkundige. Ze vroeg hoe het ging en toen heb ik aangegeven niet goed te weten wat ik daar op moest zeggen

Vervolgens zei ze, er is een brief gestuurd naar de huisarts en benoemde ze waar de brief over ging. Ik klapte echter volledig dicht.

Er heeft zich al eerder een situatie voorgedaan, waarop ze aangaf dat ik bij de huisarts was geweest en ook de reden waarom noemde. Dit had echter niets te maken met de diabetes. Ik klapte toen ook dicht overigens.

Ik vind het grensoverschrijdend gedrag en ik wil daar nog wat mee. Ik twijfel echter, want wellicht is hoe dit normaal gesproken gaat
nausicaa schreef:
25-06-2025 23:47
Kunnen en mogen zijn wel twee verschillende dingen. Ik werk in een ziekenhuis, met toegang tot de dossiers en kan in theorie alle medische dossiers inzien. Maar als ik in een dossier kijk waar ik niks te zoeken heb (iemand waar ik geen behandelrelatie mee heb) is dat reden voor ontslag op staande voet.
Ik heb bv geen diabetes, en ben nog nooit bij een POH geweest. Die hebben dan ook geen enkele reden om mijn huisartsdossier in te zien, en mogen dat dus ook niet.

In geval van TO was er wél een behandelrelatie, en dan is het wat anders. Ik snap dat het vervelend kan voelen als iemand ergens over begint wat voor jouw gevoel niks met je huidige klacht te maken heeft. Maar veel zaken zijn nogal aan elkaar gelinkt, dus dat hoeft absoluut geen pure nieuwsgierigheid te zijn. Psychische issues gaan heel vaak gepaard met slechtere zelfzorg, wat kan leiden tot problemen bij diabetes. Omgekeerd kan een ontregelde bloedsuiker allerlei psychische klachten veroorzaken. Die twee dingen hebben dus niet ‘niks met elkaar te maken’, maar zelfs best veel.
Uiteraard heb je gelijk, dat het niet gepast is om zomaar dossiers in te zien. Dat wil echter niet zeggen dat het niet kan. En zeker als er een behandelrelatie is, is het prettig dat het dossier gelezen kan worden. Ik behandelde niet alleen diabetes, astma, copd, boezemfibrilleren etc, maar hield daarbij rekening met de mens achter de aandoening. Dat gaat verder dan bloeduitslagen bespreken en een bloeddruk meten en het standaard rijtje vragen afvuren.

Zoals ik eerder stelde, zou het juist fijn kunnen voelen als men je dossier kent ipv 6x hetzelfde vertellen. Dat is mijn persoonlijke ervaring als chronisch zieke(ik heb zelf ook een chronische aandoening) en ook mijn (destijds) patiënten vonden het fijn als ik me ingelezen had. Voor to ligt dat anders en dat mag/kan uiteraard.
Even een update:

De diabetesverpleegkundige heeft contact met mij opgenomen. Het was zoals jullie al schreven, ze kijkt de dossiers in om goed te kunnen kijken wat invloed kan hebben op de diabetes. Een opname in ziekenhuis of kliniek hoort daar dus bij.

Ik heb uitgelegd, hoe ik mij de vorige afspraak voelde. Ze bood haar excuses aan, omdat het niet haar bedoeling was om mij naar te laten voelen.

Ze bood zelf al aan, om het in vervolg bij de diabetes te houden en ik heb aangegeven dat prettiger te vinden.

Situatie is dus opgelost en ik ben opgelucht.

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties, uitleggen en adviezen.

Nogmaals excuses dat ik zo aanvallend reageerde.
Fijn dat het opgelost is! Goed dus dat je duidelijk bent geweest, en groot gelijk dat je je de vraag gesteld hebt of het gedrag van de diabetes-vpk professioneel was.

Voor wat het waard is, ik kom al jaren bij zo’n diabetes POH, heb nog genoeg andere zaken in mijn dossiers zitten, waaronder zaken waar ik me 50 jaar voor geschaamd heb. Toch heel bewust maximaal toegang gegeven tot mijn epd en ook naar de POH open. Mijn ervaring is dat de schaamte verdwijnt als je die niet onderhoudt. Het is makkelijk gezegd dat je je niet hoeft te schamen, daarmee schaam je je niets minder. Maar zelf door de schaamte heen toch gaan praten was, voor mij, wel de weg eruit.

Als je daar niks aan hebt, ook prima, ik hoop je hooguit een optie te laten zien die mogelijk nuttig voor je kan zijn. Ik wens je hoe dan ook veel sterkte.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
leeg_zakje schreef:
26-06-2025 10:21
Even een update:

De diabetesverpleegkundige heeft contact met mij opgenomen. Het was zoals jullie al schreven, ze kijkt de dossiers in om goed te kunnen kijken wat invloed kan hebben op de diabetes. Een opname in ziekenhuis of kliniek hoort daar dus bij.

Ik heb uitgelegd, hoe ik mij de vorige afspraak voelde. Ze bood haar excuses aan, omdat het niet haar bedoeling was om mij naar te laten voelen.

Ze bood zelf al aan, om het in vervolg bij de diabetes te houden en ik heb aangegeven dat prettiger te vinden.

Situatie is dus opgelost en ik ben opgelucht.

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties, uitleggen en adviezen.

Nogmaals excuses dat ik zo aanvallend reageerde.
Goed zeg! En fijn dat je je zo goed wist te verwoorden toen jullie contact hadden.
Vriendelijk dat je je excuus aanbiedt ook. 🌹
Uiteraard met de AVG in het achter hoofd is een organisatie oid wel verplicht bij te houden wanneer en door wie een dossier wordt geopend (al dan niet geautomatiseerd). Zodat er wel een geldige reden is (zoals een afspraak bij diabetesvpk, dan moet diabetes vpk zich wel kunnen inlezen).

Een POH ggz heeft niks te zoeken in een dossier van iemand die er niet bekend is.

Ik, als wijkverpleegkundige, moet ook altijd noteren waarom ik een dossier open.
Oh ik lees je update nu leeg_zakje!
Fijn dat je erover hebt kunnen praten en dat dit de uitkomst is!

En ik zie dat mijn uitleg van net ook als mosterd komt.
liefdagboek wijzigde dit bericht op 26-06-2025 16:11
Reden: Aanvulling
22.18% gewijzigd
Wat knap TO dat je je gevoel uit hebt gesproken en dat dat ook goed is opgepakt. Dit zijn van die succesverhalen waardoor je gevoel uitspreken in de toekomst wellicht makkelijker wordt!
Wat fijn TO!
Goed aangepakt TO! Want hoewel het dus inderdaad niet zo raar is dat zo’n verpleegkundige het dossier inkijkt, mag jij uiteraard ook gewoon aangeven dat je het daar liever niet over wilt hebben. Heel goed dat je dat dan ook gedaan hebt ipv je volledig op te vreten, en bv niet meer er heen te gaan!
Flipflop schreef:
26-06-2025 09:05
Uiteraard heb je gelijk, dat het niet gepast is om zomaar dossiers in te zien. Dat wil echter niet zeggen dat het niet kan. En zeker als er een behandelrelatie is, is het prettig dat het dossier gelezen kan worden. Ik behandelde niet alleen diabetes, astma, copd, boezemfibrilleren etc, maar hield daarbij rekening met de mens achter de aandoening. Dat gaat verder dan bloeduitslagen bespreken en een bloeddruk meten en het standaard rijtje vragen afvuren.

Zoals ik eerder stelde, zou het juist fijn kunnen voelen als men je dossier kent ipv 6x hetzelfde vertellen. Dat is mijn persoonlijke ervaring als chronisch zieke(ik heb zelf ook een chronische aandoening) en ook mijn (destijds) patiënten vonden het fijn als ik me ingelezen had. Voor to ligt dat anders en dat mag/kan uiteraard.
Met dat laatste helemaal eens. Het eerste niet helemaal. Het is niet ‘ongepast’ om zomaar dossiers in te zien, het is expliciet verboden als er geen goede reden voor is. Er worden ook daadwerkelijk regelmatig mensen voor ontslagen, bv als ze in dossiers van bekende mensen kijken, of van bekenden oid. In jouw geval had je een goede reden (want behandelrelatie, en dan is info voorbij de asthma/diabetes inderdaad ook mogelijk relevant). Maar het is dus expliciet niet zo dat een iedereen uit een dokterspraktijk alle dossiers mag inzien en het alleen niet zo netjes is of zo. Technisch kan het, maar het mag echt niet, het wordt zeker bij elektronische dossier meestal automatisch gelogd, en kan grote gevolgen hebben.
Goed aangepakt TO!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven