Vreemde kiespijn
zaterdag 2 juni 2018 om 21:31
Een paar weken terug beet ik op een chipje. Ik voelde een vreemde pijn bovenop mijn eerste grote kies in mijn onderkaak.
Deze kies heeft een vrij grote kauwvlakvulling.
Sindsdien doet het kauwvlak pijn als ik knapperige etenswaren eet, zoals koekjes, chipjes e.d. Ik heb al gekeken naar de kies
met een klein zaklampje, gevoeld, maar ik zie/voel niks bijzonders.
Het is een vreemde, schietende scherpe pijn. Geen specifieke drukpijn of een ontsteking-achtige pijn. Het zit op een hele
specifieke plek op het kauwvlak van de kies. Als ik met mijn nagel een beetje erover heen krab, wekt dat de pijn ook op.
Geen last van specifieke warmte/koude gevoeligheid. Ik ga er mee naar de tandarts, maar kan pas over twee weken terecht.
Heel vreemd. Herkent iemand dit?
Deze kies heeft een vrij grote kauwvlakvulling.
Sindsdien doet het kauwvlak pijn als ik knapperige etenswaren eet, zoals koekjes, chipjes e.d. Ik heb al gekeken naar de kies
met een klein zaklampje, gevoeld, maar ik zie/voel niks bijzonders.
Het is een vreemde, schietende scherpe pijn. Geen specifieke drukpijn of een ontsteking-achtige pijn. Het zit op een hele
specifieke plek op het kauwvlak van de kies. Als ik met mijn nagel een beetje erover heen krab, wekt dat de pijn ook op.
Geen last van specifieke warmte/koude gevoeligheid. Ik ga er mee naar de tandarts, maar kan pas over twee weken terecht.
Heel vreemd. Herkent iemand dit?
zondag 3 juni 2018 om 06:36
Hier is een aantal mogelijkheden (niet uitsluitend):
problemen met losgeraakte/afgebroken vulling
ontstoken zenuw (zoals wortelkanaal) - meestal door bacterie
gingivitis (ontstoken tandvlees)
ik gok op dat eerste want je gaf aan dat het een groot vullingsoppervlak betreft wat de kans op beschadiging vergroot en twee) de pijn kwam pas na een verkeerde fysieke beweging (wat de vulling kan hebben geschaad). De vulling kan hierdoor dieper naar beneden zijn gedrukt of gebarst waardoor onnodig druk is komen te staan op de onderliggende zenuw. Die druk kan ook veroorzaakt worden door het kauwen in geval van een barst of scheurtje.
Alleen een medisch onderzoek kan uitsluitsel bieden.
problemen met losgeraakte/afgebroken vulling
ontstoken zenuw (zoals wortelkanaal) - meestal door bacterie
gingivitis (ontstoken tandvlees)
ik gok op dat eerste want je gaf aan dat het een groot vullingsoppervlak betreft wat de kans op beschadiging vergroot en twee) de pijn kwam pas na een verkeerde fysieke beweging (wat de vulling kan hebben geschaad). De vulling kan hierdoor dieper naar beneden zijn gedrukt of gebarst waardoor onnodig druk is komen te staan op de onderliggende zenuw. Die druk kan ook veroorzaakt worden door het kauwen in geval van een barst of scheurtje.
Alleen een medisch onderzoek kan uitsluitsel bieden.
zondag 3 juni 2018 om 07:21
Ik heb lange tijd last gehad van drukgevoeligheid van een kies na een restauratie omdat er een vulling uit was gevallen. De behandeling bestond uit het afslijpen van de vulling en pas toen de kies een stuk lager was dan de omringende elementen deed hij geen pijn meer. Het was bij mij ook de eerste premolaar in de onderkaak.
Op zich kan het natuurlijk dat de vulling drukte tegen de zenuw maar na jaren ellende werd hij afgeslepen en vervangen door een porceleinen kroon en toen werd de pijn alleen maar erger. En zat toen allang geen levende zenuw meer in.
Op zich kan het natuurlijk dat de vulling drukte tegen de zenuw maar na jaren ellende werd hij afgeslepen en vervangen door een porceleinen kroon en toen werd de pijn alleen maar erger. En zat toen allang geen levende zenuw meer in.
retrostar wijzigde dit bericht op 03-06-2018 07:35
27.50% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 3 juni 2018 om 07:25
Maar ik heb soms ook last van drukgevoeligheid in andere elementen en die pijn gaat dan gewoon uit zichzelf weer weg als ik het element ontzie.
De zenuwen in je gezicht zijn gewoon heel erg gevoelig en de geringste druk op een kies kan je dan als een vreselijke pijn voelen.
De zenuwen in je gezicht zijn gewoon heel erg gevoelig en de geringste druk op een kies kan je dan als een vreselijke pijn voelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 3 juni 2018 om 15:01