Gezondheid alle pijlers

Vriend en drankgedrag (teveel of zeur ik)

15-05-2009 13:15 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of ik in de goede pijler zit, maar anders kan het verplaatst worden.

Ik heb het gevoel dat mijn vriend te veel drinkt. Hij blijft altijd tot laat op en neemt pas bier of wijn als ik naar bed ga. Ik dacht dat het om twee blikjes per dag ging, maar ik merk nu dat het veel meer is.

Het gaat in ieder geval om een six-pack op een avond en als dat niet voorhanden is een hele fles wijn. Als ik hem erop aanspreek (lief, boos, verdrietig, alle maieren al wel geprobeerd) wordt hij boos en zegt dat het geen probleem is, ik er geen last van heb en dat hij daardoor beter kan slapen en dat hij niet te veel drinkt. Kortom, ik moet me er niet mee bemoeien.

Hij heeft ook gelijk, ik heb er niet direct last van, want ik lig meestal al te slapen dus merk er niets van. Maar het irriteert me dat hij stiekem steeds meer drinkt en niet een avondje zonder kan.

Ben ik nu een ongelooflijke zeur en moet ik hem dit gunnen of is het inderdaad een probleem en moet ik actie ondernemen? En hoe dan?
Wij drinken ook niet, maar 6 blikjes per avond lijkt mij wel erg veel, kan hij het niet terug brengen naar 2?

kun je niks achter slot en grendel doen dan die 2?
quote:crissie schreef op 15 mei 2009 @ 13:42:

[...]

Weet ik, en ik weet ook dat als ik daar niet mee kan leven ik bij hem weg moet gaan. Ik vind het alleen zo bizar omdat ik er feitelijk geen last van heb, maar er toch een issue van maak. Verder is het een superleuke jongen en ben ik al een flink aantal jaar gelukkig met hem.

Maar ik merk steeds meer dat ik me eraan erger op het moment dat hij een keer op het terras in de zon een biertje pak, omdat ik het gevoel heb dat hij niet zonder kan.

Maar goed, ik ga er nog eens rustig over denken hoe ik hem volgende week mijn gevoel kan uitleggen en zonder boos te worden de discussie aan kan gaan.Dat je er al een issue van maakt zoals je het zelf aan aangeeft, betekent dus in feite dat je er WEL last van hebt. Alcoholisme wordt niet voor niks als gezinsziekte aangeduid. Trust me: been there don that. Ik heb namelijk een vader als alcoholist.
anoniem_53183 wijzigde dit bericht op 15-05-2009 13:46
Reden: foutje
% gewijzigd
- Elke dag drinken (een six-pack is echt veel te veel)

- Ontkennen dat hij een probleem heeft

- Stiekem drinken (oftewel hij drinkt meer dan hij zegt)

Dit zijn duidelijke symptomen voor een alcoholverslaving!! Helaas spreek ik uit ervaring....

Zoals Pien ook al zegt, is iemand niet 'ineens' verslaafd, maar het wordt alleen maar erger. Alcoholisme is een groot onderschat probleem!

Jij bent geen zeur!! Als hij blijft ontkennen en niets wil veranderen, dan is het aan jou om duidelijk je grenzen aan te geven. Het klinkt hard, maar als je dit gedrag accepteert dan is het je eigen keuze. Als je het niet accepteert, blijft er niks anders over dan de relatie te verbreken.

Ik zeg dit om je te helpen, al klinkt dat misschien niet zo. Maar ik wil je confronteren en meegeven dat je dit echt serieus moeten nemen!! Als je 10 jaar verder bent, is het probleem ook 10 keer groter en ben je veel verder van huis.

Sterkte!
Dit is een moeilijk probleem. Juist omdat drank een algemeen sociaal geaccepteerd iets is.

Als hij zelf het probleem niet ziet zal er nooit iets gebeuren.

En het wordt pas een probleem (ook voor bijvoorbeeld de ha) als hij niet meer functioneerd door de drank. Dan zal de rest van zijn omgeving ook gaan zien dat het niet goed is hoe hij bezig is.

Nu drinkt hij terwijl niemand er last van heeft.

Vraag hem om één dag per week niet te drinken. Zo kan hij (en jij) zien of hij zonder kan.

En dat is een begin.
quote:Flashy schreef op 15 mei 2009 @ 13:45:

Wij drinken ook niet, maar 6 blikjes per avond lijkt mij wel erg veel, kan hij het niet terug brengen naar 2?

kun je niks achter slot en grendel doen dan die 2?Volgens mij geeft het feit dat je alcohol zou moeten gaan verstoppen als aan dat er sprake is van een probleem...
@ zoete, bedankt voor de link. Daar staan al wat tips in om netjes het gesprek aan te gaan

@ Flashy Als ik drank ga verstoppen komt er herrie in de tent. Dat het zijn huis is en dat hij mag doen en laten wat die wil. Daarnaast verstopte hij ook eerst de drank (en lege flessen) en hebben we afgesproken dat hij dat ook niet meer doet. (Gelukkig is er ook niet veel ruimte of troepplekken waar hij het kan verstoppen)

@Traincha2: Een vader als alcoholist lijkt me idd niet prettig. Merkte je daar echt wat van, cq was hij overdag ook dronken? Mijn vriend wil namelijk op korte termijn ook graag kinderen, maar dat speelt dus ook wel mee in mijn achterhoofd. (Slik nog braaf de pil hoor)
Crissie, met alles wat je verder nu vertelt in de berichtjes die je hier post, wordt volgens mij steeds duidelijker dat je vriend echt een probleem heeft!

Zoals: eerst verstopte hij de lege flessen/blikjes, hij drinkt al minder dan hij eerst deed...

Ik zou dit weekend het gesprek aangaan en maandag de huisarts bellen voor overleg.
"kun je niks achter slot en grendel doen dan die 2?"

Het is toch geen kleuter?!
Los van de vraag of het teveel is of niet vind ik het vooral raar dat hij 'pas' met drinken begint als jij naar bed bent. Het heeft iets stiekems, ook al verstopt hij het 'bewijs' niet.
quote:crissie schreef op 15 mei 2009 @ 13:52:

@Traincha2: Een vader als alcoholist lijkt me idd niet prettig. Merkte je daar echt wat van, cq was hij overdag ook dronken? Mijn vriend wil namelijk op korte termijn ook graag kinderen, maar dat speelt dus ook wel mee in mijn achterhoofd. (Slik nog braaf de pil hoor)Mijn vader is altijd al een stevige drinker geweest. Ik wist niet beter dan dat drank altijd aanwezig was in ons gezien. Sinds hij met de vut is is hij steeds meer gaan drinken en zoiets sluipt er eigelijk heel langzaam in. Bij mij kwam het besef toen hij vroeg of ik een fles jenever wilde halen - was op een donderdag en ik was die zaterdag daarop bij mijn ouders (2 dagen later dus!) bleek die fles al leeg te zijn. Toen zijn bij mij de alarmbellen afgegaan en heb ik voorzichtig mijn moeder geconfronteerd en pas een paar weken geleden mijn vader zelf. En nu is het zo erg dat hij inderdaad overdag soms ook wel eens dronken is.
Ik vind dit wel een beetje een raar topic eerlijk gezegd. Iedereen weet hoe en waar man zich zou moeten melden maar man vindt zelf dat hij geen probleem heeft.

Het is toch bizar als je de drank van je partner zou gaan verstoppen?

Mijn man vindt ook dat ik te veel geld uitgeef. Maar hij gaat toch ook mijn pinpas niet verstoppen?

We hebben het hier niet over iemands kind maar over iemands partner. Die zelf keuzes maakt in zijn eigen leven.

En als hij de keuze maakt om veel te drinken en de partner is het daar niet mee eens, is het dus aan haar om daar iets aan te doen.

Hij vindt immers niet dat er een probleem is.
O, hij verstopte het eerst wel? Hmm, dat riekt toch wel naar een probleem.
En weet je: dingen beginnen je gewoon op te vallen. Dit topic kon ook mijn topic geweest zijn, want ik vond mezelf ook een zeur. Tot ik een gesprek met mijn oom aanging en hij aangaf zich ernstig zorgen te maken. En nu is de hele familie langsgeweest om hem te confronteren maar hij is niet te bereiken. Of hij wil niet geholpen worden.
Ik lees dat jullie kinderen willen.....

Ik ben een kind van een alcoholverslaafde. Echt waar: alcohol maakt meer kapot dan je lief is!!

Daarom reageer ik waarschijnlijk zo fel in mijn vorige post. Mijn vader begon ook elke dag met kleine hoeveelheden, dat was toen geen probleem, maar een alcoholverslaving gaat van kwaad tot erger....

Denk heeeeel goed na of je met een alcoholverslaafde wel kinderen wilt (maar ik begrijp dat je dat al doet).
quote:neele schreef op 15 mei 2009 @ 14:03:

Ik vind dit wel een beetje een raar topic eerlijk gezegd. Iedereen weet hoe en waar man zich zou moeten melden maar man vindt zelf dat hij geen probleem heeft.

Mijn man vindt ook dat ik te veel geld uitgeef. Maar hij gaat toch ook mijn pinpas niet verstoppen?

We hebben het hier niet over iemands kind maar over iemands partner. Die zelf keuzes maakt in zijn eigen leven.

En als hij de keuze maakt om veel te drinken en de partner is het daar niet mee eens, is het dus aan haar om daar iets aan te doen.

Hij vindt immers niet dat er een probleem is.Neele, op een bepaald moment is drank geen keuze meer. En als partner van een alcoholist ga je uit onmacht hele rare dingen doen om hem maar te laten stoppen met drinken. Ik vind je voorbeeld van de pinpas ook geen hout snijden. Dat doet alleen maar financieel pijn. Als mijn vader zo doorgaat zoals hij doorgaat, dan drinkt hij zichzelf dood. Dat is de realiteit en daar kunnen wij niks meer aan veranderen. Tenzij hij zelf het licht ziet.
quote:barbabientje2 schreef op 15 mei 2009 @ 14:04:

Ik lees dat jullie kinderen willen.....

Ik ben een kind van een alcoholverslaafde. Echt waar: alcohol maakt meer kapot dan je lief is!!

Daarom reageer ik waarschijnlijk zo fel in mijn vorige post. Mijn vader begon ook elke dag met kleine hoeveelheden, dat was toen geen probleem, maar een alcoholverslaving gaat van kwaad tot erger....

Denk heeeeel goed na of je met een alcoholverslaafde wel kinderen wilt (maar ik begrijp dat je dat al doet).

Ik snap je.
en kinderen lijkt me gegeven de omstandigheden ook geen goed idee. Ik ben nu zover dat ik bijna ik kan berusten dat het niet anders is dat mijn vader drinkt (met behulp van Al-Anon een lotgenotengroep) maar daar heb ik lang over moeten doen. Bottom line is dat ze het zelf moeten willen.
quote:neele schreef op 15 mei 2009 @ 14:03:

Hij vindt immers niet dat er een probleem is.Misschien moet je even lezen. TO vraagt om advies, omdat ze zelf even niet meer ziet of haar man nou echt te veel drinkt of dat zij zelf vindt dat hij teveel drinkt...
quote:traincha2 schreef op 15 mei 2009 @ 14:02:

[...]

Mijn vader is altijd al een stevige drinker geweest. Ik wist niet beter dan dat drank altijd aanwezig was in ons gezien. Sinds hij met de vut is is hij steeds meer gaan drinken en zoiets sluipt er eigelijk heel langzaam in. Bij mij kwam het besef toen hij vroeg of ik een fles jenever wilde halen - was op een donderdag en ik was die zaterdag daarop bij mijn ouders (2 dagen later dus!) bleek die fles al leeg te zijn. Toen zijn bij mij de alarmbellen afgegaan en heb ik voorzichtig mijn moeder geconfronteerd en pas een paar weken geleden mijn vader zelf. En nu is het zo erg dat hij inderdaad overdag soms ook wel eens dronken is.Ik snap ook precies wat jij bedoelt. Onze verhalen lijken erg op elkaar.
@Traincha, ben je niet toevallig mijn zus??
Hoe gaat het met jouw vader dan? Er zijn in onze familie verschillende mensen geweest die onafhankelijk van elkaar het vermoeden van Korsakov hebben uitgesproken. En eerlijk gezegd denk ik ook dat hij al Korsakov heeft. Hij vergeet dingen, haalt de dag en de nacht door elkaar, eet slecht, overschat zichzelf schromelijk in discussies.
quote:barbabientje2 schreef op 15 mei 2009 @ 14:14:

@Traincha, ben je niet toevallig mijn zus?? Dat zou wat zijn zeg. Heb trouwens wel een zus
Het is zeker veel wat hij drinkt.

Wat mij ook opvalt is dat jij het "gewoon" lijkt te vinden dat je in je uppie onder de wol kruipt.

Je kunt proberen 's avonds samen 1 glaasje te drinken en hem dan richting de slaapkamer proberen te verleiden.

Als hij aangeeft dat het voor hem een manier is om in slaap te komen, zal je hem MISSCHIEN kunnen helpen door de alcohol te vervangen door andere nachtelijke ontspanning.

Heb je er zelf ook nog wat aan!

O, en zeker niet aan kinderen beginnen. Je weet dat er een probleem is, iets wat je man ontkent. En je wil in deze onstabiele situatie een kind geboren laten worden?

Verdient een kind geen 2 ouders die gezond zijn en van hem of haar houden?

Het alcoholgebruik van mijn moeder is iets wat de herinneringen aan mijn jeugd domineert. Dan wil je geen enkel kind meegeven.
Eens. Ik heb iemand bij mij in de lotgenotengroep, die niet beter weet dan dat moeder altijd dronken was en is voor het leven getekend.
Mijn vader was alcoholist en ik ben het in wezen ook.

Hoewel ik niet te veel drink. Ik drink 6 a 7 glazen per week. Maar dat komt omdat ik gecontroleerd wordt. Mijn vriend zorgt er voor dat er niet meer gedronken wordt. Ik drink ook nooit meer dan hem.

Maar als ik alleen zou wonen, zou ik iedere avond drinken en denk ik toch wel een glas of drie per dag.

Mijn vader had ongeveer dezelfde deal met m'n moeder (nadat we met het hele gezin bij het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs zijn geweest).

Alleen drinken waar ze bij is. Alleen thuis drinken. Alleen m'n moeder mocht het inschenken. Op die manier heb ik een prima jeugd gehad.

Kun je dit soort afspraken met je vriend maken?

Zeker als je een kind wil is het handig om de dingen goed aan te pakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven