Gezondheid alle pijlers

Waarom doen artsen dit?

22-01-2014 21:56 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk nu naar 'dit is mijn lijf' en zie dat de arts een onderzoekje doet bij een man. Hij legt daarbij zijn vlakke hand op de buik en klopt dan met zijn andere hand op zijn vlakke hand.

Dit hebben artsen ook wel eens bij mij gedaan, maar ik vraag mij af: Waarom??

Wat is het nut van een klopje op je hand op de buik??

Er zou best een verklaring zijn.. ik ben heel benieuwd, wie weet dit?
misschien kunnen ze dan horen of er abnormaal veel lucht in je buik zit, of juist of er een verstopping zit of zoiets?
https://www.google.nl/#q=op+de+buik+kloppen+onderzoek
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lichamelijk onderzoek

Een lichamelijk onderzoek bestaat uit:

Inspectie Kijken

Auscultatie Luisteren

Percussie Kloppen

Palpatie Voelen

Bij een inspectie kijkt men naar het lichaam in het algemeen en de mogelijk zichtbare afwijkingen; huidskleur, houding, lichaamsbouw. Bij de auscultatie luistert de dokter naar de geluiden die het lichaam van binnen maakt, zoals de longen, hart en de buik. De percussie wordt gedaan doordat de dokter een vinger op bepaalde plaatsen van het lichaam plaatst en erop de kloppen, dit kan duiden op verandering van de onderliggende organen of weefsels. Palpatie doordat de dokter voelt kan hij veranderingen in bijvoorbeeld de polsslag voelen.

Een differentiaaldiagnose is de diagnose die aan de hand van bovenstaande bevindingen wordt gedaan, en die naar aanleiding van verder onderzoek nog kan veranderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat kloppen heet percuteren (percussie). Het woord zegt het eigenlijk al. Daarvoor is een bepaalde techniek.

Het geluid wat het maakt geeft aan wat voor 'massa' er in bijvoorbeeld de buik zit. Zo kan je, kort gezegd, horen of het hol is of juist gevuld en zo kan de arts een indruk krijgen of bijvoorbeeld je darmen vol zitten, massa's die er niet horen, of organen op juiste plek zitten etc. Bij de longen kan je bijvoorbeeld horen of ze normaal/ groot/ klein zijn en dan kan aanleiding geven voor verder onderzoek.
Maar bij het kloppen, wat voelt de dokter dan? Verandering in de organen? Door erop te kloppen veranderen ze of zo??
Dit heet percuteren. Vergelijk het met tikken tegen een halfvol pak melk: daar waar nog melk zit klinkt het doffer dan waar het pak leeg is. Zo kun je verschillende organen en lucht (bijv in darmen) van weefsels (bijv de lever) en vloeistof onderscheiden.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Je voelt dus niet, je luistert!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Ah, mosterd. Dank Bijenkoningin voor je uitleg. Ik begrijp het.
Goh, interessant. Ik had echt dokter moeten worden. En vanavond maar eens kloppen bij mijn man. Kijken of ik ook verschil hoor!
Haha, moet je wel weten waar je op klopt natuurlijk.
Haha, waarschijnlijk hoor ik alleen maar klop klop.
Ik legde dit als co-assistent eens uit aan een man die tegelzetter was. Hij vond het grappig om te horen, want zij gebruiken ditzelfde trucje om na te gaan of tegels goed vast zitten of dat er lucht onder zit.
Uiteindelijk zijn artsen ook gewoon duurbetaalde blue-collar lui.

Je moet chirurgen eens horen losgaan over schroefjes en schroevendraaiers.
T zou wat zijn als er vanuit je buik ineens: 'binnen!' Geroepen wordt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven