Gezondheid alle pijlers

Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?

04-05-2025 19:03 321 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.

Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.

In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
wijstoen schreef:
04-05-2025 21:20
In Vlaanderen zeker gebruikelijke taal...
Wis, klopt dit?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Lieneke schreef:
05-05-2025 09:28
.

En ik denk dus heel serieus dat hier veel mensen zitten te typen die noodgedwongen thuiszitten. Omdat de deur uitgaan te moeilijk is geworden. Door bewegingsbeperking, uiterlijk, ziekte, mentale ellende.

Sommige mensen zitten hier dag en nacht te typen. En dat doe je niet omdat je zo lekker in je vel zit.
Ik lees hier graag omdat hier veel mensen zitten met een afwijkende intelligentie en vaak een afwijkende taalvaardigheid. Mensen die buiten de deur niet zo scherp of helder kunnen formuleren. Omdat dat niet altijd gepast is of begrepen wordt. Of misschien omdat ze op een forum net iets langer kunnen denken over de formulering van een reactie in een lopende conversatie.
En dat lezen, en waarschijnlijk ook doen, voelt heerlijk en vermakelijk en onderhoudend.

Hoe treurig en sneu om daar een stel sociaal geïsoleerde zielepieten met gewichtsissues van de maken.

Het is hier, als jede juiste mensen leest, een waar hetsenbanket! Met wat zure citroentjes en wat uitgedroogde wortels ertussen.
Daar hoef je verder niets mee, dat is gewoon verlepte decoratie zodat de maaltijd nóg beter tot haar recht komt!
Lila-Linda schreef:
05-05-2025 09:30
Toch benoem je het
Je valt in herhaling. Wat snap je precies niet?
Als dit topic ging over mensen met rood haar, dan zou ik misschien wat schrijven over de mensen die ik ken met rood haar, terwijl het mij geen reet boeit wat voor haarkleur iemand heeft.

Het komt op mij over dat het onderwerp dik bij jou gevoelig ligt. Dat ligt het bij mij niet.
Lieneke schreef:
Mmmmm, ik wil helemaal niemand kwetsen en ik denk dat veel mensen hier wel weten wie ik ben. Zelf vind ik het laf om anoniem achter je laptop maar wat rond te beledigen. Ik heb ook problemen met mijn gewicht en dan vooral met hoe ik eruit zie wanneer ik weer eens flink ben afgevallen: uitgemergeld, knokig, ongezond. Tja, wat heeft het voor zin het beestje niet bij de naam te noemen? Ik zit in een nare periode en ik zie eruit alsof ik ik crack gebruik. Ongezond, broodmager. En ik heb liever dat men dat zo uitspreekt dan dat men alleen maar wantrouwend (bezorgd) naar mij kijkt om me te sparen.
Maar goed, het spijt me wel als ik mensen raak met "moddervet" of "uitgemergeld". Dat is niet mijn bedoeling.

En ik denk dus heel serieus dat hier veel mensen zitten te typen die noodgedwongen thuiszitten. Omdat de deur uitgaan te moeilijk is geworden. Door bewegingsbeperking, uiterlijk, ziekte, mentale ellende.

Sommige mensen zitten hier dag en nacht te typen. En dat doe je niet omdat je zo lekker in je vel zit.
Wat is er moeilijk aan omschrijvingen '(veel) te zwaar' en '(veel) te licht'?
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Lieneke schreef:
05-05-2025 08:50
Waarom niet? Ik heb ondergewicht en als ik afval word ik zo, vind ik, lelijk en opvallend dun dat ik liever binnenblijf als ik de deur niet uit hoef. Ik denk echt dat het voor veel mensen zo werkt. Ik voel me dan wezenlijk eenzaam en heb de neiging "dan maar" op een forum, in ieder geval op het internet, te gaan zitten.
Wat ik denk is dat voor meer mensen geldt die niet gemakkelijk de deur uit kunnen, of willen.
omdat je het ook prima kunt benoemen zonder deze waardeoordelen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Zolang er veel geld wordt verdiend aan enerzijds het verkopen van ongezond eten en aan de andere kant allerlei wel, niet, of halfwerkende methoden om overgewicht aan te pakken, is er dus economisch belang en blijven we met zijn allen dik. En soms een beetje dunner. En dan weer dik.
Sonne schreef:
05-05-2025 08:38
Als ik kijk naar de dikke mensen in mijn omgeving, dan is het grootste gedeelte te dik door een combinatie van weinig bewegen en teveel eten. Er zit een enkeling tussen die vanwege een medische aandoening overgewicht heeft.
Ook ken ik een aantal dikke mensen die een heel actieve levensstijl hebben en misschien te dik zijn, maar met gemak 15km dagelijks op de fiets afleggen, bijvoorbeeld. Dat zie ik niet als ongezond of problematisch.
Het gewicht van anderen boeit mij überhaupt niet eerlijk gezegd. Ik ben er niet mee bezig. Ik denk ook niet dat zwaarlijvigheid op te lossen valt in onze westerse maatschappij. Het zal alleen maar erger worden waarschijnlijk.
Ondertussen krijg ik regelmatig opmerkingen over mijn gewicht. Ik ben slank en atletisch. Ik ben een kleine eter en heel actief. Je wilt niet weten hoe vaak ik afgunstige opmerkingen heb gehad over dat ik alles maar kan eten, het mij vanzelf afgaat, het niet eerlijk is etc. Of: je bent veeeeeeel te mager!
Als ik andersom zou zeggen: jij bent veeeeeel te dik, dan breekt de hel los.
Nu heb ik een vriendin die haar hele leven al vecht tegen ondergewicht en wat mij betreft hoeft het allebei niet gezegd te worden.

Wel zit er in 'je bent veeeel te dik' over het algemeen vele malen meer negatief oordeel dan in 'je bent veeeeel te mager'.

Wat dat betreft vind ik het een beetje slachtoffergedrag: 'slank zijn is heus ook niet makkelijk hoor'.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
05-05-2025 09:42
Wat is er moeilijk aan omschrijvingen '(veel) te zwaar' en '(veel) te licht'?

Het is niet moeilijk, maar ik ben nogal een beelddenker. In het vervolg zal ik proberen me in te houden voor anderen. Mezelf spaar ik niet hoor, het is wat het is.
Misssunshine schreef:
05-05-2025 09:30
Nou dit inderdaad! Ik ben allang afgehaakt bij discussies als deze op het forum omdat ze altijd hetzelfde verloop, dezelfde vooroordelen, en dezelfde onwetendheid bevatten. Er is inmiddels allang aangetoond door mensen met kennis dat het allemaal niet zo simpel is als "deiederpondjekomtdoorhetmondje" onzin.
Helemaal eens met Astryn en Misssunshine.
Lieneke schreef:
Mmmmm, ik wil helemaal niemand kwetsen

[...]

:roll:

Je wilt niemand kwetsen, maar je veroordelende posts spreken boekdelen.

Hannah Arendt
Lieneke schreef:
05-05-2025 09:47
Het is niet moeilijk, maar ik ben nogal een beelddenker. In het vervolg zal ik proberen me in te houden voor anderen. Mezelf spaar ik niet hoor, het is wat het is.
Maar ook als je jezelf beschrijft, kun je best liever zijn.
Niks mis met jezelf wel 'sparen' hoor
En daarbij, er lezen hier meer mensen met ondergewicht. Ook voor hen is het prettig om niet weer die scheldwoorden te lezen die ze hun hele leven naar hun hoofd kregen
Lieneke schreef:
05-05-2025 09:47
En ook niet in je eerste smoes gestikt.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
05-05-2025 09:49
:roll:

Je wilt niemand kwetsen, maar je veroordelende posts spreken boekdelen.

Het is voor mij bijzonder dat je het als veroordelend leest. Wat ik bedoel te zeggen is: Ik denk dat hier op de Viva relatief veel mensen zitten die door gewicht/ beperking aan huis gebonden zijn. En dat er daarom steeds gesteggel is wanneer een topic over gewicht gaat.
lieneke wijzigde dit bericht op 05-05-2025 09:53
0.24% gewijzigd
Sonne schreef:
Als dit topic ging over mensen met rood haar, dan zou ik misschien wat schrijven over de mensen die ik ken met rood haar, terwijl het mij geen reet boeit wat voor haarkleur iemand heeft.

Het komt op mij over dat het onderwerp dik bij jou gevoelig ligt. Dat ligt het bij mij niet.
Nou heb ik nog nooit zelf geweten hoe het is om te dik te zijn. Maar ik heb voldoende empathie om te snappen dat je niet je mond open hoeft te trekken
En voldoende kennis dat ik me besef, dat ik slank ben met name door mazzel en goede genen

En dat er geen eenvoudige oplossing is voor blijvend afvallen
Sonne schreef:

Nou heb ik nog nooit zelf geweten hoe het is om te dik te zijn. Maar ik heb voldoende empathie om te snappen dat je niet je mond open hoeft te trekken
En voldoende kennis dat ik me besef, dat ik slank ben met name door mazzel en goede genen

Lila-Linda schreef:
05-05-2025 09:53

En uit welk stuk van mijn posts mis jij empathie?
Lieneke schreef:
05-05-2025 09:52
Het is voor mij bijzonder dat je het als veroordelend leest. Wat ik bedoel te zeggen is: Ik denk dat hier op de Viva relatief veel mensen zitten die door gewicht/ beperking aan huis gebonden zijn. En dat er daarom steeds gesteggel is wanneer een topic over gewicht gaat.
Ja, tis duidelijk wat je wil zeggen hoor, maar ik denk dat dat vooral duidelijk maakt hoe jij over gewicht denkt.
In Nederland is overgewicht gelukkig nog niet zo erg dat mensen erdoor aan huis gekluisterd zijn (op een enkele uitzondering na mss).

Hannah Arendt
Sonne schreef:
05-05-2025 09:55
Alleen al in je laatste sneer, dat dik-zijn blijkbaar bij mij gevoelig ligt
Sonne schreef:
05-05-2025 09:55
Lila-Linda schreef:
05-05-2025 09:57
Het was geen sneer..
Sonne schreef:
05-05-2025 10:01
Het was geen sneer..
Sure
Solomio schreef:
05-05-2025 09:46
Nu heb ik een vriendin die haar hele leven al vecht tegen ondergewicht en wat mij betreft hoeft het allebei niet gezegd te worden.

Wel zit er in 'je bent veeeel te dik' over het algemeen vele malen meer negatief oordeel dan in 'je bent veeeeel te mager'.

Wat dat betreft vind ik het een beetje slachtoffergedrag: 'slank zijn is heus ook niet makkelijk hoor'.

Dit ben ik met je eens, maar je volgende alinea raakt kant noch wal.

Is echt geen slachtoffer gedrag. Het is gewoon de norm dat mensen inmiddels heel voorzichtig omgaan met het benoemen van overgewicht. Het benoemen van ondergewicht mag volgens algemeen gebruik gewoon altijd, mits ze weten dat je niet ernstig ziek bent.

Ik heb tot mijn vijfendertigste ondergewicht gehad. Gewoon omdat ik slank gebouwd was, veel bewoog, gezond at etc. Door stress kon ik nog wel wat kilo's verliezen. Zat ik in een fertiliteitstraject, woog nog 48 kilo gingen relatief onbekende mensen zeggen dat ik nu wel slank genoeg was. Nou dat soort opmerkingen deden echt wel pijn, want de reden erachter leg je niet zomaar meteen op tafel dan.

En nog, inmiddels een normaal gewicht, mag ik nooit eens een taartje afslaan, want zo dik ben ik toch niet? Nee inderdaad, en dat wil ik graag zo houden. Nog twee kilo erbij en ik heb licht overgewicht. Dus als mijn broeken wat strak gaan zitten, koop ik geen nieuwe maar sla ik een gebakje of wat af.

Iedereen lijkt te mogen zeggen dat ik dat taartje best kan hebben, maar omgekeerd blijk ik niet te mogen zeggen dat de ander dat taartje ook beter kan afslaan. Laten we het gewoon allebei niet doen.....
Er zullen veel zaken meespelen, maar toch zal het te maken hebben met de voeding die beschikbaar is, en met de verdere levensstijl. Ja, de een heeft aanleg, de ander niet. Maar dat zal fysiek zullen onze lichamen toch niet zoveel veranderd zijn sinds de jaren ‘50/‘70. Het is gewoon een moeilijke tijd, want eten is geen luxe meer.
Lieneke schreef:
05-05-2025 09:52
Zelden lees je zoveel nonsens.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
yasmijn schreef:
05-05-2025 10:26
Zelden lees je zoveel nonsens.

Okay, jij zit hier veel vaker en al veel langer dan ik en je kent daardoor ook veel meer schrijvers hier. Jij zult het dus wel beter weten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven