Gezondheid alle pijlers

Waarom wordt homeopathie eigenlijk nog vergoed?

03-03-2014 09:24 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net in een topic dat er aan een moeder van een slecht slapende peuter homeopathie wordt aangeraden.

Hoewel veel mensen gebruik maken van homeopathie, is er geen enkel wetenschappelijk bewijs leverbaar dat de alternatieve geneeswijze werkt. Dit blijkt uit een studie van het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE).

Ik vind het raar dat de meeste verzekeringen iets vergoeden dat wetenschappelijk gezien niet werkt, ook al is het via de aanvullende verzekering. Een rollator wordt niet vergoed, maar kwakzalverij wel! En dat terwijl er zo wordt bezuinigd op de gezondheidszorg? Belachelijk.
Tekens, nee weet ik zo niet. Zal zoeken voor de beschrijving.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:tyche schreef op 04 maart 2014 @ 11:07:

[...]

Maar wat zegt jouw ervaring dam over homeopathie, volgens jou?

Ik kan niet speculeren over wat er precies gebeurt is. Ik geloof dat wat je beschrijft ook zo gegaan is: geen oplossing vanuit regulier, veel dingen geprobeerd, verbetering na bezoek aan homeopaat. Aangezien dit plaatsvond in het echte leven en niet in ondezoeksomstandigheden, kan niemand zeggen wat hier precies de oorzaak van de verbetering is.

Je zegt zelf dat het je niet eens veel uitmaakt of het nu de korrels waren of iets anders dat uiteindelijk de doorslag gaf. Ik begrijp dus niet helemaal wat jouw ervaring volgens jou aantoont m.b.t. homeopathie.

Het soort mensen dat in homeopathie gelooft legt altijd oorzakelijke verbanden waar die niet zijn. Geloven dat één geval iets zegt over alle anderen. Hebben in het algemeen een soort raar magisch wereldbeeld. Snappen niks van oorzaak en gevolg.

Persoonlijk vind ik dat soort mensen nogal onvolwassen.
quote:markovic schreef op 04 maart 2014 @ 11:05:

[...]

Ja, und? Dat soort dingen komt vaker voor bij kleine kinderen en daar groeien ze vrijwel altijd overheen. Zoals bij jouw kind. Wat altijd helpt in zo'n situatie is als papa en mama een magisch pilletje geven i.p.v. radeloos naast het bed staan te jammeren. Zegt niks over de werkzaamheid van zo'n pilletje natuurlijk en dat snappen de meeste mama's en papa's wel. Sommigen gaan echter in hun eigen krachten geloven.Zo jammer dat de magische drankjes, medicijnen en klysma's van de reguliere geneeskunde ( waar wij helemaal achter stonden) niet hielpen.
quote:Gatti schreef op 04 maart 2014 @ 10:57:

[...]

Wat een onzin en ontzettend denigrerende post.

Ik geef aan dat wij in 1,5 jaar van alles geprobeerd hebben. Dat de kinderarts een onderzoek liever uitstelde omdat dit zo vervelend zou zijn.

Ik heb kerstnacht doorgebracht op de eerste hulp waar ze haar via klysma's leeg gehaald hebben.

En ja hoor, waarschijnlijk had ik haar beter kusjes kunnen geven. Dan was de pijn vanzelf wel weg gegaan. Bah wat een misselijke opmerking.

Waarom is het misselijk en denigrerend? Het eerste wat ik lees is dat het minder werd en dat je daarna naar de homeopaat bent gegaan. Je weet dus niet of het minder worden een kleine episode was waarna het weer erger zou worden of dat het uiteindelijk toch over ging.

Je wilt graag gelóven dat het door de homeopaat kwam, maar bewijs is er niet.
quote:Gatti schreef op 04 maart 2014 @ 11:08:

Tekens, nee weet ik zo niet. Zal zoeken voor de beschrijving.Nog een verschil. Ik weet altijd wat ik in mijn kind stop. Jij hebt blijkbaar een soort absoluut geloof in kwakzalvers en geeft je kind alles wat zo'n man je voorschrijft.
quote:tyche schreef op 04 maart 2014 @ 11:07:

[...]

Maar wat zegt jouw ervaring dam over homeopathie, volgens jou?

Ik kan niet speculeren over wat er precies gebeurt is. Ik geloof dat wat je beschrijft ook zo gegaan is: geen oplossing vanuit regulier, veel dingen geprobeerd, verbetering na bezoek aan homeopaat. Aangezien dit plaatsvond in het echte leven en niet in ondezoeksomstandigheden, kan niemand zeggen wat hier precies de oorzaak van de verbetering is.

Je zegt zelf dat het je niet eens veel uitmaakt of het nu de korrels waren of iets anders dat uiteindelijk de doorslag gaf. Ik begrijp dus niet helemaal wat jouw ervaring volgens jou aantoont m.b.t. homeopathie.

Ik wilde helemaal niets aantonen. Ik wilde mijn ervaring delen, waarbij wij denken dat 't ons in dit geval heeft geholpen.

Kennelijk was dat hier niet de bedoeling en zal ik me uit deze discussie terugtrekken.
quote:Gatti schreef op 04 maart 2014 @ 11:10:

[...]

Zo jammer dat de magische drankjes, medicijnen en klysma's van de reguliere geneeskunde ( waar wij helemaal achter stonden) niet hielpen.

Inderdaad, soms is er geen oplossing voor een probleem. Soms gaat het vanzelf voorbij, soms is de oplossing te drastisch voor het probleem. Het is net het echte leven.

Sommige mensen kunnen dat accepteren, dat niet overal een kant-en-klare oplossing voor is. Sommige mensen zijn net kleuters die geen nee willen horen en gaan net zolang door met zoeken tot ze iemand vinden die zegt hen te kunnen helpen tegen, uiteraard, een geringe vergoeding.
Zo jammer dat er door velen zo ontzettend denigrerend gedaan wordt over homeopathie, ondanks de vele verhalen van ouders waarbij het bij hun kind wel geholpen heeft. Waarom daar zo minachtend op reageren, als in "het soort mensen wat erin gelooft"?
There is no always forever...just this...
quote:Gatti schreef op 04 maart 2014 @ 11:13:

[...]

Ik wilde helemaal niets aantonen. Ik wilde mijn ervaring delen, waarbij wij denken dat 't ons in dit geval heeft geholpen.

Kennelijk was dat hier niet de bedoeling en zal ik me uit deze discussie terugtrekken.Ook typisch. Geen goede argumenten meer en dan trekt men zich verongelijkt terug in het kleine groepje gelovigen. Als een Jehova-getuige die er weer niet in geslaagd is iemand te bekeren.
quote:Tauriel schreef op 04 maart 2014 @ 11:13:

Zo jammer dat er door velen zo ontzettend denigrerend gedaan wordt over homeopathie, ondanks de vele verhalen van ouders waarbij het bij hun kind wel geholpen heeft. Waarom daar zo minachtend op reageren, als in "het soort mensen wat erin gelooft"?Omdat het aantoonbaar onzin is. Homeopathie is niet werkzaam. Geen homeopaat die de werkzaamheid van zijn producten kan aantonen. Sterker nog, geen homeopaat die wil meerwerken aan grondig wetenschappelijk onderzoek omdat ze zelf ook dondersgoed weten dat ze onzin verkopen. Ze verdienen er echter wel een goede boterham aan, dus houden ze hun leugens in stand. Het is gewoon kwakzalverij en daar mogen mensen best tegen gewaarschuwd worden.
quote:Gatti schreef op 04 maart 2014 @ 11:07:

Ja, ik ben op mijn tenen getrapt inderdaad.

Ik ben helemaal niet zeker van mijn zaak. Ik geef voortdurend aan dat ik constant twijfels had.

Ik geef alleen aan wat er is gebeurd en dat wij blij zijn dat de buikpijn weg is. Waarom dat weet ik niet. Ik weet niet of 't door de korrels komt, door de aandacht, overheen gegroeid of wat dan ook. IK weet alleen hoe blij ik ben dat ze er geen last meer van heeft.

En dan ben ik maar een beetje een kind dat nog in Sinterklaas geloofd.

Alles liever dan zo'n denigrerend persoon te zijn.

Het is heel menselijk, om gevoelig te zijn voor magisch denken. Zeker als je wanhopig begint te worden kan ik me voorstellen dat je denkt, het kan me niet schelen wat het is, als het maar werkt.

Je hoeft je dan ook niet te verdedigen dat je met je kind naar die homeopaat ben geweest, maar je kunt die anekdote niet aanvoeren als algemeen bewijs dat het werkt.

Het is begrijpelijk dat je het wel heel toevallig vind dat de klachten net op dat moment verdwijnen, maar toch is het niet meer dan dat. Toeval, en het is niet te controleren of de klachten anders misschien spontaan verdwenen zouden zijn.

Als het echt zou werken zou dat ook in een onderzoekssituatie geconstateerd moeten kunnen worden, en dat is tot nu toe nog nooit gelukt, voor geen enkel homeopathisch middel.
OK, ik ben onvolwassen, geloof in Sinterklaas, een absoluut geloof in kwakzalvers en ook nog een soort Jehove getuige. Prima hoor.
quote:markovic schreef op 04 maart 2014 @ 11:17:

[...]

Omdat het aantoonbaar onzin is. Homeopathie is niet werkzaam. Geen homeopaat die de werkzaamheid van zijn producten kan aantonen. Sterker nog, geen homeopaat die wil meerwerken aan grondig wetenschappelijk onderzoek omdat ze zelf ook dondersgoed weten dat ze onzin verkopen. Ze verdienen er echter wel een goede boterham aan, dus houden ze hun leugens in stand. Het is gewoon kwakzalverij en daar mogen mensen best tegen gewaarschuwd worden.Dan nog is jouw manier van discussiëren nogal denigrerend en minachtend en op de man spelend. Je kan je mening ook op een andere manier overbrengen lijkt me. Dat bedoelde ik alleen te zeggen.
quote:Gatti schreef op 04 maart 2014 @ 11:18:

OK, ik ben onvolwassen, geloof in Sinterklaas, een absoluut geloof in kwakzalvers en ook nog een soort Jehove getuige. Prima hoor.

Mooi, zijn we het daar over eens.

Weer reageer je als een verongelijkt kind, dat vergelijkingen absoluut op zichzelf betrekt in een poging ze zo belachelijk te maken.

Een zwaktebod.
quote:Gatti schreef op 04 maart 2014 @ 11:02:

@ Dubio, ik was te einde raad. Wou haar helpen en wist niet meer hoe. Ja, misschien had ik een sprankje hoop.

We zijn er lachend heen gegaan en voelden ons heel raar toen we weg gingen, wisten echt niet wat we ervan moesten denken.

Dit zou ook geen onderzoek zijn maar een gesprek, meer met ons dan met dochter.

Geld en moeite telde voor mij in dit geval niet. Het enige wat ik wilde was mijn dochter die buikpijnen besparen.

Een sprankje hoop dat de buikpijnen weg zouden gaan in combinatie met de verwachtingen die waren gewekt door de moeder die deze behandelaar had aangeraden.

Geloof je nu achteraf dat de buikpijnen zijn weggegaan als gevolg van de korrels? M.a.w. geloof je in de werkzaamheid van homeopathie?
Ga in therapie!

OK, ik ben onvolwassen, geloof in Sinterklaas, een absoluut geloof in kwakzalvers en ook nog een soort Jehove getuige. Prima hoor. Je gaat toch ook wel bij mensen aanbellen om ze te overtuigen van je gelijk dan zeker?
quote:Tauriel schreef op 04 maart 2014 @ 11:19:

[...]

Dan nog is jouw manier van discussiëren nogal denigrerend en minachtend en op de man spelend. Je kan je mening ook op een andere manier overbrengen lijkt me. Dat bedoelde ik alleen te zeggen.Als mensen klinklare onzin verkopen mag ik zeggen dat het klinklare onzin is. Waarom moet daar zo'n politiek-correct sausje van respect over gegoten worden?
quote:markovic schreef op 04 maart 2014 @ 11:21:

[...]

Als mensen klinklare onzin verkopen mag ik zeggen dat het klinklare onzin is. Waarom moet daar zo'n politiek-correct sausje van respect over gegoten worden?Tja, ik vind het nergens voor nodig om zo beledigend te zijn. Dat is net zo'n zwaktebod als jij verwijt aan Gatti.
quote:markovic schreef op 04 maart 2014 @ 11:21:

[...]

Als mensen klinklare onzin verkopen mag ik zeggen dat het klinklare onzin is. Waarom moet daar zo'n politiek-correct sausje van respect over gegoten worden?

Om er maar eens een toepasselijk citaat van de onvolprezen Mary Poppins tegenaan te gooien: 'Just a spoonful of sugar makes the medicin go down.'

Dat geldt zowel voor (homeopathische) medicijnen als voor sterke overtuigingen.
quote:Tauriel schreef op 04 maart 2014 @ 11:13:

Zo jammer dat er door velen zo ontzettend denigrerend gedaan wordt over homeopathie, ondanks de vele verhalen van ouders waarbij het bij hun kind wel geholpen heeft. Waarom daar zo minachtend op reageren, als in "het soort mensen wat erin gelooft"?Ik zie hier vooral velen serieus reageren en de discussie aangaan. Waarom zou je reageren op de een of twee die denigrerend doen?
Ga in therapie!
quote:Tauriel schreef op 04 maart 2014 @ 11:23:

[...]

Tja, ik vind het nergens voor nodig om zo beledigend te zijn. Dat is net zo'n zwaktebod als jij verwijt aan Gatti.Beledigend? Tja, dat is toch echt "in the eye of the beholder". Het is mijn heel duidelijke mening, dat die niet overal goed valt kan ik best begrijpen, maar een beetje volwassen persoon kan daar tegen.
quote:dubiootje schreef op 04 maart 2014 @ 11:20:

[...]

Een sprankje hoop dat de buikpijnen weg zouden gaan in combinatie met de verwachtingen die waren gewekt door de moeder die deze behandelaar had aangeraden.

Geloof je nu achteraf dat de buikpijnen zijn weggegaan als gevolg van de korrels? M.a.w. geloof je in de werkzaamheid van homeopathie?

Zoals ik al eerder zei, ik weet echt niet wat ik moet geloven.

Ik sta sterk achter de reguliere geneeskunde maar ik kan dit niet afdoen als dat 't wel toeval zal zijn.

Ik had ook een sprankje hoop en verwachtingen bij de kinderarts. Toen hielpen die hoop en verwachtingen niet.

Wat ik steeds probeer aan te geven is dat ik geen idee had van homeopathie en wat ik daar mee moest.

Ik heb nog steeds contact met de kinderarts, we zijn 2 maanden geleden nog bij haar langs geweest, vervolg/ controle afspraak. En dossier van dochter blijft bij de kinderarts mocht er toch weer sprake zijn van verstoppingen/buikpijn.

Ik zeg altijd maar: Als het alleen maar helpt, doordat je erin gelooft, is er des te meer reden om erin te geloven.

Helaas is dan nog niet verklaard, waarom reguliere geneeskunde, waar jullie nog harder in geloofden, niet hielp. Op z'n minst raar.
Later is nu
quote:dubiootje schreef op 04 maart 2014 @ 11:26:

[...]

Ik zie hier vooral velen serieus reageren en de discussie aangaan. Waarom zou je reageren op de een of twee die denigrerend doen?

Omdat gelovers in homeopathie in die zin hetzelfde zijn als vele andere gelovigen van religies. Ze willen dat iedereen hun geloof even serieus neemt als zijzelf. Niemand mag hun geloof belachelijk maken. Waarom? Volgens mij omdat gelovigen diep van binnen helemaal niet zo zeker zijn van hun zaak, zij ook hun twijfels hebben waar ze niet aan willen toegeven omdat dat hun hele wereldbeeld zou doen instorten. Iedere kritiek, iedereen die hun geloof belachelijk maakt voedt die twijfel en daar worden ze razend van.

Ik weet dat de aarde om de zon draait en dat de aarde niet plat is. Als hier één of andere fundamentalist het tegendeel zou beweren zou ik hem hard uitlachen en verder, als ik er zin in had, hem wetenschappelijk uitleggen hoe het echt zit. Ik zou er in geen geval door op mijn pik getrapt zijn dat hij me niet serieus neemt of mij belachelijk zou proberen te maken. Ik weet nl. wel beter.
quote:markovic schreef op 04 maart 2014 @ 11:09:

[...]

Het soort mensen dat in homeopathie gelooft legt altijd oorzakelijke verbanden waar die niet zijn. Geloven dat één geval iets zegt over alle anderen. Hebben in het algemeen een soort raar magisch wereldbeeld. Snappen niks van oorzaak en gevolg.

Persoonlijk vind ik dat soort mensen nogal onvolwassen.

Al deze dingen zijn menselijk, niet voorbehouden aan degenen die in homeopathie geloven, en niet op iedereen die van homeopathie gebruik maakt van toepassing.

Gatti geeft zelf aan dat ze nog steeds niet echt in homeopathie gelooft (vandaar juist mijn vraag aan haar wat ze wilde bereiken met haar posts).

Ik ben het totaal oneens met veel redenaties hier, en ik lees veel onwetendheid over wetenscappelijk onderzoek. Dat maakt die mensen nog niet kinderlijk of dom. Volgens mij bereik je meer door de argumenten aan te vallen (stof genoeg) ipv de mensen zelf.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet wat je doel is.
This is an unacceptable timeline

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven