Gezondheid alle pijlers

Waarom wordt homeopathie eigenlijk nog vergoed?

03-03-2014 09:24 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net in een topic dat er aan een moeder van een slecht slapende peuter homeopathie wordt aangeraden.

Hoewel veel mensen gebruik maken van homeopathie, is er geen enkel wetenschappelijk bewijs leverbaar dat de alternatieve geneeswijze werkt. Dit blijkt uit een studie van het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE).

Ik vind het raar dat de meeste verzekeringen iets vergoeden dat wetenschappelijk gezien niet werkt, ook al is het via de aanvullende verzekering. Een rollator wordt niet vergoed, maar kwakzalverij wel! En dat terwijl er zo wordt bezuinigd op de gezondheidszorg? Belachelijk.
quote:nephthys schreef op 04 maart 2014 @ 12:55:

[...]

Verder vind ik inderdaad dat subsidies aan kerkgemeenschappen ook zouden moeten stoppen, of dat personen op zijn minst de keuze krijgen naar welke gemeenschap zijn belastingsgeld gaat. Als atheïst wil ik dan wel de keuze om voor een goed doel of wetenschappelijk onderzoek te kiezen ipv een kerk.Eens. Overtuigingen zijn een privézaak.
Ga in therapie!
quote:tekenis schreef op 04 maart 2014 @ 12:44:

Hij blijft leuk

http://www.youtube.com/watch?v=HMGIbOGu8q0Hij is hilarisch.
quote:dubiootje schreef op 04 maart 2014 @ 13:18:

[...]

Eens. Overtuigingen zijn een privézaak.Hear hear. Daarom zouden vergoedingen uit verzekeringen, aanvullend of niet, voor alternatieve, onbewezen geneeswijzen, mijns inziens, verboden moeten worden.
'Het helpt wel maar het werkt niet'. Al langs geweest?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Emma95 schreef op 04 maart 2014 @ 11:43:

Heb even bijgelezen.

Jemig, Marcovic, jij wilt wel je gelijk krijgen he?

Dat is denk ik omdat ze gewoon gelijk HEEFT.

Ik vraag me toch af waarom er dan artsen zijn die ook nog homeopathie erbij hebben geleerd.

Dat zijn dan toch wel heeeeel domme mensen.

De bedoeling van homeopathie is juist dat het lichaam zichzelf gaat genezen en dat is alleen maar prima.

Het is niet een kwestie van in homeopathie geloven, maar vaak proberen als de reguliere medicijnen niet helpen.

Of als je geen zin hebt jezelf vol te stoppen met chemische troep.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
dubbel
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 13:33:

Voor sommige mensen is het schijnbaar heel moeilijk om zich voor te stellen dat wij ook een onderdeel van de natuur zijn.

Ze wijzen de werking van natuurpreparaten bij voorbaat al af. En als iemand beweert dat het geholpen heeft dan komt het nooit door het middel zelf maar door het placeboeffect, of het zat zowiezo al tussen je tussen, of je was toch wel beter geworden zonder die middelen.

Dat is pas echt hilarisch. Ze willen niet overtuigd worden.

Dus complete tijdverspilling deze discussie.Wat een non-argument. Wij zijn onderdeel van de natuur (vanzelfsprekend zou ik zeggen) en dus werkt homeopathie? Wat is dat voor kulredenering?

Voor sommige mensen is het schijnbaar heel moeilijk om zich voor te stellen dat wij ook een onderdeel van de natuur zijn.

Ze wijzen de werking van natuurpreparaten bij voorbaat al af. En als iemand beweert dat het geholpen heeft dan komt het nooit door het middel zelf maar door het placeboeffect, of het zat zowiezo al tussen je oren, of je was toch wel beter geworden zonder die middelen.

Dus complete tijdverspilling deze discussie. Ze willen niets leren alleen maar andere zaken belachelijk maken.Echt jij gelooft dat water een geheugen heeft? Je moet echt even de uitzending over occiokots kijken van Zembla geloof ik. Hilarisch. Als je dan nog gelooft in de homeopathie is er iets mis met je.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:markovic schreef op 04 maart 2014 @ 13:34:

[...]

Wat een non-argument. Wij zijn onderdeel van de natuur (vanzelfsprekend zou ik zeggen) en dus werkt homeopathie? Wat is dat voor kulredenering?

En nu wordt het weer afgedaan als een non-argument. Dat telt niet.

Succes met je kortzichtigheid. Ik zei het al, gewoon tijdverspilling.
odi et amo
quote:markovic schreef op 04 maart 2014 @ 13:34:

[...]

Wat een non-argument. Wij zijn onderdeel van de natuur (vanzelfsprekend zou ik zeggen) en dus werkt homeopathie? Wat is dat voor kulredenering?Je weet tocht dat homeopathie werkt omdat de reguliere wetenschap ook niet overal een antwoord op heeft?
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 13:38:

[...]

Succes met je kortzichtigheid. Ik zei het al, gewoon tijdverspilling.Is toch een non-argument? Alles is 'natuur' op deze wereld.
Als je je er echt in wil verdiepen, lees dan ook even dit artikel.
quote:Nouschi schreef op 04 maart 2014 @ 13:38:

[...]

Echt jij gelooft dat water een geheugen heeft? Je moet echt even de uitzending over occiokots kijken van Zembla geloof ik. Hilarisch. Als je dan nog gelooft in de homeopathie is er iets mis met je.

Homeopathie is helemaal niet gebaseerd op het geheugen van water.

Ga er eens over lezen voordat je zulke beweringen nakauwt van iemand die het ook niet weet.
odi et amo

Ze wijzen de werking van natuurpreparaten bij voorbaat al af. En als iemand beweert dat het geholpen heeft dan komt het nooit door het middel zelf maar door het placeboeffect, of het zat zowiezo al tussen je oren, of je was toch wel beter geworden zonder die middelen.

Dus complete tijdverspilling deze discussie. Ze willen niets leren alleen maar andere zaken belachelijk maken.

Er zijn legio reguliere medicijnen gebaseerd op verbindingen die in de natuur voorkomen (aspirine, taxol,penicilline) en er komen er nog steeds bij. Er is geen enkel taboe op het toepassen van "natuurlijke" verbindingen zolang die maar werkzaam zijn.

Je kletst dus maar wat.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 13:43:

[...]

Ga er eens over lezen voordat je zulke beweringen nakauwt van iemand die het ook niet weet.Ik kauw niet na, dit wordt letterlijk in de uitzending gezegd. Ga nou maar kijken en dan spreken we je weer.

[...]

Ga er eens over lezen voordat je zulke beweringen nakauwt van iemand die het ook niet weet.

Homeopathie is gebaseerd op het similiabeginsel: mensen worden beter door ze datgene toe te dienen dat ze ziek maakt. De middelen zijn ontwikkeld door ze te "testen" op gezonde mensen (ergens in de 19e eeuw). Deze kregen het middel toegediend en schreven vervolgens werkelijk alles op wat ze voelden. Van jeuk aan hun linkerteen tot slaperigheid na het eten. Zo, meende men, kon je achterhalen wat deze middelen veroorzaken en dus ook bestrijden.

Leg jij mij nou eens uit hoe dat werkt dan? Wat vind jij nou van zo'n geneesmiddelen"onderzoek"?

[...]

Gaap. Je zet jezelf voor schut. Homeopathen schermen zelf met het zogenaamde geheugeneffect.

http://www.praktijkvoorho ... meopatische-middelen.html

http://www.skepsis.nl/eoshomeo.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 13:41:

Als je je er echt in wil verdiepen, lees dan ook even dit artikel.Schaam je! Dat artikel is heiligschennis voor de echte gelovigen!
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 13:39:

[...]

Je weet tocht dat homeopathie werkt omdat de reguliere wetenschap ook niet overal een antwoord op heeft?

Prachtige cirkelredenering!

Ik heb gelijk omdat jij niet altijd gelijk hebt!
quote:markovic schreef op 04 maart 2014 @ 13:50:

[...]

Gaap. Je zet jezelf voor schut. Homeopathen schermen zelf met het zogenaamde geheugeneffect.

http://www.praktijkvoorho ... meopatische-middelen.html

http://www.skepsis.nl/eoshomeo.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/HomeopathieDat is bijzaak. De kern van homeopathie is het similiabeginsel. Later zijn de verdunningen erbij gekomen. Maar goed: ik eet nu een boterham met pasta en heb jeuk aan mijn linkerarm en rechterheup. Zou dat door de pasta komen? Kan ik dan pasta adviseren aan mensen met jeuk aan armen en heupen?
quote:markovic schreef op 04 maart 2014 @ 13:52:

[...]

Prachtige cirkelredenering!

Ik heb gelijk omdat jij niet altijd gelijk hebt!Weetje, de wetenschap wil er gewoon niet aan. Dat is een complot van de farmaceutische industrie, die alleen uit is op winst.
quote:markovic schreef op 04 maart 2014 @ 13:51:

[...]

Schaam je! Dat artikel is heiligschennis voor de echte gelovigen! Het aller aller aller ergste is dat ik er vroeger ook in geloofde. Totdat ik me er eens echt in ben gaan verdiepen.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 13:38:

[...]

Succes met je kortzichtigheid. Ik zei het al, gewoon tijdverspilling.

Kom dan eens met echte argumenten.

Maar dat doe je niet, omdat er geen echte argumenten zijn voor homeopathie. De werking is nooit aangetoond, er is nog nooit iemand genezen d.m.v. homeopathie van een echte serieuze ziekte. De Rooms-Katholieke kerk heeft meer onverklaarbare genezingen op zijn naam staan dan de homeopathie, dus misschien kun je beter een rozenkrans kopen.
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 13:52:

[...]

Dat is bijzaak. De kern van homeopathie is het similiabeginsel. Later zijn de verdunningen erbij gekomen. Maar goed: ik eet nu een boterham met pasta en heb jeuk aan mijn linkerarm en rechterheup. Zou dat door de pasta komen? Kan ik dan pasta adviseren aan mensen met jeuk aan armen en heupen?Natuurlijk, wel de pasta oneindig verdunnen vanzelfsprekend, dan wordt het effect groter.
@ lamaatje,

Ik kan me voorstellen dat je de discussie tijdverspilling vindt als je er zo snel doorheen leest dat je de argumenten waar je het niet mee eens bent verkeerd formuleert.

Niemand zegt dat de mens geen onderdeel is van de natuur. Niemand zegt dat natuurlijke middelen per definitie verkeerd zijn. Dat lijkt misschien zo, als je er vanuit gaat dat er een tweedeling is (natuurlijk vs. chemisch) en dat de homeopaten aan de natuurlijke kant zitten en de tegenstanders niet. Maar dat is de situatie helemaal niet.

En inderdaad, als een homeopathisch middel lijkt te werken wordt dat niet toegeschreven aan het middel zelf. De redenen daarvoor zijn uitgebreid besproken (en staan goed uitgelegd in het artikel dat dubiootje eerder postte).

Dat kun je zonder verdere uitleg kortzichtig noemen, maar dat gaat geen stemmen voor homeopathie opleveren.
This is an unacceptable timeline

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven