Gezondheid alle pijlers

Wat is het nou?

17-03-2016 18:58 22 berichten
Al heel lang voel ik me opgejaagd/gespannen. Ik heb dan ook klachten die wijzen op chronische hyperventilatie. Dit heb ik nooit echt bevestigd gekregen, maar vermoedens waren er wel (bij bijv psychologen/psychiater).

Op het moment ben ik herstellende van een longontsteking en ik voel me erg benauwd. Verwarrende is dat ik nu dus niet weet het of het door de hyperventilatie komt of door iets anders (de longontsteking dus). Daarnaast heb ik tijdens het inademen last van mijn ribben en voelt ademhalen dus gewoon niet fijn.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met chronische hyperventilatie? Wat zijn precies de klachten? En wanneer zit het niet "tussen de oren"? Mijn klachten die ik al lang heb (zoals de benauwdheid) geeft gewoon enorm veel verwarring, ik weet niet of stress de oorzaak is, of dat het dus echt lichamelijk is.

Toch maar naar de HA?
Alle reacties Link kopieren
Als je weer benauwd hebt in een zakje blazen om te kijken of het hyprv is?

Naar de HA bij twijfel is altijd een goed idee.

Te snelle schildklier kan bv ook, maar ga naar je dokter.

We mogen hier op Viva forum geen diagnose stellen!
Als je herstellende bent van een longontsteking dan zou ik toch terug naar de huisarts gaan.
ik zou terug naar de arts gaan. Het klinkt alsof je longontsteking nog niet helemaal over is! Heb het ook gehad toen ik een longontsteking had, dat gejaagde gevoel etc. En zo nu en dan weer een aantal dagen. Dat is toen overgegaan. Helaas alweer een tijdje weer dat gejaagde gevoel, maar nu blijkt dat ik een te hoge bloeddruk heb.
ik struggle hier ook wel eens mee.. heb astma en ga daardoor soms hyperventileren (schijnt vrij normaal te zijn bij astma, om extra zuurstof binnen te halen in geval van vernauwing). Door het hyperventileren krijg ik het warm waardoor ik denk dat ik koorts heb en denk dat ik een luchtweginfectie heb.. Tijdens mijn longontsteking een paar weken geleden ben ik ook weer anderhalve dag aan het hyperventileren geweest (kan dus ook goed tegelijk bestaan). Koorts en groengrijs sputum is voor mij en signaal om aan de bel te trekken, waar ik met alleen kortademigheid (door hyperventilatie of een andere oorzaak) vaak kan volstaan met het ophogen van mijn medicijnen.. Hopelijk heb je hier wat aan, is voor mij ook echt een tijd puzzelen geweest wat nou waardoor komt..
Ik weet niet precies wat het kan zijn maar ik heb last gehad van paniekaanvallen. Dit komt blijkbaar veel voor bij jonge mensen en ik was ook altijd gestresst, paniekerig, zweethandjes, last met ademhalen. Doordat ik zo bang was om geen adem meer te krijgen begon ik te hyperventileren. Ik weet niet of je hier iets in herkend?
quote:miedo schreef op 17 maart 2016 @ 19:05:

Als je weer benauwd hebt in een zakje blazen om te kijken of het hyprv is?

Naar de HA bij twijfel is altijd een goed idee.

Te snelle schildklier kan bv ook, maar ga naar je dokter.

We mogen hier op Viva forum geen diagnose stellen!

Bij hyperventilatie juist niet in een zakje blazen. Hierdoor kunnen mensen zich

alleen maar benauwder gaan voelen.
Longontsteking is niet niks. Ik zou, geassisteerd door een arts, eerst helemaal uitzieken voordat je je bezig gaat houden met hyperventilatie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Overigens heel begrijpelijk dat je ademhaling in de war raakt als je pijn in je ribbenkas hebt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ja! Ervaring met chronische hyperventilatie.

De stichting AFHH heeft veel kennis over deze vervelende kwaal. En je er een ongelooflijke hoeveelheid klachten van krijgen. Op hun website staat een grote klachtenlijst. Neem daar eens een kijkje, om te achterhalen of wat jij hebt van hyperventilatie komt of niet.

Ik heb last gehad van een angststoornis, en door de ademhalingstherapie ben ik daar volledig overheen gekomen.

Nu lijkt het net alsof ik aandelen heb, haha! Maar als je last hebt van chronische hyperventilatie dan is het zinvol om te gaan oefenen met 'normaal' ademen. Dit kan ook bij een fysiotherapeut.

Maar eerst uitzoeken wat het probleem is! Sterkte
Ik heb het, en het doet inderdaad pijn aan mijn ribben, verder heb ik last van slecht/wazig zicht, benauwd heid, gejaagd gevoel, af en toe hartkloppingen, snel buiten adem enz enz, zoek het even op internet,

En laat voor de zekerheid checken of je longontsteking over is, voordat je in het verkeerde gebied gaat zoeken
dont be afraid to build youre own path
Bedankt voor de reacties. Ik heb er zeker wat aan! De benauwdheid verschilt ook per periode, dat maakt het ook gewoon lastig.. want hoe serieus moet je het dan nemen. Toch ervaar ik er wel veel last van. Een ademhalingstherapeut is iets waar ik al langer over nadenk en ik ga de gok gewoon wagen denk ik. Slechter word ik er iig niet van om zoiets te proberen.

Daarnaast voel ik me ten opzichte van twee weken geleden een stuk energieker, hoest is bijna weg, dus ik denk/hoop dat de longontsteking bijna tot zijn eind is. ;)
Mijn ribben beginnen nu wel echt ineens pijn te doen, vooral bij het hoesten. Ik heb al aan de antibiotica gezeten. Iemand nog tips?
quote:retrostar schreef op 17 maart 2016 @ 20:40:

Longontsteking is niet niks. Ik zou, geassisteerd door een arts, eerst helemaal uitzieken voordat je je bezig gaat houden met hyperventilatie.+1
quote:mayamay schreef op 18 maart 2016 @ 11:31:

Mijn ribben beginnen nu wel echt ineens pijn te doen, vooral bij het hoesten. Ik heb al aan de antibiotica gezeten. Iemand nog tips?HUISARTS!
quote:lila01 schreef op 18 maart 2016 @ 11:33:

[...]

HUISARTS!

Ja ik ga even bellen.

Voel me op de één of andere manier altijd wat aanstellerig als ik naar de ha ga en niet het gevoel heb dat er iets serieus/ernstigs speelt. Kijk het daarom liever altijd wat aan. Ribben deden gisteren geen pijn, vandaag wel, misschien morgen niet. Stomme instelling ook.
Ja, volgens mij hebben vooral vrouwen het gevoel dat ze lastig zijn als ze de huisarts bellen. Niet doen. Je hebt klachten. Bellen!
Afspraak gemaakt voor maandag. Moest het even aankijken van haar, omdat ik geen koorts heb etc. Toch doen mijn ribben tijdens het hoesten echt ontzettend veel pijn nu. Iemand tips/middeltjes die helpen zodat ik minder hoef te hoesten en mijn ribben dus niet zo belast? Zelfs bij ademhalen begint het echt pijn te doen. Ook als ik op de rib druk..
Niet in paniek raken. Van hoesten kunnen je ribben ook pijn doen. Misschien helpt een paracetamol. Afleiding zoeken.
Beterschap btw! Erg vervelend die pijn en twijfel.
Dankje! Het voelt ook echt niet fijn allemaal, maar aan paniek heb ik idd niks. Ben iig blij dat het weekend weer voor de deur staat, even rustig aandoen.
Zou het kunnen zijn dat mijn rib gekneusd is door het hoesten? Echt erg veel pijn nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven