Gezondheid alle pijlers

wat wel en wat niet met een gebitsprothese

29-10-2012 05:46 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort krijg ik een volledige prothese en vroeg me af wat zou je nou wel en niet meer kunnen met z'n ding

Ik weet toevallig dan nagelbijten niet meer gaat lukken en kaneel stokken ook geen goed plan zijn

Wie weet er nog meer?
Haha eens met mijn bovenbuurvrouw ^

daarnaast is antibiotica niet erg ná het wisselen en geeft alleen tetracycline verkleuringen en kans op kaasmolaren. Maar dan moet dit rond twee jarige leeftijd geslikt worden.
Jaaaaaaa ik mag na die behandeling een weekje rustig aan doen

Geen verplichtingen

Iemand tips om de eerste week met prothese door te brengen

Dacht al om recepten te zoeken met alles wat zacht en lekker is
quote:mamasilly2009 schreef op maandag 29 oktober 2012 18:41 Jaaaaaaa ik mag na die behandeling een weekje rustig aan doen

Geen verplichtingen

Iemand tips om de eerste week met prothese door te brengen

Dacht al om recepten te zoeken met alles wat zacht en lekker is

Ik heb echt álle smaken Olvarit geprobeerd

Ik zie net dat ik hoer eigenlijk helemaal niet thuishoor. Ik mis alleen een voortand en heb een protheseplaatje omdat ik (nog) geen geld heb voor een implantaat :(

Noch het trekken, noch de prothese werden vergoed door de verzekering en een implantaat al helemaal niet. Ik heb wel een weekje enorm geslist, maar dat is ook weg nu. Ben er eigenlijk zo aan gewend dat ik hier prima jaren mee kan rondlopen. Helaas kan dat niet, want het kaakbot is al dusdanig geslonken dat er sws een bottransplantatie nodig is.

Veel succes TO! Ik vind dat je er heel positief mee omgaat. Ik was al (onterecht) verdrietig na 1 tand missen.
Oh shit er staat 'hoer', maar ik bedoel 'hier'!!!
O jaaaaa potjes olvarit )) zowieZo alle fruitsoorten denk ik haha woensdag maar ff lekker wat inslaan
Ik kan eerste fruithapje meloen aanbevelen. Mjammie!
Hahahaha ga ze allemaal langs zullen de groente hapjes ook lekker zijn
Ja, vooral de kip met noodles en champignon
Ik ben 29 en heb nu een jaar een bovenprothese! Ik had ook erg slechte tanden , aangezichtspijn en geen geld om heel m'n bovengebit te bekronen ;) ik kan je zeggen!

Ik had t tien jaar eerder moeten doen! Succes ermee er zijn ook positieve verhalen zie je wel

Gr.
Dadelijk de tandarts even bellen ben sinds gisteren flink aan het snotteren

Ff vragen hoe ze dat doen met narcose
Gaat gewoon door
Ja gelukkig wel

Merk nu wel dat ik met zenuwen vanochtend opstond en die nu nog heb

Wil even me hoofd leegmaken maar weet niet hoe :s
Gaat het onder volledige narcose? Dat is wel fijn, het is geen pretje natuurlijk.

Dus je zit eerst een tijdje zonder tanden en kiezen? Heb je een blender in huis? Dan kun je shakes en dergelijke maken.
Volledige narcose en meteen de prothese erin dus heb tanden en kiEzen moet er alleen nog mee kunnen werken haha
quote:beelicious schreef op 29 oktober 2012 @ 15:45:

Haha eens met mijn bovenbuurvrouw ^

daarnaast is antibiotica niet erg ná het wisselen en geeft alleen tetracycline verkleuringen en kans op kaasmolaren. Maar dan moet dit rond twee jarige leeftijd geslikt worden.En ook eens met jou
Gisteren voor het eerst mijn gebit eruit gehad

Dat deed dus ontzettend veel pijn

Liet het door een tandarts doen

Vanaf vanavond moet ie er steeds uit na het eten schoonmaken en mond spoelen en ik moet het zelf doen

Hoe ga ik dat doen zonder pijn :s
De pijn verdwijnt echt na een tijdje. Je mond en kaak hebben een behoorlijke opdonder gehad. Geef het wat tijd.
Ja dat klopt gisteren was echt niet normaal

Heb het net geprobeerd maar lukt niet echt

Is het een idee om toch een beetje te kunnen spoelen met wat water ofZo als het gebit erin zit

En dan morgen weer proberen eruit te halen

Heb net dubbelfris en vla op dus wel wat zoetigheid
Ik mocht absoluut niet spoelen de eerste 2 dagen. De eerste dag moest ik hem 's nachts inhouden, ook ivm de wond. Een paar weken geleden heb ik een nieuwe gehad ivm slinken van het kaakbot (ik heb nog geen implantaat), en kreeg ik hem 2 dagen niet uit. Gewoon stug tanden poetsen zoals je altijd deed.
Zo lang ie niet uit kan gewoon tandjes poetsen dus

En elke dag proberen eruit te halen
Ja, zou ik wel doen. De tanden die daaraan zitten kunnen namelijk ook verkleuren door koffie, suiker, roken, thee, etc.

Ik weet niet hoe die van jou vastzit, ik heb een simpele prothese, zoals de plaatjesbeugels van vroeger. Er zit geen schroef in m'n kaak nog. Ik kan hem nu met m'n tong in- en uitdoen, je went er echt aan. Met eten doe ik hem alleen uit als ik alleen ben. Maar zelfs met kan ik (goddank) weer prima eten.
Mijne zit ook los maar durf heb door die pijn niet uit te doen

Ga ze sowieso poetsen als ze in me mond zitten
quote:Tuya schreef op 29 oktober 2012 @ 06:49:

Ik heb maar deels een prothese (boven) maar dit merkte ik:

- geen appels eten inderdaad

- geen kauwgum (volgens de tandtechnieker moest ik maar even gaan 'uitzoeken' welk merk wel en niet kon. Bij de verkeerde ben je een kwartier aan het krabben).

- nagelbijten kan wel, maar inderdaad niet goed voor je prothese.

- niets eten dat kleeft, dus van die salmiakdrop of caramelsnoep.

Maar: ik heb een plaatje over m'n hele gehemelte lopen, en ijs kan ik nu zonder problemen eten. Geen brainfreeze meer

Ook eten dat heel heet is kan ik (weer) eten.Effe stom inhaken: ik heb een frame, dus geen volledige prothese, maar ik kauw Freedent kaugum. De enige die zich niet als superglue aan je kunstkiezen vasthecht.
Overigens knap dat iedereen er hier zo vrij over praat. In de tegenwoordige tijd is het "not done" om op jongere leeftijd al aan de kunstkiezen te moeten.

Overigens ben ik het niet eens dat een slecht gebit alleen komt door slechte verzorging.

Ik heb altijd braaf en goed gepoetst, maar helaas is door tandenknarsen mijn gebit behoorlijk verprutst. 4 kiezen kwijt inmiddels omdat ik de wortels in de zenuw had geboord.

Zware medicijnen gehad de eerst 5 jaar van mijn leven, dus de opbouw van het glazuur was ook niet je-van-het.

Kaakbot is versleten, dus "kliklaminaat" is niet aan de orde.

Ik heb dus een plaatje (frame) en ik schaam me ervoor. Niemand ziet het, maar toch..........Terwijl in mijn familie en kring de protheses me om de oren vliegen. Geen probleem mee.

Succes met je prothese! In het begin zal het pijn doen (spoelen met kamille verzacht) maar het komt goed!
Thnx! Had van de week heel dom kauwgum gehad en ben echt een eeuwigheid bezig geweest die meuk eraf te krijgen. Alles zat echt aan elkaar geplakt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven