Gezondheid alle pijlers

'We gaan te nonchalant om met de pil'

27-01-2020 19:41 89 berichten
Las een interessant interview op de site van de Volkskrant, over dat we wellicht te nonchalant omgaan met de pil. Het kan voor aardig wat mentale verandering zorgen en je veranderen in een ander persoon, en je keuzes laten maken die je zonder pil niet zou maken.

Je hoort ook best regelmatig dat mensen er na het stoppen met de pil pas achterkwamen wat voor slechte invloed het eigenlijk heeft gehad, ook hier op het forum.

Zelf ben ik er ook pas jaren later achtergekomen dat een vreemde periode in mijn leven, qua psyche en gedrag, samenviel met het slikken van de pil, en dat dat me dus nogal wat gedoe had kunnen besparen als ik dat eerder had beseft. Ik denk dat de kans erg klein is dat ik ooit nog aan de pil ga.

Meer mensen die hier tegenaan liepen en om deze reden zijn gestopt? Wordt de pil ook minder populair bij jongere generaties (bijvoorbeeld jullie dochters)?
Zebra123 schreef:
27-01-2020 22:32
Ik heb het over het inbrengen van een spiraaltje
Dat ook natuurlijk, iets wat door je baarmoedermond gedouwen wordt doet hartstikke veel pijn (zelf novasure laten doen onverdoofd). Het merendeel van de mannen is zelfs te schijterig om verdoofd 'n knipje te laten zetten als ze geen kind (meer) willen. Maar vrouwen moeten dit soort kwellingen zonder verdoving doorstaan?
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
27-01-2020 20:33
In dat artikel staat ook dat als je de pil gebruikt je qua hormoonspiegels eigenlijk constant in de tweede fase van je cyclus zit. Nou, dat is in mijn geval dus slecht nieuws, want dan heb ik 0 libido, kan ik veel minder hebben van mijn man, ben ik veel onzekerder, sneller geirriteerd, enz.
Dat was mijn ervaring. Het hielp niet tegen PMS, toen ik aan de pil was leek het alsof mijn hele leven PMS was. Elke dag dat treurige, seksloze en onzekere gedoe. Meer angsten ook.
Nu heb ik het *maar* 1 week in de maand, maar ik ben er niet blij mee. Ik durf alleen niet meer de pil te proberen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2020 22:30
Als ongesteldheid een mannenziekte was dan was er vast allang een pijnloze remedie bedacht.
Mijn man is al drie dagen verkouden. Ik zou willen dat ik hem kon sederen.

Zelf denkt hij aan cremeren, want niemand is ooit zoooooo verkouden geweest.

Man flu...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
27-01-2020 22:39
Mijn man is al drie dagen verkouden. Ik zou willen dat ik hem kon sederen.

Zelf denkt hij aan cremeren, want niemand is ooit zoooooo verkouden geweest.

Man flu...
Haha, precies! ;-D
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
27-01-2020 22:32
Waarom niet?

Een ruggenprik bij een bevalling mag tegenwoordig toch ook?
Een bevalling lijkt me 1000x pijnlijker dan het inbrengen van een spiraaltje.
Een bevalling duurt ook uren, en veel vrouwen raken uitgeput terwijl ze op het einde nog moeten kunnen persen. Een ruggeprik is een mooi middel om uitputting te voorkomen, en ja uiteindelijk is het dus de keuze van een vrouw om dit wel of niet te doen.

Spiraaltje is over het algemeen 10 seconden je tanden op elkaar en klaar.

Maargoed, misschien kan je ook hier wel sedatie voor krijgen als je daarom vraagt, vind ik persoonlijk erg ver gaan.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
27-01-2020 22:36
Ik vind het heel jammer dat de pil niet samengaat met mijn andere medicatie.

Ik ben juist een hormonaal monster zonder. Heb een verschrikkelijke huid gekregen sinds ik gestopt ben. Meer haargroei. Heel veel menstruatie klachten.

Met de prikpil heb ik slechte ervaringen. Een implanon is ook geen optie met mijn medicatie. En een spiraaltje is helaas echt geen optie voor mij om persoonlijke redenen (en nu hoeven er geen hele reacties te komen over dat het laten zetten echt wel meevalt, witte jassen angst en PTSS. Geen dokter in mijn punnani).

Welke soorten heb je gebruikt?

Ik kan alleen tegen Trigynon.
Driefasen, tweede generatie. Ik voel me hier goed bij.

De "zogenaamd gelijke" Trinordiol geeft me een hoop ellende. Puisten, zere borsten,libido op nulniveau.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2020 22:36
Dat ook natuurlijk, iets wat door je baarmoedermond gedouwen wordt doet hartstikke veel pijn (zelf novasure laten doen onverdoofd). Het merendeel van de mannen is zelfs te schijterig om verdoofd 'n knipje te laten zetten als ze geen kind (meer) willen. Maar vrouwen moeten dit soort kwellingen zonder verdoving doorstaan?
Tijdens mijn werk merk ik juist dat mannen veel beter tegen pijn kunnen dan vrouwen, maar goed dat is nogal offtopic.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
27-01-2020 22:27
Uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van de bijsluiter goed lezen toch? Ik mis in dit soort topics de eigen verantwoordelijkheid van mensen.

Ik zal nu wel talloze voorbeelden krijgen van alles wat die evil huisartsen verkeerd hebben gedaan krijgen :lijstje:

Ik kreeg ook op m'n 13e de zware Diane pil ivm acné net zoals iemand hier al eerder schreef.
Als én je moeder én de huisarts helemaal achter deze beslissing staan is het lastig nee zeggen hoor...ik deed dat niet... Wist ik veel...

En al mijn hormonale buien in de jaren erna werden weggeschreven als puberaal. Zal ook vast wel een kern van waarheid ingezeten hebben ;-) maar toen ik, een jaar of 8 later, stopte met die Diane pil verdwenen die donderwolken boven mijn hoofd, waarvan ik dacht dat ze bij me hoorden, binnen één week.

Later nog wel wat geëxperimenteerd met enkele soorten hormonale anticonceptie, maar ik voelde vrijwel direct die donderwolken boven mijn hoofd weer terugkeren.

Nooit meer dus.
.
Snoesje666 schreef:
27-01-2020 22:45
Welke soorten heb je gebruikt?

Ik kan alleen tegen Trigynon.
Driefasen, tweede generatie. Ik voel me hier goed bij.

De "zogenaamd gelijke" Trinordiol geeft me een hoop ellende. Puisten, zere borsten,libido op nulniveau.
De meest standaard, Microgynon 30. Ik ben nu dus al twee jaar anticonceptieloos en moet ongesteld worden. Het voelt nu juist alsof mijn borsten op springen staan. :whoops:
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
27-01-2020 19:55
Ik heb totaal geen last van de pil. Zowel met, zonder als tijdens zwangerschappen geen last van hormonen, voel me altijd gewoon stabiel. Ik ga straks na de bevalling dus weer lekker aan de pil. Had achteraf gezien alleen jaren eerder moeten beginnen met doorslikken, wat heerlijk is dat!
Hier precies hetzelfde. Inmiddels slik ik 'm al een paar jaar dóór en ik raad dat iedereen aan. Nooit meer maandelijks ongemak! :kneel:
Alle reacties Link kopieren
Barnsteen schreef:
27-01-2020 22:46
Ik kreeg ook op m'n 13e de zware Diane pil ivm acné net zoals iemand hier al eerder schreef.
Als én je moeder én de huisarts helemaal achter deze beslissing staan is het lastig nee zeggen hoor...ik deed dat niet... Wist ik veel...

En al mijn hormonale buien in de jaren erna werden weggeschreven als puberaal. Zal ook vast wel een kern van waarheid ingezeten hebben ;-) maar toen ik, een jaar of 8 later, stopte met die Diane pil verdwenen die donderwolken boven mijn hoofd, waarvan ik dacht dat ze bij me hoorden, binnen één week.

Later nog wel wat geëxperimenteerd met enkele soorten hormonale anticonceptie, maar ik voelde vrijwel direct die donderwolken boven mijn hoofd weer terugkeren.

Nooit meer dus.
In dit geval is er dus zeker te nonchalant omgegaan met het voorschrijven, maar in veel gevallen vind ik dat meisjes/vrouwen zelfmoeten weten waar ze aan beginnen.
Zeker in deze tijden met alle info direct tot je beschikking.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook fan. Bleek wel van een bepaalde pil veel misselijkheid te ervaren, dus toen ermee gestopt. De misselijkheid ging gelukkig weg maar mijn acné verergerde en mijn haar werd ontzettend snel vet, libido ging wel omhoog. Daarna geswitched naar een andere pil en die effecten verdwenen weer.

Dat lagere libido neem ik voor lief. Liever dat dan een zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
27-01-2020 22:52
De meest standaard, Microgynon 30. Ik ben nu dus al twee jaar anticonceptieloos en moet ongesteld worden. Het voelt nu juist alsof mijn borsten op springen staan. :whoops:
Dat is rotspul. Ik kreeg zere borsten, strontsjaggerijnig, droog als de Sahara.

Ik begrijp niet dat het verkocht mag worden, maar voor veel vrouwen werkt hij wel.

Bij de apotheek is regelmatig geprobeerd om me aan de Trinordiol te krijgen. De verkoopprijs is hetzelfde, maar de inkoop zal waarschijnlijk goedkoper zijn.
Ik heb een aantal keren op mijn strepen moeten staan dat ze alsnog Trigynon bestelden (zogenaamd niet leverbaar). Als je zegt dat je het dan maar over internet in een ander land gaat bestellen is het ineens wél leverbaar? Heel bijzonder...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Spiraal laten zetten is voor vrouwen die nog nooit vaginaal zijn bevallen vaker veel pijnlijker. Hoe pijnlijk precies is van te voren niet te voorspellen want elke vrouw en elke arts is anders. Misschien een idee om vrouwen de optie van sedatie wel te geven en goed te informeren over de voor- en nadelen daarvan. Ik denk alleen dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen.
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 27-01-2020 23:05
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
27-01-2020 22:43
Een bevalling lijkt me 1000x pijnlijker dan het inbrengen van een spiraaltje.
Een bevalling duurt ook uren, en veel vrouwen raken uitgeput terwijl ze op het einde nog moeten kunnen persen. Een ruggeprik is een mooi middel om uitputting te voorkomen, en ja uiteindelijk is het dus de keuze van een vrouw om dit wel of niet te doen.

Spiraaltje is over het algemeen 10 seconden je tanden op elkaar en klaar.

Maargoed, misschien kan je ook hier wel sedatie voor krijgen als je daarom vraagt, vind ik persoonlijk erg ver gaan.

Ik mocht geen ruggeprik, die waren toen nog niet "zomaar toegestaan". Een paar jaar later wel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, Trigynon kun je niet langer dan tien dagen dóórslikken, i.t.t. éénfasepillen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
27-01-2020 23:03
Dat is rotspul. Ik kreeg zere borsten, strontsjaggerijnig, droog als de Sahara.

Ik begrijp niet dat het verkocht mag worden, maar voor veel vrouwen werkt hij wel.

Bij de apotheek is regelmatig geprobeerd om me aan de Trinordiol te krijgen. De verkoopprijs is hetzelfde, maar de inkoop zal waarschijnlijk goedkoper zijn.
Ik heb een aantal keren op mijn strepen moeten staan dat ze alsnog Trigynon bestelden (zogenaamd niet leverbaar). Als je zegt dat je het dan maar over internet in een ander land gaat bestellen is het ineens wél leverbaar? Heel bijzonder...
Trinordiol was mijn allereerste pil, maar die kon ik niet doorslikken aangezien de laatste fase te licht was. Dan moest ik telkens de helft van de strip weggooien als ik een maandje wilde overslaan.
De prikpil ook nog geprobeerd (haleluja, niet meer ongesteld!) maar helaas kwam ik toen 30 kilo aan in korte tijd en ging vocht vasthouden. Ook werd ik er depri van. Na de prikpil ben ik aan microgynon30 gegaan en dat was wel okee. Maar ben blij dat ik inmiddels van dat broedhok verlost ben; dát is nog de beste optie; nooit meer ongesteld en geen hormonen meer nodig!
wittereiger schreef:
27-01-2020 23:04
Spiraal laten zetten is voor vrouwen die nog nooit vaginaal zijn bevallen vaker veel pijnlijker. Hoe pijnlijk precies is van te voren niet te voorspellen want elke vrouw en elke arts is anders. Misschien een idee om vrouwen de optie van sedatie wel te geven en goed te informeren over de voor- en nadelen daarvan. Ik denk alleen dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen.
Voor mij zou het echt opwegen tegen de nadelen. Ik ben recent geoperereerd en heb amper last gehad van de narcose. Vervolgens zou ik wel jaren beschermd zijn. 5 jaar geleden ofzo heb ik wel nog eens overwogen om het te laten doen. Maar toen weigerde mijn huisarts simpelweg omdat ik nog geen kind had gekregen en dan wilde ze dat ik het door de gynaecologen liet doen want oooh het zou zo verschrikkelijk pijn doen. Nou ben ik niet bang voor de pijn. Maar de controle..

Ik vind het maar hypocriet eerlijk gezegd. Want nu de pil opeens geen optie is krijg ik dus van dokters te horen dat het geen reet voorstelt.
Alle reacties Link kopieren
wittereiger schreef:
27-01-2020 23:04
Spiraal laten zetten is voor vrouwen die nog nooit vaginaal zijn bevallen vaker veel pijnlijker. Hoe pijnlijk precies is van te voren niet te voorspellen want elke vrouw en elke arts is anders. Misschien een idee om vrouwen de optie van sedatie wel te geven en goed te informeren over de voor- en nadelen daarvan. Ik denk alleen dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen.
Ik heb het ook gehad (nog nooit bevallen) en ja, het is pijnlijk maar kom op, tanden op elkaar en klaar is kees (in de meeste gevallen).
Het geven van de optie om te sederen oke, maar dan op eigen kosten.
redbulletje schreef:
27-01-2020 23:07
Trinordiol was mijn allereerste pil, maar die kon ik niet doorslikken aangezien de laatste fase te licht was. Dan moest ik telkens de helft van de strip weggooien als ik een maandje wilde overslaan.
De prikpil ook nog geprobeerd (haleluja, niet meer ongesteld!) maar helaas kwam ik toen 30 kilo aan in korte tijd en ging vocht vasthouden. Ook werd ik er depri van. Na de prikpil ben ik aan microgynon30 gegaan en dat was wel okee. Maar ben blij dat ik inmiddels van dat broedhok verlost ben; dát is nog de beste optie; nooit meer ongesteld en geen hormonen meer nodig!
Mijn moeder kwam vervroegd in de overgang na het verwijderen van haar baarmoeder. Lijkt me toch ook geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat ik inmiddels in de overgang ben, maar het risico van stoppen met de pil ga ik maar niet nemen.

Ik moet er niet aan denken om een nakomertje te krijgen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
27-01-2020 23:10
Ik vermoed dat ik inmiddels in de overgang ben, maar het risico van stoppen met de pil ga ik maar niet nemen.

Ik moet er niet aan denken om een nakomertje te krijgen.
Ahh joh... :flirting:
YellowLemon schreef:
27-01-2020 23:09
Mijn moeder kwam vervroegd in de overgang na het verwijderen van haar baarmoeder. Lijkt me toch ook geen pretje.
Als je eierstokken worden weggehaald is dat het geval idd. Bij mij zijn om medische redenen mijn eierstokken ook verwijderd, maar ik zat al bijna in de overgang voor mijn operatie, dus dat maakte niet zoveel meer uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eerlijk gezegd aan alle anticonceptie nadelen kleven (zeker als je hormonale migraine hebt), dus het voelt nogal als kiezen tussen kwaden. Denk er wel veel over na. Van mijn generatie zie ik wel dat er veel meer aan de spiraal dan aan de pil zitten.
Alle reacties Link kopieren
Die overganghormonen hangen toch samen met je eierstokken en niet met je baarmoeder? Als de eierstokken blijven zitten, dan zou dat toch geen invloed moeten hebben?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven