Gezondheid alle pijlers

'We gaan te nonchalant om met de pil'

27-01-2020 19:41 89 berichten
Las een interessant interview op de site van de Volkskrant, over dat we wellicht te nonchalant omgaan met de pil. Het kan voor aardig wat mentale verandering zorgen en je veranderen in een ander persoon, en je keuzes laten maken die je zonder pil niet zou maken.

Je hoort ook best regelmatig dat mensen er na het stoppen met de pil pas achterkwamen wat voor slechte invloed het eigenlijk heeft gehad, ook hier op het forum.

Zelf ben ik er ook pas jaren later achtergekomen dat een vreemde periode in mijn leven, qua psyche en gedrag, samenviel met het slikken van de pil, en dat dat me dus nogal wat gedoe had kunnen besparen als ik dat eerder had beseft. Ik denk dat de kans erg klein is dat ik ooit nog aan de pil ga.

Meer mensen die hier tegenaan liepen en om deze reden zijn gestopt? Wordt de pil ook minder populair bij jongere generaties (bijvoorbeeld jullie dochters)?
blijfgewoonbianca schreef:
27-01-2020 19:47
Doordat vrouwen nu hun vruchtbaarheid kunnen regelen, kunnen ze ook seks hebben met mannen die niet de beste genen hebben. Ze zijn minder kieskeurig. In mijn boek schrijf ik dat mannen dus weleens minder gemotiveerd kunnen zijn om iets te bereiken, omdat ze niet meer hoeven te presteren om seks te krijgen. Als je als man nog steeds seks kunt krijgen terwijl je bij je moeder in de kelder woont en de hele dag zit te gamen, waarom zou je dan ooit nog wat anders doen?’


:rofl:
En dat dus.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
27-01-2020 20:02
Ik heb veel gezeik met mijn menstruatie en vind dat er overall te nonchalant met dit soort klachten wordt omgegaan.
Alles is maar normaal, heeft misschien wel met iets anders te maken (maar dat zou dan ook verder mijn probleem zijn), of beter dan dit wordt het niet.
Spiraal dat zonder verdoving wordt ingebracht en verwijderd 'nou een bevalling doet meer pijn hoor'.
Zal jou eens een haak in je ingewanden slaan mafkees.
De pil zelfde verhaal, alles is 'een beetje pech', en de ene vrouw heeft nou eenmaal er meer last van dus tja.
Het is dit of nog erger.
Oh er bestaat een alternatief maar die is wel duur hoor. Ja niet voor jou haha maar je bent zo wispelturig, je wil steeds wat anders...dat kost ons allemaal centjes hoor!

(nee ik was een week per zo ongeveer drie maanden NIET ongesteld al een tijd, was de hele tijd doodmoe en ben allergisch voor maandverband geworden, het is niet dat ik mee wil doen aan de nieuwste rage ofzo)
Nonchalance all over inderdaad.

Ga eens naar een vrouwenpoli.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik had nooit aan de pil moeten beginnen.
Heb het 10 jaar geslikt en in de loop van de jaren werd ik depri, was ik niet te genieten, kwam ik 10 kilo aan (al was dat geen probleem gezien mijn ondergewicht).
Vorig jaar spiraaltje laten zetten en mijn klachten waren binnen 2 dagen over. Wat een wereld van verschil.

Nee, voor mij geen pil meer.
Ik heb ook de pil gebruikt, van m'n 18e tot m'n 22e. De bijwerking die ik had komt niet vaak voor: lekkende borsten. In de zomer erger dan in de winter. Ik moest pads in m'n bh doen en 's ochtends was m'n bed nat. Ik schaamde me vreselijk en het heeft dus jaren geduurd voordat een gynaecoloog het onderzocht en me adviseerde met de pil te stoppen. Sindsdien een mirena spiraal waar ik tevreden over ben.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
27-01-2020 20:02
Het schijnt dat de pil je partnerkeuze beinvloed.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar pil gebruik (start/stop) en scheidingen.
Ik ook wel. Zouden er daarom zoveel scheidingen voorkomen bij gezinnen met kleine kinderen? Mama was aan de pil toen ze wat kreeg met papa. Nu nog niet terug aan de pil want bezig voor een tweede of derde kind
sugarmiss schreef:
27-01-2020 20:30
Ik ook wel. Zouden er daarom zoveel scheidingen voorkomen bij gezinnen met kleine kinderen? Mama was aan de pil toen ze wat kreeg met papa. Nu nog niet terug aan de pil want bezig voor een tweede of derde kind

In dat artikel staat ook dat als je de pil gebruikt je qua hormoonspiegels eigenlijk constant in de tweede fase van je cyclus zit. Nou, dat is in mijn geval dus slecht nieuws, want dan heb ik 0 libido, kan ik veel minder hebben van mijn man, ben ik veel onzekerder, sneller geirriteerd, enz.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een pil fan.

Geen last van allerlei bijwerkingen.
Ik was ook even gestopt,maar toen weer gaan slikken.
Ik merk gelukkig het verschil niet,
Dus blijf ik de pil gewoon door slikken.
Ik zit niet te wachten op een zwangerschap.
SimpeleZiel schreef:
27-01-2020 20:00
Ik ging aan de Diane op mn 13e vanwege acné. Toen ik er (veel) later over nadacht vond ik het wel erg raar dat mijn huisarts nooit heeft geadviseerd over huidbehandelingen, of me heeft doorverwezen naar een dermatoloog. De pil hielp een beetje, maar járen later met salicylzuur n benzoylperoxide was het zo weg. Stom vind ik dat, tienermeisjes zonder reden aan de pil zetten.

Geen voorlichting ook over mogelijke nadelen (en die had de Diane nogal...)
Zo herkenbaar!!!
Eerste vriendje, anticonceptie......ach, laten we dan meteen de Diane kiezen daar die ook nog eens een mooi huidje creëren kan.
Kennis was compleet suïcidaal door de Diane. Toen zij daarmee stopte was dat over.
Slik Diane zelf al lang niet meer, echter werd wel ooit zonder pardon voorgeschreven aan mij als mega jong ding.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 27-01-2020 20:43
22.89% gewijzigd
Maar........willen jullie nou zeggen dat ik door stoppen met pil van mijn maandelijkse horrormonen af kan zijn die maken dat ik ofwel in huilen uitbarst ofwel iemands hoofd in tweeën splijt omwille van.....niets?
Yep!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan alleen tegen de ouderwetse (tweede generatie) Trigynon.
Tussendoor de prikpil en microgynon geprobeerd, dát doe ik dus nooit weer. Echt een ellende.

Hier al 34 jaar happy aan de pil (ik ben 48).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Dan moeten ze maar wat beters ontwikkelen om de ongesteldheid stop te zetten. Zonder pil was ik een kleine week per maand hondsberoerd.
Nu zin om pilgebruik te stoppen, echter bang voor gewichtstoename, las dat hier van iemand?
Gewichtstoename krijg je van de pil, althans, de kans is groot.
Stoppen met de pil kan er zelfs voor zorgen dat je de hormoonkilo's kwijtraakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg juist de pil voorgeschreven tegen heftige pms. Ik was twee weken voor mijn menstruatie depressief en kon om niets heel boos worden. Iedere maand opnieuw. Met de pil niets meer aan de hand, zo fijn! Wel zijn mijn gevoelens en emoties vlakker, en mijn libido tot op het nulpunt gedaald. Balen maar die 2 horrorweken wil ik nooit meer iedere maand.

Het lijkt wel in de reacties of het bij sommige vrouwen precies andersom werkt. Interessant wel
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
27-01-2020 20:33
In dat artikel staat ook dat als je de pil gebruikt je qua hormoonspiegels eigenlijk constant in de tweede fase van je cyclus zit. Nou, dat is in mijn geval dus slecht nieuws, want dan heb ik 0 libido, kan ik veel minder hebben van mijn man, ben ik veel onzekerder, sneller geirriteerd, enz.
Dat had ik ook. Jaren lang crisis en gezeik door dat kolereding.
En idd gescheiden voor dat dochter 2 jaar was.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Sarah30 schreef:
27-01-2020 21:23
Ik kreeg juist de pil voorgeschreven tegen heftige pms. Ik was twee weken voor mijn menstruatie depressief en kon om niets heel boos worden. Iedere maand opnieuw. Met de pil niets meer aan de hand, zo fijn! Wel zijn mijn gevoelens en emoties vlakker, en mijn libido tot op het nulpunt gedaald. Balen maar die 2 horrorweken wil ik nooit meer iedere maand.

Het lijkt wel in de reacties of het bij sommige vrouwen precies andersom werkt. Interessant wel
M.i. zijn er betere manieren om pms te behandelen dan klakkeloos de pil voorschrijven.
Eerst onderzoeken wat er aan de hand is voordat je besluit het hormonale systeem plat te leggen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
27-01-2020 22:13
M.i. zijn er betere manieren om pms te behandelen dan klakkeloos de pil voorschrijven.
Eerst onderzoeken wat er aan de hand is voordat je besluit het hormonale systeem plat te leggen.
Is maandelijks bloeden en ziek zijn niet genoeg om je hormonale systeem plat te willen leggen?
Ik blijf het een abnormaal verschijnsel vinden die ongesteldheid. Toch te gek voor woorden dat vrouwen daar tussen de pakweg 12 en 50 jaar maandelijks mee worden gekweld terwijl ze gemiddeld maar 1,8 keer gebruik maken van zo'n vruchtbaar ei.
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van de bijsluiter goed lezen toch? Ik mis in dit soort topics de eigen verantwoordelijkheid van mensen.

Ik zal nu wel talloze voorbeelden krijgen van alles wat die evil huisartsen verkeerd hebben gedaan krijgen :lijstje:
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
27-01-2020 20:02
Ik heb veel gezeik met mijn menstruatie en vind dat er overall te nonchalant met dit soort klachten wordt omgegaan.
Alles is maar normaal, heeft misschien wel met iets anders te maken (maar dat zou dan ook verder mijn probleem zijn), of beter dan dit wordt het niet.
Spiraal dat zonder verdoving wordt ingebracht en verwijderd 'nou een bevalling doet meer pijn hoor'.
Zal jou eens een haak in je ingewanden slaan mafkees.

De pil zelfde verhaal, alles is 'een beetje pech', en de ene vrouw heeft nou eenmaal er meer last van dus tja.
Het is dit of nog erger.
Oh er bestaat een alternatief maar die is wel duur hoor. Ja niet voor jou haha maar je bent zo wispelturig, je wil steeds wat anders...dat kost ons allemaal centjes hoor!

(nee ik was een week per zo ongeveer drie maanden NIET ongesteld al een tijd, was de hele tijd doodmoe en ben allergisch voor maandverband geworden, het is niet dat ik mee wil doen aan de nieuwste rage ofzo)
Nonchalance all over inderdaad.
Wat wil je dan? Een sedatie?
Zebra123 schreef:
27-01-2020 22:29
Wat wil je dan? Een sedatie?
Als ongesteldheid een mannenziekte was dan was er vast allang een pijnloze remedie bedacht.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2020 22:30
Als ongesteldheid een mannenziekte was dan was er vast allang een pijnloze remedie bedacht.
Ik heb het over het inbrengen van een spiraaltje
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
27-01-2020 22:29
Wat wil je dan? Een sedatie?

Waarom niet?

Een ruggenprik bij een bevalling mag tegenwoordig toch ook?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
redbulletje schreef:
27-01-2020 22:30
Als ongesteldheid een mannenziekte was dan was er vast allang een pijnloze remedie bedacht.
De enige reden waarom de mannenpil niet op de markt wordt gebracht is omdat het dezelfde bijverschijnselen heeft als de vrouwenpil.
Go figure.
Ik vind het heel jammer dat de pil niet samengaat met mijn andere medicatie.

Ik ben juist een hormonaal monster zonder. Heb een verschrikkelijke huid gekregen sinds ik gestopt ben. Meer haargroei. Heel veel menstruatie klachten.

Met de prikpil heb ik slechte ervaringen. Een implanon is ook geen optie met mijn medicatie. En een spiraaltje is helaas echt geen optie voor mij om persoonlijke redenen (en nu hoeven er geen hele reacties te komen over dat het laten zetten echt wel meevalt, witte jassen angst en PTSS. Geen dokter in mijn punnani).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven