Gezondheid alle pijlers

Weer last van psoriasis

19-06-2010 21:55 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vanaf mijn 3e jaar heb ik last van psoriasis. Destijds was het in lichte vorm en ben er nooit mee gepest of leed ik eronder. Het was soms wel vervelend, de jeuk en als mijn hoofdhuid onder zat smeerde mijn moeder het altijd in met een vreselijk stinkende teershampoo.

In het jaar 2000 gebeurde er meerdere emotionele dingen waardoor ik veel stress had en dat uitte zich in een verergerde vorm van psoriasis. Ik zat helemaal onder en dit maakte me heel erg onzeker. Dankzij lichttherapie ging het weg, echter het kwam vrij snel terug. In het jaar daarop weer lichttherapie gehad en toen langzaamaan afgebouwd. Dit werkte perfect, het bleef weg op een paar plekjes na.

In de jaren daarop iets meer plekjes op mijn rug vooral gekregen, maar niet meer zo erg. Toen ik mijn vriend leerde kennen was ik er ff onzeker over, hoe zou hij het vinden? (als ik het zelf al een vies gezicht vindt hoe vindt een ander het dan?)

Maar hij accepteerde me meteen zoals ik was en had er totaal geen moeite mee. Dit was voor mij een enorme opluchting en doordat het goed met me ging was ik vrijwel schoon afgelopen jaren.

Inmiddels ben ik moeder geworden en bleef vrijwel psoriasis-schoon tijdens mijn zwangerschap en kraamtijd. Helaas kwamen er wat zorgen om mijn kindje wat er meer ingehakt heeft dan ik had verwacht. Ik merkte bij mezelf een brok binnenin die maar niet wegging (zenuwachtig gevoel als het ware). En sindsdien is mijn psoriasis aan het terugkomen . De brok van binnen is allang al weg, heb zelfs meer rust gevonden en veel minder zorgen nu, maar de psoriasis trekt zich er niks van aan en breidt zich langzaam uit.

Vanavond zit ik alleen thuis, heb last van de jeuk en zit er heel even doorheen. Ben gewoon even bang dat het zo verergert zoals in 2000. Net ook nu het mooie weer eraan komt. De plekjes zitten vooral op mijn voorhoofd, armen en zelfs op mijn handen (nu nog klein gelukkig), dus in het zicht.

Soms kijk ik in de spiegel en dan zie ik die plekken overal en dan denk ik: oja zo was het ook alweer........ wat went een "schone" huid eigenlijk snel.

Als het wel snel verergert weet ik nu al dat ik spoedig aan de bel trek bij de dermatoloog in de hoop weer lichttherapie te krijgen. Dan moet ik 3x per week naar het ziekenhuis, lastig maar dan is het maar zo.

Dit is mijn verhaal, maar graag zou ik hier andere ervaringen willen lezen, vooral over wanneer het bij jou minder of erger werd en wat je toen ervaarde.

Ik weet het, deze huidaandoening komt bij heel veel mensen voor, dus ik ben niet de enige, misschien juist daarom dat ik even benieuwd ben naar hun verhaal.

Alvast bedankt!
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is t al gezegd. Maar informeer es naar t middel Psorinovo. Mijn moeder heeft hele ernstige psoriasis, en dit is t enige wat na al die jaren wel werkte. Ze heeft alles geprobeerd, zalfjes, shampoos, lichttherapie, de hele rambam. Met dit middel was ze in korte tijd helemaal schoon. Als je er meer over wilt weten, geef maar een seintje.
Ik heb deze topic destijds gestart en helaas zit ik inmiddels echt helemaal onder. Echt overal dit keer. Zelfs op mijn oren, kont, kleine teen..... afijn echt overal niet normaal meer.

Ik wil me er heel graag niks van aan trekken, maar het wordt steeds moeilijker. Ik ben een paar weken geleden naar de huisarts geweest en hij heeft me op de wachtlijst gezet voor lichttherapie. Ook heeft hij een zalf voorgeschreven maar helaas werkt deze niet, wordt juist nog stugger en droger....

Zit er vandaag even helemaal doorheen.... kan wel janken maar doe het niet.

Durf niet meer naar de kapper omdat mijn hoofdhuid ook onder zit. Durf ook steeds minder shirts met korte mouwen te dragen. Het is echt zo erg dit keer en zo opvallend, wil niet dat anderen daar steeds naar kijken.

Ik had de hoop dat het maar kort zou zijn en dan vamnzelf iets af zou zakken maar langzaamaan breidt het alleen maar verder uit en krijg ik per dag steeds meer jeuk. Vooral in de avond in bed word ik echt gek van de jeuk.

Ik zal van de week maar weer naar de huisarts i de hoop dat ie wat anders heeft, plus haarlotion vragen want nu komen er zoveel schilfers los als ik maar even aan mn haar zit, bah!

Vind het zo jammer en het overheerst vaak al het andere in mijn leven. Dat komt ook omdat ik het zo vaak zie en voel natuurlijk dus steeds die confrontatie

Nu zit het ook een beetje in mn gezicht, de ene dag erger dan het andere, vreemd.

Hoop met heel mijn hart dat er vanaf nu verbetering komt, want ben het zooooooooooooooooooooooooooooooooo zat.

Ben al de hele dag mijn frustraties op het huishouden aan het afreageren, enige voordeel

Bedankt voor het "luisteren".
Minameut, wat ontzettend rot!

Ik herken het helemaal bij mij is de psoriasis ook op al die plekken maar na de lichttherapie weer in redelijk in de hand te houden. Voor mijn hoofd gebruik ik topicorte 's nachts indoen en 's ochtens wassen met denorex, helpt erg goed vind ik.

Ik gebruik topicorte ook voor mijn oren.

Voor de rest van mijn lichaam gebruik ik één van de zwaarste zalven maar die werkt wel goed, als je de naam wilt dan geef ik deze wel even door (ik weet het niet uit mijn hoofd).

Die gebruik ik voor de rest van mijn lichaam dus ook handen, tussen de billen e.d.

Sterkte!
Heb ook psoriasis, alleen nog op m'n hoofdhuid.

Het enige wat bij mij goed helpt is Neutrogena T/Gel shampoo, het is eigenlijk bedoeld voor hardnekkige roos, maar werkt als een trein, de jeuk is met een dag of 2 verdwenen en dan langzaam verdwijnen de plekken. In het begin hier alleen maar mee gewassen, na een tijdje om de dag en daarna om de 2 dagen om het bij te houden, tussendoor gewone shampoo gebruikt.

Misschien heeft iemand hier wat aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven