Gezondheid alle pijlers

Weer last van psoriasis

19-06-2010 21:55 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vanaf mijn 3e jaar heb ik last van psoriasis. Destijds was het in lichte vorm en ben er nooit mee gepest of leed ik eronder. Het was soms wel vervelend, de jeuk en als mijn hoofdhuid onder zat smeerde mijn moeder het altijd in met een vreselijk stinkende teershampoo.

In het jaar 2000 gebeurde er meerdere emotionele dingen waardoor ik veel stress had en dat uitte zich in een verergerde vorm van psoriasis. Ik zat helemaal onder en dit maakte me heel erg onzeker. Dankzij lichttherapie ging het weg, echter het kwam vrij snel terug. In het jaar daarop weer lichttherapie gehad en toen langzaamaan afgebouwd. Dit werkte perfect, het bleef weg op een paar plekjes na.

In de jaren daarop iets meer plekjes op mijn rug vooral gekregen, maar niet meer zo erg. Toen ik mijn vriend leerde kennen was ik er ff onzeker over, hoe zou hij het vinden? (als ik het zelf al een vies gezicht vindt hoe vindt een ander het dan?)

Maar hij accepteerde me meteen zoals ik was en had er totaal geen moeite mee. Dit was voor mij een enorme opluchting en doordat het goed met me ging was ik vrijwel schoon afgelopen jaren.

Inmiddels ben ik moeder geworden en bleef vrijwel psoriasis-schoon tijdens mijn zwangerschap en kraamtijd. Helaas kwamen er wat zorgen om mijn kindje wat er meer ingehakt heeft dan ik had verwacht. Ik merkte bij mezelf een brok binnenin die maar niet wegging (zenuwachtig gevoel als het ware). En sindsdien is mijn psoriasis aan het terugkomen . De brok van binnen is allang al weg, heb zelfs meer rust gevonden en veel minder zorgen nu, maar de psoriasis trekt zich er niks van aan en breidt zich langzaam uit.

Vanavond zit ik alleen thuis, heb last van de jeuk en zit er heel even doorheen. Ben gewoon even bang dat het zo verergert zoals in 2000. Net ook nu het mooie weer eraan komt. De plekjes zitten vooral op mijn voorhoofd, armen en zelfs op mijn handen (nu nog klein gelukkig), dus in het zicht.

Soms kijk ik in de spiegel en dan zie ik die plekken overal en dan denk ik: oja zo was het ook alweer........ wat went een "schone" huid eigenlijk snel.

Als het wel snel verergert weet ik nu al dat ik spoedig aan de bel trek bij de dermatoloog in de hoop weer lichttherapie te krijgen. Dan moet ik 3x per week naar het ziekenhuis, lastig maar dan is het maar zo.

Dit is mijn verhaal, maar graag zou ik hier andere ervaringen willen lezen, vooral over wanneer het bij jou minder of erger werd en wat je toen ervaarde.

Ik weet het, deze huidaandoening komt bij heel veel mensen voor, dus ik ben niet de enige, misschien juist daarom dat ik even benieuwd ben naar hun verhaal.

Alvast bedankt!
Hoi,

ik heb er zelf geen last van.

Ik ken wel iemand met psoriasis, hij had baat bij veel zon, bij mooi weer vol de zon in en de plekken gingen weg...

Ik weet niet of het bij iedereen zo is en of het toeval was?

Na een maand of 2 kwam het weer opzetten.

Allicht te proberen toch?
.
anoniem_15888 wijzigde dit bericht op 22-06-2010 08:35
Reden: teveel privéinfo
% gewijzigd
Lees hier eens op deze link, collega gebruikt het sinds kort. Was allerlaatste ' redmiddel' van haar dermatoloog. En werkt geweldig.

http://www.enbrel.nl/
Ik heb ook psoriasis. Ik heb het soms ook wel wat erger dan anders. Ik heb in 2008 lichtherapie gehad en dat heeft mij ook heel erg geholpen! Toevallig zit ik nu ook in een stress tijd en merk het gelijk aan mijn huid. Heb nu rode plekjes op mijn gezicht die er nadat ik ze insmeer wel rustiger uit zien,

Ik heb allerlei zalfjes die weinig helpen maar wel prettig aanvoelen.

Heb je een bad? Dan is het prettig een zeezout erin te doen, even je huid laten 'weken', daarna je huid goed insmeren met zonnebrandcreme en in de zon zitten. Door het zout word je huid dunner en breken de overtollige huidschilvers af. Hierdoor worden de plekjes wel enorm rood en enorm kwetsbaar dus pas wel goed op!!

De plekjes blijven helaas niet zo dun maar komt na een nachtje slapen wel weer terug maar als je in de zon gaan zitten word het wel steeds minder

Hoop dat het een beetje duidelijk verhaal is! Mijn toetsenbord doet het niet zo goed meer.

Sterkte ermee!
@gmkp: lichttherapie is een soort nabootsing van de zon, de uv-stralen zorgen dat de plekken verdwijnen. Je wordt er helaas niet bruin van

@ Sarah Scott: ik heb het zelf van mijn opa. Gelukkig heb ik geen ervaring met mensen die spastisch erom doen. Maar het valt nou eenmaal op en mooi is het niet dus de onzekerheid komt dan wel naar boven drijven.... Verbaas me er eerder over dat mensen er niet moeilijk over doen! Was vandaag bij de kapster en ze raakt zonder enige moeite mijn voorhoofd en hoofdhuid aan, ze wreef er zelfs mentholshampoo in omdat ze hoorde dat dat goed was ervoor. Dat soort momenten doen me wel even goed, al zie ik natuurlijk de plekken liever heel snel verdwijnen.

Overigens ben ik niet op zoek naar tips over wat ertegen te doen. Dat is al enigszins bekend (lichttherapie en om schilfers te voorkomen helpt bodylotion van D*ve heel goed).

Een neef van mij zit helemaal onder en hij heeft van alles al geprobeerd maar niet veel helpt. Echt bij iedereen anders is het.

Zelf moet ik mezelf goed met bodylotion insmeren na het douchen anders wordt het nog droger en ziet het er erger uit.

Door het zoveel mogelijk bij te houden verlicht het de boel wat (qua zicht, droogheid en jeuk).
Overigens evengoed bedankt voor de tips hoor.

Charley04: hoe ga je er zelf mee om? Voel je je er onzeker door of maakt het je niet veel uit?

Pas wel op met verbranden door de zon, want dat werkt averechts!!! Ik kreeg psoriasis op mijn rug nadat ik mijn rug verbrand had tijdens een zomervakantie!

Sowieso krijg ik snel psoriasis op plekken waar ik een beschadiging had, zo kreeg ik als kind zijn de altijd op mijn knieen plekken omdat ik daar veel op viel.
Ik ben geboren met psoriasis plekken op mijn lichaam en ik ben niet anders gewend. Moet zeggen dat ik nu weer een tijd vrij schoon ben hoor!

Iedereen accepteerd het gewoon van me dat ik het heb. Heb nog nooit ee vriendje gehad die er moeilijk over deed.

Ik krijg soms als het weer wat erger is wel eens reacties als: Gadver wat heb jij dan? maar die mensen geven die reactie maar 1 keer daarna weten ze wel dat ze mij niet meer vies hoeven te noemen!

Ik ga er vrij relax mee om omdat ik weet dat ik er de rest van me leven aan vast zit en ik dit beter kan accepteren. Maar ik doe er wel zoveel mogelijk aan om plekken te voorkomen/onder controle te houden/krijgen!

Wat maakt jou zo onzeker?
Wat mij zo onzeker maakt?

Dat ik bang ben dat straks iedereen op mijn plekken let als ze me zien. Het valt gewoon op en ik vind het superjammer dat dan de plekken afleiden van mijn "eigen ik" zeg maar.

Het klinkt misschien hard maar ik vind het zelf al niet mooi eruit zien. Wat moet de ander dan wel niet denken?

Ik weet het, ik moet juist denken "de ander denkt maar lekker, boeit mij wat", maar helaas ben ik zo'n persoon die dat niet goed los kan laten.

Oke begrijp me goed, ik zit er echt niet dag en nacht mee hoor, maar als ik naar mezelf kijk baal ik weleens. Ik weet hoe het is om "schoon" te zijn, dus dat is toch weer iets waar je naar probeert te streven.

Maar goed, je hebt wel gelijk natuurlijk over dat je het beter kunt accepteren omdat je er je hele leven aan vast zit.

Heb er net nog met mijn ouders over gehad en dat luchtte wel even op. Ik denk ook dat mijn onzekerheid te maken heeft met het ontzwangeren. Mijn lichaam is na de zwangerschap wat veranderd en dat is erg wennen. Zo zijn mijn borsten heel slap nu, het stevige is weg en dat er onder mijn borsten nu plekjes zijn ontstaan is dan even de druppel. Mijn vriend zal je er niet over horen, die accepteert me zoals ik ben..... nu ik zelf nog

Ik probeer me vanaf nu wel op de goede dingen te letten en dus de negatieve dingen naar achteren te schuiven, want wil absoluut niet dat dat de overhand gaat krijgen!

Merk wel dat er steeds meer mensen durven uit te komen dat ze psoriasis hebben. Het komt nu meer ter sprake en hoor om me heen steeds meer mensen zeggen dat ze het al jaaaaaaaaren hebben. Ook via via krijg ik weleens te horen dat sommigen het bewust verbergen (via kleding) uit schaamte, dus om te voorkomen dat anderen er wat van merken.

Ik ben er wat onzeker over, maar me ervoor schamen doe ik niet en ga het dan ook niet verhullen!

Met dit topic hoop ik dus verschillende ervaringen te lezen (als die er tenminste zijn).
hi,

Ik heb ook psoriasis, plekken zijn een tijd weg geweest door het gebruik van de yasmin pil, heeft supergoed geholpen tot een jaar geleden. Begin nu ook weer overal plekjes te krijgen.. Vooral op mijn hoofdhuid, erg irritant. Ben ook altijd bang dat iedereen het ziet maar de meesten valt het nieteens op

Vooral alcohol verergerde het bij mij heel erg, drink al een paar jaar niet meer en de plekken zijn ook niet meer zo erg als het toen was.

Ben idd ook erg benieuwd naar verdere ervaringen van anderen, vooral van het gebruik van wat meer alternatieve middelen want die rommel van de huidarts vindt ik maar niks ;)

Groetjes Charlie
weetje wat jammer is. Als je onzeker bent ga je er dus automatisch druk om maken en dat is niet echt goed voor je plekken is mijn ervaring. hoe drukker ik mij erover maak hoe erger het word. En natuurlijk is het niet mooi dat zie ik ook maar als je het idee houd dat het lelijk is word het niet beter.

Het is makkelijker gezegt dan gedaan vooral als je lichaam al zo veranderd is. En waarschijnlijk gaat er een hele tijd overheen voordat je het kan accepteren. Maar als je er aan toe bent gaat het vanzelf beter met je en gaat het ook beter met de plekken.

Bij mij heeft praten ook veel geholpen. Minameut jij zegt al dat je met je ouders praat wat echt goed is!

Goetjes
Ik zou bijna denken dat je mijn schoonzus bent. Die heeft precies hetzelfde probleem.

Sterkte!
Jippertje: nou.. wie weet, het zou zomaar kunnen

Lees nu pas dat er meerdere reacties waren, dus sorry voor late reactie (jeetje wat daalt zo'n topic snel na wat dagen zeg).

Misscharlotte: apart zeg dat het door alcohol verergerde. Zelf heb ik die ervaring niet. Toen ik het nog in een lichte vorm had zat het op plekken die je niet zo snel zag, dus dan valt het voor anderen idd niet snel op. Nu zit het wel op zichtbare plekken, dus krijg nu met dit warme weer (korte mouwen dus) wel veel vragen/opmerkingen dus.

Heb geen ervaringen voor je met alternatieve middelen. Heb enkel als kind hormonenzelfjes en teershampoos gehad en later lichttherapie.

Hoe voel jij je eronder? Baal je soms of heb je het geaccepeteerd bijv? Hoe oud was je toen je het kreeg?

Charley04: je hebt helemaal gelijk. Mooi gezegd: als je eraan toe bent gaat het vanzelf beter met je en dan ook met de plekken. Zette me wel ff aan het denken, bedankt.

Bij mij was het zonder lichttherapie ook bijna helemaal verdwenen toen ik een relatie kreeg met mijn huidige vriend. Ik ontmoette hem en weet nog dat ik toen nog plekken op mijn rug had. Langzaamaan verdwenen die. Mijn vriend zei al: ik hem magische krachten misschien . Denk zelf dat het kwam door de rust van het hebben van een leuke relatie en iemand waarbij je je goed voelt, afijn betre in mn vel toen en voila... betere huid.

Nu heb ik aardig wat achter de rug en moet dat eerst mar eens verwerken. En idd als ik er dan aan toe ben komt de rust weer terug in mijn lijf en dus ook mindere plekken dan.

We zullen zien.

Met deze hitte buiten zijn ze knalrood zei iemand al dat het lijkt op waterpokken en heb al de vraag gekregen of ik gestoken ben door muggen hihihihi levert dus ook wel aparte vragen op. Wat wel erg prettig is: de mensen die keken zeiden heel eerlijk wat ze dachten en dat voelt goed!

Ga nu maar eens naar bed, zit weer veels te lang achter de pc.

Oja morgen laatste werkdag en dan 3 weken vakantie dus ook weer meer rust, ben benieuwd wat dat met mn huid zal doen.
Eindelijk een topic over psoriasis, ik heb geaarzeld om er zelf over te beginnen. Ik heb ook vanaf 2000 erge psoriasis, het gaat met ups en downs en ik kan het wel verbergen maar het belast toch een behoorlijk deel van mijn leven. Het is de afgelopen tien jaar nooit meer weg geweest.

Ik heb bijna elk jaar lichttherapie en ik krijg een cabine thuis via Farmadomo, kan je ook naar vragen bij je dermatoloog dat scheelt een hoop ellende.

Verder is er echt geen wondermiddel, ik hoor er zoveel bullshit over van mensen die ook iemand kennen en die:

dronk paardemelk, geitenmelk, deed er smeerkaas op, at geen groene groenten meer, of geen alcohol meer, smeerde er vaseline op, brandnetelthee, je niet druk maken (hoe moet je dat doen? ) etc.

Sinds vorig jaar heb ik er ook reumatische klachten bij dus ik baal er nu behoorlijk van en ook al vind ik het vaak onzin, ik wil toch altijd weten of er niet 'toch' misschien iemand een advies heeft waar ik wel iets aan heb, dan ga ik dat in een goede tijd ook weer proberen.

Het is en blijft een chronische ziekte en wat voor de één werkt, werkt voor de ander weer niet. Moeilijk dus.

Veel succes met de lichttherapie.
Mijn man heeft psoriasis, maar dan nog in een lichte vorm.

Hij is nu begonnen met zijn eten aanpassen, vooral geen rood vlees meer (we eten nu kip en vis) en zo weinig mogelijk graan.

Daarbij dus ook geen bier meer. Wijn is veel minder slecht.

Heel veel sterkte allemaal!
Mirremarra wat ontzettend vervelend voor je. En je hoort inderdaad de meeste onzin. Dat paardenmelk gedoe is mij ook verteld maar ben er nooit aan begonnen.

Wat enorm vervelend dat jij er reuma bij hebt gekregen. Helaas is het wel iets wat samen gaat met psoriasis.

@Swissie Ik wist trouwens helemaal niet dat een dieet kan helpen ... Nog nooit van gehoort.. nog nooit wat over gelezen en heb me dermatoloog nog nooit over gehoort. Maar waarom is rood vlees slecht? Ik eet sowieso niet veel rood vlees maar ben wel benieuwd.

Ik heb erg last van mijn darmen. En dit is ook wel een symptoom van psoriasis. Ik heb vooral last van obstipatie en heb vaak een opgezette buik. Ook schommeld mijn gewicht enorm. In een week kan er wel 2 kilo verschil in zitten. Ik vroeg mij af of jullie daar ook last van hebben en wat doen jullie daar tegen? Ik wil niet als maar aan de laxeer middelen zitten en de gewone vezel zakjes die ik krijg van de huisarts helpen ook niets.

Groetjes Charley
Je zou eens lactulose kunnen gebruiken. Dat maakt de darmen niet lui. Als je zoveel last hebt van een opgeblazen gevoel, kijk dan eens waar dat door komt. Ik krijg het zelf door granen (brood e.d.). Sinds ik dat geschrapt heb, heb ik geen last meer van. Grote hoeveelheden vezels werken soms averechts.

Ik heb zelf psoriasis in een hele lichte vorm (alleen ellebogen). Ik gebruik daar verderf niets voor. Voor mij werkt een ontstekingsremmend dieet het best: niet te veel (rood) vlees, regelmatig vette vis, olijfolie, veel fruit en verse groenten, niet te veel zuivel en kaas.

Als ik een paar dagen anders eet (suikers, veel koolhydraten, toevoegingen e.d.), krijg ik jeuk en worden de plekken groter.

Verder ontstressen door beweging, meditatie e.d.
Zelf heb ik geen last van mn darmen, herken het dus niet.

Ik eet wisselende dingen, de ene keer gezond en een andere keer ongezond. Zie echt geen verschil qua huid dan.

Plus was de jaren hiervoor vrijwel psoriasis-vrij en nu zit ik dus onder (ja helaas heeft het zich steeds meer verspreid), allemaal druppelvorm, dus lijken net waterpokken. En dat terwijl mijn menu hetzelfde is gebleven.

Iedereen is verschillend en ik krijg steeds meer de indruk dat zelfs psoriasis een andere uitwerking per persoon heeft plus wat helt voor ieder mens.

Wel denk ik idd meer te kunnen doen wbt ontstressen, dus weer aan het sporten gaan(!) Goed voor mijn weerstand zo na de bevalling want ik ben heel vatbaar momenteel voor ziektes (was vroeger nooit ziek) en kan ik alle stress eruit trappen (spinning).

Overigens probeer ik momenteel me niet veel aan te trekken van wat anderen ervan vinden. Maar soms is het moeilijk. Vandaag stond ik bij de apotheek en die hadden een soort licht waardoor mijn plekjes enorm rood leken en dus erg opvallend. Er stond een megarij en aangezien ik korte mouwen aan had heeeeeeeeeel opvallend dus. Maar heb het van me afgezet en gedacht "ze denken maar". Mijn zoontje zat mooi te lachen in de maxi-cosi en heb me daarop gericht (schaamte lpaatsgemaakt voor trots ).

Hoe gaan jullie om met zulke momenten?
ik ben vandaag voor het eerst in 2 jaar naar de kapper geweest heb het vooral op mijn hoofdhuid maar heb me er maar gewoon overheen gezet. Vind het echt erg als anderen het daar kunnen zien. Ik kan me over de rest van mijn plekjes niet zo druk maken. Alleen als ze af en toe eens in mijn gezicht verschijnen kan ik gillend voor de spiegel staan haha. Gelukkig ben ik het daarna weer snel vergeten, er is ook vrij weinig aan te doen dus hele dag gefrustreerd zijn heeft ook geen nut. Een kennis van de buren heeft het jaren heel erg gehad en is na een streng dieet er nu helemaal vanaf, zal eens kijken of ik kan achterhalen welk dieet dit was.

Ik heb wel heel vaak last van mijn buik, dacht dat het alleen stress was maar blijkbaar kan dit ook samenhangen met psoriasis?

Een vriendinnetje van mij heeft het trwns ook, die gebruikt nu zware medicijnen, moet om de 2 maand bloed prikken ivm nieren die hierdoor kunnen beschadigen geloof ik. Ze is nu wel van de psoriasis klachten af maar heeft hierdoor over haar hele lichaam pigmentvlekken gekregen
quote:misscharlotte schreef op 07 juli 2010 @ 02:04:

Een vriendinnetje van mij heeft het trwns ook, die gebruikt nu zware medicijnen, moet om de 2 maand bloed prikken ivm nieren die hierdoor kunnen beschadigen geloof ik. Ze is nu wel van de psoriasis klachten af maar heeft hierdoor over haar hele lichaam pigmentvlekken gekregen

Bedoel je methotrexaat? Dat heb ik ook gebruikt dan moet je idd je bloed laten controleren, ik vond het veel te veel gedoe en het medicijn te zwaar voor de last (en het hielp bij mij niet dus ik moest een hogere dosis met ook meer kans op schade toen ben ik ermee gestopt).

Ben toch wel benieuwd naar dat dieet.
quote:Charley04 schreef op 05 juli 2010 @ 23:11:

Ik heb erg last van mijn darmen. En dit is ook wel een symptoom van psoriasis. Ik heb vooral last van obstipatie en heb vaak een opgezette buik. Ook schommeld mijn gewicht enorm. In een week kan er wel 2 kilo verschil in zitten. Ik vroeg mij af of jullie daar ook last van hebben en wat doen jullie daar tegen? Ik wil niet als maar aan de laxeer middelen zitten en de gewone vezel zakjes die ik krijg van de huisarts helpen ook niets.

Groetjes CharleyDit herken ik wel een beetje, heeft de huisarts ook gezegd dat het samen hangt met psoriasis? Ik wist niet dat het daarmee te maken had.
quote:Melpomene schreef op 06 juli 2010 @ 12:27:

Je zou eens lactulose kunnen gebruiken. Dat maakt de darmen niet lui. Als je zoveel last hebt van een opgeblazen gevoel, kijk dan eens waar dat door komt. Ik krijg het zelf door granen (brood e.d.). Sinds ik dat geschrapt heb, heb ik geen last meer van. Grote hoeveelheden vezels werken soms averechts.

Ik heb zelf psoriasis in een hele lichte vorm (alleen ellebogen). Ik gebruik daar verderf niets voor. Voor mij werkt een ontstekingsremmend dieet het best: niet te veel (rood) vlees, regelmatig vette vis, olijfolie, veel fruit en verse groenten, niet te veel zuivel en kaas.

Als ik een paar dagen anders eet (suikers, veel koolhydraten, toevoegingen e.d.), krijg ik jeuk en worden de plekken groter.

Verder ontstressen door beweging, meditatie e.d.Kan je een voorbeeld geven van wat je eet op een dag? Dan kan ik dat vergelijken, wie weet helpt het. Ongezond klinkt het niet in ieder geval.
ja de dermatoloog vertelde mij dat dit samen kan hangen met psoriasis. Alleen als je dit wilt onderzoeken moet je een heel naar darm onderzoek ondergaan en dat wil ik liever niet.
quote:Charley04 schreef op 12 juli 2010 @ 15:47:

ja de dermatoloog vertelde mij dat dit samen kan hangen met psoriasis. Alleen als je dit wilt onderzoeken moet je een heel naar darm onderzoek ondergaan en dat wil ik liever niet.Oh nee zo erg is het bij mij ook niet dat ik dat wil doen.
Mijn moeder heeft psoriasis en zij zegt ook dat het erger wordt van alcohol en vlees en ook van stress. Dat is niet wat er in de geneeskunde boekjes staat, zeg maar, maar zij merkt echt het verschil. Zal wel per persoon verschillen inderdaad. Ze vind het wel vervelend als het in haar gezicht zit, maar verder hoor ik haar er eigenlijk nooit over klagen (behalve soms over de jeuk).

Ik ken een huisarts die het heeft. Vooral aan zijn handen en de nagels van zijn vingers is het zichtbaar, hij krijgt er geen opmerkingen over, terwijl je als huisarts toch wel af en toe iemand moet aanraken met je handen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven