Gezondheid alle pijlers

Wie gebruikt pil èn condoom?

19-08-2010 14:54 101 berichten
Als er iemand ongewenst zwanger is, wordt er op dit forum vaak gedaan alsof dat een onmogelijkheid is.

Had je maar de pil èn een condoom moeten gebruiken.

Ik ken persoonlijk niemand die dat doet. Mensen gaan aan de pil zodat ze geen condoom meer hoeven gebruiken.

Maar goed, misschien schat ik dat helemaal verkeerd in.

Dus een poll.

Ik gebruik

Totaal aantal stemmen: 148

condooms (14%)
de pil (40%)
niets (10%)
pil en condoom (18%)
spiraal en condoom (2%)
spiraal (14%)
pessarium Geen stemmen
pessarium en condoom (1%)
pessarium en zaaddodende pasta Geen stemmen
pessarium, condoom en zaaddodende pasta Geen stemmen
ik doe alsof, om m'n partner er in te luizen (2%)
Alle reacties Link kopieren
Mooie loophole trouwens Spijker .
quote:twinkeling schreef op 19 augustus 2010 @ 18:36:

Mooie loophole trouwens Spijker .

dankzij die exacte loophole besta ik

*trots*

I only get one shot at life - so I shoot to kill
Hahaha

*buigt diep*
@Spijker: waarom is de pil in week 1 minder betrouwbaar?
Wie de pil én condoom gebruikt? Volgens mijn seksuologie-tekstboek 20% van de jongeren (tieners) bij hun eerste seksuele contact. Bij latere contacten wordt dat al veel minder. En onder die jongeren die net seksueel actief worden, lijkt het percentage dat het "double Dutch" doet, ook steeds verder af te nemen.

Ik mis nog een combinatie in de poll trouwens: de pil én algehele onthouding. Werkt echt al járen perfect voor mij!

Er kwam trouwens een opmerking langs over dat bij vrouwen die zwanger worden terwijl zij de pil slikken, er altijd sprake zou zijn van onjuist gebruik of in elk geval een verminderde werking (en dus geen extra maatregelen daarbij). Dat zal ongetwijfeld in 98% van de gevallen kloppen, maar toch zijn er vrouwen die ook bij correct gebruik toch door de pil heen zwanger worden. Soms is het écht een kwestie van domme pech dat je blijkbaar zo vruchtbaar bent als de neten, en dat de pil gewoon je eisprong niet altijd tegenhoudt.
quote:Igoneh schreef op 19 augustus 2010 @ 18:45:

@Spijker: waarom is de pil in week 1 minder betrouwbaar?

Eerlijk gezegd heb ik geen idee.

Omdat je dan je eisprong hebt?

Maar een pil in week 3 missen is volgens mij veel minder vaak een probleem dan in week 1.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Eisprong heb je normaliter halverwege je cyclus, rond dag 14. In de tweede week dus. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
quote:twinkeling schreef op 19 augustus 2010 @ 18:35:

[...]

Ik heb het maar gewoon van haar aangenomen en geen rondleiding gevraagd.
@Spijker en Luna1: als je een eisprong hebt tijdens je pilgebruik is er echt iets mis hoor

Week 1 is minder betrouwbaar omdat je dan al net je stopweek achter de rug hebt, en bij 7 dagen geen pil (=stopweek) is je eisprong nog wel onderdrukt maar als je een langere stopweek hebt (of de pil vergeet in week 1) dan komt er alsnog een eisprong.
Als je zwanger wordt tijdens pilgebruik heb je toch ècht een eisprong gehad hoor
Alleen (koper)spiraal.
-
quote:Spijker schreef op 19 augustus 2010 @ 18:30:

Overigens over écht per ongeluk zwanger worden. Stel nou je zit in je eerste week van je pil en je vrijt zonder condoom. Man komt klaar en alles. Dag daarna neem je de pil. Uurtje later word je ziek, diarree of overgeven kiest u maar in ieder geval is die pil er weer uit en je bent te ziek om iets binnen te houden.

Dan ben je toch ook niet veilig meer? Dan kan je zwanger worden, en toen je onveilig vree wist je nog niet dat je ziek zou worden en het met condoom zou moeten doen!Dat is niet per ongeluk zwanger worden...je moet nadat je bijvoorbeeld overgegeven hebt, gewoon weer een pil innemen. It's as simple as that..
spiraaltjes plaatsen ze bij voorkeur bij vrouwen met kinderen omdat het dan minder pijnlijk is met inbrengen
twee op de honderd vrouwen worden zwanger Ondanks de pil. Dat komt niet omdat de pil bij hen niet werkt die komt door onregelmatig slikken, soms anti biotica en soms ziekte of een combinatie. In alle drie gevallen weet je zelf dat je een risico loopt, en ben je bijv nog op tijd voor onthouding, morning after treatment of overtijdbehandeling
quote:troetelbeertje30 schreef op 20 augustus 2010 @ 15:14:

Dat is niet per ongeluk zwanger worden...je moet nadat je bijvoorbeeld overgegeven hebt, gewoon weer een pil innemen. It's as simple as that..In 't voorbeeld van Spijker kon moeder (of dat werd ze althans) niets binnenhouden. Wie weet hoeveel extra pillen ze erin gegooid heeft . Goede vraag is wel wat je dan moet doen. En als je langer misselijk bent, ben je voor een MAP ook nog eens te laat op den duur. Nee hoor, best een goeie loophole.quote:meds schreef op 20 augustus 2010 @ 15:25:

twee op de honderd vrouwen worden zwanger Ondanks de pil. Dat komt niet omdat de pil bij hen niet werkt die komt door onregelmatig slikken, soms anti biotica en soms ziekte of een combinatie.

Zou het niet kunnen dat heel af en toe de pil toch niet (voldoende) werkt? Bij mij doen ook lang niet alle medicijnen wat ze zouden moeten doen. Ik ken genoeg vrouwen die last hadden van tussentijds bloedverlies bij een gemiddelde pil, en die dan over moesten op een zwaardere pil. Onregelmatig bloedverlies kán een teken zijn dat de werkzaamheid van de pil verminderd is.

Maar het is natuurlijk ook zo dat ik van de vrouw die ik ken die tot twee keer toe zwanger werd terwijl zij de pil gebruikte, niet exact weet wat er nu precies gebeurde in die week dat zij zwanger werd . Ik zal dus niet beweren dat ik echt zeker weet dat in haar geval gewoon de pil niet goed werkte, maar ik vraag mij gewoon af of dat echt helemaal nooit voor zou kunnen komen.
is voldoende onderzoek naar gedaan. Doorbraakbloeding is vervelend maar het betekent niet dat je ineens vruchtbaar bent met pil
als je heel misselijk bent dat je niet eens de pil kan slikken dan heb je toch ook geen behoefte aan seks? En zo wel, dan weet je dat je altijd condooms moet gebruiken
quote:meds schreef op 20 augustus 2010 @ 16:21:

is voldoende onderzoek naar gedaan. Doorbraakbloeding is vervelend maar het betekent niet dat je ineens vruchtbaar bent met pil

Ook niet bij vrouwen die altijd na drie weken een stopweek houden? Ik zou persoonlijk toch wantrouwig worden dan, maar dat zal wel aan mij liggen

Ik gebruik op dit moment medicatie waarvan bekend is dat het de werking van de pil kan verminderen. In de bijsluiter staat dat als je onregelmatig bloedverlies krijgt, dat kan betekenen dat de werkzaamheid van de pil minder is. Nu is er dan natuurlijk een specifieke oorzaak waardoor de werking verminderd is, maar daarom vroeg ik me af of bij bloedingen die níet komen door bijvoorbeeld interacties met andere medicatie, óók de werking van de pil minder zou kunnen zijn.

quote:meds schreef op 20 augustus 2010 @ 16:22:

als je heel misselijk bent dat je niet eens de pil kan slikken dan heb je toch ook geen behoefte aan seks? In het gebruikte voorbeeld kwam de misselijkheid pas ná de seks. Sorry, ik blijf het een leuke loophole vinden
@sent in jouw specifieke geval dus medicatie, staat in de bijsluiter en heeft de ats of apotheker je ook hopelijk voor gewaarschuwd.
Ik ben zwanger geraakt door de pil heen. Achteraf gezien was het gewoon mijn eigen domme fout.

Ik heb mijn leven lang al darmproblemen, met vaak overgeven. Dus ja, ik had het zelf meoten weten.

Daarnaast schijnt het het beste zijn om de pil om 9u sochtends innemen, omdat je lichaam dan nog geen lichaamseigen stoffen aanmaakt(vraag me niet wat dat betekend).

Als je 100% gezond bent(in de zin van niet ziek enzo, en de pil dagelijks op zelfde tijdstip innemen), dan zou de pil zijn wwerk moeten doen. De kans om zwanger te raken zit hem in vaak of de pil vergeten, ziek zijn, antibiotica gebruiken. Ook is de pil niet 100% veilig bij mensen die een bepaald enzym produceren waardoor de pil te snel wwordt afgebroken(maar dit zijn heeeel erg weinig mensen).

Ohja, bovenstaande informatie heb ik van een pilfabrikant
quote:vrolijkster schreef op 20 augustus 2010 @ 17:12:

Ook is de pil niet 100% veilig bij mensen die een bepaald enzym produceren waardoor de pil te snel wwordt afgebroken(maar dit zijn heeeel erg weinig mensen).

Oh ja, dat zal dan waarschijnlijk gaan om een afwijking in de P450-enzymen. Vooral bekend is de afwijking dat mensen een afwijkend enzym in dat enzymsysteem hebben waardoor ze stoffen niet of heel slecht af kunnen breken, maar er zijn ook mensen die bepaalde stoffen juist heel snel omzetten/afbreken. Was iets met een extra gen ofzo, dat schijnt alleen nog veel zeldzamer te zijn. Ik heb alleen geen idee welke stoffen/medicijnen wel en welke niet door dat enzymsysteem worden afgebroken, want dat is zo'n beetje hoe ver mijn kennis van afwijkende omzetting van medicatie strekt . Daarom zei ik dat het wel vaker voorkomt dat mensen niet reageren op bepaalde medicatie, maar dat ik niet wist hoe dat met de pil zat. Hoewel een afwijkende reactie op medicatie natuurlijk lang niet altijd door dit soort enzymafwijkingen komt. Meestal niet zelfs, lijkt mij. Maar het is nu eenmaal zo dat mensen heel verschillend reageren op medicijnen, en dat een middel lang niet altijd het beoogde effect heeft.

En Meds: ja hoor, heeft apotheker me netjes voor gewaarschuwd. Maar omdat ik de pil uitsluitend gebruik om niet ongesteld te hoeven worden, wacht ik eerst gewoon even af hoe ik ga reageren. Wat mij betreft hoef ik geen zwaardere pil als ik geen bloedingen of andere klachten krijg met deze combinatie van medicijnen.
Wij gebruiken de pil en een condoom (nou ja, ik slik die pil en hij heeft dat condoom om, maar dat lijkt me duidelijk). Ik wil op het moment absoluut geen kinderen. Verder heb ik de laatste jaren nog wel eens last van maag/darmproblemen of krijg ik een antibioticakuur waardoor de pil niet betrouwbaar is. Ik ga dan geen risico's nemen, dus voor de zekerheid altijd het condoom erbij.
@Sent: http://medicine.iupui.edu/clinpharm/ddis/

Maar volgens mij staan daar geen stoffen tussen die in de diverse soorten van de pil zitten.
Misschien is er nog een mogelijkheid die niet in de poll staat: stel je combineert gebruik van De Pil met de "terugtrekmethode" (= voor 't zingen de kerk uit), dan zou dat toch een aanzienlijk lagere kans op een ongewenste zwangerschap moeten opleveren, dan wél in een vrouw klaarkomen terwijl zij De Pil gebruikt?

Ik kon online weinig informatie vinden over het combineren van deze twee anti-conceptie methodes, apart ze worden uitgebreid besproken, maar niet samen voor zover ik weet.

Vriendin vertelde meteen dat voorvocht miljoenen zaadcellen bevatte, en dat dus mijn idee onzin was. Zoiets over die zaadcellen was ook altijd in mijn achterhoofd blijven hangen, even opgezocht en volgens Wikipedia zitten er géén zaadcellen in voorvocht:

Wikipedia: voorvocht - zaadcellen

Iemand die hier iets met zekerheid over kan zeggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven