Gezondheid alle pijlers

Wie roken hier nog?

20-03-2013 09:47 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel; hoeveel van ons roken er nog?

Heb je er spijt van dat je er ooit mee begonnen bent?

Ikzelf heb vanaf mijn 15e gerookt, tot ergens in de 30. Ben zo blij dat ik er alweer ruim 7 jaar vanaf ben!

Wij kwamen regelmatig in het ziekenhuis, en dan zie je ze buiten staan hoor; en maar roken. Terwijl iedereen kan zien dat ze al niet gezond en fit zijn; lekker blijven roken. Ik vind dat zo jammer, het gaat echt ten koste van je kwaliteit van leven.

Ik rook wel/niet/wil stoppen

Totaal aantal stemmen: 191

Ik rook nog (19%)
Ik wil stoppen (5%)
Ik rook niet en heb nog nooit gerookt (32%)
Ik rookte wel, maar nu niet meer (44%)
quote:Oh_life schreef op 22 maart 2013 @ 21:20:

[...]

+1!

Vriendin van mij heeft long-emfyseem. Niet omdat ze zelf (ooit) gerookt heeft, maar haar beide ouders wel. En daar zat ze van kinds af aan tussen. Bedankt, hé?! alsof die ouders dat expres gedaan hebben
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 22 maart 2013 @ 22:12:

[...]

alsof die ouders dat expres gedaan hebben Uhm, nou min of meer wel toch. Als je als ouder je kind van jongs af aan blootstelt aan sigarettenrook zonder dat het kind weet dat dit schadelijk is.. Ok, dat ze ziek zou worden was natuurlijk niet het doel maar HALLOOO ga dan lekker buiten roken en laat je kind er geen last van hebben.
quote:spitsmuisje schreef op 21 maart 2013 @ 22:10:

Ik rook. Helaas.

Op mijn negentiende ben ik begonnen en inmiddels tig stoppogingen verder, maar ik kan het niet laten. Tijdens mijn drie zwangerschappen ben ik direct na het zien van een positieve test gestopt, om vervolgens direct weer te beginnen zodra de baby geboren was. Stom? Nogal. Ik stopte niet voor mezelf (en ja, ik weet dat roken slecht is voor me), maar voor de baby.

Ik ga voorlopig niet stoppen en de enige reden is dat ik stoppen een hel vind. Ik word een vreselijke versie van mezelf! Helaas weet ik dat ik goed kan stoppen, maar de gedachte aan nooit meer sigaret... Vreselijk.

Voorlopig rook ik dus nog.weet je dat de gifstoffen uit de rook en de sigaretten in je kleren en huid gaan zitten, je kan dus buiten roken maar je kinderen worden alsnog blootgesteld aan toxines via je kleren, haar en huid.
quote:-no-nick- schreef op 21 maart 2013 @ 23:10:

Ik rook ook nog steeds en hou er niet mee op, dood ga je toch wel en het roken hoeft niet altijd op longkanker uit te monden, voorbeelden te over. Dit soort topics lopen meestal op stront uit, tegenwoordig ben je een crimineel als je rookt. soit. het zij zo. amen.dronken rijden hoeft ook niet te betekenen dat je een ongeluk krijgt, maar de kans wordt wel verdomd groot
quote:Lauraontopic schreef op 22 maart 2013 @ 22:24:

[...]

Uhm, nou min of meer wel toch. Als je als ouder je kind van jongs af aan blootstelt aan sigarettenrook zonder dat het kind weet dat dit schadelijk is.. Ok, dat ze ziek zou worden was natuurlijk niet het doel maar HALLOOO ga dan lekker buiten roken en laat je kind er geen last van hebben.

Ligt er wel aan hoe oud vriendin is hé. Ik zat in de jaren 70 ook in de rook van mijn pa en andere familieleden. Toen was dat gewoon zo.

Ze zal geen 22 zijn en nu al longemfyseem hebben. Tegenwoordig snap ik het ook niet hoor...
In de jaren 70 waren de gevolgen van roken ook al bekend.
Vast, maar bij lange na niet zo als nu.
in de jaren 70 rookte bijna iedereen, stonden er gewoon sigaretten op tafel tijdens een feestje. Denk dat het grootste deel van mijn leeftijdsgenoten opgegroeid is in de rook van talloze sigaretten. Daar kan ik mijn ouders op aankijken, maar ik kan ook bedenken dat zij dat niet deden om zichzelf en anderen ziek te maken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
in de jaren 70 rookten ze zelfs op tv en in de klas
In de jaren 90 ook nog hoor. Eind jaren 90 had ik op de universiteit een professor die rookte als een ketter. Voor de klas!
Dat ouders in de jaren 70 en (deels) jaren 80 rookten in het bijzijn van hun kinderen was inderdaad doodnormaal.

Maar bovenstaande is geen excuus om dit nu nog steeds te doen.

Enkel leeghoofden zijn zo ziek in hun hoofd om in het bijzijn van kinderen te roken.

Ik heb niks tegen rokers maar wel iets tegen ouders die bewust de gezondheid van hun kinderen schaden!!
Niemand zegt hier dat dat een excuus is. Sterker nog,iedereen hier vind het ook belachelijk dat er nu nog bij kinderen wordt gerookt.
Ik rook en ik vind het ook nergens op slaan dat ik nog rook. Het stinkt, het is duur! en het is slecht voor mijn gezondheid en dat voel ik ook. Ik wil wel stoppen, maar ik doe dat niet. Volgens mij geldt dat voor heel veel rokers. Waarom rook ik dan nog? Tsja.....

Ik denk er wel veel over na en lees er ook over. Volgens mij zijn er meerdere redenen. Heb laatst Alan Care gelezen, daar komen veel van mijn iedeeen vandaan.

1. Jezelf een zwakkeling vinden en denken dat je toch nooit kan stoppen, dus waarom uberhaupt proberen?

2. Korte termijndenken: Ik ga oooooit heus wel stoppen, maar nu niet, want zus en zo, het komt nu niet uit. Nu levert het me nog wat op, over ziektes hoef ik pas na te denken als ik 50 ben. (Dat ik inmiddels ook al 12 jaar rook is van ondergeschikt belang)

3. Het gebeurt altijd de ander: Ik krijg zelf toch geen longkanker (want vóór die tijd ben ik gestopt, zie punt 2)

2. Denken dat roken iets oplevert. Het is gezellig. Mijn sigaret is mijn vriend in leuke, stressvolle, moeilijke, ontspannende, grappige, ontroerende en saaie tijden. Dit is het belangrijkste punt volgens mij.

4. Denken dat je leven nooit meer zo leuk wordt als voordat dat je rookte.

5. Uitstelgedrag.

Dit is wel zo'n beetje, denk ik. Vooral het denken dat het iets oplevert heb ik ook. Ik hou mezelf gewoon voor de gek. Dan denk ik bijvoorbeeld dat het op mijn werk altijd wel gezellig is bij de rookpaal. Ik heb dan even een break, kom buiten en spreek dan ook mensen van andere afdelingen, zodat ik weet wat er elders ook allemaal speelt én ik leer ook die mensen kennen. Dat is wel waar, maar je mag ook die break nemen als je niet rookt. Mijn rookmaatje rookt zelf niet, maar gaat mee voor de gezelligheid. Dat excuus valt dus eigenlijk ook weer af...

En zo gaat het met alles. Ben op zoek naar een nieuwe woning en doe moeilijk over vijftig euro huur meer of minder huur per maand. Dat slaat ook nergens op als ik bedenkt wat het roken kost.

De stap om te stoppen is gewoon heel groot om boven genoemde redenen. Vooral het idee dat mijn Marlboro light er altijd voor me is, denk ik. En het uitstelgedrag. En de gezelligheid...tsjaaa... Het is een cirkelredenering, voor mij ziet die er zo uit ongeveer.
dus de marlboro light is er altijd voor je? en wat doe ie dan precies voor je?
Die is mijn steunpaal in moeilijke/makkelijke/alle tijden. Zo voelt het. Ik wéét rationeel echt wel dat het niet zo is, maar dat denk ik dus. Dat ik iets verlies als ik stop met roken.
quote:_lupine_ schreef op 23 maart 2013 @ 01:02:

Ik rook en ik vind het ook nergens op slaan dat ik nog rook. Het stinkt, het is duur! en het is slecht voor mijn gezondheid en dat voel ik ook. Ik wil wel stoppen, maar ik doe dat niet. Volgens mij geldt dat voor heel veel rokers. Waarom rook ik dan nog? Tsja.....

Ik denk er wel veel over na en lees er ook over. Volgens mij zijn er meerdere redenen. Heb laatst Alan Care gelezen, daar komen veel van mijn iedeeen vandaan.

1. Jezelf een zwakkeling vinden en denken dat je toch nooit kan stoppen, dus waarom uberhaupt proberen?

2. Korte termijndenken: Ik ga oooooit heus wel stoppen, maar nu niet, want zus en zo, het komt nu niet uit. Nu levert het me nog wat op, over ziektes hoef ik pas na te denken als ik 50 ben. (Dat ik inmiddels ook al 12 jaar rook is van ondergeschikt belang)

3. Het gebeurt altijd de ander: Ik krijg zelf toch geen longkanker (want vóór die tijd ben ik gestopt, zie punt 2)

2. Denken dat roken iets oplevert. Het is gezellig. Mijn sigaret is mijn vriend in leuke, stressvolle, moeilijke, ontspannende, grappige, ontroerende en saaie tijden. Dit is het belangrijkste punt volgens mij.

5. Uitstelgedrag.

Dit is wel zo'n beetje, denk ik. Vooral het denken dat het iets oplevert heb ik ook. Ik hou mezelf gewoon voor de gek. Dan denk ik bijvoorbeeld dat het op mijn werk altijd wel gezellig is bij de rookpaal. Ik heb dan even een break, kom buiten en spreek dan ook mensen van andere afdelingen, zodat ik weet wat er elders ook allemaal speelt én ik leer ook die mensen kennen. Dat is wel waar, maar je mag ook die break nemen als je niet rookt. Mijn rookmaatje rookt zelf niet, maar gaat mee voor de gezelligheid. Dat excuus valt dus eigenlijk ook weer af...

En zo gaat het met alles. Ben op zoek naar een nieuwe woning en doe moeilijk over vijftig euro huur meer of minder huur per maand. Dat slaat ook nergens op als ik bedenkt wat het roken kost.

De stap om te stoppen is gewoon heel groot om boven genoemde redenen. Vooral het idee dat mijn Marlboro light er altijd voor me is, denk ik. En het uitstelgedrag. En de gezelligheid...tsjaaa... Het is een cirkelredenering, voor mij ziet die er zo uit ongeveer.

Herkenbaar. Ik zie het bij mensen in mijn omgeving. Ze hebben niet zoveel te makken op financieel gebied en praten er over.

Het vetgedrukte, daar ben ik het absoluut mee eens.

Vanuit onze situatie bekeken.

Wij hebben het financieel goed. Ik kan het roken permitteren en manlief ook, maar wij roken niet. Het is de stank en ik word kortademig als ik te lang in die walm blijf zitten.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:_lupine_ schreef op 23 maart 2013 @ 01:02:

5. Uitstelgedrag.

De stap om te stoppen is gewoon heel groot om boven genoemde redenen. Vooral het idee dat mijn Marlboro light er altijd voor me is, denk ik. En het uitstelgedrag. En de gezelligheid...tsjaaa... Het is een cirkelredenering, voor mij ziet die er zo uit ongeveer.Eigenlijk herken ik dit verhaal ook als het gaat om "overeten"bijvoorbeeld. Waarom eet iemand teveel?
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ik ben geboren uit een bio-moeder die rookte en dronk tijdens de zwangerschap. Mijn beide (adoptie) echte ouders en de heeeeele familie rookten in de jaren '70. Ik vertelde laatst nog aan onze kids dat mijn ouders mij een gulden meegaven en dan liep ik als 8-jarige naar de winkel op de hoek en kocht sigaretten en altijd een zakje zwart/wit voor mijzelf als beloning.

Doodnormaal toentertijd. Maar, ik rook niet, man rookt niet, eigenlijk ken ik haast niemand die rookt.

Om mijzelf nou supergezond te noemen, neuh, maar ik heb gelukkig geen problemen met mijn longen. Als dat wel zo zou zijn zou ik nooit en ternimmer mijn ouders hiervan beschuldigen. In de jaren 70 was roken nog heel gewoon. Laatst een stukje gezien van een soort van remake v Adriaan v Dis, de set was nagemaakt uit de jaren '70 (denk ik) en daar stond nog keurig een asbak op tafel. Heel bijzonder om te zien hoe we verandert zijn op dit gebied. Gelukkig maar!
Optimist tot in de kist!
Ik rook wel en ik baal er van! Nu denk ik, tsja waarom zou ik eigenlijk stoppen? Ik stop wel als ik zwanger ben..
Als je rookt en je baalt er van dan stop je toch? Het kost je alleen maar geld en als je kan stoppen als je zwanger bent dan kan je het nu ook, voor jezelf. Wie wil zich nou op de kop laten zitten door een verslaving? Ik heb graag zelf de regie over wat ik in m'n lijf stop en dat is niet iets wat zó slecht is...en als ik eraan verslaafd zou zijn dan zou ik stoppen omdat ik nergens versaalfd aan wíl zijn. (Ik ben dus ook gestopt met roken).
Kijk dit vind ik nou ook zo een mooi voorbeeld,

Hoeveel geld brengen rokers binnen, dus natuurlijk laat nederland bewust mensen verslaafd houden... overal zijn sigaretten te koop.

Over alcoholisten, cocaïne gebruikers, heroïne gebruikers, gaat men helemaal stuiteren, nee roken word normaal gevonden. Begrijp echt niet waarom, zo zie je die belachelijke excuses voorbij komen, waarom iemand rookt, hoe erg rokers eraan toe zijn in hun verslaving.

Wil je stoppen met roken, word alleen die bullshit van de wilskracht methode waarvan algemeen bekend is dat het niet werkt, vergoed door de basis zorg verzekeringen....

Mensen wees toch niet zo stom, laat je niet zo gebruiken....

steek het geld lekker in je zak, en hou je lichaam en geest gezond. Stoppen is echt zo moeilijk niet.

Overal zijn methodes, boeken, cursussen, zelfs op internet informatie, om je verslaving eens goed te bekijken,

gewoon ophouden met die onzin.

En vrouwen die zeggen ik stop wel als ik zwanger ben, waarom nu niet? denk je dat je als je zwanger bent wel stopt... ik heb al heel wat goeie moeders een sigaret in hun mond zien steken terwijl ze zwanger waren hoor...

gewoon verslavingsgedrag.

Je praat toch elke dag je verslaving goed?

Waarom nu niet gewoon stoppen! waarom uitstellen?

je verslaving verdwijnt niet ineens hoor

good luck!
Ik heb tijdens mijn tienerjaren als gezelligheidsroker gerookt maar kon het nooit langer dan een paar dagen achter elkaar volhouden omdat ik dan gewoon misselijk werd van de teer in mijn longen.

Mijn vader rookt al 30 jaar en hoest de longen uit zijn lijf.

Hij geeft mij het voorbeeld van hoe het niet moet.

Ben eigenlijk anti rook geworden en vermijd altijd om het te moeten inademen. het stinkt verschrikkelijk en hoe ongezond het is weten we allemaal.
ik ben gestopt sinds 1 November 2012, maar heb er wel weer 2 gerookt vandaag, omdat ik in een dipje zat, maar ik doe het niet meer, het stinkt en het is gewoon vies !
Wees jezelf....
Goed zo karinr!
quote:-no-nick- schreef op 21 maart 2013 @ 23:10:

Ik rook ook nog steeds en hou er niet mee op, dood ga je toch wel en het roken hoeft niet altijd op longkanker uit te monden, voorbeelden te over. Dit soort topics lopen meestal op stront uit, tegenwoordig ben je een crimineel als je rookt. soit. het zij zo. amen.Zo. Hoe diep kan een kop in het zand. Ik hoop dat je nog vrij jong bent en later tot inkeer komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven