Gezondheid alle pijlers

Wie slikt nog de pil met 50 jaar?

10-09-2025 14:31 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ging vandaag een nieuw recept van de pil halen en dat zou dan de laatste keer worden dat het zonder recept mag. Dan wordt ik 50 en wil men gebruik ontmoedigen .
Snap ik van mij hoeft het ook niet. Echter zit ik op mijn bijna 50ste ook niet te wachten op een zwangerschap. Al is die kans miniem. Ik vroeg mij dus af wat de meeste andere vrouwen doen van rond de 50. Pil of niet pil? En dan in het geval dat partner niet gesteriliseerd is.
Wissewis schreef:
10-09-2025 21:02
Ik neem liever zelf verantwoordelijkheid tot niet zwanger raken dan dat ik mijn man daartoe opdraag.
Mijn man wilde het zelf. Hij heeft geen kinderwens en hiermee is voor hem het anticonceptievraagstuk de rest van zijn leven opgelost en dat vindt hij zelf prettig.

Als ik de pil zou willen slikken kan ik dat nog steeds doen, dat maakt voor hem niet uit. Hij vindt het juist fijn dat die keuze voor mij dan puur gebaseerd is op wat voor mij persoonlijk het best voelt en dat anticonceptie daar geen rol in speelt.
Ladylola2022 schreef:
11-09-2025 06:36

Sorry voor deze ego post.

( emotie :cry:
Wat vervelend Lady!

Ik denk dat ik in jouw plaats zou inzetten op stoppen met roken en terug aan de pil. Vooral die enorme moodswings lijken me killing.
.
Ik ben 50 en slik hem ook nog. Ik ben nog bezig met een ander medisch traject, en de betrokken arts had ook zo iets: slik nog maar even door, als je stopt kun je weer allerlei symptomen krijgen, dat werkt verwarrend in het huidige traject. Pas als we daar controle over hebben dan kan ik gaan stoppen. Zowel de arts als mijn apotheek zegt dat je hem mag slikken tot je 52e. Daarna moet t via de huisarts in overleg.
Aan de ene kant wil ik wel stoppen maar aan de andere kant wil ik niet elke 4 weken weer zwaar ongesteld zijn met heftige migraines , buikpijn en verschrikkelijk humeur op de koop toe. Ik heb nu 3-4 x in het jaar een stopweek. Ik ben ook nog niet klaar met de overgang, heb nog regelmatig hotflashes, dus wie weet in wat voor ‘hel’ ik stap zonder de pil. Mijn moeder had erg veel last van de overgang.
Ik stel t nog even uit…
Rooss4.0 schreef:
11-09-2025 08:23
Wat vervelend Lady!

Ik denk dat ik in jouw plaats zou inzetten op stoppen met roken en terug aan de pil. Vooral die enorme moodswings lijken me killing.
Ja het is echt vreselijk.
Ben van mezelf al gevoelig voor stemmingswisselingen, nou ik voel me soms een orkaan.

Speelt ook mee dat ik op een wachtlijst sta voor traumatherapie, de verhuizing, verbouwing én het samenwonen na jaren gelat te hebben.
Kortom een heleboel bij elkaar. ( en om de week het samengestelde gezin, met vier pubers)

Ik ga zeker inzetten op het stoppen met roken, ik blijf ook gestopt met de pil, ben het sporten weer aan het oppakken, met een personal trainer twee keer per week.
En dan ga ik met de huisarts binnenkort in gesprek over bio identieke hormonen.

Maar dat mijn libido nul is, vind ik echt heel erg, en dan te weten dat wij echt bovengemiddeld veel seks hadden.

Maar eerlijk is eerlijk, dat is niet geheel en alleen te wijten aan het stoppen met de pil (denk ik) , want er is waanzinnig veel gebeurt afgelopen jaar (jaren)
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Bornholm schreef:
11-09-2025 08:28
Ik ben 50 en slik hem ook nog. Ik ben nog bezig met een ander medisch traject, en de betrokken arts had ook zo iets: slik nog maar even door, als je stopt kun je weer allerlei symptomen krijgen, dat werkt verwarrend in het huidige traject. Pas als we daar controle over hebben dan kan ik gaan stoppen. Zowel de arts als mijn apotheek zegt dat je hem mag slikken tot je 52e. Daarna moet t via de huisarts in overleg.
Aan de ene kant wil ik wel stoppen maar aan de andere kant wil ik niet elke 4 weken weer zwaar ongesteld zijn met heftige migraines , buikpijn en verschrikkelijk humeur op de koop toe. Ik heb nu 3-4 x in het jaar een stopweek. Ik ben ook nog niet klaar met de overgang, heb nog regelmatig hotflashes, dus wie weet in wat voor ‘hel’ ik stap zonder de pil. Mijn moeder had erg veel last van de overgang.
Ik stel t nog even uit…
Snap ik helemaal, echter, ik ben half juli gestopt en heb nog helemaal geen bloeding gehad. Ik verwacht het eigenlijk ook niet meer.
Had me wel voorbereidt, en me schrap gezet, maar ik denk dat ik ook geen bloeding meer ga krijgen.

Mijn moeder, hoewel onze band indertijd matig was heeft ook veel last van de overgang gehad, ze leeft niet meer, anders had ik het met haar wellicht kunnen bespreken.
Toen was er al helemaal geen oog voor vrouwen in de overgang.

Ik ben wel meer opvliegers gaan krijgen toen ik met de pil stopte, vooral in de toch al slechte nachten. Van slapen is nog minder sprake, ach dat is ook wel te zien aan mijn tijden van op het forum hangen.

Mijn man is gelukkig heel begripvol leest zich ook regelmatig in, maar ik voel me nu wel die vrouw van die man die opeens geen seks meer wil, waar je weleens een topic over hier op het forum ziet verschijnen.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Ik ben 51, eind van het jaar 52, en ben sinds mei gestopt met de pil. Ik was erg bang voor menstruaties omdat ik al jong opgesteld was (10) en daar ook altijd heel veel pijn bij had, echt ziek. Maar ik ben tot nu toe nog niet weer ongesteld geweest. Voor de zekerheid gebruiken we condooms want echt geen zin om op de valreep nog zwanger te worden.
Ladylola2022 schreef:
13-09-2025 04:47
Snap ik helemaal, echter, ik ben half juli gestopt en heb nog helemaal geen bloeding gehad. Ik verwacht het eigenlijk ook niet meer.

Ik heb zelf nu al twee keer gehad dat ik dacht dat het over was. Maar werd na 10 en na 9 maanden toch weer licht ongesteld. En een vriendin ook rond de 50 is net weer ongesteld ruim een half jaar nadat haar mirena eruit is. Het kan dus nog komen.
Lila-Linda schreef:
10-09-2025 22:00
Mijn oma ook, gelukkig hebben we nu gezondere opties
Zijn die even effectief?

Ik word heel blij van dit topic, dat het dus mogelijk is om tot je 50e de pil de blijven slikken. Dacht altijd dat ik na mijn 40e gedoe met de huisarts zou krijgen, maar dat hoeft dus niet.
Wielrenster87 schreef:
13-09-2025 12:22
Zijn die even effectief?

Ik word heel blij van dit topic, dat het dus mogelijk is om tot je 50e de pil de blijven slikken. Dacht altijd dat ik na mijn 40e gedoe met de huisarts zou krijgen, maar dat hoeft dus niet.
HRT is veel effectiever!
Lila-Linda schreef:
13-09-2025 12:45
HRT is veel effectiever!
Is de dosis oestrogenen dan net zo hoog?
Wielrenster87 schreef:
13-09-2025 13:26
Is de dosis oestrogenen dan net zo hoog?
Je zult het met je huisarts moeten bespreken
Maar mijn ervaring:ik vond stoppen met de pil nood eng.
Maar het ging zo snel zoveel beter met me. Geen doorbraakbloedingen meer. Geen migraine etc
Lila-Linda schreef:
13-09-2025 13:39
Je zult het met je huisarts moeten bespreken
Maar mijn ervaring:ik vond stoppen met de pil nood eng.
Maar het ging zo snel zoveel beter met me. Geen doorbraakbloedingen meer. Geen migraine etc
Nou inderdaad, ik heb ook zoveel minder migraine.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven