Wij leven met chronische pijn - vervolg

zaterdag 27 juli 2019 om 21:50
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".

zondag 8 september 2019 om 17:33
Ik had er in het begin nog wel last van. Maar nu niet meer eigenlijk.lientje69 schreef: ↑08-09-2019 17:02Ik denk ook dat door artsen de invloed van chronisch ziek zijn op de psyche zwaar wordt onderschat.
Het meeste qua behandeling is vaak toch gericht op pijnverlichting of klachtenvermindering.
Maar de invloed op je leven én je geestestoestand is immens groot
Dat gevoel van falen, tekortschieten en bij enkele van ons ( waaronder mezelf) het gevoel " niks " bereikt te hebben herkennen we bijna allemaal. Helaas.
Al heb ik laatst mijn oude functie wel even flink ingezet tegen een schoolpleinmoeder die uit de hoogte deed tegen een moeder uit het midden management met burn out. Niet iets om trots op te zijn, maar het voelde wél even lekker

Verschil is wellicht wel dat ik heb meegedraaid in de top op mijn vakgebied. Ik heb alleen voortijdig afscheid moeten nemen en heb de stille hoop over een jaar of 10 -nadat er links en rechts wat organen zijn getransplanteerd bij mij- weer terug te keren. Hoe reëel dat is, is natuurlijk de vraag. Maar dat zien we tegen die tijd wel.

zondag 8 september 2019 om 17:52
Wauw, wat goed! Ik heb het zelf ook niet zo op spinnen (kleintjes vind ik niet zo erg, hooiwagens ook niet, maar de grotere krengen wel). Ik schiet wel op slot zegmaar, als ik er 1 zie.Doro75 schreef: ↑08-09-2019 17:07Ja, ja, het gaat gebeuren. Mijn angst voor spinnen is niet leuk meer. Ik heb hier nog niet eerder iets over de therapie gezegd geloof ik, maar heb wel een eigen topic geopend waarin ik om tips vraag.
Ik ben heeeel benieuwd of het gaat werken! Maar als ik zie hoe ver mensen met zeer grote psychische problemen kunnen komen, moet het mij -als ik mijn best doe en goede hulp krijg- vast wel lukken (toch?)

zondag 8 september 2019 om 18:34
Kwebbeltje91 schreef: ↑08-09-2019 17:52Wauw, wat goed! Ik heb het zelf ook niet zo op spinnen (kleintjes vind ik niet zo erg, hooiwagens ook niet, maar de grotere krengen wel). Ik schiet wel op slot zegmaar, als ik er 1 zie.
Ja, dat heb ik dus ook. Ik kon er altijd wel mee leven en zag het als een klein ongemak. Alleen merk ik nu dat ik er steeds meer mee bezig ben ook zónder dat ik zo’n beest zie.
Ik loop ‘s avonds rond met pepermuntolie, durf niet op blote voeten door huis te lopen, vermijd de zolder als man niet thuis is etc.
Redelijk irrationeel gedrag. Dus daar moet maar eens een eind aan komen. Ook al weet ik dat het onzin is, toch kom ik er zelf niet uit. Vandaar dus dat nu de hulptroepen worden ingeschakeld.
zondag 8 september 2019 om 20:53
Goed zeg Doro!
Zag dat ze hier een angstpoli speciaal voor kinderen hebben. Opgezet om kinderen van hondenangst af te helpen, inmiddels doen ze twintig soorten angsten. Mooi.
Ik had vroeger een vriend (een buurjongen) die onwijs bang voor spinnen was. Zijn vrienden gingen dan spinnen naar hem gooien, dat was echt sneu. Jongens zijn daarin toch wat harder naar elkaar.
Dreamer, moet die leenrolstoel helemaal naar het buitenland dan? Of is hij nu weer bij jullie?
Zag dat ze hier een angstpoli speciaal voor kinderen hebben. Opgezet om kinderen van hondenangst af te helpen, inmiddels doen ze twintig soorten angsten. Mooi.
Ik had vroeger een vriend (een buurjongen) die onwijs bang voor spinnen was. Zijn vrienden gingen dan spinnen naar hem gooien, dat was echt sneu. Jongens zijn daarin toch wat harder naar elkaar.
Dreamer, moet die leenrolstoel helemaal naar het buitenland dan? Of is hij nu weer bij jullie?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zondag 8 september 2019 om 21:16
zondag 8 september 2019 om 21:27
Thuis uit de kerk. Dat was een lange zit met héél veel mensen.
Een uur in de rij gestaan voordat we de familie konden condoleren.
Was wel een mooie mis met live muziek en een zangeres die dus piano speelde en zong. Ze zong écht goed, mooie liedjes ook.
Maar ben blij dat het erop zit.
Een uur in de rij gestaan voordat we de familie konden condoleren.
Was wel een mooie mis met live muziek en een zangeres die dus piano speelde en zong. Ze zong écht goed, mooie liedjes ook.
Maar ben blij dat het erop zit.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
zondag 8 september 2019 om 21:49
lientje69 schreef: ↑08-09-2019 15:51Waarom ga je langs het ziekenhuis dan Dreamer? Is een rolstoel lenen daar goedkoper?
Hier is het wel gratis als je lid bent van de thuiszorg. Óók bezorgen en ophalen.
40 worden vond ik nooit zo'n issue. Waarom 50 dat wel bij me is, geen idee.
Zal wel aan mij liggen
Er staat op de site dat je gratis kunt lenen, dat iedereen in Nederland gratis kan lenen, je bent automatisch lid ofzo, maar dat geldt dus ineens alleen voor langere periodes, niet als het maar voor een week is. Bij de rolstoel zelf staat alleen een maximum aantal weken, geen minimum. Maar bezorgen is dus ook ineens 25 euro, wanneer het maar voor een week is en je ook al huur betaalt. Tot nu toe hebben wij altijd gratis geleend.
Later is nu
zondag 8 september 2019 om 21:52
Hij is hier komende week en zijn rolstoel kon niet mee hierheen.suzyqfive schreef: ↑08-09-2019 20:53Goed zeg Doro!
Later is nu

zondag 8 september 2019 om 21:53
Dat wordt exposure, Doro. In één dag helpen ze je daar vanaf.Doro75 schreef: ↑08-09-2019 17:07Ja, ja, het gaat gebeuren. Mijn angst voor spinnen is niet leuk meer. Ik heb hier nog niet eerder iets over de therapie gezegd geloof ik, maar heb wel een eigen topic geopend waarin ik om tips vraag.
Ik ben heeeel benieuwd of het gaat werken! Maar als ik zie hoe ver mensen met zeer grote psychische problemen kunnen komen, moet het mij -als ik mijn best doe en goede hulp krijg- vast wel lukken (toch?)
Ik vraag me altijd af of dat blijvend is. Bij mij is het namelijk vooral de schrik, het onverwachte, waar ik bang voor ben.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, moedige stap in ieder geval.
zondag 8 september 2019 om 21:55
Je bent jezelf lekker aan het verwennen geweest, Nartjie!
Goed dat je toch die therapie gaat doen, Doro.
Als het goed is, komt de psychische kant van het geheel bij de revalidatie wel naar boven toch? Suzy? Severus? Of gaat het daar dan weer niet over?
Suikerspin, ik vind die van voltare gel erger. Dat je wat opsmeert en de pijn is weg. Dat probeer ik nu op m'n ribben, want Tietze is een soort ontsteking, maar het lijkt weinig te helpen.
Lientje

Als het goed is, komt de psychische kant van het geheel bij de revalidatie wel naar boven toch? Suzy? Severus? Of gaat het daar dan weer niet over?
Suikerspin, ik vind die van voltare gel erger. Dat je wat opsmeert en de pijn is weg. Dat probeer ik nu op m'n ribben, want Tietze is een soort ontsteking, maar het lijkt weinig te helpen.

Lientje

Later is nu
zondag 8 september 2019 om 21:55
zondag 8 september 2019 om 22:45
Ja, bij ons wel. Zit zelfs een hele e-module bij. Maar ik heb zelf geen angsten (in die zin dat het problematisch is) dus voor mij is het alleen even aangetipt en ga die module ook verder niet volgen.Dreamer schreef: ↑08-09-2019 21:55Je bent jezelf lekker aan het verwennen geweest, Nartjie!![]()
Lientje![]()
Heb donderdag alweer de eerste tussenevaluatie. Dan wordt de rest van het behandelplan uitgezet.
Heb wel vooral het gevoel dat het eerst dieper moet gaan voor je je er beter van wordt ofzo. Moet over zoveel dingen nadenken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zondag 8 september 2019 om 23:02
Ja, of het echt effectief en blijvend is als er onverwacht zo’n monster opduikt, vraag ik me ook af.
Ik zag een therapie in één dag, met behulp van bèta Blokkers. Die zouden die schrik-reactie voor altijd kunnen blokkeren. Dat leek me wel wat. Nu zijn mijn artsen in conclaaf of ik dat met mijn gezondheid nog wel aan zou kunnen. Ik hoor binnenkort meer.
Ik houd jullie op de hoogte!
maandag 9 september 2019 om 08:33
In het ziekenhuis zit een winkeltje van de landelijke organisatie cruc.nl Daar leen je dan bij. En op de site van cruc staat dat iedereen in Nederland gratis kan lenen, altijd.
Overigens moet je voor krukken tegenwoordig ook betalen, maar dat was niet veel. Toch genoeg om ze beter te kunnen kopen voor 25 euro en dat geld hebben we er alláng uit

Later is nu
maandag 9 september 2019 om 08:35
Goedemorgen allen
Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw en morgen zie ik m'n oudste kind weer eens
Jeetje Doro, betablokkers ivm een spinnenangst. Dan heb je het wel heel erg te pakken? Ik heb het gevoel dat ik steeds beter tegen spinnen kan. Misschien heb ik mezelf wel exposuretherapie gegeven.
Maar als ik 's nachts zo'n monster tegenkom, doe ik hetzelfde als Cesium

Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw en morgen zie ik m'n oudste kind weer eens

Jeetje Doro, betablokkers ivm een spinnenangst. Dan heb je het wel heel erg te pakken? Ik heb het gevoel dat ik steeds beter tegen spinnen kan. Misschien heb ik mezelf wel exposuretherapie gegeven.

Maar als ik 's nachts zo'n monster tegenkom, doe ik hetzelfde als Cesium

Later is nu

maandag 9 september 2019 om 09:43
Goedemorgen,
Ik heb het niet bij kunnen benen dit weekend geloof ik, sorry. Het is niet dat ik niet meeleef met jullie, maar ik kan het niet opbrengen om op iedereen te reageren.
Ik kreeg vanochtend het nieuws dat vriend vanochtend is overleden. Ze waren gisteren gestart met palliatieve sedatie, dus het kwam niet als een verrassing. Toch nog snel gegaan dus en heel blij dat we vorige week afscheid kunnen hebben nemen.
Verder gaat het nog steeds minder hier. Ik ben echt aan het aftellen tot de afspraak met de neurochirurg in de hoop dat ik daarna kan aftellen naar de operatie. Het klinkt een beetje dramatisch, maar alles is beter dan dit.
Gelukkig hoef ik ook niet veel, dus ik kan wel rust nemen.
En ik hoop dat het UWV deze week wel gaat bellen.
Ik heb het niet bij kunnen benen dit weekend geloof ik, sorry. Het is niet dat ik niet meeleef met jullie, maar ik kan het niet opbrengen om op iedereen te reageren.
Ik kreeg vanochtend het nieuws dat vriend vanochtend is overleden. Ze waren gisteren gestart met palliatieve sedatie, dus het kwam niet als een verrassing. Toch nog snel gegaan dus en heel blij dat we vorige week afscheid kunnen hebben nemen.
Verder gaat het nog steeds minder hier. Ik ben echt aan het aftellen tot de afspraak met de neurochirurg in de hoop dat ik daarna kan aftellen naar de operatie. Het klinkt een beetje dramatisch, maar alles is beter dan dit.
Gelukkig hoef ik ook niet veel, dus ik kan wel rust nemen.
En ik hoop dat het UWV deze week wel gaat bellen.

maandag 9 september 2019 om 11:08
“Het gevoel van falen is immens groot”
Viste ik er even uit. Ik had om 9 uur mijn afspraak met mijn maatschappelijk werkster en iemand van de gemeente voor een beschikking voor psychomotorische therapie. Ik heb gister echt zulke erge hoofdpijn gehad, ik ben weer aan het overgeven geweest. Dus in was echt blij dat ik fris en fruitig wakker werd. Kom ik net de tuin terug in. “Heeeee Buurvrouw! Ik wist niet dat jij zo vroeg op kon staan”. En nu staat de muziek lekker hard. Bedankt “maat”.
Viste ik er even uit. Ik had om 9 uur mijn afspraak met mijn maatschappelijk werkster en iemand van de gemeente voor een beschikking voor psychomotorische therapie. Ik heb gister echt zulke erge hoofdpijn gehad, ik ben weer aan het overgeven geweest. Dus in was echt blij dat ik fris en fruitig wakker werd. Kom ik net de tuin terug in. “Heeeee Buurvrouw! Ik wist niet dat jij zo vroeg op kon staan”. En nu staat de muziek lekker hard. Bedankt “maat”.