Wij leven met chronische pijn - vervolg

zaterdag 27 juli 2019 om 21:50
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
dinsdag 10 september 2019 om 18:06
dinsdag 10 september 2019 om 18:20
Dat is idd een risico, dat zoiets mislukt ja. En dat is dan eigenlijk nog erger.
Ook het feit dat iemand anders je vind, lijkt me ook heftig.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
dinsdag 10 september 2019 om 19:30
Ja, dat lijkt me ook.
update op de rolstoel trouwens: ik kreeg 'm in het ziekenhuis gratis mee. Maximaal 6 maanden, veel plezier mevrouw! We houden 'm nu een maand in huis, voor het geval je toch moet betalen als je binnen een week weer inlevert
De kinderen liggen in bed, want bekaf van de reis. Ik moet nog voor hen (en mij) koken, maar ben ook eigenlijk wel moe, want drukke dag. En ik at om 3 uur nog een lekkere gevulde wrap, dus echt honger heb ik ook niet. Nou, oké, dat begint nu enigszins te komen. Zo maar aan de slag dan. Het is niet moeilijk hoor, binnen kwartier klaar, denk ik
update op de rolstoel trouwens: ik kreeg 'm in het ziekenhuis gratis mee. Maximaal 6 maanden, veel plezier mevrouw! We houden 'm nu een maand in huis, voor het geval je toch moet betalen als je binnen een week weer inlevert

De kinderen liggen in bed, want bekaf van de reis. Ik moet nog voor hen (en mij) koken, maar ben ook eigenlijk wel moe, want drukke dag. En ik at om 3 uur nog een lekkere gevulde wrap, dus echt honger heb ik ook niet. Nou, oké, dat begint nu enigszins te komen. Zo maar aan de slag dan. Het is niet moeilijk hoor, binnen kwartier klaar, denk ik

Later is nu
dinsdag 10 september 2019 om 19:36
Wat ga je maken Dreamer?
Wij hadden ook wraps vanavond.
Snel klaar, veel groente.
Man en zoon aten elders. ( zoon op school en man zit weer op t strand dus die gaat chique uit eten aldaar, betaald door het bedrijf waar hij voor werkt )
Dochter en vriendin wilden wraps, ik vond dat ook prima , alleen zorgkind vond het mwah.
Tot ik zei dat het hem vrij staat dagelijks zelf zijn pakkie te koken , toen hoorde ik hem niet meer.
Wij hadden ook wraps vanavond.
Snel klaar, veel groente.
Man en zoon aten elders. ( zoon op school en man zit weer op t strand dus die gaat chique uit eten aldaar, betaald door het bedrijf waar hij voor werkt )
Dochter en vriendin wilden wraps, ik vond dat ook prima , alleen zorgkind vond het mwah.
Tot ik zei dat het hem vrij staat dagelijks zelf zijn pakkie te koken , toen hoorde ik hem niet meer.

dinsdag 10 september 2019 om 19:42
We eten durum, van Knorr, want dat vindt oudste lekker en is natuurlijk niet waar hij woont. Ik vind dat ook wel lekker, maar als enige thuis, dus eet dat sinds hij weg is ook niet meer. Man en jongste hebben al patat gehad. Ik merk dat ik steeds vermoeider word, misschien toch maar gaan koken nu.
Is eigenlijk ook een soort wrap, met kruiden uit pakje, maar verse paprika, ui en appel. Yoghurtsausje erbij. Mjumm
Is eigenlijk ook een soort wrap, met kruiden uit pakje, maar verse paprika, ui en appel. Yoghurtsausje erbij. Mjumm
Later is nu

dinsdag 10 september 2019 om 19:52
Ik ga ff niet terug lezen want alles over zm is een beetje gevoelig en eng om te lezen.
Instagram ben ik ook heel de dag al aan het vermijden omdat er alleen maar dingen daarover op staan.
Instagram ben ik ook heel de dag al aan het vermijden omdat er alleen maar dingen daarover op staan.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”

dinsdag 10 september 2019 om 19:54
Oeh dat klinkt lekker Dreamer.
Ik liep vandaag heel lang te twijfelen wat ik zou eten. Ik kwam er gewoon niet uit, dat heb ik normaal nooit. Ik moest nog boodschappen doen, en toen ik in de supermarkt liep wist ik het.
Ik had gebakken aardappeltjes met sla en gepaneerde kipfiléthaasjes. Was erg lekker. Nu vermoeid op de bank. Eigenlijk al de hele dag wat vermoeid dus maar weer even op de rem trappen.
Ik liep vandaag heel lang te twijfelen wat ik zou eten. Ik kwam er gewoon niet uit, dat heb ik normaal nooit. Ik moest nog boodschappen doen, en toen ik in de supermarkt liep wist ik het.
Ik had gebakken aardappeltjes met sla en gepaneerde kipfiléthaasjes. Was erg lekker. Nu vermoeid op de bank. Eigenlijk al de hele dag wat vermoeid dus maar weer even op de rem trappen.

dinsdag 10 september 2019 om 20:28
Misschien goed om dit eens mee te nemen naar je therapeut? Ik snap wat je zegt namelijk, maar je zelfbeeld kan natuurlijk wel afwijken van het beeld wat je oproept bij anderen.lientje69 schreef: ↑10-09-2019 16:45Ik heb de uitslag van de toets binnen
Twee opvallende dingen: ik schijn sociaal wenselijke antwoorden te geven ( ik kon toch echt niks verzinnen op de vraag of ik ooit iets gemeens heb gezegd tegen anderen of iets stiekem heb gedaan, sorry )
En ik ben niet zelfredzaam.![]()
Okee, een vrouw die zelf haar autoband verwisselt, een nieuwe accu in haar auto zet en in haar eentje ( want man is altijd weg) haar gezin draaiend houdt, met bijzonder weinig geld en restjes een lekkere maaltijd in elkaar kan flansen en nog meer van dat soort dingen , is dus niet zelfredzaam.![]()
Nou. Schiet mij maar lek.
Verder was ik onzeker ( klopt) , heb ik veel ( bege) leiding nodig( klopt niet) en wil ik graag gewaardeerd worden ( klopt, wie niet trouwens?)
Ik scoorde op nagenoeg alles bovengemiddeld, behalve ruimtelijk inzicht, dat was gemiddeld( viel mij nog mee)
Over het geheel genomen scoorde ik bij de bovenste 15-20%
Niet heel slecht dus.
En toch zitten die dingen die niet kloppen me dwars.
Want wat bleek: ik wil perfect zijn en presteren. Dat klopt dan in elk geval weer wél![]()
Overigens kom je op mij ook erg zelfredzaam over hoor.

dinsdag 10 september 2019 om 20:30
Wij hadden lekker degelijk aardappels, vlees en groente.
Met mij ging het iets beter vandaag trouwens. Ik vind eigenlijk dat ik te weinig beweeg, maar mijn lichaam komt er blijkbaar toch voldoende van tot rust om wat minder pijn te doen.
Vrijdag wordt een drukke dag, want de uitvaart. Zondag heb ik een verjaardag, maar man gaat alleen. Donderdag naar de fysiotherapeut. Morgen nog rust dus. Vrijdag ook, want dan is man de hele dag en avond weg.
Met mij ging het iets beter vandaag trouwens. Ik vind eigenlijk dat ik te weinig beweeg, maar mijn lichaam komt er blijkbaar toch voldoende van tot rust om wat minder pijn te doen.
Vrijdag wordt een drukke dag, want de uitvaart. Zondag heb ik een verjaardag, maar man gaat alleen. Donderdag naar de fysiotherapeut. Morgen nog rust dus. Vrijdag ook, want dan is man de hele dag en avond weg.

dinsdag 10 september 2019 om 21:22
Even licht off topic: ik heb in mijn tienerjaren de diagnose hypermobiliteitsyndroom gekregen. Na wat bewegingstherapie om mijn spieren te versterken, heb ik er eigenlijk zelden meer last van gehad.
Tot een tijdje geleden. Nu schiet het één naar het ander verkeerd. Ik kan het zelf terugklikken, of het schiet vanzelf terug, dus het is niet écht een probleem. Maar het doet wel pijn en het is ook niet heel goed voor je gewrichten lijkt me.
Dus... vraag aan de HM-mensen hier. Is dit iets wat in jullie ervaring ook weer vanzelf minder kan worden? Dat het een soort ‘flare up’ is waar ik wel van hoor? Of moet ik er iets mee? En zo ja, wat? Huisarts, fysio?
Ik heb even helemaal geen zin in nog iets medisch erbij en hoop dus dat het gewoon weer over gaat, maar hoor graag jullie ervaringen.
Tot een tijdje geleden. Nu schiet het één naar het ander verkeerd. Ik kan het zelf terugklikken, of het schiet vanzelf terug, dus het is niet écht een probleem. Maar het doet wel pijn en het is ook niet heel goed voor je gewrichten lijkt me.
Dus... vraag aan de HM-mensen hier. Is dit iets wat in jullie ervaring ook weer vanzelf minder kan worden? Dat het een soort ‘flare up’ is waar ik wel van hoor? Of moet ik er iets mee? En zo ja, wat? Huisarts, fysio?
Ik heb even helemaal geen zin in nog iets medisch erbij en hoop dus dat het gewoon weer over gaat, maar hoor graag jullie ervaringen.
dinsdag 10 september 2019 om 21:38
Dat is toch helemaal niet off topic, Doro? Juist niet!
(en dan nog, dit hele topic is off topic, volgens mij
)
Wel een goed idee om het mee te nemen naar de psych, Lientje. Die kan je misschien ook nog wat rustiger maken, ik kan me voorstellen dat die dingen je niet lekker zitten, die niet kloppen. Vooral die zelfredzaamheid. Waarin zien ze dat?
Kohaku
Het is ook niet niets.
Oh, hier is het spul weer wakker
(en dan nog, dit hele topic is off topic, volgens mij

Wel een goed idee om het mee te nemen naar de psych, Lientje. Die kan je misschien ook nog wat rustiger maken, ik kan me voorstellen dat die dingen je niet lekker zitten, die niet kloppen. Vooral die zelfredzaamheid. Waarin zien ze dat?
Kohaku

Oh, hier is het spul weer wakker
![Happy :-]](./../../../../smilies/77_happy.gif)
Later is nu

dinsdag 10 september 2019 om 22:03

dinsdag 10 september 2019 om 22:11
Doro hier een mede-hms'er 
Ik ben op aanraden van fysio ook gaan sporten. Met name fitness. En elke dag wandelen en/of fietsen.
Eigenlijk adviseren ze om 2 keer per week te gaan sporten, maar dat lukt me echt (nog) niet. Misschien later, maar niet alles tegelijk
Ik ben al blij als ik 1 keer per week ga.

Ik ben op aanraden van fysio ook gaan sporten. Met name fitness. En elke dag wandelen en/of fietsen.
Eigenlijk adviseren ze om 2 keer per week te gaan sporten, maar dat lukt me echt (nog) niet. Misschien later, maar niet alles tegelijk

dinsdag 10 september 2019 om 22:53
Heel herkenbaar ja. Ik heb er nu ook weer meer last van. Heel belangrijk om het spiercorset goed te houden om die gewrichten op hun plek te houden. Afgelopen week al twee keer een vinger gesubluxeerd (wel steeds een andere) en mijn schouder zit ook niet lekker. Maar nu ik meer beweeg gaat het wel beter dan een jaar terug.Doro75 schreef: ↑10-09-2019 21:22Even licht off topic: ik heb in mijn tienerjaren de diagnose hypermobiliteitsyndroom gekregen. Na wat bewegingstherapie om mijn spieren te versterken, heb ik er eigenlijk zelden meer last van gehad.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 10 september 2019 om 22:59
Die zelfredzaamheid kan ik ook niet helemaal volgen Lientje.
Moest ook een keer zo’n vergelijkbare test doen voor mijn hbo-V stagetraject in het umcg (toen nog AzG). Was overigens dezelfde test als artsen I.o. daar kregen voor zij daar een traject gaan volgen. Maar mijn resultaten waren veel te goed voor een HBO’er. Mijn IQ was te hoog en daarom kwam ik niet ik aanmerking.
Moest ook een keer zo’n vergelijkbare test doen voor mijn hbo-V stagetraject in het umcg (toen nog AzG). Was overigens dezelfde test als artsen I.o. daar kregen voor zij daar een traject gaan volgen. Maar mijn resultaten waren veel te goed voor een HBO’er. Mijn IQ was te hoog en daarom kwam ik niet ik aanmerking.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

dinsdag 10 september 2019 om 23:25
Doro, met Mia gaat het goed! Lief en ondeugend 
Ik heb wel flare-ups, vooral al ik geriepig ben, het weer veranderd of ik veel stress heb of veel dingen heb gedaan eerder die week oud.
Krijg gelukkig tot nu toe alles weer terug of het gaat zelf terug.
Ik moet over 3 weken naar de orthopeed voor een brace aan te laten meten voor mijn linker heup.
Ik ga denk ik ook maar een bellen naar het hand-en-pols centrum.
Ik heb wel flare-ups, vooral al ik geriepig ben, het weer veranderd of ik veel stress heb of veel dingen heb gedaan eerder die week oud.
Ik moet over 3 weken naar de orthopeed voor een brace aan te laten meten voor mijn linker heup.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”

dinsdag 10 september 2019 om 23:33
Lief en ondeugend is de perfecte combiKohaku schreef: ↑10-09-2019 23:25Doro, met Mia gaat het goed! Lief en ondeugend

Zo veel last als jij hebt, heb ik gelukkig niet.
Het verbaast me alleen dat het nu weer erger wordt. Wie weet speelt verslapping door leeftijd (overgang?

Een heup lijkt me lastig onder controle te houden. Zit zo’n heup brace dan niet over je hele been?
woensdag 11 september 2019 om 07:43
Suzy, ik ben ook mede zo hoog qua score geëindigd omdat dit getest werd op mbo-3 niveau/ mbo-4 niveau. Dat kan ik wbt leren makkelijk aan. Als het op hbo niveau was getest was ik waarschijnlijk gemiddeld of zelf daaronder geëindigd qua score.
Die zelfredzaamheid ga ik denk ik nog naar vragen, vind dat apart , maar niet storend.
Wat me wel stoort is een aantal persoonlijkheidsvragen die ik eerlijk heb geantwoord als " sociaal wenselijke antwoorden" gezien worden.
Of op de vraag : huil jë snel , heb ik meer dan gemiddeld beantwoord( want gevoeliger ivm overgang) en kreeg dus als conclusie: lientje huilt snel/ veel
Dat is onzin natuurlijk...
Dochter heeft een vriendin met eds.
Die heeft nu haar stuitje uit de kom. En daar kunnen ze niets aan doen. Dat is pas echt naar lijkt me.
Opereren is niet mogelijk want bij narcose vliegt haar hele lijf uit de kom zegmaar.
Zij heeft het ook heel erg, zit in rolstoel met overal braces en kan ook al niet meer normaal eten/ drinken.
Wil graag weer gaan paardrijden volgende week( rijdt bij de gehandicapten) maar of dat gaat lukken?
Maar dat is eds, dat wordt alleen maar erger,
Hds is toch weer anders.
Die zelfredzaamheid ga ik denk ik nog naar vragen, vind dat apart , maar niet storend.
Wat me wel stoort is een aantal persoonlijkheidsvragen die ik eerlijk heb geantwoord als " sociaal wenselijke antwoorden" gezien worden.
Of op de vraag : huil jë snel , heb ik meer dan gemiddeld beantwoord( want gevoeliger ivm overgang) en kreeg dus als conclusie: lientje huilt snel/ veel
Dat is onzin natuurlijk...
Dochter heeft een vriendin met eds.
Die heeft nu haar stuitje uit de kom. En daar kunnen ze niets aan doen. Dat is pas echt naar lijkt me.
Opereren is niet mogelijk want bij narcose vliegt haar hele lijf uit de kom zegmaar.
Zij heeft het ook heel erg, zit in rolstoel met overal braces en kan ook al niet meer normaal eten/ drinken.
Wil graag weer gaan paardrijden volgende week( rijdt bij de gehandicapten) maar of dat gaat lukken?
Maar dat is eds, dat wordt alleen maar erger,
Hds is toch weer anders.
lientje69 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 18:53
0.09% gewijzigd

woensdag 11 september 2019 om 07:59
Misschien heeft het ook te maken met weersverandering? Als het meer regent, kouder wordt etc. heb ik er ook meer last van.Doro75 schreef: ↑10-09-2019 23:33Lief en ondeugend is de perfecte combi![]()
Zo veel last als jij hebt, heb ik gelukkig niet.
Het verbaast me alleen dat het nu weer erger wordt. Wie weet speelt verslapping door leeftijd (overgang?) ook mee. Ik ga aan de slag met spierversterkende oefeningen. Hopelijk is dat voldoende.
Een heup lijkt me lastig onder controle te houden. Zit zo’n heup brace dan niet over je hele been?
woensdag 11 september 2019 om 08:05
Jeetje, bij je stuitje moet dat echt enorm naar zijn. Als je zo jong bent is het helemaal naar.
Ik heb een aantal vaste gewrichten die telkens ‘los’ gaan (hehehe, gekke zin zo): duim, 3 vingers, schouders en rechter grote teen. Verder ga ik regelmatig door mijn enkels, bekkeninstabiliteit en mijn pols is ook niet best meer, die is vooral instabiel waardoor handbotjes even verschuiven. En in het verleden wel eens een knieschijf en elleboog geluxeerd. Maar dat was eenmalig.
Ik heb een aantal vaste gewrichten die telkens ‘los’ gaan (hehehe, gekke zin zo): duim, 3 vingers, schouders en rechter grote teen. Verder ga ik regelmatig door mijn enkels, bekkeninstabiliteit en mijn pols is ook niet best meer, die is vooral instabiel waardoor handbotjes even verschuiven. En in het verleden wel eens een knieschijf en elleboog geluxeerd. Maar dat was eenmalig.