Gezondheid alle pijlers

Wintertenen

05-11-2012 15:13 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft vorig jaar wintertenen gehad. Ze is veel buiten bij paarden. Ze heeft altijd wel koude handen en voeten, maar dit was echt wel een stapje verder dan koude voeten.

De huisarts gaf aan dat daar weinig aan te doen is. Ze is nu met ginkgo biloba begonnen...

Nu heb ik twee vragen:

Weet er iemand iets dat echt helpt?

en:

Heeft iemand ervaring met thermo-soles? Dit zijn oplaadbare zooltjes die je verwarmt in de schoenen doet en die de voeten een aantal uren warm zouden houden. Ze kosten rond de 100 euro, dus ik hoop dat iemand kan vertellen of dat wat is.
Ik heb een andere tip, wel een smerige...

Ochtendurine.

http://www.omaweetraad.co ... ondheid&label=Wintertenen
You know how I know? Because I reeaally think so!
In ieder geval zorgen voor voldoende warm schoeisel.

Dus geen rubberen laarzen of ongevoerde chique leren laarzen maar gevoerde degelijke leren laarzen of schoenen met warme dikke sokken. Door die dikke sokken moet het schoeisel dan niet zo krap zitten dat ze haar tenen niet meer kan bewegen.

Geen ervaring met de zooltjes maar als de voeten van docher nog groeien is het een dure grap.
Wintertenen komen niet zo zeer door de kou (voorkomen is natuurlijk goed) maar juist doordat de tenen te snel opgewarmd zijn.

2 dingen doen: betere schoenen/sokken aan en niet meteen de voeten snel opwarmen als ze weer binnen is.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 november 2012 @ 15:16:

Ochtendurine.

http://www.omaweetraad.co ... ondheid&label=WintertenenJa.... dat heb ik ook gelezen, maar of dat ook echt helpt???
Ja, bij mij wel.
Ik heb Raynaud en ook altijd extreem last van kou, toen het vorig jaar vroor had ik 3 paar handschoenen aan en na een kwartier op de fiets werd ik al duizelig van de pijn. Er is volgens mij niet zo veel tegen te doen, behalve dan veeeel lagen over elkaar aan. Ik heb nu dunne handschoenen van synthetisch stof, daaroverheen fleece handschoenen, daarover heen leren handschoenen en dan nog wollen wanten als ik op de fiets moet. Op dit moment draag ik ook 2 paar dikke sokken en pantoffels en mijn voeten zijn nog steeds koud :(
Ze heeft van die gevoerde laarzen, daar hebben we een extra zooltjes in gelegd met isolerende werking. Volgens de winkel houdt dat de kou wel buiten, maar als ik aan de drama's van vorig jaar denk...

Ik ken het probleem wel: slechte doorbloeding waardoor je je eigen voeten niet goed warm kunt houden. En als je dan op een paard zit, worden ze blijkbaar heel koud.
Ik heb het ook al mijn hele leven. Ik loop al heel snel na de zomervakantie met handschoenen, want warm houden is belangrijk. Verder geven wisselbaden mij wel verlichting, eerst koud water dan in bak met warm water. Doet zeer maar verlicht wel.

Verder is het vooral heel vervelend en pijnlijk, goed warm houden!
Always look on the bright side of life
quote:lilalinda schreef op maandag 05 november 2012 15:25 Wintertenen komen niet zo zeer door de kou (voorkomen is natuurlijk goed) maar juist doordat de tenen te snel opgewarmd zijn.

2 dingen doen: betere schoenen/sokken aan en niet meteen de voeten snel opwarmen als ze weer binnen is. Wintertenen komen wel door kou, bij vochtig weer gaat het helemaal snel!
Always look on the bright side of life
Klopt, je krijgt nergens zo'n koude voeten van als van op een paard zitten. Echt investeren in hele goede thermolaarzen, anders is de lol van de sport er zo vanaf. En echt waar, 's ochtends onder de douche over je voeten plassen.
Wat ik ook veel heb gedaan is zelf naast mijn paard warm lopen en jumping jacks. Om mijn eigen doorbloeding te stimuleren.
Er bestaat een gelei van VSM Abroflor voor winterhanden en wintervoeten. Misschien het proberen waard?
quote:Flowerspowers schreef op 05 november 2012 @ 15:30:

[...]

Wintertenen komen wel door kou, bij vochtig weer gaat het helemaal snel!

Ja natuurlijk voeten moeten wel eerst koud worden, maar niet iedereen met koude voeten krijgt wintertenen. Die krijg je als je kleinste vaatjes niet goed reageren op temperatuursovergangen. Daarom moet je zorgen dat die gelijdelijk gaan. Goed kou tegengaan, maar vooral ook niet te snel warm laten worden, dan ontstaat er stuwing in je kleinste adertjes, dat is die roodheid, jeuk, branderigheid.

De adertjes kun je helpen met wisselbaden, maar niet te extreme,. daar kunnen adertjes van wensen met winterhanden/voeten niet goed tegen
Ik had er in mijn tienerjaren ook erg last van. Toen ik ermee naar mijn huisarts ging, zei hij dat hij me pas het jaar erop kon helpen. Ik kreeg dan voor de eerste vorst (anders werkte het volgens hem niet meer, moet je dus wel nu regelen voor deze winter) een injectie. Ik meen dat het vitamine D was, maar zeker weten doe ik het niet meer. Maar lijkt me de moeite van het aan je huisarts vragen waard, want bij mij hielp het echt. Heb ik een paar jaar gedaan en daarna had ik het niet meer nodig (er over heen gegroeid?).

Succes!
Schapenvet
“Don’t look back – you’re not going that way.”
had het als tiener ook, maar ben er overheen gegroeid.

Goed warm houden,wisselbaden, ochtendurine, door de sneeuw lopen met blote voeten.... Allemaal geprobeerd. Ouder worden is denk ik het enige wat bij mij echt hielp ;)

Heb nog steeds ijskoude handen en voeten hoor, maar geen wintertenen meer.

Succes.
Ik heb even gegoogeld op die injectie's, maar die schijnen niet meer gegeven te worden omdat niet bewezen is dat het werkt.

(was inderdaad wel vitamine D).

Met schapenvet, worden je voeten gewoon vetter (denk ik) waardoor je een extra laagje isolatie maakt....

Ik zag net (op zoek naar die injecties) ook nog kamperfoelie spiritus voorbij komen. Daar zou je de voeten mee moeten insmeren.

En ja, boterbloem, ouder worden.... ik hoop dat dat vanzelf gaat, maar dat gaat komende winter waarschijnlijk nog niet helpen
quote:haantje69 schreef op 05 november 2012 @ 16:03:

Ik heb even gegoogeld op die injectie's, maar die schijnen niet meer gegeven te worden omdat niet bewezen is dat het werkt.

(was inderdaad wel vitamine D).

Met schapenvet, worden je voeten gewoon vetter (denk ik) waardoor je een extra laagje isolatie maakt....

Ik zag net (op zoek naar die injecties) ook nog kamperfoelie spiritus voorbij komen. Daar zou je de voeten mee moeten insmeren.

En ja, boterbloem, ouder worden.... ik hoop dat dat vanzelf gaat, maar dat gaat komende winter waarschijnlijk nog niet helpen

Ik heb echt wintertenen gehad met hele diepe kloven en schapenvet is het enige wat hielp. Gewoon insmeren voor het slapen gaan, wel even sokken aan doen.

Glycerine kamferspiritus hielp bij mij helemaal niet.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb er ook last van. Bij mij hielpen vorig jaar inderdaad goed gevoerde schoenen! En in de schoenen die dat niet waren deed ik een zooltje van schapenvacht. Helemaal weg gaat het bij mij trouwens nooit maar wat ook helpt is om de voeten goed te masseren voor de doorbloeding.
Inderdaad wat Lilalinda zegt langzaam weer opwarmen dus niet gelijk je voeten tegen de verwarming leggen bij binnenkomst maar gewoon bij kamertemeratuur weer op temperatuur laten komen.
quote:Tickel schreef op 05 november 2012 @ 15:54:

Schapenvet

Heb daar nog even op gezocht, en bedoel jij lanoline (wolvet) ? Want dat is gewoon bij de drogist te koop. Maar ik weet niet of dat hetzelfde is.

Als ik gewoon schapenvet google, dan kom ik middeltjes tegen voor honden waardoor ze een mooiere vacht krijgen....

Maar niemand gebruikt dus die zooltjes die je moet opwarmen?
Ik weet niet hoe oud je dochter is, en of ze rookt.

Als ze rookt moet ze dat in ieder geval stoppen, omdat roken de bloedvaten (dus ook de kleine in vingers en tenen) aantast.

Ook nooit gáán roken dus!
quote:zappie schreef op 05 november 2012 @ 15:49:

Ik had er in mijn tienerjaren ook erg last van. Toen ik ermee naar mijn huisarts ging, zei hij dat hij me pas het jaar erop kon helpen. Ik kreeg dan voor de eerste vorst (anders werkte het volgens hem niet meer, moet je dus wel nu regelen voor deze winter) een injectie. Ik meen dat het vitamine D was, maar zeker weten doe ik het niet meer. Maar lijkt me de moeite van het aan je huisarts vragen waard, want bij mij hielp het echt. Heb ik een paar jaar gedaan en daarna had ik het niet meer nodig (er over heen gegroeid?).

Succes!Hier precies dezelfde ervaring (alleen niet in m'n tienerjaren maar in m'n late twenties ).
quote:boterbloem01 schreef op 05 november 2012 @ 15:57:

had het als tiener ook, maar ben er overheen gegroeid.

Goed warm houden,wisselbaden, ochtendurine, door de sneeuw lopen met blote voeten.... Allemaal geprobeerd. Ouder worden is denk ik het enige wat bij mij echt hielp ;)

Heb nog steeds ijskoude handen en voeten hoor, maar geen wintertenen meer.

Succes.

Ik had het toen ik in oer-oud appartementje woonde, mijn eerste eigen huis. Slechts verwarmd door 1 gaskachel in woonkamer, dus ook badkamer etc onverwarmd.

Hele koude winters, en dan lekker met voeten op de gaskachel. Dat leer je wel af na wintertenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven