Gezondheid alle pijlers

Zeer kort ongesteld

30-11-2013 15:31 21 berichten
Dag, hier een vraag voor mijn zus.

ze had er even op gegoogled en zag staan dat dit geen reden is om naar de arts te gaan. Ze heeft er dan ook geen last van, het verwonderd haar alleen.

Altijd had ze een zeer heftige, onregelmatige, pijnlijke menstruatiecyclus gehad. Week van te voren pijnen, ziek zijn en wel 7 - 9 dagen bloedingen, en dan ook zeer veel, ze moest ook tabletten slikken (ijzer? Weet niet meer) omdat ze veel bloed verloor.

Dat is de laatste jaren redelijk gestabiliseerd maar het laatste half jaar heeft ze eigenlijk amper nog bloedverlies. Sowieso geen enkel signaal meer, geen buikpijnen of id, het is een verrassing bij het toiletbezoek: oh, ik ben ongesteld!

En dan is ze 48 uur ongesteld, hoewel er in de nacht misschien 2 druppels bloedverlies is. Dus nog niet eens twee hele echte dagen.

Wel regelmatig, zo ongeveer 1x per maand.

Het is natuurlijk fijner, maar ze vraagt zich eigenlijk af, waar blijft al dat bloed? Misschien suf hoor, maar ze was zelfs gewend om die dagen op incontinentiemateriaal te slapen.

En vooral is ze benieuwd, betekend dit dat ze minder vruchtbaar is of heeft het daar niets mee te maken?

Ze heeft nooit acpil gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Verminderd vruchtbaar? Lijkt me niet dat weinig bloedverlies daarmee te maken heeft eigenlijk. Ik verlies de ene keer ook meer bloed dan de andere keer
.
Dat bloed komt niet vrij, dus dat blijft ook nergens. Over vruchtbaarheid hoeft het ook niets te zeggen, ze heeft wel een menstruatie.
Het lichaam is geen atoomklok. Wanneer ze zich echt zorgen maakt kan een telefoontje naar de huisarts geen kwaad, maar ik persoonlijk zou alleen maar blij zijn.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Gebruikt ze de pil?

Ik heb al een aantal jaren een hele korte menstruatieperiode. 2 dagen ofzo. Sinds 2 maanden word ik helemaal niet meer ongesteld. Dat komt door langdurig pilgebruik.
Ik heb hetzelfde, 2dagen en in de nacht amper. Tot ik opsta

Je cyclus blijft niet je leven lang hetzelfde.
quote:isa__88 schreef op 30 november 2013 @ 15:33:

Verminderd vruchtbaar? Lijkt me niet dat weinig bloedverlies daarmee te maken heeft eigenlijk.

niet helemaal waar wat je zegt

om goed te kunnen innestelen heeft een bevrucht eitje een goed beklede baarmoederwand nodig

als bij de menstruatie (gewone cyclus, zonder pilgebruik uiteraard) blijkt dat het bloed maar weinig is, kan dat een teken zijn dat de baarmoederwand onvoldoende bekleed is om succesvol te kunnen innestelen

hoeft niet hè, het kan
quote:itsme1973 schreef op 30 november 2013 @ 17:39:

[...]

niet helemaal waar wat je zegt

om goed te kunnen innestelen heeft een bevrucht eitje een goed beklede baarmoederwand nodig

als bij de menstruatie (gewone cyclus, zonder pilgebruik uiteraard) blijkt dat het bloed maar weinig is, kan dat een teken zijn dat de baarmoederwand onvoldoende bekleed is om succesvol te kunnen innestelen

hoeft niet hè, het kan

Alles kan. Sorry, beetje rare opmerking, elk lichaam is anders.

TO, waarom vraag je de huisarts niet gewoon of vraag om verwijzing voor de gyn.
quote:glijdendepoes schreef op 30 november 2013 @ 17:45:

[...]

Alles kan. Sorry, beetje rare opmerking, elk lichaam is anders.

TO, waarom vraag je de huisarts niet gewoon of vraag om verwijzing voor de gyn.

ik zie niet wat raar is aan die opmerking

ik beweer niet dat de zus van TO verminderd vruchtbaar zou zijn

maar dat het volledig los staat van vruchtbaarheidsproblemen (in dit geval innesteling) is niet uit te sluiten
Het is niet aan ons om iets uit te sluiten of niet. Je opmerking is eigenlijk gewoon een speculatie. Elk lichaam werkt gewoon anders en degene die hier het meest van weet is een gyn.
Zou voor de zekerheid ff checken of ze niet met 'n ongelukje zit voor 't geval 't te laat is. Verder gewoon de pil door gaan slikken, dan wordt je nog minder ongesteld en met 'n beetje mazzel maanden aan 'n stuk niet.
quote:glijdendepoes schreef op 30 november 2013 @ 17:53:

Het is niet aan ons om iets uit te sluiten of niet. Je opmerking is eigenlijk gewoon een speculatie. Elk lichaam werkt gewoon anders en degene die hier het meest van weet is een gyn.beter lezen
Laat haar advies vragen aan de huisarts, dat is het verstandigste. Het is wel een enorme verandering in haar menstruatie patroon zo te lezen.
quote:itsme1973 schreef op 30 november 2013 @ 17:56:

[...]

beter lezen Is niet echt mijn dag vandaag..sorry
Hoe oud is je zus?
Zus heeft nooit pil gebruikt, nu ook niet. Ze is 29 en op haar 9e was haar eerste menstruatie. De eerste jaren is natuurlijk wat wisseling normaal, maar eigenlijk was het 9 - 26 zeer hevig, lang, pijnlijk. 26 - 29 redelijk normaal (daaronder verstaan wij niet meer pillen moeten slikken tegen tekorten door bloedverlies en geen incontinentiemateriaal meer). Maar laatste half jaar zo verbazingwekkend minimaal.

Ik zei, ga even langs de huisarts in ieder geval. Ff vragen of checken. Zij zegt, wat een onzin ik ben juist blij dat nu zo is. En natuurlijk kan ik me dat ook voorstellen, maar ze zegt het me elke maand weer en dan denk ik, zo 100% gerust ben je er zelf ook dus niet op.

Maar goed, mensen hier hebben wel een beetje gerustgesteld, veranderen van patroon is niet meteen groot alarm.

Toch blijf ik er bij dat een bezoekje aan een arts geen kwaad kan.
Waarom heeft ze er nooit iets mee gedaan? Het is anno nu echt niet meer normaal om vervelend ongesteld te moeten worden. Je krijgt als jonge puber de pil al als medicijn. Waarom zij niet???

En als de ongesteldheiden dan nog te lastig zijn, krijg je het advies om door te gaan slikken. Of gebruik te gaan maken van mirenaspiraal of implanon, die ongesteldheden ook minimaliseren of zelfs volledig laten verdwijnen.

Dit is dan nog 'n positieve twist, dat het bij haar juist minder wordt, met 'n beetje mazzel voor haar blijft het zo en houdt het voor haar al op. Zeker gezien ze al zo jong de lul was.
Als je baarmoederslijmvlies zich niet meer opbouwt dan is er weinig sprake meer van bloed. Ze hoeft dus niet bang te zijn dat ze vol bloed zit wat er niet uit kan. Er is simpelweg niets opgebouwd wat die bloeding veroorzaakt. Misschien komt ze al in de overgang en is ze er snel helemaal vanaf.
Dit had mijn verhaal kunnen zijn, maar dan in de leeftijd van 15 tot 26. Van 9 dagen heftig naar 3 dagen amper. Bij het plaatsen van een spiraaltje zei gyn dat dat normaal is. Lichaam en hormonen veranderen met de jaren.

Het laatste jaar had ik ineens een cyclus van 22 dagen en nu zit ik eindelijk weer op 28. Ik heb ook een tijd een cyclus van 40 dagen gehad.
Elninjoo het is echt niet goed om op je 29e al in de overgang te zijn.
Het is nog minder goed om zoals dit meisje al 20 jaar te hebben moeten lijden onder zware ongesteldheden. Waarom heeft haar huisarts haar geen anticonceptiepil voorgeschreven? Waarom is ze daar zelf niet achteraan gegaan? Het is het eerste advies wat je te horen krijgt als je er over klaagt, van je leeftijdgenoten, van familie en uiteraard van de huisarts zelf. Of komt ze uit 'n extreem religieus nest waar anticonceptie verboden is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven