Zelf borst onderzoek
maandag 16 november 2015 om 12:25
hoi allemaal
ik was eens benieuwd of er meer meiden zijn die zelf borst onderzoek doen. Ik probeer t wel, maar vergeet t vaak en als ik danvoel, voel ik vanalles. Kennis van ons heeft een erg slechte uitslag gekregen, dus ben er nu veel mee bezig. Maar aan de andere kant zeggen ze; je voelt het toch wel met douchen, insmeren etc. Dus ja, echt onderzoek hoef je dan niet te doen.
Hoe denken jullie daarover?
ik was eens benieuwd of er meer meiden zijn die zelf borst onderzoek doen. Ik probeer t wel, maar vergeet t vaak en als ik danvoel, voel ik vanalles. Kennis van ons heeft een erg slechte uitslag gekregen, dus ben er nu veel mee bezig. Maar aan de andere kant zeggen ze; je voelt het toch wel met douchen, insmeren etc. Dus ja, echt onderzoek hoef je dan niet te doen.
Hoe denken jullie daarover?
dinsdag 17 november 2015 om 00:49
Ik heb borstkanker gehad en had zelf dit knobbeltje nooit gevoeld (ook niet met zelfonderzoek). Met partner drukte hard op mijn borst toen ik op m'n rug lag en ontdekte het toen (zat diep in mijn borst). Ik heb vrij kleine borsten en dit voelde als een mooi rond bolletje. Omdat ik verder hartstikke gezond was en borstkanker eigenlijk nauwelijks voor komt onder de 40 vond ook de huisarts het niet alarmerend. Toch een verwijzing naar een mammapoli gehad en daar bleek het knobbeltje dus wel borstkanker te zijn. Juist omdat het zo onschuldig voelde heb ik veel mensen het laten voelen. Klinkt misschien raar, maar hier waren vriendinnen heel blij mee. Na al die artsen en verpleegkundigen maakte het mij niks meer uit.
Achteraf heb ik overigens echt wel signalen gehad dat er iets mis was, maar dat is na afloop makkelijk invullen.
Achteraf heb ik overigens echt wel signalen gehad dat er iets mis was, maar dat is na afloop makkelijk invullen.
dinsdag 17 november 2015 om 12:14
dinsdag 17 november 2015 om 16:01
Ik was al een jaar heel erg moe, dacht dat ik tegen een burn-out aan zat. Deze vermoeidheid werd langzaam steeds erger. Ook werd ik opeens ziek van ieder virusje dat voorbij kwam, terwijl ik anders nooit ziek was. Nou heb ik ook een drukke baan en werk ik veel uren dus daarmee verklaarde ik de vermoeidheid. Wat ik vooral vreemd vond was dat ik moe bleef: ook tijdens vakanties en na wekenlang veel slapen en weinig doen. Als ik nu lotgenoten spreek blijkt dit een heel bekend verhaal te zijn.
Achteraf is dit allemaal makkelijk te verklaren, maar op dat moment niet. Er zijn nou eenmaal heel veel mensen met deze klachten die geen kanker hebben en geen arts gaat zoeken naar tumoren op basis van deze klachten (heel logisch ook). Dus ondanks dat ik signalen in eerste instantie verkeerd geïnterpreteerd heb ben ik ervan overtuigd dat eerder onderzoek niks had opgeleverd.
Achteraf is dit allemaal makkelijk te verklaren, maar op dat moment niet. Er zijn nou eenmaal heel veel mensen met deze klachten die geen kanker hebben en geen arts gaat zoeken naar tumoren op basis van deze klachten (heel logisch ook). Dus ondanks dat ik signalen in eerste instantie verkeerd geïnterpreteerd heb ben ik ervan overtuigd dat eerder onderzoek niks had opgeleverd.