Gezondheid alle pijlers

Zorg voor een second opinion

21-01-2013 22:53 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Vier jaar geleden werd door een dermatoloog en een gynaecoloog bij mij lichen sclerosus geconstateerd. Uiteraard schrok ik me rot. Ik had alle bijbehorende klachten; zeer veel pijn bij het vrijen, huid van vagina die steeds kapot ging, irritatie, jeuk, witte plekken etc. Ik kreeg de gebruikelijke zalfjes voorgeschreven, die tijdelijk wel verbetering leken te geven.

Er is toen geen biopt genomen.

Na een paar maanden ben ik voor een second opinion naar het AMC gegaan. Hier is wel een biopt genomen. Uitslag: GEEN LICHEN SCLEROSUS!

Na vele omzwervingen in het ziekenhuis ben ik uiteindelijk in het UMC heel goed geholpen met mijn klachten die er nog wel steeds waren. De oplossing was in mijn geval kinderlijk eenvoudig: een keer per maand fluconazol tegen terugkerende schimmelinfecties en dagelijks smeren en masseren met een vettige neutrale creme. En jawel; na twee maanden verdwenen mijn klachten. Nu, vier jaar later ben ik nog steeds klachtenvrij en heb ik pijnloze seks. De huid is helemaal hersteld.

Mijn verhaal biedt uiteraard geen oplossing voor vrouwen bij wie met een biopt LS is vastgesteld. Maar mogelijk helpt het degenen die nog geen biopt hebben gedaan. Ik wil iedereen dus op het hart drukken om in ieder geval een second opinion aan te vragen.

Ik wens iedereen veel sterkte en beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat geweldig nieuws voor je zeg! Echt heel fijn. Toch maar goed hé die second opions.

Geniet ervan:)
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik vind dit nogal kort door de bocht.

Het is echt niet nodig dat iedereen maar een second opninion gaat zoeken hoor. Zijn de zorgkosten nog niet hoog genoeg?

En voor een biopt is geen second opinion nodig hoor. Wat is er mis met een gesprek met je arts als je de diagnose niet vertrouwt?
Heel fijn dat je diagnose toch niet klopte!

Maar ik ben het met Ika eens. Dit is jouw ervaring en niet toepasbaar op iedereen met een onduidelijke diagnose. Mensen hebben al zo weinig vertrouwen in artsen tegenwoordig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven