Gezondheid alle pijlers

Zorgverzekering, alleen basisverzekering

07-12-2008 17:44 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de nieuwe premie voor de zorgverzekering binnen gekregen. Het is weer duurder geworden en het pakket is (deels) uitgekleed. Het afgelopen jaar heb ik nergens gebruik van gemaakt (en de jaren daarvoor ook niet) en aan tandartskosten was ik slechts 38 euro kwijt (2x controle). Het extra pakket kost me wel elke maand 27 euro (voor een kleine uitbreiding op het basispakket en 500 euro tandarts). Nu overweeg ik voor mezelf alleen de basisverzekering te nemen. Voor die 324 euro die het per jaar scheelt, kan ik eventuele extra tandartskosten betalen. Verder verwacht ik geen kosten. Het voelt wel een beetje als een risico nemen, maar ja, aan de andere kant lijkt het ook overdreven om je voor van alles en nog wat te verzekeren 'voor het geval dat'. Hoe doen jullie dat? Man en kinderen hebben overigens een uitgebreider pakket, dit vanwege de kosten voor orthodontie.
Als het verkeerd gaat en je hebt hulp nodig die niet via de basisverzekering vergoed wordt, dan kan je dat snel heel veel geld kosten. Ik bezuinig daarom niet op ziektekostenverzekeringen.
ik reken voor mezelf gewoon zo, die 27 euro per maand kan ik wel missen. Daarvoor wil ik niet het risico lopen dat ik op een gegeven moment in de problemen kom.
Ik had tot afgelopen jaar alleen een basisverzekering en een extra tandartspolis, had de indruk daarmee toch echt voldoende verzekerd te zijn. Nou heb ik die extra tandartsverzekering niet echt nodig gehad, vriend heeft hem een jaar 'uitgemaxt' (meer dan 900 euro in een jaar geclaimt) ging hard hoor met een mislukte wortelkanaalmishandeling een paar keer terug komen. Voor andere dingen hadden we basis, nu geloof ik een ster meer, overgestapt van collectief.
Je verwacht geen kosten. Helaas kun je dit soort dingen echter niet plannen. Ik zou hier ook idd zeker niet op bezuinigen.
Nog even over nagedacht en het is volgens mij zo dat je er alleen op kunt bezuinigen als je al iets van 1500 euro 'over hebt', op de bank hebt staan dus. Zo'n bedrag ben je namelijk in no-time kwijt aan de eigen bijdrages/ niet verzekerde/ weetikofjijveelwatten. Zoniet heb je echt kans dat je ontzettend snel in de problemen raakt en met name die zorg, dáár verzeker je je tegen.
je zou ook bijv. je eigen risico kunnen ophogen.

Ik heb een eigen risico van 1000 euro, maar het bedrag dat ik daarmee per jaar bespaar is ong. 800 euro.

Als ik dus niets heb bespaar ik 800 euro, mocht ik wel echt iets krijgen en dus veel kosten hebben, kost het me dus eigenlijk maar 200 euro. Dat risico kun je wel nemen vind ik.
Ik heb ook alleen een basisverzekering.

Wel 0 euro eigen risico.
Die nul euro kan niet meer tuinbankje, da's afgeschaft...
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik vind dat er in het aanvullende pakket veel dingen verzekerd zijn waar ik nooit gebruik van zal maken, zaken die niet (meer) van toepassing zijn of bijv. homeopathie waar ik niet zoveel mee heb. Verder is er een dekking van 400 euro aan fysio, maar ik ben nog nooit in mijn leven naar de fysio geweest. Stel je voor dat het wel noodzakelijk kan is, dan zou ik dat evt. zelf betalen. Als het chronisch is, wordt het na de 9e behandeling gewoon uit het basispakket vergoedt. Ik heb ook wel iets van: tja, het is je gezondheid, moet je dat risico wel nemen, maar aan de andere kant kost het veel geld en heb ik nog nooit ergens gebruik van gemaakt. Ik ben er nog niet uit.
Het eigen risico verhogen is voor mij geen optie, omdat ik vanwege hoofdpijn medicijnen gebruik. Ik heb trouwens ook het idee dat het helemaal niet zoveel scheelt om het eigen risico te verhogen, maar dat zal per verzekeringsmaatschappij ook wel verschillend zijn. Aangezien ik alleen een verzekering wil waar ik me tegen een collectieve korting kan verzekeren omdat het anders te duur is, is het aantal verzekeringsmaatschappijen waaruit ik kan kiezen beperkt.
Ik denk er ook over om alleen een basisverzekering te nemen. Eigenlijk ben ik er al uit maar nog te laks om het aan te passen.
Ik ga ook 1 of zelfs 2 sterren lager. Ik hoef geen kraamhulp meer. Ook geen alternatieve zorg ofzo. Ik betaal al jaren te veel en nu ga ik het ook echt veranderen. Je kan je ook te veel verzekeren "voor het geval dat".
Ik heb ook alleen een basisverzekering. Mijn overwegingen om te stoppen met de aanvullende waren en zijn:

- de echt noodzakelijke zorg zit in de basisverzekering

- de vergoeding van de aanvullende valt vaak best tegen, het komt er doorgaans op neer dat je toch nog een deel zelf moet betalen en de premie er vaak niet uithaalt

- ik heb wel het een en ander aan reserves op de bank staan (en anders een zus of vrienden van wie ik in zo'n geval wel wat mag lenen) voor het geval dat ik ineens fysiotherapie of iets dergelijks nodig heb

Ik denk dat ik per saldo goedkoper uit ben sinds ik alleen een basisverzekering heb.
Ik ben er uit, ik ga voor de basisverzekering en een beperkte tandartsverzekering. Met de overwegingen van 'Leraar' ben ik het helemaal eens. Bedankt iedereen voor de reacties.
quote:Mevrouwdekees schreef op 07 december 2008 @ 20:12:

Die nul euro kan niet meer tuinbankje, da's afgeschaft...Ja, je hebt gelijk. Nu is het 150 euro eigen risico
quote:tuinbankje schreef op 09 december 2008 @ 21:08:

[...]

Ja, je hebt gelijk. Nu is het 150 euro eigen risico

Er is een verschil tussen het verplicht e.r. van 150 euro, maar je hebt nog de keuze om op je eigen polis een eigen risico af te sluiten, uds een vrijwillig e.r. Dat kan ook E0 zijn, of bv E 500.

Deze twee begrippen worden begrijpelijk vaak doorelkaar gehaald.
Ik heb alleen een basispakket met tandartsaanvulling. Dit omdat ik geen super gebit heb en weet dat daar regelmatig kosten aan zijn (ga dan ook braaf 2x per jaar naar de tandarts).

Ik heb gekeken wat er in de aanvullende verzekeringen gedekt was en dat vond ik zo minimaal tov de extra kosten dat we de gok nemen. Moet ik wel zeggen dat we veel spaargeld achter de hand hebben en dus zelf ook wel wat op kunnen vangen.

Verder weet je idd nooit wat je krijgt. Wij waren nl net over op het basispakket toen manlief zijn voorstekruisband afscheurde en hij na de hersteloperatie 1 jaar lang wekelijks therapie nodig had. Doordat we niet aanvullend verzekerd waren moesten we de eerste 10x zelf betalen, daarna werd het vergoed (en die 1e 10 keer zou je dan via het aanvullende pakket zelf kunnen verzekeren). 10x therapie was echter 300 euro en de kosten van een aanvullend pakket veel duurder. Het heeft alleen zin als je meerdere dingen per jaar hebt en daardoor van meerdere dingen uit je aanvullende pakket gebruik maakt.

Die 300 konden we overigens ook nog van de belasting aftrekken net als de reiskosten van verschillende keren ziekenhuis voor zijn knie.

Als je financieel niets achter de hand hebt is aanvullend verzekeren wellicht wel verstandig.
quote:hanZie schreef op 07 december 2008 @ 21:53:

Ik denk er ook over om alleen een basisverzekering te nemen. Eigenlijk ben ik er al uit maar nog te laks om het aan te passen.Zou ik wel deze maand doen, anders zit je er weer een jaar aan vast.
Ik heb alleen basisverzekering.

Alternatieve geneeswijzen doe ik niet aan, tandartskosten heb ik nauwelijks en als ik wél eens wat heb, kan ik dat makkelijk van de uitgespaarde premies betalen.

Dat stroppenpotje heb ik wel achter de hand.

De vergoeding vanuit de aanvullende pakketten is ook maar beperkt, en je loopt geen echt grote risicoś door dat weg te laten. De echt hoge kosten zijn gedekt door de basisverzekering.
Ik heb alleen de basisverzekering met het hoogste eigen risico, maar dat komt omdat ik in Belgie woon en daar ook een verzekering heb. Daar betaal ik echter nog geen 20 euro per 3 maanden (voor mij en 2 kinderen) en wordt bijna alles vergoed. Je hebt wel altijd een eigen bijdrage (behalve voor de kinderen).

En de mutualiteit betaalt ook nog gedeeltelijk mee aan sportkampen enz. De 73 euro die ik in Nederland betaal, zijn voor mij echt gewoon weggegooid geld. Belachelijk, maar ja je bent verplicht een je voor ziektekosten te verzekeren in het land waar je werkt en in het land waar je woont.
Ik denk er aan om mijn aanvullende verzekering op te zeggen en over te stappen op alleen maar de basisverzekering. (snel doorgeven dus voor 2013) Ik twijfel... Ik mankeer niet veel. Maar je kan natuurlijk zo iets krijgen en dan veel geld kwijt zijn. Het wordt elke maand lastiger om rond te komen, dus besparen op de zorg is dan fijn. Elke euro is er één! Aan de andere kant: mankeer ik straks echt iets, dan heb ik geen reserves op de bank staan.

Wie wil er ook overstappen op alleen een basisverzekering? Waarom wel of waarom juist niet?
Is het niet zo dat als je nu je aanvullende verzekering opzegt en later eventueel weer zou willen nemen, dat ze je dan weer eerst willen/mogen keuren?

Dat lijkt me zo lastig. Als je dan een chronische aandoening krijgt, en dan je niet meer aanvullend kán laten verzekeren zonder dat het absurd duur is.

Maar misschien klopt het niet wat ik denk.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik zit bij de FBTO en kan daar modules afsluiten voor dingen die ik verzekerd wil hebben. Dus geen kraamzorg, brillen of anticonceptie maar wel alternatieve geneeswijzen bijvoorbeeld. Ik betaal 106 euro per maand.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Broedkippetje schreef op 23 november 2012 @ 22:07:

Is het niet zo dat als je nu je aanvullende verzekering opzegt en later eventueel weer zou willen nemen, dat ze je dan weer eerst willen/mogen keuren?

Dat lijkt me zo lastig. Als je dan een chronische aandoening krijgt, en dan je niet meer aanvullend kán laten verzekeren zonder dat het absurd duur is.

Ja, volgens mij is dat inderdaad zo. En je wordt natuurlijk elk jaar ouder, met meer kans op allerlei gebreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven