Gezondheid alle pijlers

Zwanger en kinkhoest

24-06-2019 22:22 79 berichten
Hi allemaal,

Ik heb vandaag te horen gekregen (bloed is getest) dat ik kinkhoest heb. Daarnaast ben ik ook nog eens zwanger (30 weken).
Ik ben al meerdere weken (of beter gezegd maanden🤪) aan het hoesten, maar het wordt maar niet beter. Nu weet ik dat dat een kenmerk is van kinkhoest, maar heeft iemand tips om het beter door te komen?

Ik voel me zooooo ellendig! Mijn ribben zijn gekneusd en doen f*cking pijn, maar voltaren mag ik nu niet. Verder lig ik de halve nacht wakker van de hoest.
Mijn tweede trimester is een soort vervroegd derde trimester geworden en door dat laatste trimester moet ik nu ook nog...

Ik wilde eerder mom-in-balance en yoga gaan doen in voorbereiding op mijn bevalling, maar ik ben gewoon te uitgeput om iets aan sport te doen. Ik voel me er helemaal niet happy bij dat ik me nu niet rustig kan voorbereiden op de bevalling, maar ook nog moet uitzieken.

Kunnen jullie wat realiteitszin brengen? En ALLE tips zijn heel erg welkom!

Ontzettend veel dank!
Alle reacties Link kopieren
Ohh, ik kan je (helaas) een hand geven. Hier bijna 24 weken zwanger een ook kinkhoest. Vind het echt een verschrikking! Ergste vind ik, dat ik niet in het ziekenhuis mocht komen (snap het wel hoor), terwijl ik ook nog allerlei andere complicaties heb. Nu mag ik uiteindelijk volgende week komen, helemaal aan het einde van de avond, als iedereen weg is...
Veel sterkte in ieder geval!
Orișa schreef:
26-06-2019 20:09
Fijn dat je nu al verschil merkt. Ik hoop dat je er vannacht ook baat bij hebt!
Ik heb gelukkig wat beter kunnen slapen, maar bewegen in bed is een no-go. Ik klamp me vast aan mijn voedingskussen en dan moet ik vooral stil blijven liggen. Maar het gaat iig beter dan de afgelopen nachten!
Dus ik ben iets minder vermoeid, gelukkig
Oktoberbaby2019 schreef:
27-06-2019 09:02
Ohh, ik kan je (helaas) een hand geven. Hier bijna 24 weken zwanger een ook kinkhoest. Vind het echt een verschrikking! Ergste vind ik, dat ik niet in het ziekenhuis mocht komen (snap het wel hoor), terwijl ik ook nog allerlei andere complicaties heb. Nu mag ik uiteindelijk volgende week komen, helemaal aan het einde van de avond, als iedereen weg is...
Veel sterkte in ieder geval!
Oh nee, wat een ellende dat jij het ook hebt nu!! Heb je ook het gevoel dat je derde trimester veel eerder is begonnen door de kinkhoest? Alsin het rustige deel van de zwangerschap overslaan en meteen door naar het zware deel van je zwangerschap.

Wel fijn om een lotgenoot te treffen!
Ben je er al snel achter gekomen dat je kinkhoest hebt, dat je niet langs mag komen in het ziekenhuis? Ik mag nl wel gewoon langskomen omdat mijn klachten er al waren voordat ik wist dat ik besmet was. Ik begrijp je zkh ergens wel, maar dit is ook geen porem voor jou. Ze moeten jou toch ook goed verzorgen!!!

Hoe gaat het met je qua symptomen en hoe lang heb je al last?

Heel veel sterkte en beterschap!!!
Naar alle waarschijnlijkheid loop ik nu door met klachten tot mijn uitgerekende datum.
Het voelt helemaal niet goed dat ik daardoor niet fit aan de bevalling kan beginnen.
Mochten mensen hier nog tips hebben ten aanzien daarvan, dan hoor ik dat heeeeeeel graag!!!
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
27-06-2019 10:16
Oh nee, wat een ellende dat jij het ook hebt nu!! Heb je ook het gevoel dat je derde trimester veel eerder is begonnen door de kinkhoest? Alsin het rustige deel van de zwangerschap overslaan en meteen door naar het zware deel van je zwangerschap.

Wel fijn om een lotgenoot te treffen!
Ben je er al snel achter gekomen dat je kinkhoest hebt, dat je niet langs mag komen in het ziekenhuis? Ik mag nl wel gewoon langskomen omdat mijn klachten er al waren voordat ik wist dat ik besmet was. Ik begrijp je zkh ergens wel, maar dit is ook geen porem voor jou. Ze moeten jou toch ook goed verzorgen!!!

Hoe gaat het met je qua symptomen en hoe lang heb je al last?

Heel veel sterkte en beterschap!!!
Nee, ik heb het maandag pas gehoord. Maar je bent nog besmettelijk tot 3 weken na het begin van de hevige hoestbuien en ik weet niet precies hoe lang ik die al heb (voor mijm gevoel al maanden). Ik weet wel dat ik in totaal al 5 a 6 weken hoest, maar in het begin was het nog een 'normale' hoest. Ik ben in het begin in de besmettelijke periode ook gewoon in het ziekenhuis geweest, maar toen wist ik het inderdaad nog niet.
Qua symptomen vind ik het stikkende gevoel en overgeven het ergst. Verder harde buiken, zere longen en heel erg moe, en jij?
Hopelijk zijn we snel uit de 2e fase en is de 3e fase wat makkelijker!
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
27-06-2019 10:19
Naar alle waarschijnlijkheid loop ik nu door met klachten tot mijn uitgerekende datum.
Het voelt helemaal niet goed dat ik daardoor niet fit aan de bevalling kan beginnen.
Mochten mensen hier nog tips hebben ten aanzien daarvan, dan hoor ik dat heeeeeeel graag!!!
Dat lijkt me inderdaad ook irritant. Ik ben natuurlijk iets minder ver dan jij, dus hopelijk voor de bevalling er vanaf.
Ik moet trouwens nog wel die kinkhoest inenting halen, zeiden ze bij de GGD...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met je te doen Roffatientje :hug: sterkte en ik hoop dat het snel beter voor je wordt.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
27-06-2019 10:19
Naar alle waarschijnlijkheid loop ik nu door met klachten tot mijn uitgerekende datum.
Het voelt helemaal niet goed dat ik daardoor niet fit aan de bevalling kan beginnen.
Mochten mensen hier nog tips hebben ten aanzien daarvan, dan hoor ik dat heeeeeeel graag!!!
Daar zou ik me geen zorgen over maken. Je lijf neemt het echt over. Er zijn voorbeelden van vrouwen die bevielen toen ze zware griep hadden. En die tijdens de bevalling niks meer van de griep merkten.

Ik vermoed zelf dat mijn eigen baarmoeder soepel is geworden door al dat gehoest, want drie persweeën en ze was er al :yes:
Alle reacties Link kopieren
En fijn dat het ietsje beter lijkt te gaan met tape. Ik vond het zó uitputtend
Oktoberbaby2019 schreef:
27-06-2019 16:02
Nee, ik heb het maandag pas gehoord. Maar je bent nog besmettelijk tot 3 weken na het begin van de hevige hoestbuien en ik weet niet precies hoe lang ik die al heb (voor mijm gevoel al maanden). Ik weet wel dat ik in totaal al 5 a 6 weken hoest, maar in het begin was het nog een 'normale' hoest. Ik ben in het begin in de besmettelijke periode ook gewoon in het ziekenhuis geweest, maar toen wist ik het inderdaad nog niet.
Qua symptomen vind ik het stikkende gevoel en overgeven het ergst. Verder harde buiken, zere longen en heel erg moe, en jij?
Hopelijk zijn we snel uit de 2e fase en is de 3e fase wat makkelijker!

Ja, dat stikken en vervolgens overgeven (gelukkig dat laatste niet altijd) vind ik heel naar. Vooral het gevoel dat je gewoon niet kunt inademen en dat het dan ook zo iiieeeeee gaat nadat het eindelijk wel lukt, het typische kinken dus.
Door het hoesten plas ik dus ook al weken in mijn broek (hoewel ik dus nu al een maand aan de mama pampers zit🤪), ik vind dat dus ook gewoon vies, maar goed. Harde buiken door het hoesten heb ik ook, idd ontzettend moe (beter gezegd uitgeput😵) en dat ik mijn ribben er zelfs door heb gekneusd waardoor ik dus niet goed kan liggen😖 en ook slapen..

Dussss genoeg plezier van deze hele infectie :whoops: :@@:

Laten we idd duimen dat we gauw wat meer rust krijgen!!
Oktoberbaby2019 schreef:
27-06-2019 16:05
Dat lijkt me inderdaad ook irritant. Ik ben natuurlijk iets minder ver dan jij, dus hopelijk voor de bevalling er vanaf.
Ik moet trouwens nog wel die kinkhoest inenting halen, zeiden ze bij de GGD...

Dat heb ik vandaag ook van de GGD afdeling infectieziekten gehoord. (Dus anders dan wat de gyn zei.) Ze hadden mijn hele dossier kennelijk al! En ze hadden het met me te doen, dat vond ik toch wel heel fijn!
Het voelt steunend als mensen begripvol reageren, ook een paar stomme reacties gehad en mijn schoonzusje en zwager hebben zelfs helemaal niet gereageerd (not cool). Maar ik gooi het maar op onwetendheid🤪

Ik hoop dat jij je ook een beetje gesteund voelt oktoberbaby! Het is gewoon echt ruk deze ziekte!!
En ik hoop dat je aan het eind van je zwangerschap nog wat rust gaat hebben om je goed voor te bereiden op de bevalling😘😘
LauraRoar schreef:
27-06-2019 22:52
Daar zou ik me geen zorgen over maken. Je lijf neemt het echt over. Er zijn voorbeelden van vrouwen die bevielen toen ze zware griep hadden. En die tijdens de bevalling niks meer van de griep merkten.

Ik vermoed zelf dat mijn eigen baarmoeder soepel is geworden door al dat gehoest, want drie persweeën en ze was er al :yes:
Dank voor je bemoedigende woorden LauraRoar😘
We gaan het zien!! 🍀🍀
diamantje123 schreef:
27-06-2019 18:32
Ik heb met je te doen Roffatientje :hug: sterkte en ik hoop dat het snel beter voor je wordt.

Dank je wel Diamantje, ik betwijfel of het snel gaat zijn, maar laten we hopen dat het niet nog 80 dagen duurt voor ik me wat beter ga voelen... met de gemiddelde drie/vier maanden die er voor kinkhoest staan😖

Dus voorlopig maar met de dag leven. Is qua hitte ook wel verstandig 😉
LauraRoar schreef:
27-06-2019 22:53
En fijn dat het ietsje beter lijkt te gaan met tape. Ik vond het zó uitputtend

Het is zeker uitputtend! Vanmiddag heb ik gelukkig bijna vier uur kunnen slapen.
Ik wilde vanavond weer gaan slapen, maar toen opeens toch weer meer pijn in mijn ribben, waarschijnlijk omdat ik weer een paar heftige hoestaanvallen heb gehad😝

Uiteindelijk wordt het wel beter... daar houd ik me aan vast!
Jee TO wat klote zeg, geen andere woorden voor. Omdat je vraagt naar tips voor niet fit bevallen wil ik even reageren. Ik heb geen kinkhoest gehad maar wel een bekkenverwringing met week 36 en een zeer zware griep de week voor de ik ging bevallen en was nog gigantisch aan het hoesten en verstopt toen ik moest bevallen. Mijn ribben deden er ook zeer van. En daarnaast dus dat klote bekken wat Schots en scheef zat. De horror dacht ik. Maar was Laura Roar ook al zei: m'n lijf nam het over. Bevalling ging super smooth (tweede kind net als bij jou en vanwege m'n bekken ook geen yoga oid kunnen doen, was zowat invalide) en net als bij LauraRoar viel m'n baby na 3 persweeën er zowat uit.
Voor nu heel erg veel sterkte en met die bevalling komt het sowieso goed! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, ik heb gelukkig geen kinkhoest gehad tijdens mijn zwangerschap. Helaas wel een hele heftige verkoudheid met gekneusde ribben rond 30 weken. Ik sliep op een gegeven moment even in bad. Onder toezicht van mijn man. Ik kon ook niet meer op mijn buik, zij, rug liggen. Het voordeel was meteen door de vochtige lucht, minder hoest prikkel.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Teckeltje88 schreef:
28-06-2019 22:04
Jee TO wat klote zeg, geen andere woorden voor. Omdat je vraagt naar tips voor niet fit bevallen wil ik even reageren. Ik heb geen kinkhoest gehad maar wel een bekkenverwringing met week 36 en een zeer zware griep de week voor de ik ging bevallen en was nog gigantisch aan het hoesten en verstopt toen ik moest bevallen. Mijn ribben deden er ook zeer van. En daarnaast dus dat klote bekken wat Schots en scheef zat. De horror dacht ik. Maar was Laura Roar ook al zei: m'n lijf nam het over. Bevalling ging super smooth (tweede kind net als bij jou en vanwege m'n bekken ook geen yoga oid kunnen doen, was zowat invalide) en net als bij LauraRoar viel m'n baby na 3 persweeën er zowat uit.
Voor nu heel erg veel sterkte en met die bevalling komt het sowieso goed! :hug:

Ahh, dank je wel Teckeltje!! Je reactie stelt me ook wel gerust. Dan zul je het ook pittig hebben gehad het laatste trimester😘
00suus00 schreef:
28-06-2019 22:24
Sterkte, ik heb gelukkig geen kinkhoest gehad tijdens mijn zwangerschap. Helaas wel een hele heftige verkoudheid met gekneusde ribben rond 30 weken. Ik sliep op een gegeven moment even in bad. Onder toezicht van mijn man. Ik kon ook niet meer op mijn buik, zij, rug liggen. Het voordeel was meteen door de vochtige lucht, minder hoest prikkel.
Dat kan ik ook nog proberen. Dank voor je verhaal☺️
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
28-06-2019 00:59
Dat heb ik vandaag ook van de GGD afdeling infectieziekten gehoord. (Dus anders dan wat de gyn zei.) Ze hadden mijn hele dossier kennelijk al! En ze hadden het met me te doen, dat vond ik toch wel heel fijn!
Het voelt steunend als mensen begripvol reageren, ook een paar stomme reacties gehad en mijn schoonzusje en zwager hebben zelfs helemaal niet gereageerd (not cool). Maar ik gooi het maar op onwetendheid🤪

Ik hoop dat jij je ook een beetje gesteund voelt oktoberbaby! Het is gewoon echt ruk deze ziekte!!
En ik hoop dat je aan het eind van je zwangerschap nog wat rust gaat hebben om je goed voor te bereiden op de bevalling😘😘
De arts die het constateert moet inderdaad melden bij de GGD.

Hier inderdaad veel goede reacties gelukkig, maar ook een paar in de trant van 'lekker genieten van het weer!' nu je thuis bent. Euhhh ik stik een aantal keer per dag half, dus dat mooie weer kan me niet zo boeien!

Hoe doe jij het met werk? Ik ben 2 dagen thuis gebleven, want werk in de zorg. Ze denken dat de besmettelijke periode nu over is, dus mag weer gaan werken. Ga eerst halve dagen werken, want heb ook nog zwangerschapsdiabetes en hoge bloeddruk en ben helemaal gesloopt...

Dat plassen heb ik ook wel eens, maar gelukkig maar een heel klein beetje en niet elke keer.
Hoe is het met jou nu?
Oktoberbaby2019 schreef:
01-07-2019 05:39
De arts die het constateert moet inderdaad melden bij de GGD.

Hier inderdaad veel goede reacties gelukkig, maar ook een paar in de trant van 'lekker genieten van het weer!' nu je thuis bent. Euhhh ik stik een aantal keer per dag half, dus dat mooie weer kan me niet zo boeien!

Hoe doe jij het met werk? Ik ben 2 dagen thuis gebleven, want werk in de zorg. Ze denken dat de besmettelijke periode nu over is, dus mag weer gaan werken. Ga eerst halve dagen werken, want heb ook nog zwangerschapsdiabetes en hoge bloeddruk en ben helemaal gesloopt...

Dat plassen heb ik ook wel eens, maar gelukkig maar een heel klein beetje en niet elke keer.
Hoe is het met jou nu?

Is het dan wel slim om weer aan het werk te gaan?
Bij mij werd het nu door de bedrijfsarts afgeraden, juist omdat het ook niet goed is voor het kindje als je niet kunt werken aan je herstel.
Dus ik denk dat ik thuis ben tot na mijn verlof. Ik moest sowieso nog maar een kleine maand werken. Misschien dat dat meespeelt bij de beslissing van de bedrijfsarts hier? Geen idee hoor.
Maar doe het rustig aan Oktoberbaby, want jouw combi klinkt me erg heftig! Diabetes, hoge bloeddruk en dan ook nog de kinkhoest. De kinkhoest zit me hier echt dwars om goed te slapen. Dus ik voel me ook geradbraakt.

Verder gaat het redelijk, maar ik heb ook veel harde buiken. Dat is arelaxed. Waarschijnlijk ook door het vele hoesten. Het plassen is bij mij helaas niet maar een klein beetje. Zonder “pampers” kan ik niet, dan is mijn ondergoed en wat ik nog meer aan heb direct nat.
Ik zit nu wel bij de bekkenfysio, maar het is een andere dan die ik eerst had. Ik zou het liefst weer terug gaan naar de eerdere, want ik ben niet zo tevreden over deze..

En die opmerkingen😆 Geniet van het stikken dan maar😝 Ik denk dat mensen écht niet doorhebben hoe kut kinkhoest is.
Op straat ben ik de afgelopen week een paar keer door wildvreemden aangesproken of het niet pittig was in de hitte en of ik nog lang moest. En of het niet zwaar was door de hitte...
Ja die hitte is best irritant, maar gekneusde ribben, in je broek plassen, meerdere keren per dag het gevoel hebben te stikken, overgeven omdat je geen adem krijgt, dat is toch een graadje erger🧐

Dan zou ik graag zitten te genieten in mijn denkbeeldige achtertuin met een parasol en zonnebril, pootjes in een badje en dan de dag doorkomen... #iwish
Alle reacties Link kopieren
Ooo ik had bij mijn oudste zó’n fijne eerste vier weken zwangerschapsverlof (lekker fit, geen pijntjes, veel gewandeld). Dus daar verheugde ik me op bij de tweede zwangerschap. Maar helaas, hier ook bijna stikken, overgeven, gekneusde ribben en totaal uitgeput.

En inderdaad weinig empathische reacties van familie. Mijn ouders reageerden nauwelijks terwijl ik af en toe het idee had in een hoestbui dat ik bijna doodging. Dus sterkte! Ik denk in ieder geval aan jullie (al heb je er weinig aan)
LauraRoar schreef:
01-07-2019 16:46
Ooo ik had bij mijn oudste zó’n fijne eerste vier weken zwangerschapsverlof (lekker fit, geen pijntjes, veel gewandeld). Dus daar verheugde ik me op bij de tweede zwangerschap. Maar helaas, hier ook bijna stikken, overgeven, gekneusde ribben en totaal uitgeput.

En inderdaad weinig empathische reacties van familie. Mijn ouders reageerden nauwelijks terwijl ik af en toe het idee had in een hoestbui dat ik bijna doodging. Dus sterkte! Ik denk in ieder geval aan jullie (al heb je er weinig aan)
Het is alsof ik mezelf lees. Fijn iig dat we elkaar hier treffen en voor jou alsnog een knuffel! Het is gewoon niet leuk al dat onbegrip :hug: :hug:
Ik heb van de week mijn kinkhoestvaccinatie gekregen voor de kleine straks na de bevalling, en op een of andere manier lijkt het ook te helpen bij mijn eigen infectie. Geen idee of het waar is N=1, maar ik braak eindelijk wat minder, lig wat minder vaak te hoesten ‘s nachts en overdag gaat het ook wat beter... Even aankijken, maar eindelijk begin ik weer wat vertrouwen te krijgen dat ik misschien toch nog in een beetje ok conditie ga bevallen.

Mijn ribben zijn helaas wel nog pijnlijk, urine verlies ik ook nog en ik heb nog wat nieuwe kwalen, maar zou het dan toch beter worden???
Dat klinkt fijn TO! Ik hoop voor je dat de verbetering verder doorzet en dat je ribben ook minder pijn gaan doen als het hoesten minder hevig is. Succes met de laatste loodjes!
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
07-07-2019 11:26
Ik heb van de week mijn kinkhoestvaccinatie gekregen voor de kleine straks na de bevalling, en op een of andere manier lijkt het ook te helpen bij mijn eigen infectie. Geen idee of het waar is N=1, maar ik braak eindelijk wat minder, lig wat minder vaak te hoesten ‘s nachts en overdag gaat het ook wat beter... Even aankijken, maar eindelijk begin ik weer wat vertrouwen te krijgen dat ik misschien toch nog in een beetje ok conditie ga bevallen.

Mijn ribben zijn helaas wel nog pijnlijk, urine verlies ik ook nog en ik heb nog wat nieuwe kwalen, maar zou het dan toch beter worden???
O wat fijn zeg! Kun je ook wat beter slapen nu? Hopelijk zet dit zo door!

Hier afgelopen dinsdag naar gyn geweest, alles was goed met de baby. Ze heeft nog wel even baarmoedermond gecontroleerd, omdat die door de druk van het hoesten soms open kan gaan staan, maar ook dat was helemaal goed.
Mocht toch ook niet meer werken voorlopig hoor, net als jij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven