0804-0904

24-03-2007 13:10 1233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bel snel: tips en trucks voor uw -bijna- schoolgaande kinderen.
Ik vind het een hele gave fiets!

Dat zinnetje idd erbij, dat de fiets ook aan een jonger broertje doorgegeven kan worden, alsof dat bij een andere fiets niet zou kunnen .

Een meisje? Denk je dat echt? Dat zou vreemd zijn! Maar wel handig, weten we de naam tenminste zeker.

Ik snap ook niet hoe mensen met kinderen kunnen camperen in een eigen tent. Dat past toch niet in de auto? Onze auto is al vol met alleen Schorrie, als we volgend jaar op vakantie gaan moeten we een boedelbak achter de auto knopen .
Erg mooie fiets, Lien!

Ik twijfel alleen of een open kettingkast een goed idee is voor Koekie. Zolang hij zijwieltjes heeft, zal het geen problemen geven, maar daarna vrees ik al voor allerlei verwondingen en kapotte broekspijpen. Het ventje is zo'n ontzettende kluns.

Wat vinden jullie van de volgende fiets? De 2e van boven (Street boyz, 16 inch). Ik vind dat plompe frame ook wel leuk, een beetje retro/cruiser-achtig. Maar die hoge stang lijkt me dan weer niet zo handig, zeker met het oog op koekies onhandigheid. Nee, misschien toch maar niet; ik moet er niet aan denken dat hij met zijn mini-mannelijkheid op die stang valt .

http://www.byxx.nl/index1.html
Leuke fiets Koeka. Ik vind deze ook leuk: Electra Mini Rod Cruiser 16 inch met zijwielen

Maar is ook weer met open kettingkast zie ik nu. Goed dat je daar op let, had ik nog niet eens over nagedacht!
Wij hebben dus sinds dit jaar zo'n dakkoffer . Echt megatruttig, maar wel handig, want er past heel veel in.

Morrie, gefeliciteerd he, met je schoolgaande kind! Raar idee, he, dat Schorrie nu dus gewoon een schoolkind is?

Ik vind je trouwens helemaal geen watje hoor. Ik heb vorig jaar ook lopen janken toen we Koekie wegbrachten. In de klas heb ik me groot gehouden en ik ben "vrolijk" zwaaiend het klasje uitgestapt, maar ik ben brullend de schoolpoort uitgegaan.

Koekpa was meegegaan en die vond het ook een moeilijk moment (hij moest gelukkig niet huilen ).

(Eh ja, inpakken dus.)
Morrie, ik vind de electra mini rod cruiser ook geweldig!

Maar ik twijfel omdat ik zo'n opvallende cruiser ook wel een beetje over the top vind voor een kleuter. Dat mensen koekie dan zien rijden en denken: ach gut, dat zijn weer van die ouders die per se hip willen doen. En ik vrees ook dat je snel uitgekeken raakt op zo'n model. Goed, een kinderfietsje gaat natuurlijk geen jaren mee, maar toch. Het is ook wel fijn als het fietsje nadien inderdaad nog kan worden gebruikt door broertjes/zusjes/neefjes/vriendjes.

Ik heb zelf wel eens gedacht om voor mezelf een cruiser/chopper te kopen, maar ik heb me tot op heden toch laten weerhouden door het te hoge hipheidsgehalte/beperkte houdbaarheid van dat model.

Ik ben bang dat ik daar over 2 jaar weer op uitgekeken ben (en als ik het nog niet ben, is de rest van de wereld het waarschijnlijk wél en loop (rij) ik ineens heel opzichtig hopeloos achter ) en een fiets moet wat mij betreft wat langer meegaan dan dat.
Ja, zo'n dakkoffer, ik denk dat wij die ook moeten. Anders kunnen we echt nog maar weinig meenemen!

Schorrie is officieel kleuter nu en gelukkig ging het allemaal goed met hem vandaag. Ik ben daarentegen doodop van alle emoties. Elke keer je huilen inhouden vreet energie . En Harrie zei net tegen me: Bikkel, ik vind je echt een bikkel. En toen begon ik te huilen. Zo'n bikkel ben ik dus .

Harrie vond het ook moeilijk hoor, maar moest ook niet huilen. Maar Harrie vond zelf school ook altijd verschrikkelijk, en daarom vindt hij het zielig voor Schorrie.

Die cruiser is inderdaad niet echt tijdloos, en kost best wel wat vind ik zelf. Misschien inderdaad beter een tijdlozer exemplaar. En als hij nou nog groen is ofzo, kan Biscuit er ook nog op fietsen, dat is dan weer lekker praktisch .

Ik zou ook wel een cruiser willen, maar de sturen zijn zo breed en wij hebben maar een heel klein schuurtje. Ik zit er wel over te denken om Harrie er een cadeau te doen als ik eens wat geld over heb. Hij heeft alleen een racefiets waardoor we nooit eens met zijn allen een stukje kunnen fietsen. En op een standaard herenfiets zie ik Harrie écht niet zitten.
Moet altijd lachen om die fiets, een vriendin van mij heeft er geen gekocht toen ze zwanger was en nadat ze bevallen was riep ze: waarom heeft niemand gezegd dat ik voor gek fiets? Dus ik gniffel altijd beetje als ik die fietsen zie.

Dochter is naar school en ik ga nu onverdeelde aandacht aan Kiloknaller geven, heerlijk dat hij nu nog net even niet naar school is. De lieverd zei ook echt dat hij graag alleen taart wilde bakken; op mijn vraag of hij dat dan wel kon zei hij dat hij bedoelde "alleen zonder zijn zus". Het lot van de middelste vrees ik, moet altijd alles samen doen, tussen servet en tafellaken. Nu dus laptop dicht en spelen met auto's en brownies bakken!
Ahhh, die Kiloknaller. Kan me helemaal voorstellen dat het lekker is voor hem, even onverdeelde aandacht weer. De hele vakantie met je zus opgescheept zitten is ook niet alles .

Schorrie is weer naar school, om kwart over 8 stond hij al met tas en al klaar: 'of we al gingen'. En of hij dan vandaag 1 keer of 2 keer naar school moest. 1 keer, want vandaag blijft hij voor het eerst over. Hij vond de brooddoos erg interessant dus ik denk dat het wel goed gaat.

Als ik weg wil lopen dan wil hij dat steeds niet, maar als de juf dan zegt dat ze gaan zwaaien dan is hij voordat ze in de gang staan alweer afgeleid. Raar joch.

Wel heeft hij vannacht in bed geplast, gisternacht ook al. Daaraan kun je toch merken dat het allemaal wel indruk maakt.

Of het is gewoon toeval, dat kan ook....
Kiloknaller is op dit moment tv aan het kijken omdat hij echt niet te nakken was. Die onverdeelde aandacht werkt ook niet echt .
Volgens mij is het ook de leeftijd hoor. Jemig, Schorrie is ook lastig te hanteren de laatste tijd. Gistermiddag natuurlijk helemaal, hij was druk en haast niet te benaderen, niet normaal. Zo ken ik hem helemaal niet. En een grote mond, en steeds zijn zin willen, en niet luisteren.

We moeten duidelijk over op een nieuwe manier van opvoeden, alleen heb ik nog niet helemaal uitgevonden hoe we het precies aan moeten pakken. Anders wordt het gewoon een brutaal nest op den duur!
Ja, Druk met hoofdletter D en na tig keer aardig, nors, streng, lief toespreken nog steeds doorgaan met schoppen/stampen/timmeren of weet ik wat. Hij heeft gisteren denk ik te lang gespeeld voordat hij ging slapen, want hij klaagt ook wel dat hij moe is. Vandaag dus maar even bij zijn deur blijven staan en zorgen dat hij meteen gaat slapen, in plaats van eerst spelen.

En echt brutaal wordt hij niet, hij loopt gewoon weg en verstopt zich. In huis is dat niet zo erg, buiten wat onhandiger (gelukkig blijft hij nog steeds wel braaf op de stoep).
Verstoppen! Dat doet Schorrie ook!

En in de supermarkt rent hij de hele tijd rond en soms ben ik hem echt gewoon 5 minuten kwijt. En meneer maar lachen en lol hebben terwijl ik zeg dat hij bij me moet blijven.

Bij Schorrie is het luisteren wel écht een probleem vind ik. Hij luistert zo slecht naar ons. Ook gewoon als we hem wat vragen oid. Hij reageert gewoon niet. Elke keer weer moeten we onze stem verheffen en dreigen met tot 3 tellen, dan pas maakt het indruk op hem.
Ik vrees dat we weer moeten aan de gang moeten met negeren en geduld hebben. Vanochtend wilde hij niet aankleden en toen zijn we gewoon zonder hem gaan ontbijten. Dochter moest immers naar school en was wel bijtijds aabgekleed. Hij vond dat niet leuk en was echt kwaad dat we al waren begonnen. We hebben hem twee keer gewaarschuwd dat we zouden gaan eten en daarna in zijn sop gaar laten koken.

Ben een beetje beu om telkens tot 3 te tellen . Overigens kan het nu dus even omdat ik nog thuis ben en Kiloknaller niet naar creche hoefde, dus daarom hebben we het maar even zo gedaan. Vaak laat de tijdsdruk zoiets niet toe en moet je gewoon wel ingrijpen.
En dat weten ze dus, dat ze je in de tang hebben. Althans, Schorrie heeft dat heeeeel goed door.

Als ik hem vraag wat hij op zijn brood wil, geeft hij gewoon geen antwoord. Misschien dan ook maar gewoon geen brood meer smeren. Ik weet ook niet of het effect heeft als we dit soort dingen alleen doen als we geen tijdsdruk hebben, of dat we het consequent door moeten voeren: 'Geen antwoord is geen actie van papa of mama.' Maar ja, wat dan als het gaat om uitkleden voor het naar bed gaan, dan doet hij dat dus niet.

Misschien maar in zijn kleren naar bed doen bedenk ik me nu.

Hij is ook geobsedeerd door winnen. Hij wil alles winnen, ook als we helemaal geen wedstrijd doen. Hij moet als eerste boven zijn als we naar bed gaan. Hij moet als eerste beneden zijn als we naar school gaan. Hij moet als eerste aan tafel zitten als we gaan eten. En als ik dan een keer al boven ben als we naar bed gaan, wordt hij woest onderaan de trap want ík mocht niet winnen.
Dus ook als eerste zijn boterham beleggen, moet hij wel even antwoord geven . Kiloknaller is nog wel eens te porren door een wedstijdje ervan te maken, maar hier is het zuslief die alles wil winnen (en anders inderdaad boos wordt). Ze is natuurlijk ook groter, dus wint vaker.
Ik heb Schorrie voor heel veel dingen weten te porren door er wedstrijdjes van te maken, maar ik ben bang dat me dat nu de das om doet. Nu wil hij altijd een wedstrijd doen, én altijd winnen!

Ik merk dat het wel lastig is hoor, het negeren van het slechte luisteren. Ik zit ook nog te denken om een beloningssysteempje te maken ofzo. Dat hij een sticker krijgt als hij een dag goed luistert, maar ik heb het idee dat zoiets slecht meetbaar is en dus voor Schorrie niet heel duidelijk.
Nee, denk dat dan ineens de momenten van niet luisteren heel zwaar gaan wegen als het gaat om een hele dag... Op een hele dag zijn kinderen doorgaans ook wel eens lief (met de nadruk op wel eens... ).

Ik probeer te negeren, maar heb net ingegrepen door 1 keer echt boos te worden en te zeggen dat als hij weer met zo'n zeik-piep-stem praat hij maar even op de gang moet.
Schorrie luistert wel echt de hele dag slecht, alhoewel, het gaat er echt om als wij hem iets vragen. Hij snapt geloof ik het principe van een vraag niet. De bedoeling: Wij vragen iets, en hij voert het dan uit of geeft antwoord. De praktijk: Wij vragen iets, en hij reageert niet, kijkt niet op of om en komt zéker niet in actie. Hij zit gewoon continue in een soort ignore stand en komt pas in actie als er gedreigd wordt.

Bij ziek-piep-jankstemmetjes zeg ik altijd dat ik hem niet versta als hij zo praat, en dan ineens komt alles er wel normaal uit.
Ik versta m ook echt niet, dus ik vraag dan eerst of hij met z'n normale stem wil praten, maar als hij dan weer gaat mauwen dan moet 'ie opzouten. Zo, ga nu even naar zolder, wasmachine vullen enzo, anders wordt het niets meer vandaag.
Wij zitten inmiddels hoog en droog (alhoewel) in het zuiden van de Bourgogne, en ik maak even snel gebruik van de adsl-verbinding om te kijken of er al Knorrienieuws is. Maar nog niks dus.

Grappig trouwens, huisje is behoorlijk basic, goed in orde

(goede bedden, wasmachine, goed geoutilleerde keuken,etcetera..), maar wel een echt buitenhuisje/boerenhuisje, dus geen overbodige luxe. Maar dus wel een adsl-verbinding :-)!

Jullie opvoedperikelen klinken me trouwens heel bekend in de oren..

Koekie heeft best vaak een grote mond en kan echt brutaal zijn (sinds een paar dagen heeft hij er weer een nieuwe standaardrepliek bij: echt wel/echt niet.

Ik: "Nee koek, je mag nu niet meer de tuin in" (kind was al in pyjama, klaar om naar bed te gaan), K:"Echt wel". Ik: "Koek, voordat de tv aangaat, ruim je eerst die rommel hier op", K:"Echt niet". Om rázend van te worden.)

Hij luistert momenteel echt dramatisch slecht (dan weer oost-indisch doof, dan weer gewoon zijn zin doen terwijl het hem net 3 seconden daarvoor verboden is,...) en als er iets gebeurt dat niet naar zijn zin is, leidt dat onmiddellijk tot een mekker- of jankbui. Sowieso heel veel geklaag/gezeur/gemekker/gejank momenteel.

En dan heeft hij ook nog echte klierbuien waarin hij rondstuitert door het huis en intussen het huis zoveel mogelijk op stelten zet (alle kussens uit de bank trekken, dozen met speelgoed omtrekken en dan weer verder rennen...).

Ik zou zo'n beloningssysteem voor een hele dag goed luisteren dan ook niet durven introduceren. Koekie heeft op een doorsnee dag veel lieve en geweldige acties en momenten, maar ook heel veel stoute momenten! Om het enigszins haalbaar en motiverend te laten zijn, zouden wij al moeten overgaan tot een sticker voor elk uur goed luisteren, ofzo, of voor iedere activiteit die aangenaam verlopen is, maar ik geloof niet dat ik zo blij word bij die gedachte..

Het is echt wel een beetje een issue momenteel: koekies gedrag en hoe we daar mee om moeten gaan. We willen voorkomen dat er een negatieve sfeer ontstaat waarin er voortdurend gemopperd wordt en straf wordt uitgedeeld, maar ik denk dat koekpa en ik vandaag alleen al zeker 10 keer boos zijn geworden en koekie in totaal 3 keer in de hoek is gezet. Dat gaat lekker zo. Leve de vakantie!
Oh, wat lekker herkenbaar zeg het dwarse gedrag van jullie mannen!!

Morrie, als je wil gaan voor een beloningssysteem, dan kun je het ook in kleine stukjes hakken.

Ik heb een systeem met duimpjes (wordt niet consequent gebruikt hoor), die zo met klittenband op een plaat plakken.

Die mochten ze opplakken als ze goed geslapen hadden een nacht (niet uit je bed komen, geen gejank en geschreeuw)

Als vel vol was, dan gingen we wat leuks doen.

Dit kun je ook doen met goed luisteren. Vel met bijvoorbeeld 20 vakjes en bij elke keer goed luisteren een duimpje plakken.

Volle kaart (bingo ) dan mag hij een beloning (wat leuks doen, wat lekkers, klein cadeautje)

Als je dit vel ook echt iets positiefs laat zijn, (bijvoorbeeld dat oma naar het vel kijkt en zegt dat ze ziet dat Schorrie zo goed luistert!) werkt het echt motiverend. Het is ook echt inzichtelijk, voor hem.
En Koeka, fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Geniet maar lekker!
Koeka, Knorrie is er hoor! Ik ben je mobiele nummer kwijt, maar naam in de AK, hoewel hij daar ook al staat. We wisten het al in april dit jaar .
Ja, fantastisch!

Ah, je had de naam dus al gepost, wat goed! Dus toch DE naam? (ik dacht het wel :-))
Koeka, wat grappig dat je adsl op je vakantie hebt. Maar ik hoop dat je niet teveel internet en vooral geniet van elkaar en de mooie omgeving!

Ben blij dat jullie het niet luisteren herkennen. Zit er echt over te denken hoe we dat een beetje kunnen 'omturnen'. Het nadeel van een beloningssysteem vind ik dat het wat lastiger meetbaar te maken is, luisteren. Een nacht goed slapen is eenvoudig te meten, maar goed luisteren is lastiger. Eigenlijk moet ik eerst duidelijk krijgen wat ik daarmee bedoel, dat dan aan Schorrie uitleggen op een begrijpelijke manier, en daarna gaan belonen.

Of misschien bij bepaalde momenten het belonen introduceren. Momenten waarop het ons het meest irriteert. Bijvoorbeeld bij het ontbijten en aankleden 's ochtends ofzo. En het dan uitbouwen. Ben er nog niet helemaal uit.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven