1 is genoeg - kletstopic

01-06-2018 11:24 3002 berichten
Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders die ook maar 1 kindje hebben. Over de uitdagingen die hierbij komen kijken, maar ook de leuke momenten of misschien juist de (voor)oordelen waar je tegenaan loopt. Ik denk dat er genoeg over te kletsen is. :)

Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.


We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680


Wie schrijven er mee?

* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 17:04
49.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snorrie: Gefeliciteerd met je neefje! :cheer: En ja - dubbele gevoelens begrijp ik hoor! Ik merk dat ik mij soms al in mijn hoofd haal dat een van mijn vriendinnen zwanger is van nummer 2 of 3. En toch weet ik niet hoe ik het zou vinden als ik opnieuw zwanger zou zijn - die kans is nihil overigens. Ik geniet enorm van SA, maar op dit moment zou een extra baby een beetje veel zijn en is het ook niet aan het kriebelen. Ik vermoed trouwens wel dat ik op den duur het wellicht wel jammer ga vinden dat SA mijn enige kind zal zijn, maar misschien ook niet - de tijd zal het leren.

Haasje: Fijn dat je een gezellige vakantie gehad hebt! Jammer van de terug vlucht. Vertraging is altijd zo ergerlijk. :(

Ik heb het boek nog niet besteld maar wil dat wel graag doen t.z.t. Ik ben erg druk met werk en de verbouwing. De nieuwe vloeren liggen er in (ik haat tapijt - zelfs top of the range tapijt "mevrouw ik wil het er wel voor u uithalen maar weet u wel wat dit tapijt gekost heeft" - antwoord "eh nee - dondert niet, haal het er maar uit en vervang het door parket", de stellage voor het dak staat in de achtertuin en er zijn overal werkmannen (en een werk vrouw met een integrale maat 34 na 3 kinderen te hebben gebaard :-o - en sterk dat ze is!). Maar goed - het wordt heel erg mooi en SA is happy op het KDV. Ik vind het heel belangrijk dat zij het er naar haar zin heeft en ik haar daar met een gerust hart kan achterlaten.

Ik ben nu nog even thuis, omdat mijn man even moet inbellen en niet gestoord kan worden. Ik merk wel dat ik het allemaal vermoeiend vind: een verbouwing, meer dan 40 uur werken en ook nog aandacht voor SA als ik om kwart over 7 thuis kom. Aan de andere kant houden mijn man en ik er niet van om lang in de zooi te zitten. Als ik volgende week geen klus krijg aangeboden blijf ik even thuis en dat vind ik geen probleem. Heb ik eindelijk even tijd om wat kleding te sorteren en weg te brengen en op te ruimen.
Hopelijk is alles klaar voor 3 Oktober want dan is SA alweer 1 :cheer: ! En dan te bedenken dat ik nooit echt had durven dromen mama te mogen worden :flirting:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
@Baggal:als je het boek nu nog niet wilt kun je het tzt zo van me krijgen hoor. ;-)


Toen T. 1 was had ik opzich ook nog niet heel erg moeite met dat ie enige was. Naarmate ze ouder worden, wordt je steeds meer een uitzondering. En komt dus ook steeds vaker die "confrontatie".
snorriemorrie schreef:
20-09-2018 13:30
@Baggal:als je het boek nu nog niet wilt kun je het tzt zo van me krijgen hoor. ;-)


Toen T. 1 was had ik opzich ook nog niet heel erg moeite met dat ie enige was. Naarmate ze ouder worden, wordt je steeds meer een uitzondering. En komt dus ook steeds vaker die "confrontatie".
Ja dat denk ik ook wel. Tot een bepaalde leeftijd denkt de omgeving “die tweede komt nog”. Op den duur gaat dat “wel erg lang duren” en dan komen de vragen.
Haasjehop schreef:
20-09-2018 13:32
Ja dat denk ik ook wel. Tot een bepaalde leeftijd denkt de omgeving “die tweede komt nog”. Op den duur gaat dat “wel erg lang duren” en dan komen de vragen.

Ja, precies. Ik heb het ook wel zien gebeuren hoor, mensen die zeiden dat ze klaar waren en dan toch opeens wél een tweede kregen. Dan voel ik me soms wel een van de laatste Mohikanen of hoe ze dat ook maar noemen
snorriemorrie schreef:
20-09-2018 09:14
Vanmorgen adh ik het er wel even moeilijk mee. Zoontje mocht op school trakteren vanwege zijn neefje en hij zat zó te glimmen in de kring, echt zó lief om te zien. Zou dan haast alsnog overstag gaan, als ik zie hoe blij hij is dat er een nieuwe baby is...
Trakteren omdat een kind een neefje heeft gekregen? Is dat standaard? Het lijkt me dat op deze manier iedere dag wel iemand trakteert?
snorriemorrie schreef:
20-09-2018 13:33
Ja, precies. Ik heb het ook wel zien gebeuren hoor, mensen die zeiden dat ze klaar waren en dan toch opeens wél een tweede kregen. Dan voel ik me soms wel een van de laatste Mohikanen of hoe ze dat ook maar noemen
Dit zie ik ook veel gebeuren ja. Als een stel vlak na de geboorte van de eerste zegt dat ze niet meer voor een tweede gaan, dan neem ik dat met een behoorlijke korrel zout. Vaak gaat het na een paar jaar toch kriebelen.
Ikigai schreef:
20-09-2018 14:14
Trakteren omdat een kind een neefje heeft gekregen? Is dat standaard? Het lijkt me dat op deze manier iedere dag wel iemand trakteert?

Joh, ben je er weer?! Geen idee of dat standaard is. Zoontje wilde het graag en de juf vond het goed. Bovendien is het niet zomaar 'een neefje', het is het eerste kindje van zijn peetmoeder.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-09-2018 13:30
@Baggal:als je het boek nu nog niet wilt kun je het tzt zo van me krijgen hoor. ;-)



Toen T. 1 was had ik opzich ook nog niet heel erg moeite met dat ie enige was. Naarmate ze ouder worden, wordt je steeds meer een uitzondering. En komt dus ook steeds vaker die "confrontatie".
Wat lief! Ik stuur je een PB - kan eventueel ook naar mijn ouders gestuurd worden, die komen in Oktober naar de UK ivb met SA’s verjaardag.

En wat je schrijft met T. snap ik - het zou me niet verbazen dat ik dat ook met SA zou kunnen krijgen. Ik was vorig weekend bij de koffie winkel en de store manager is altijd helemaal weg van SA. Nou moet ik zeggen dat SA ook een smiler is. En die vroeg ook of we gezinsuitbreiding wilde.

Verdorie - moet Ikigai weer inbreken hier? Volgens mij kun je iemand hier ook negeren of blokkeren zodat je de berichten niet meer leest. Vind dat zo raar - iemand die maar ongewenst bommetjes blijft droppen in de hoop dat iemand hapt. Ik ga toch eens kijken of de negeer/blokkeer knop hier bestaat @ Viva.

Parket is gelegd. Alleen de plinten zijn hoog en de deuren kunnen niet zo goed meer dicht - grrr :facepalm: ! Morgen vrij en maandag weer aan de klus want ze hebben me teruggevraagd. Aan de ene kant goed (zeker omdat het nu even duur genoeg is allemaal), maar aan de andere kant had ik graag thuis wat meer tijd doorgebracht...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
20-09-2018 13:32
Ja dat denk ik ook wel. Tot een bepaalde leeftijd denkt de omgeving “die tweede komt nog”. Op den duur gaat dat “wel erg lang duren” en dan komen de vragen.
Dit dus!

En zelfs wanneer ik uitleg dat SA al geen vanzelfsprekendheid is (ik ben erg open over haar ontstaan - geloof niet in een sociaal taboe mbt IVF) dan nog snapt men niet waarom we het niet nog een keer proberen want... “het is toch al een keer gelukt” ;-) Tja. Nu scheelt het dat mijn man een stuk ouder is en we niet echt van Richard Gere / Mick Jagger achtige taferelen houden :proud:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
20-09-2018 23:24
Dit dus!

Nu scheelt het dat mijn man een stuk ouder is en we niet echt van Richard Gere / Mick Jagger achtige taferelen houden :proud:
:HA:
Ik denk niet dat ik nog drang naar een tweede ga krijgen. Ik had ook geen kinderwens voor een eerste, het was meer 'ik heb er niks op tegen' en mijn vrouw wilde het heel graag. Uiteraard zou ik mijn zoontje nu niet meer kunnen missen. Maar ik ben ook heel blij met elke stap dat hij groter en zelfstandiger wordt. Tot nu toe vind ik het alleen maar leuker worden. Al zei hij gisteren met het tandenpoetsen: mama, volgens mij wiebelt er een tand. Was niet zo, maar zijn nichtje had vorig weekend een melktand uit en ik denk dat hij dat ook gewoon graag wou, maar toen dacht ik toch even: neeeeee, nu nog niet, nog niet zo groot worden! :-o
Maar verder vind ik het alleen maar goed, dat we meer en meer echt gesprekken kunnen voeren, dat je kan uitleggen waarom iets niet mag - kan hij het nog mee oneens zijn maar hij snapt het wel, dat we samen kunnen leren over dino's (hij onthoudt de namen beter dan ik), geen gesleur meer met tassen, extra broekjes, buggy's... Ik hoef het niet nog een keer eigenlijk.
Vandaag wat nieuwe najaarskleding voor zoon gekocht en nog een tas vol doorgeschoven gekregen van z’n grote neef. :) Binnenkort gaan we een peuterbed voor zoon bestellen.. Ze worden zo snel groot!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd snorrie!

Hier is onze vakantie vandaag begonnen. Maandag voor een midweek naar een waddeneiland, het boek gaat mee (en dan ga ik er ook echt in beginnen, ik sjouw al weken met een ander boek rond wat nog niet uit is).

Baggal: Mick jagger taferelen :HA:

Haasjehop: hier leeft de niet-zo-dichtbijstaande omgeving vast nog in de veronderstelling dat er nog een tweede komt. Ach ja, lekker laten denken..

Hier in vriendinnengroepje (die ik ken van zwangerschapsgym) gaat het ineens over schoolkeuze. Hier te veel keuze in nabije omgeving (6 scholen binnen 1 km). Kom zelf van oorsprong uit dorp met 1 school, dus zie door bomen het bos niet. Jullie tips waar op te letten?
Alle reacties Link kopieren
Hahaha ja haasjehop, het gaat sneller dan je denkt!
Fijn dat je kleding doorgeschoven krijgt. Scheelt weer!
Hoi meiden, ik ontdek net pas dit topic, leuk! Ik heb zelf ook 1 kind van 5 jaar. Ik hoef niet in de OP want wil eerst even kijken hoe vaak ik meeschrijf.

Heeft iemand overigens nog interesse om mee te praten in een FB groepje? Stuur me dan een PB.
Welkom baukelien!

Ik heb geen fb. ;)
Alle reacties Link kopieren
Miss.Speeseend schreef:
21-09-2018 21:19
Gefeliciteerd snorrie!

Hier is onze vakantie vandaag begonnen. Maandag voor een midweek naar een waddeneiland, het boek gaat mee (en dan ga ik er ook echt in beginnen, ik sjouw al weken met een ander boek rond wat nog niet uit is).

Baggal: Mick jagger taferelen :HA:

Haasjehop: hier leeft de niet-zo-dichtbijstaande omgeving vast nog in de veronderstelling dat er nog een tweede komt. Ach ja, lekker laten denken..

Hier in vriendinnengroepje (die ik ken van zwangerschapsgym) gaat het ineens over schoolkeuze. Hier te veel keuze in nabije omgeving (6 scholen binnen 1 km). Kom zelf van oorsprong uit dorp met 1 school, dus zie door bomen het bos niet. Jullie tips waar op te letten?
Wij vonden belangrijke dingen :

- Hoe voelt een school aan. Dat is eigenlijk het belangrijkst. Je weet het als je er binnen loopt wanneer het DE school is. Ga op je gevoel af. Klinkt heel zweverig, maar is vaak wel echt waar gebleken

- Pestbeleid
- Hoeveelheid kinderen in de klassen (wou dat wij daar meer over doorgevraagd hadden)
- Wat voor soort onderwijs is het
- Hoe gaan ze om met de zogenaamde "najaarsleerling". Waar hebben ze de grens gelegd. Vroeger was het 1 oktober. Nu is een school vrij om te kiezen.
- zijn er hulpleerkrachten? Is er remedial teaching? (ook van die dingen waarvan wij nu achteraf zeggen hadden we maar meer doorgevraagd)
- Hebben ze een eventuele plus klas
- En hebben ze ook een eventueel programma voor de kinderen die het niet zo best doen (dus daar komt die remedial teacher weer tevoorschijn)
een school uitkiezen zijn wij echt heel vroeg mee begonnen, wilde echt een goede keuze maken.

Elke school heeft voors en tegens, het belangrijkste is toch dat je een goed gevoel bij de school hebt. Vertouwen in de onderwijsmethode en het gedachtengoed van een school. Maar ook de sfeer en hoe ze met je kind omgaan tijdens de bezichtiging, daar zit echt veel verschil in.

Hier is het uiteindelijk een school geworden waar zoontje gelijk mee mocht komen kijken in de klas, mee mocht doen met buitenspelen etc. We zijn ook bij een school geweest waar de juf echt moeilijk deed, haalde haast haar neus ervoor op dat zoontje even wilde spelen. Dat vond ik zo stom, dus die school is het ook niet geworden uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ben ik weer eens :)
We waren dit weekend weg én het gaat niet zo goed met me, dus helaas even niet geschreven...

Snorrie: ook hier gefeliciteerd met jullie nieuwe neefje :) hoe reageerde T op hem?

Fanatic, goede punten inderdaad. Wij hebben vooral gekeken naar het type onderwijs ( openbaar) en het feit dat ze dieren en tuintjes hebben. Wij moesten hem ergens aanmelden toen hij 1 jaar oud was, dus hadden eigenlijk geen idee... Gelukkig is het een grote school en hebben ze alles wat je van een reguliere school kan verwachten om onze zoon te bieden wat hij nodig heeft....

Speeseend, echt een ander tijdperk he? O_O kiezen is uiteindelijk wel te doen, hier denk ik dat we ook tussen zes scholen konden kiezen, speciaal onderwijs zoals vrije school dan niet meegerekend.....

Haasje hop, gaat hard op die leeftijd he? Hier met 5 ook nog wel hoor, maar toen was het erger...

Baukelien, welkom! Ik heb al een tijd een fb groepje voor ouders van 1 kind, maar ben ook wel geïnteresseerd in die van jou :) ik ben niet zo'n fanatieke beheerder namelijk...
T is helaas nog niet geweest. Hij is verkouden. Ik ook sinds donderdag, maar heb hem dus gelukkig op woensdag wel kunnen zien. Hopelijk zijn we snel opgeknapt. Via Whats app doen we nu wel dagelijks even videobellen, dat is wel leuk, maar ik wil hem zo graag weer vasthouden.

Vervelend dat het niet zo goed gaat, Ceester.
Alle reacties Link kopieren
Ceester, wij hadden 5 basisscholen waar we uit konden kiezen, maar zijn als eerste naar deze school gegaan. En die beviel zo goed dat we dachten die wordt het.
De openbare school hier zagen we niet zitten, montessori onderwijs ook niet
Hi. Sorry dat ik even inbreek. Ik ben zo benieuwd of jullie het al meteen wisten dat het bij 1 zou blijven. En of jullie het zelf welletjes vonden of partner of beiden? Of heb je partner moeten overtuigen / andersom?

Situatie hier in t kort; dochter nu 8 mnd, te vroeg geboren lange ziekenhuisopname met veel complicaties. In zwanger zijn ben ik heel slecht gebleken; kreeg een depressie zodra ik zwanger was en nu nog altijd medicatie voor.

Ik durf dus niet meer. En ik heb nooit een heel sterke kinderwens gehad, het was geen must (maar ik vind het nu met baby en het moeder / samen met partner, ouders zijn, echt veeeeeel leuker dan ik ooit had kunnen bedenken)
Maar ik vind het dus eigenlijk zo wel prima. Want: leuk. En: niet zo goed in zwanger zijn.

Partner daarentegen.... zelf als enig kind opgegroeid en vindt het zielig voor dochter als er niet nog 1 bij komt. Snapt tegelijk mijn twijfel heel goed en zegt ook dat ik en dochter hem alles waard zijn. Ik ben voorzichtig erop aan aan het sturen dat het wellicht toch bij 1 blijft terwijl we voorheen altijd over 2 hebben gefantaseerd.
Iemand ervaring, tips, bemoedigende woorden...? Ik kan ze goed gebruiken... het houdt me meer bezig dan ik prettig vind namelijk. Grts Hobbel
Hi Hobbelster, hier eigenlijk hetzelfde verhaal. Ik ben na de bevalling onder invloed van hormonen helaas erg depressief en angstig geworden. Ik zie het ook niet meer zitten om daar nog een keer doorheen te gaan, vooral ook vanwege mijn zoontje die daar dan ook veel last van zou hebben.
snorriemorrie schreef:
27-09-2018 08:38
Hi Hobbelster, hier eigenlijk hetzelfde verhaal. Ik ben na de bevalling onder invloed van hormonen helaas erg depressief en angstig geworden. Ik zie het ook niet meer zitten om daar nog een keer doorheen te gaan, vooral ook vanwege mijn zoontje die daar dan ook veel last van zou hebben.
Oh jeetje :hug: ben je inmiddels helemaal hersteld?
Ik heb idd zoiets van, oké, toen dochter er nog niet was kon het om mijn leven tijdelijk helemaal on hold te zetten (met tegenzin en moeizaam hoor, maar toch!) maar nu kan dat niet: ik moet door. Plus ik wil helemaal niet nog een keer door zo’n supermoeilijke periode. En nee het is niet 100% zeker, maar mijn psychiater gaf wel aan dat het hoogstwaarschijnlijk opnieuw zal gebeuren als ik zwanger zou worden :cry:
Tel daarbij op sterk verhoogde kans op wederom vroeggeboorte en het pretpakket is compleet :@@:

Fanatic wat een goeie tips hierboven trouwens over de scholen, ik ga ze opslaan!
Alle reacties Link kopieren
Welkom hier Hobbel. Hoe oud is je dochter nu? Ik had heel vroeger toen ik een jaar of 14/15 was wel eens het idee van een gezin met 2 of 3 kinderen. Maar ik dacht ook dat ik dan part-time zou gaan werken en het is allemaal anders gelopen.

Mijn kinderwens werd groter in 2013 en in dat jaar hebben we de anticonceptie ook de deur uit gedaan. Maar een zwangerschap bleef uit. Mijn man is meer dan 20 jaar ouder dan ik (ik ben nu 35) en bleek verminderd vruchtbaar. Uiteindelijk hebben we na 2 ICSI behandelingen en 4 embryo terugplaatsingen onze dochter mogen krijgen die volgende week woensdag alweer 1 wordt! Ik ben zo ontzettend dankbaar dat we haar hebben mogen krijgen...

Als Ik nog cryos (bevroren embryos) had gehad, hadden we deze wellicht laten terugplaatsen. Maar ik ga niet opnieuw de medische molen in. Ik woon in London en IVF is nogal prijzig en daarnaast heeft het een enorme impact op mijn leven gehad.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven