3 dagen BSO

30-04-2026 20:36 81 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Gisteren scrolde ik door Facebook en kwam ik een artikel tegen waarin een moeder vertelde dat haar kinderen vijf dagen per week naar de BSO gaan. De reacties daarop waren verdeeld: sommigen vonden het geen probleem, maar veel reacties waren niet mals...

Dat zette me aan het denken. Over drie jaar gaat onze dochter naar school en dan zal zij waarschijnlijk ook drie dagen per week naar de BSO gaan, zowel voor- als naschools. Ik werk zelf 24 uur (maandag, dinsdag en vrijdag van 8:00/8:30 tot 16:30/17:00) en mijn man werkt vijf dagen van 7:00 tot 16:00.

Eerlijk gezegd voelt dat voor mij als best veel: drie dagen zowel voor als na school naar de BSO. Tegelijkertijd hebben we weinig flexibiliteit in onze werktijden. Mijn man heeft een fulltime functie en kan niet in die functie minder werken, en binnen mijn werk in de zorg (ziekenhuis) is flexibiliteit ook beperkt.

Het duurt nog drie jaar, dus er kan natuurlijk nog van alles veranderen. Toch merk ik dat het me nu al bezighoudt. Mijn man heeft zich binnen zijn werk opgewerkt zonder specifieke opleiding, waardoor het lastig is om iets anders te vinden met een vergelijkbaar salaris. En in mijn sector zijn de mogelijkheden ook niet zo ruim qua flexibiliteit als bijvoorbeeld bij kantoorbanen. Los van dat wij qua salaris niet veel kunnen zakken in verband met onze vaste lasten.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Vinden jullie drie dagen BSO veel? Hoe vaak gaan jullie kinderen, en hoe ervaren zij dat?
Zonnigzonnetje schreef:
01-05-2026 11:24
Omdat je en uiteindelijk 5 dagen in 4 propt en daar niet voor betaald krijgt
Onzin.
Voor iedereen is het anders. Ik vind zelf 3 dagen teveel. Twee dagen opvang zou voor ons de max zijn. Wij hebben nu 1 dag BSO en 1 dag komt oma naar ons huis. Mijn zoon zelf zou 0 dagen BSO kiezen, hij heeft TOS en het vraagt veel van hem nog na school. Beide kids zijn na de BSO zo moe en hebben een kort lontje. De andere dagen is dit niet. Ik denk dat het echt per kind verschilt of iets goed en fijn is of teveel na school.
Commentaar krijg je toch wel, wat je ook kiest. Ik ben een aantal jaren thuis gebleven toen m'n kinderen klein waren en daar was ook veel commentaar op van werkende moeders.
Ik heb heel lang een relatie gehad met iemand uit een buitenland waar opvang volledig normaal is, vijf dagen. En nee, daar krijgen ze op school ook geen warme uitgebreide lunches, en de voetbaltraining was ook niet op school. Maar toch werkte het prima. Hij zei juist dat zij het altijd zielig vonden als iemand niet elke dag naar de opvang ging, want dan zat je maar zielig thuis :proud: .
In al die landen kunnen verreweg de meeste gezonde kinderen dat gewoon hebben. Dus het lijkt me heel sterk dat Nederlandse kinderen dat ineens niet zouden kunnen. Natuurlijk, als er iets anders speelt, waardoor school alleen al een enorme inspanning is (zoals iemand hierboven schreef), dan is het wellicht anders. Maar dat geldt voor de meeste kinderen niet.

Mijn kind is altijd 4 dagen naar het kdv gegaan, en nu al jaren vier dagen BSO. Soms vraagt ze of ze met iemand mag afspreken op een BSO dag, en dan haal ik haar dus bij een vriendje op. Prima. Haar sportles doet ze vanuit de BSO, daar gaan ze met een groepje heen (omkleden, erheen, sport, terug en weer omkleden).
-Matilda- schreef:
01-05-2026 11:30
Vergeet niet dat de Nederlandse maatschappij hier dus op ingericht is.
Als al je klasgenoten bij die opvang zijn is er niks aan de hand. Als jij de enige bent die nooit af kan spreken wordt het al een ander verhaal.
En in die andere landen zijn de hobbyclubjes dus niet op de middagen na school. Geen idee wanneer ze daar sporten... tijdens opvang of weekend? Maar hier beginnen de teamsport trainingen om 17:00. Turnen zelfs al om 16:00.
Kinderfeestjes zijn ook vaak direct na school.
Hier (VK) konden ze op school sporten, schaken en was er een drama- en knutselclub. Allemaal na schooltijd – hoefde je alleen je kind later uit school te halen. Er zijn ook veel vakantie'kampen' waarbij er onder werktijd activiteiten worden georganiseerd voor kinderen.

In België is het ook vrij standaard dat kinderen in de zomervakantie een paar weken op kamp gaan; daar duurt de vakantie twee volle maanden.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
01-05-2026 13:48
Hier (VK) konden ze op school sporten, schaken en was er een drama- en knutselclub. Allemaal na schooltijd – hoefde je alleen je kind later uit school te halen. Er zijn ook veel vakantie'kampen' waarbij er onder werktijd activiteiten worden georganiseerd voor kinderen.

In België is het ook vrij standaard dat kinderen in de zomervakantie een paar weken op kamp gaan; daar duurt de vakantie twee volle maanden.
Belg hier.
Hobby's zijn hier vooral gericht op de vrije woensdagmiddag en op zaterdag en zondag.

Geen mens bedenkt het hier om de turnles om 16u op donderdag te beginnen want dan is school net uit en is er geen enkele ouder al thuis.
Voetbal om 18u kan soms wel.

De helft van de hobby- en sport-clubs draait overigens niet op professionals maar op vrijwilligers die ook gewoon een "normale" job ernaast hebben en die pas om 18u kunnen.

Bij elkaar spelen is ook gewoon op woensdagmiddag en zaterdag.
En heel soms op vrijdag omdat sommige scholen dan eindigen om 15u.
Zowat geen mens die bedenkt om om 15u30 à 16u nog extra kinderen mee te slepen.
Ook al gaat hun kind eventueel niet naar de naschoolse opvang, de meeste ouders willen na hun werk en na een dag school voor hun kind toch echt gewoon boodschappen doen, thuis landen en koken. En kind zijn huiswerk laten maken vanaf jullie groep 3.
(Kinderen die in de opvang blijven kunnen dat huiswerk in sommige opvangen daar al maken.)

Je sleept hier over 't algemeen ook geen extra kinderen mee op woensdag.
Die gaan eerst thuis of bij oma / opa netjes eten en hun tas wegzetten en worden dan om 13u30 à 14u afgezet.
Om tegen 17u à 18u - rond etenstijd - opgehaald te worden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven