3 dagen BSO
donderdag 30 april 2026 om 20:36
Hoi,
Gisteren scrolde ik door Facebook en kwam ik een artikel tegen waarin een moeder vertelde dat haar kinderen vijf dagen per week naar de BSO gaan. De reacties daarop waren verdeeld: sommigen vonden het geen probleem, maar veel reacties waren niet mals...
Dat zette me aan het denken. Over drie jaar gaat onze dochter naar school en dan zal zij waarschijnlijk ook drie dagen per week naar de BSO gaan, zowel voor- als naschools. Ik werk zelf 24 uur (maandag, dinsdag en vrijdag van 8:00/8:30 tot 16:30/17:00) en mijn man werkt vijf dagen van 7:00 tot 16:00.
Eerlijk gezegd voelt dat voor mij als best veel: drie dagen zowel voor als na school naar de BSO. Tegelijkertijd hebben we weinig flexibiliteit in onze werktijden. Mijn man heeft een fulltime functie en kan niet in die functie minder werken, en binnen mijn werk in de zorg (ziekenhuis) is flexibiliteit ook beperkt.
Het duurt nog drie jaar, dus er kan natuurlijk nog van alles veranderen. Toch merk ik dat het me nu al bezighoudt. Mijn man heeft zich binnen zijn werk opgewerkt zonder specifieke opleiding, waardoor het lastig is om iets anders te vinden met een vergelijkbaar salaris. En in mijn sector zijn de mogelijkheden ook niet zo ruim qua flexibiliteit als bijvoorbeeld bij kantoorbanen. Los van dat wij qua salaris niet veel kunnen zakken in verband met onze vaste lasten.
Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Vinden jullie drie dagen BSO veel? Hoe vaak gaan jullie kinderen, en hoe ervaren zij dat?
Gisteren scrolde ik door Facebook en kwam ik een artikel tegen waarin een moeder vertelde dat haar kinderen vijf dagen per week naar de BSO gaan. De reacties daarop waren verdeeld: sommigen vonden het geen probleem, maar veel reacties waren niet mals...
Dat zette me aan het denken. Over drie jaar gaat onze dochter naar school en dan zal zij waarschijnlijk ook drie dagen per week naar de BSO gaan, zowel voor- als naschools. Ik werk zelf 24 uur (maandag, dinsdag en vrijdag van 8:00/8:30 tot 16:30/17:00) en mijn man werkt vijf dagen van 7:00 tot 16:00.
Eerlijk gezegd voelt dat voor mij als best veel: drie dagen zowel voor als na school naar de BSO. Tegelijkertijd hebben we weinig flexibiliteit in onze werktijden. Mijn man heeft een fulltime functie en kan niet in die functie minder werken, en binnen mijn werk in de zorg (ziekenhuis) is flexibiliteit ook beperkt.
Het duurt nog drie jaar, dus er kan natuurlijk nog van alles veranderen. Toch merk ik dat het me nu al bezighoudt. Mijn man heeft zich binnen zijn werk opgewerkt zonder specifieke opleiding, waardoor het lastig is om iets anders te vinden met een vergelijkbaar salaris. En in mijn sector zijn de mogelijkheden ook niet zo ruim qua flexibiliteit als bijvoorbeeld bij kantoorbanen. Los van dat wij qua salaris niet veel kunnen zakken in verband met onze vaste lasten.
Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Vinden jullie drie dagen BSO veel? Hoe vaak gaan jullie kinderen, en hoe ervaren zij dat?
vrijdag 1 mei 2026 om 07:24
Maar, mss nog gekker: het kan vast ook in 32 uur.
En dan niet met hetzelfde takenpakket natuurlijk, maar er zijn vast deeltaken die prima door een ander gedaan kunnen worden.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 1 mei 2026 om 07:53
En dat de vrouw er ook op wordt aangesproken. Reacties waren vast heel anders als ern man dit gepost had op Facebook.
Opvang regel je samen, is verantwoordelijkheid vader en moeder.
To, je man heeft recht op ouderschapsverlof. Dat kan hij ook inzetten tzt.
vrijdag 1 mei 2026 om 08:22
Ik werk in de zorg (kantoor functie) en daar is het heel normaal als managers 32 uur werken. Kan prima. Ik irriteer mij er echt aan dat werkgevers of mannen zelf vinden dat het allemaal niet kan. Wie zorgt er dan voor zijn kind? De vrouw doet het weer. We hebben nog een lange weg te gaan in onze maatschappij als we daarin gelijkheid willen.
vrijdag 1 mei 2026 om 08:25
vrijdag 1 mei 2026 om 08:27
Ik ken ook genoeg mannen die ‘echt niet minder kunnen werken’ terwijl anderen in vergelijkbare functies dat wel kunnen.curlynan schreef: ↑01-05-2026 08:22Ik werk in de zorg (kantoor functie) en daar is het heel normaal als managers 32 uur werken. Kan prima. Ik irriteer mij er echt aan dat werkgevers of mannen zelf vinden dat het allemaal niet kan. Wie zorgt er dan voor zijn kind? De vrouw doet het weer. We hebben nog een lange weg te gaan in onze maatschappij als we daarin gelijkheid willen.
Bij mijn vorige werkgever waren er ook gewoon leden van de board (van een bedrijf met 500 werknemers) die een dag thuis met de kinderen waren.
vrijdag 1 mei 2026 om 08:34
Er is nils miis met de bso, ook niet drie dagen. Ideaal vond ik het voor mijn kinderen ook niet, maar ja er moet nu eenmaal ook brood op de plank he. Het is gewoon wat het is.
Ik zou me eerder.drukmaken over een partner die in 2026 nog steeds beweert dat zijn functie alleen in meer dan fulltime kan.
Als het echt zo'n slechte en ouderwetse werkgever is dat minder werken onbespreekbaar is, dan zou ik als de brandweer zorgen dat ik er minder afhankelijk van werd. Slechte werkgevers zijn ook werkgevers die je er ieder moment dat het hun uitkomt uitgooien.
Dan sta je alsnog op de arbeidsmarkt waarvan je nu beweert dat hij er kansloos is. Die gedachte zou me meer wakker houden dan drie dagen bso over drie jaar.
Ik zou me eerder.drukmaken over een partner die in 2026 nog steeds beweert dat zijn functie alleen in meer dan fulltime kan.
Als het echt zo'n slechte en ouderwetse werkgever is dat minder werken onbespreekbaar is, dan zou ik als de brandweer zorgen dat ik er minder afhankelijk van werd. Slechte werkgevers zijn ook werkgevers die je er ieder moment dat het hun uitkomt uitgooien.
Dan sta je alsnog op de arbeidsmarkt waarvan je nu beweert dat hij er kansloos is. Die gedachte zou me meer wakker houden dan drie dagen bso over drie jaar.
vrijdag 1 mei 2026 om 08:39
Voor de kinderen is het totaal geen probleem, ook niet vijf dagen. Ze hebben het op een BSO hartstikke leuk met een heleboel vriendjes.
Het is meer de vrouwen-maatschappij die andere vrouwen aanpraat dat ze dan een slechte moeder zijn Want Hun Kinderen.
En vaders die beweren dat hun functie écht niet minder dan vijf dagen kan laten zich weer door hun mede mannen gijzelen Want Belangrijk Werk. Hoe stom is dat!
Het is meer de vrouwen-maatschappij die andere vrouwen aanpraat dat ze dan een slechte moeder zijn Want Hun Kinderen.
En vaders die beweren dat hun functie écht niet minder dan vijf dagen kan laten zich weer door hun mede mannen gijzelen Want Belangrijk Werk. Hoe stom is dat!
vrijdag 1 mei 2026 om 08:48
Iedereen en zijn moeder werkt toch minder dan fulltime. Artsen, politici, ceo's, vrachtwagenchauffeurs, noem het allemaal.maar op. In bijna alle cao's zijn er afspraken over bijvoorbeeld ouderschapsverlof en anders voorziet de wet er wel in.AnAppleADay schreef: ↑01-05-2026 08:27Ik ken ook genoeg mannen die ‘echt niet minder kunnen werken’ terwijl anderen in vergelijkbare functies dat wel kunnen.
Bij mijn vorige werkgever waren er ook gewoon leden van de board (van een bedrijf met 500 werknemers) die een dag thuis met de kinderen waren.
Bij gen z hoef je al helemaal niet meer aan te komen met fulltime werken, ook niet als ze (nog) geen kinderen hebben.
vrijdag 1 mei 2026 om 08:58
Fulltime is natuurlijk ook 'maar een mening'. Vroeger was de 6-daagse werkweek normaal en fulltime. Nu is dat de 5-daagse werkweek.Mabel schreef: ↑01-05-2026 08:48Iedereen en zijn moeder werkt toch minder dan fulltime. Artsen, politici, ceo's, vrachtwagenchauffeurs, noem het allemaal.maar op. In bijna alle cao's zijn er afspraken over bijvoorbeeld ouderschapsverlof en anders voorziet de wet er wel in.
Bij gen z hoef je al helemaal niet meer aan te komen met fulltime werken, ook niet als ze (nog) geen kinderen hebben.
Maar dan nog varieert het per branche of dat 36 of 40 uur is.
Als iedereen nog max 4x8 zou gaan werken is dat op een gegeven moment fulltime.
vrijdag 1 mei 2026 om 09:10
Dit is typisch Nederlands. In andere Europese landen bestaan parttime banen bijna niet en gaan veel kinderen 5 dagen per week naar de BSO.
Nu heb ik twee kinderen op het speciaal onderwijs waarbij school al zo veel is voor ze dat BSO echt niet haalbaar is. Dat is dan wel even een ander leven inrichten dan je van tevoren dacht..
Nu heb ik twee kinderen op het speciaal onderwijs waarbij school al zo veel is voor ze dat BSO echt niet haalbaar is. Dat is dan wel even een ander leven inrichten dan je van tevoren dacht..
vrijdag 1 mei 2026 om 10:01
vrijdag 1 mei 2026 om 10:20
Wat ik belangrijk vind voor mijn kinderen is dat ze na school ruimte hebben voor niets doen en chillen. Zou gewoon eens praten met de BSO, hoe gaat het daar? Waar kan een kind heen waarvoor een de dag druk is geweest en dat nu rust zoekt?
Onze BSO is gelukkig heel erg groen, met veel ruimte er omheen, maar er zijn binnen ook banken waar de kinderen lekker kunnen uitrusten. Ik kwam regelmatig dochter ophalen terwijl ze met een paar kinderen tegen de juf aanhing die aan het voorlezen was
Onze BSO is gelukkig heel erg groen, met veel ruimte er omheen, maar er zijn binnen ook banken waar de kinderen lekker kunnen uitrusten. Ik kwam regelmatig dochter ophalen terwijl ze met een paar kinderen tegen de juf aanhing die aan het voorlezen was
vrijdag 1 mei 2026 om 10:37
In veel andere landen is de hele maatschappij daarop ingericht, dat kinderen een langere schooldag inclusief lunch en naschoolse opvang hebben met huiswerkbegeleiding, sportactiviteiten etc.,Jemoederheethenk6 schreef: ↑01-05-2026 09:10Dit is typisch Nederlands. In andere Europese landen bestaan parttime banen bijna niet en gaan veel kinderen 5 dagen per week naar de BSO.
Daar is het ook de norm dat de meeste ouders fulltime werken, dus je hebt niet de discussie wel/niet fijn voor de kinderen, want zowat alle kinderen zijn daar.
Hier in Nederland zijn er gewoon weinig gezinnen waar beide ouders fulltime werken en de kinderen dus fulltime naar de kinderopvang gaan.
Ik denk dat dat niet vergelijkbaar is met andere Europese landen.
Maar TO, het duurt nog 3 jaar voordat het zover is voor jouw kind, maak je er niet druk om. En al helemaal niet om wat anderen ervan vinden. Wat dat betreft is het toch nooit goed, mensen moeten nu eenmaal altijd commentaar leveren op anderen.
vrijdag 1 mei 2026 om 10:40
Yep.
Hier jarenlang gemanaged in vier dagen en dat gaat prima.
Sterker nog, alle vrouwen uit het MT werkten vier dagen. De mannelijke managers dan weer niet… heel gek
vrijdag 1 mei 2026 om 11:24
vrijdag 1 mei 2026 om 11:30
Vergeet niet dat de Nederlandse maatschappij hier dus op ingericht is.Klytaimnestra schreef: ↑30-04-2026 21:20Bedenk je ook dat parttime werkende moeders een typisch Nederlands fenomeen is. In de rest van de wereld gaan kinderen gewoon 5 dagen per week naar de opvang.
Als al je klasgenoten bij die opvang zijn is er niks aan de hand. Als jij de enige bent die nooit af kan spreken wordt het al een ander verhaal.
En in die andere landen zijn de hobbyclubjes dus niet op de middagen na school. Geen idee wanneer ze daar sporten... tijdens opvang of weekend? Maar hier beginnen de teamsport trainingen om 17:00. Turnen zelfs al om 16:00.
Kinderfeestjes zijn ook vaak direct na school.
Ik had met onze BSO de afspraak dat er een paar kinderen waren waar ze, als ze dat vroegen, altijd mochten afspreken.
Die ouders wisten dat het een BSO-dag was voor mijn kind, dus dat ze dan wel tot 18:00 aan mijn kind vast zaten. Moeder stuurde mij dan even een berichtje 'Hij zit bij mij'.
Andersom gold dat ook voor die kinderen bij mij thuis.
Eén van de kinderen had nl een beste vriendje waarmee hij, door ongelijke BSO-dagen, anders nooit zou kunnen afspreken!
Is er voor je man geen mogelijkheid om 1 dag per week een uur vroeger te beginnen (of op een andere dag een uur langer door te werken) waardoor hij kind 1x per week uit school kan halen?
Of denk anders eens na over de optie om 1 dag per week een gastouder aan huis te nemen?
vrijdag 1 mei 2026 om 11:35
En dat kan dus best anders.Zonnigzonnetje schreef: ↑01-05-2026 11:24Omdat je en uiteindelijk 5 dagen in 4 propt en daar niet voor betaald krijgt
vrijdag 1 mei 2026 om 11:37
vrijdag 1 mei 2026 om 11:45
Nee hoor. Maar was wel bij de overheid dus er waren prima afspraken te maken. Misschien is dat in t bedrijfsleven andersZonnigzonnetje schreef: ↑01-05-2026 11:24Omdat je en uiteindelijk 5 dagen in 4 propt en daar niet voor betaald krijgt
vrijdag 1 mei 2026 om 11:48
Dat is ook mijn ervaring. Dus ik werk nu wel fulltime, maar dan hybride.Zonnigzonnetje schreef: ↑01-05-2026 11:24Omdat je en uiteindelijk 5 dagen in 4 propt en daar niet voor betaald krijgt
Dat had ik ook graag gewild, toen mijn kinderen klein waren.
vrijdag 1 mei 2026 om 12:01
dan kan hij nu mooi laten zien dat dar wel degelijk kan, deze functie in minder dagen.Morrrra schreef: ↑01-05-2026 05:37Ik vind zeker dat een vader ook minder moet kunnen werken. Maar, hij doet een fulltime functie (manager) en minder werken betekent dat hij niet meer in die functie zou passen waardoor hij “terug gezet” gaat worden, wat ook weer grote gevolgen voor salaris heeft. Hij heeft nu een jaar een dag per week betaald osv genomen maar dat was met zeer veel moeite vanuit werkgever en zijn directe collega.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in