3 dagen BSO

30-04-2026 20:36 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Gisteren scrolde ik door Facebook en kwam ik een artikel tegen waarin een moeder vertelde dat haar kinderen vijf dagen per week naar de BSO gaan. De reacties daarop waren verdeeld: sommigen vonden het geen probleem, maar veel reacties waren niet mals...

Dat zette me aan het denken. Over drie jaar gaat onze dochter naar school en dan zal zij waarschijnlijk ook drie dagen per week naar de BSO gaan, zowel voor- als naschools. Ik werk zelf 24 uur (maandag, dinsdag en vrijdag van 8:00/8:30 tot 16:30/17:00) en mijn man werkt vijf dagen van 7:00 tot 16:00.

Eerlijk gezegd voelt dat voor mij als best veel: drie dagen zowel voor als na school naar de BSO. Tegelijkertijd hebben we weinig flexibiliteit in onze werktijden. Mijn man heeft een fulltime functie en kan niet in die functie minder werken, en binnen mijn werk in de zorg (ziekenhuis) is flexibiliteit ook beperkt.

Het duurt nog drie jaar, dus er kan natuurlijk nog van alles veranderen. Toch merk ik dat het me nu al bezighoudt. Mijn man heeft zich binnen zijn werk opgewerkt zonder specifieke opleiding, waardoor het lastig is om iets anders te vinden met een vergelijkbaar salaris. En in mijn sector zijn de mogelijkheden ook niet zo ruim qua flexibiliteit als bijvoorbeeld bij kantoorbanen. Los van dat wij qua salaris niet veel kunnen zakken in verband met onze vaste lasten.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Vinden jullie drie dagen BSO veel? Hoe vaak gaan jullie kinderen, en hoe ervaren zij dat?
jojojo schreef:
30-04-2026 21:50
Ik neem haar niet de maat. Zij moet vooral doen waar zij zich goed bij voelt. Ik val over het feit dat ook in de relatie van TO de man weer de baan heeft die niet parttime kan. Er zijn heus wel een aantal uitzonderingen te bedenken waarin parttime werken heel lastig is, maar in de meeste functies moet het gewoon kunnen.
En het is wel echt een probleem met de instroom in de WIA dat de combinatie werken en zorgen toch vooral bij vrouwen terecht komt:
https://nvab-online.nl/actueel/uwv-zorg ... in-de-wia/
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar in het kader van de vraag van TO is het natuurlijk prima als kind 5 dagen naar de bso zou gaan.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
Six schreef:
30-04-2026 21:56
Als het voor jullie werkt is dat prima. Ik werk op een bso, en 3 middagen is zeker niet vreemd of veel. Icm vso kan het wel zijn dat het voor jullie kind de eerste jaren te vermoeiend is. Daarvoor zou ik wel een plan B bedenken voor de zekerheid.
En denk ook aan clubjes/speelafspraakjes wat er nog bijkomt.
Ik verbaas me er altijd weer over dat mensen (vrouwen) zich hier druk over maken.

Dat kinderen 5 dagen per week naar school moeten vinden we prima, maar die bso is ineens teveel, terwijl dat nog maar om een paar uurtjes gaat.

Maar goed, voor mij is 5 dagen per week teveel, en volgens mij voor aardig wat kinderen ook.
Ik gok dat het gewoon een stuk wennen wordt de eerste tijd.
Na een tijd weet kind gewoon niet beter dan dat ze 's ochtends wordt afgezet om bijvoorbeeld half 8 en 's avonds door pap wordt opgehaald om 16u45.

En pakweg de eerste 2 jaar de verwachtingen laag houden thuis wat betreft de avonden. Geen gedoe als ook nog eens met zwemles beginnen op zo'n avond of "ook nog even gezellig langs oma".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Solomio schreef:
30-04-2026 21:38
Waarom? Ik vind vooral dat we moeten stoppen met doen alsof het voor iedereen hetzelfde zou moeten zijn.
Ik heb een vriendin die altijd (veel meer dan) fulltime heeft gewerkt. 3 kinderen gekregen, zwangerschapsverlof vond ze veel te lang.
En zij zou het fijn vinden als anderen haar daarover niet de maat nemen, zoals zij ook geen oordeel heeft over mensen die wel parttime werken.
Ik heb er vier en was iedere keer weer blij dat ik aan t werk kon als ze
10 of 12 weken waren, had van mij veel eerder gemogen maar mocht niet van de baas;-)

Overigens denk ik niet dat we moeten doen alsof het voor iedereen hetzelfde is maar ik word zo langzamerhand erg moe van al die mannen die niet minder kunnen werken. En van al die vrouwen die zich in allerlei bochten wringen om het op te lossen zodra er kinderen komen.
Morrrra schreef:
30-04-2026 21:36
Was het alleen na school of ook ervoor?

Hij is dan 16:45 thuis dus ongeveer 2 uurtjes (school tot 14:45).
Nee was niet ervoor. Wij hebben het kunnen regelen dat één van ons (of een buurvrouw) kinderen naar school bracht. Maar haalden ze wel pas tegen 18.30 uur bij de BSO op.

Maar goed bij het KDV brachten ze om acht uur en haalden we ze om half zeven op dus die dagen waren langer
smorre schreef:
30-04-2026 22:09
Ik heb er vier en was iedere keer weer blij dat ik aan t werk kon als ze
10 of 12 weken waren, had van mij veel eerder gemogen maar mocht niet van de baas;-)

Overigens denk ik niet dat we moeten doen alsof het voor iedereen hetzelfde is maar ik word zo langzamerhand erg moe van al die mannen die niet minder kunnen werken. En van al die vrouwen die zich in allerlei bochten wringen om het op te lossen zodra er kinderen komen.
Ik word vooral moe van al die vrouwen die daarin meegaan.
Zonnigzonnetje schreef:
30-04-2026 22:03
Nou ja speelafspraken hoef je niet te maken want je speelt met je vriendjes op de BSO. Hier gingen we op dinsdag vanuit de BSO gelijk door naar zwemles.

Voetbal op woensdagmiddag kon wel en anders is Nee ook een antwoord hè?
Solomio schreef:
30-04-2026 22:12
Ik word vooral moe van al die vrouwen die daarin meegaan.
Ja doodmoe.
Solomio schreef:
30-04-2026 22:02
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar in het kader van de vraag van TO is het natuurlijk prima als kind 5 dagen naar de bso zou gaan.
Absoluut! Graag zelfs al ze zo werk en prive weet vol te houden. We hebben TO hard nodig in de zorg ( misschien wel veel harder dan het beroep van haar man).
Maar TO, hebben jullie hier met elkaar over gesproken vóórdat er kinderen kwamen? Hoe hadden jullie het bedacht en welke afspraken hebben jullie gemaakt?
smorre schreef:
30-04-2026 22:14
Nou ja speelafspraken hoef je niet te maken want je speelt met je vriendjes op de BSO. Hier gingen we op dinsdag vanuit de BSO gelijk door naar zwemles.

Voetbal op woensdagmiddag kon wel en anders is Nee ook een antwoord hè?
Dat kan maar maar is wel handigen je ook al te beseffen dat erbij komt :)
Ik denk dat dit verschilt per kind. Onze oudste is nu bijna 5 en begon ook met 3 middagen bso. Dit bleek al snel echt teveel voor hem, dus we hebben het kunnen wijzigen naar 2 middagen. Vanaf half juni kunnen we dankzij onze ouders naar 1 middag bso. Ook in de schoolvakanties is dagen naar de bso echt teveel voor hem, hij is dan helemaal op en toe aan langere tijd thuis zijn. Het is soms een gepuzzel met werk, maar gelukkig puzzelen mijn man en ik samen. Hij werkt ook parttime en schuift ook nog weleens wat met uren.

Maar ik heb ook vriendinnen waarbij kinderen wel met gemak 3 middagen naar bso gaan en in schoolvakanties. Onze oudste is ook wel een gevoelig jongetje.

Het ligt trouwens zeker niet aan de bso zelf hier. Hij vindt het er wel heel leuk en de medewerkers zijn heel fijn. Dus als hij het er goed op zou doen dan zou ik 3 middagen bso helemaal prima vinden.
Solomio schreef:
30-04-2026 22:05
Ik verbaas me er altijd weer over dat mensen (vrouwen) zich hier druk over maken.

Dat kinderen 5 dagen per week naar school moeten vinden we prima, maar die bso is ineens teveel, terwijl dat nog maar om een paar uurtjes gaat.

Maar goed, voor mij is 5 dagen per week teveel, en volgens mij voor aardig wat kinderen ook.
Ik denk dat die 5 dagen bso eerder als probleem worden gezien omdat er dan geen momenten overblijven om af te spreken.

Vriendje van zoon heeft 4 dagen bso en 1 dag oma. Maar op de dag dat oma er is mogen ze wel afspreken. Maar daarnaast sporten alle kinderen daar nog minimaal 3 keer per week dus dan blijft er wel weinig tijd over dat er niks moet. Zou mij keuze niet zijn, maar hun keuze is het wel.
You can only succeed when there is room to fail.
Bij mijn dochter op school zijn er genoeg kinderen die 3 dagen naar de BSO gaan. Meer wel dan niet eigenlijk. Dus over het aantal dagen in het alleen heb ik totaal geen mening.
Ikzelf zou het voor mijn dochter wel te veel vinden, maar dat gaat puur om haar als persoon. Zij vindt het, net als ik vroeger, fijn om thuis even op adem te komen.

Ik ben daarom een dag minder gaan werken, zodat ik haar woensdag vroeg uit school kan halen. Man is gaan schuiven en heeft een middag/avond dienst gepakt, zodat hij haar een dag kan brengen en voor de boterham kan halen. En ik werk 2 dagen vanuit huis, dus dan kan ik haar tussendoor ook gaan halen. De andere 2 dagen dat ik wel echt naar kantoor moet, haalt mijn moeder haar uit school. Maar die flexibiliteit moet je maar net hebben. Als mijn man volgend jaar klaar is met zijn master, dan houdt hij zijn studiedag vrij waardoor we beiden 4 dagen werken en dan wordt het nog makkelijker.
Zou je man echt niet kunnen schuiven? Ook niet eventueel wat later beginnen?
Mijn zoon gaat 3 dagen per week naar de BSO. Meestal vind hij het wel leuk, soms niet. Vooral in de vakantie ziet hij er soms tegen op.

Ik snap het helemaal, maar wij kunnen allebei niet verder terug in uren.

Wat bij ons wel helpt is dat 1 van de 3 BSO dagen bij een speciale thema BSO is, in zijn geval is dat een boerderij, dezelfde opvang organisatie heeft ook andere themas. Het zorgt voor afwisseling en hij doet er activiteiten die we thuis niet kunnen doen zoals dieren verzorgen.
Over 3 jaar is je kind 4 keer zo oud als nu.
Als ik één ding heb geleerd als ouder, dan is het om niet zover vooruit te piekeren. Want de praktische dingen zijn meestal gemakkelijker oplosbaar en minder problematisch dan je dacht.
Niks mis met een beetje vooruitdenken qua praktische zaken (op tijd inschrijven) maar je kunt jezelf er ook aardig het leven zuur mee maken.
Vertrouw erop dat dit over 3 jaar wel goedkomt met jullie allemaal. En dat we meer dan 1 goede methode is.

Mijn kind werd 4 toen de grote vakantie startte, waardoor zijn eerste ‘schooldag’ bestond uit van 8.30 tot 17.30 de hort op. Een hele dag de bossen in met Struin, de buitenbso. Niks kennismaken, niks opbouwen, gewoon hup de deur uit met alleen (gelukkig) grote zus en verder enkel wildvreemden. Net peuter-af. Maar ja, kdv stopte en werk ging gewoon door.
Een buikpijn dat ik ervan had! Maar hij kwam dolenthousiast terug!
Ik krijg mijn kind (dat 2 a 3 dagen gaat) niet mee naar huis zo leuk vind hij het op de bso. S ochtends moet ik wel beloven hem vroeg te halen en elke keer als ik dan braaf op tijd ben moet er nog iets afgemaakt of nog even daar mee spelen ofzo....
Lorem Ipsum
Het hangt van je kind af, het hangt van de BSO af.

Mijn oudsten gingen drie dagen naar een relatief grote BSO, daar was veel te doen en dat vonden ze geweldig.
Mijn jongste vond het daar veel te veel van alles, teveel prikkels.

Gelukkig verhuisden we toen van een stad naar een dorp en ging kind naar een kleine BSO met veel ruimte en buitenruimte. Daar ging het heel goed. Er waren hoekjes om in terug te trekken met een boek, de LEGO-hoek was veel minder druk en minder concurrentie om de beste stukjes, buiten was het minder luidruchtig en ruw. Kind was er erg happy.

Met een jaar of tien was een schooldag meer dan genoeg prikkels en hebben we BSO gestopt. Door corona waren de mogelijkheden van thuiswerken enorm vergroot, dus we redden het toen prima zelf, met af en toe een uurtje oppas van een van de oudere kinderen.

Mijn advies: kijk gewoon hoe het gaat. Heel veel kinderen vinden BSO gewoon leuk, hebben er baat bij om samen met anderen de dag te starten op de VSO en spelen heerlijk met vriendjes op de NSO. Voor andere kinderen werkt het niet en moet je op zoek naar andere oplossingen. Maar dat zie je dan wel.
Zonnigzonnetje schreef:
30-04-2026 22:03
Kind van een vriendin zit op een bso waar kinderen naar zwemles of andere clubjes worden gebracht / gehaald. Dat is in een omgeving met veel expats. Bij ons in de regio is dat niet gebruikelijk.
jojojo schreef:
30-04-2026 21:23
Ik vind dat we moeten stoppen met het accepteren dat er banen zijn die blijkbaar altijd maar in 5 dagen moeten. Ook jouw man kan parttime werken en ook jouw man heeft recht op ouderschapsverlof welke niet geweigerd kan worden als deze volgens de standaardregeling aangevraagd wordt.

Je man kan eventueel 2 middagen tot 14 uur werken als de boel in brand vliegt als hij er niet elke dag is of eventueel fulltime door de ene week 5 dagen en de andere week 4 dagen te werken. Waarom gunnen we die vaders toch niet wat meer tijd met hun kinderen?
Ik vind zeker dat een vader ook minder moet kunnen werken. Maar, hij doet een fulltime functie (manager) en minder werken betekent dat hij niet meer in die functie zou passen waardoor hij “terug gezet” gaat worden, wat ook weer grote gevolgen voor salaris heeft. Hij heeft nu een jaar een dag per week betaald osv genomen maar dat was met zeer veel moeite vanuit werkgever en zijn directe collega.
Vanuit een bso-juf gesproken:

3 dagen bso is heel normaal, de meeste kinderen komen 3 dagen bij ons. En dat is helemaal prima.

Of het goed is voor je kind hangt van heel veel dingen af, de een vindt het helemaal geweldig, de andere vindt het helemaal niets. De meeste kinderen vinden de bso leuk omdat het alleen maar spelen is. Op school moeten ze veel meer, dus dat vinden ze vaak minder leuk.

Wat je niet in de hand hebt zij het aantal kinderen van de leeftijd van je kind dan wel kinderen uit dezelfde klas die ook gaan. Dat scheelt meestal wel, zeker in het begin. Maar andere kinderen maakt ook dat niet uit.

Waar je wel even aan moet denken is dat school en bso anders is dan de creche, waar kind nu waarschijnlijk heen gaat. Op de creche hebben ze dezelfde leidsters, de hele dag.
In deze nieuwe constructie hebben ze een leidster bij de voorschool, een juf op school, een andere leidster bij de pauze, dan weer de juf van school en dan nog de juffen van de bso.
Bij mij op school is dat 4 keer een andere juf, andere regels, en met een beetje pech een andere plek binnen hetzelfde gebouw. Daar moet kind zich dan steeds aan aanpassen en dat kost, vooral, in het begin heel veel energie. Daarnaast is kind ineens niet meer de oudste maar de jongste.

Wat je ook even in de gaten zou moeten houden is de dagen dat kind naar de bso gaat. Is het deze constructie 3 dagen achter elkaar of met verspringende dagen? Want om 07:00 uur naar de voorschoolse betekent nog eerder opstaan, ontbijten enzo. En tot 18:00 uur op de bso betekent ook nog naar huis en daar eten. Dat zijn wel enorm lange dagen voor een 4-jarige als dat 3 dagen achter elkaar is.
Met een dag ertussen geeft het kind de tijd om tussendoor bij te komen.

En mijn laatste tip, al duurt het nog drie jaar, neem niet al je vrije dagen op als kind naar school gaat. In het begin is alles nieuw en dus leuk, zeker al die nieuwe kinderen en zoveel speelgoed. De meeste kinderen krijgen het moeilijker na een week of 4/5 als ze moe worden. Dan is het handiger om vrij te kunnen nemen, als die mogelijkheid er is, om kind te kunnen helpen door het eerder op te halen.
Morrrra schreef:
01-05-2026 05:37
Ik vind zeker dat een vader ook minder moet kunnen werken. Maar, hij doet een fulltime functie (manager) en minder werken betekent dat hij niet meer in die functie zou passen waardoor hij “terug gezet” gaat worden, wat ook weer grote gevolgen voor salaris heeft. Hij heeft nu een jaar een dag per week betaald osv genomen maar dat was met zeer veel moeite vanuit werkgever en zijn directe collega.
Het gaat juist om deze redenering: ook managers kunnen prima een dag minder werken, maar de bereidheid daarvoor is vanuit werkgevers én werknemers veel te klein.
En daarnaast; schrijf je op tijd in voor bso en (afhankelijk van je regio) houd er rekening mee dat er nier direct plek is als je kind school start. Wij moesten zo’n 5 maanden overbruggen zonder….
Solomio schreef:
01-05-2026 07:07
Het gaat juist om deze redenering: ook managers kunnen prima een dag minder werken, maar de bereidheid daarvoor is vanuit werkgevers én werknemers veel te klein.
Precies. Ik ben manager bij de Rijksoverheid en bij ons is het heel normaal om 36 uur in 4 of 4,5 dag te werken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven