3 maanden moeder, wie kletst er mee?

18-09-2008 14:56 541 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier is het gezellig! Allemaal 3 maanden mama's om mee te kletsen.

Hier is het nieuwe schema, Wolkewietje bedankt!

Simbatje, het is niet vreemd hoor, de dorst bij het aanleggen. Dat is een 'kenmerk' dat optreedt als je een toeschietreflex hebt.

Hou het kort vandaag. Mijn nek en schouders zitten helemaal vast, heb veel pijn en kan de dag niet doorkomen met de twee kinderjtes als ik niet de dag begin met twee paracetamols... beetje vervelend, ben eigenlijk behoorlijk tegen (zomaar) medicijnen gebruiken, maar vanmorgen kon ik letterlijk mijn bed niet meer uitkomen van de pijn. Hou me nu zo rustig mogelijk (niet sporten, zo rustig mogelijk blijven thuis) en dan hoop ik dat het weer wegtrekt. Gelukkig is zoon dol op boekjes lezen, dus die kruipt gezellig de hele dag tegen me aan op de bank. Hij komt alleen steeds aan met dezelfde drie boekjes (van de 25 ofzo...) dus ik heb het wel een beetje gehad inmiddels met die verhaaltjes

Gisteren een hele doos met baby-kleertjes gekregen van een vriendin die aan het opruimen was geweest. Ben helemaal blij. Een paar dingetjes vond ik echt niet leuk, maar de rest was leuk tot heel erg leuk. Kan dus even vooruit!
Oh Simbatje, de zwemluiers van de Etos zijn hier goed bevallen hoor (de twee keer dat ik ben wezen zwemmen )
@ Simbatje: vanaf morgen t/m zondag krijg je bij Prenatal 20% korting op bijna de hele collectie. Als je toch voor een slaapzak moet gaat kijken, scheelt dat toch al weer gauw een paar euri's!

Ik heb zwemluiers van het Kruidvat, die zijn op zich ook wel prima. Ik heb nooit andere geprobeerd, dus kan niet echt vergelijken. Ze sluiten wel goed af, van de zomer had Wolkenmeisje er een aan toen ze bij iemand thuis in het zwembadje ging spelen. Toen ze eruit kwamen en ik haar zwemluier uit wilde doen, zat er tussen de beentjes echt een zak met water, en dat ging pas weg toen ik een van de pijpjes goed opzij trok.

@ Zeef: vervelend van je nek en je schouders! Hopelijk voel je je snel weer beter!

Vandaag loopt niet zoals anders. Vanmorgen kwam ik beneden en toen had een van de poezen een grote vaas met bloemen omgegooid. De vaas was wel nog heel (gelukkig, was glas, en net zaterdag gekocht) maar het water lag wel overal. Wonder boven wonder waren onze laptops niet nat! De stoelen staan nu te drogen.

Wolkenmeisje liep vanmorgen toen ze net wakker was al wat te emmeren, ze was niet zo lekker en ze wilde haar boterham niet eten en niets drinken. Ik had haar nog wel naar de peuterspeelzaal gebracht, want vaak zakt het toch wel weg als ze eenmaal bezig zijn. Maar amper een uur laten werd ik gebeld dat ze ziek was. Ben haar meteen gaan halen (psz is hier om de hoek) en eenmaal thuis heeft ze ons beide lekker ondergespuugd. Ze ligt nu in haar bed en slaapt. Hopelijk is ze straks weer wat opgeknapt.

Morgen is ook een rare dag, dan is het precies 5 jaar geleden dat onze tweeling geboren en overleden is. We hebben een mooi bloemstuk laten maken voor op het grafje. Ik moet morgenochtend eerst met Wolkenbaby naar het CB en daarna gaan we het bloemstuk maar meteen even wegbrengen. We kregen pas een uitnodiging voor de eerste verjaardag van het zoontje van een vriendinnetje, die is ook van de 25e, en ze vieren het ook die dag. We weten nog niet of we gaan, kan nu nog niet inschatten of we wel of niet in de stemming zijn. En het ligt er ook aan hoe Wolkenbaby op zijn inentingen reageert morgen en ook of Wolkenmeisje weer beter is.

Ik ga nu maar eens even de boel hier aan kant maken, daar ben ik vandaag nog niet aan toe gekomen.
Dag meiden!

Jee, wat is hier veel geschreven zeg, te veel om bij te lezen en overal op te reageren in de korte tijd dat dochtertje slaapt Maar wel heel leuk en herkenbaar allemaal!

Voor het schema: Ik ben Lilla, 31 jaar, mijn dochter noem ik voor het Forum maar even Lillameisje, ze is van 29 juni, en ze is onze eerste.

Borstvoeding: herkenbare verhalen hier! Dat van die tsr die zo ongeveer de hele voeding duurt, dat had ik in het begin ook, echt zo pijnlijk!!! Dan is een voeding echt niet te doen! Gelukkig is dat over gegaan na een tijdje, anders had ik de bv echt niet volgehouden. Overigens zou ik aanraden niet té snel af te bouwen met bv, wegens kans op borstontsteking. Heb ik twee keer gehad, en daar kan je echt heel ziek van zijn! Beter iets langzamer afbouwen dan een borstontsteking! (Maar ik ben er wel heel gevoelig voor, als Lillameisje een dag slecht drinkt kolf ik uit voorzorg, anders krijg ik met een beetje pech meteen weer een borstontsteking, weet ik uit ervaring)

Ik geef dus nog steeds volledig bv, en nu gaat het hartstikke goed, gelukkig! Maar de eerste weken waren écht niet leuk, is me erg tegen gevallen, en ik kan me absoluut voorstellen dat veel vrouwen op een gegeven moment kiezen voor fv! Als ik nog één tegenslagje meer had gehad had ik dat ook gedaan. En fv-moeders: voel je niet schuldig hoor, zoals hier al vaker gezegd; een ontspannen, gelukkige moeder is volgens mij veeeeeel belangrijker voor een kindje dan bv! Laat je geen schuldgevoel aanpraten!

Gewicht: ik ben in mijn zwangerschap ongeveer 12 kilo aangekomen, en 3 weken na de bevalling was ik weer op gewicht, nu zit ik er zelfs iets onder. Da's allemaal dus veel voorspoediger gegaan dan ik had kunnen denken! Heb dus ook al mijn oude kleren weer aan, sommige broeken zijn zelfs iets te wijd..... Maar ik denk dat er weer een paar kilo's bijkomen als ik stop met de bv. Ik zou trouwens ook beter moeten eten, ik moet toegeven dat dat er op een of andere manier vaak bij in schiet sinds de geboorte van Lillameisje....

Nou meiden, ik ga nog even van de slaaptijd gebruik maken om een beetje op te ruimen en een wasje te draaien. Brave huismoeder ben ik toch......
Wat wordt er telkens veel geschreven zeg! Ik had trouwens een leuke kraamhulp die goed hielp. Zij was ook degene die goed inzag na een nacht lang voeden, hazeslaapje, spugen, hazeslaapje, poepen, hazeslaapje en weer van voorafaan beginnen, ik dat niet lang ging volhouden zolang het voeden pijn bleef doen. Dochter werd er zelf ook erg onrustig van.

na overleg heb ik toen besloten fulltime te gaan kolven. Dit ging erg goed en zowel dochter als ik ontspande weer een stuk beter. Dochter pakte meteen de fles en slurpte die in no time leeg (veel te snel met een avond krampjes als gevolg), daarna ging het allemaal al snel beter.

Na 6 weken heb ik nog wel eens aangelegt en ging het meteen goed. Voeden was ook niet meer pijnlijk. Was er toen evenr van overtuigd dat dit eenmooie oplossing was, want begon het kolven al zat te wordgen. Helaas voor dochter geen haalbare oplossing. Drinken ging wel erg goed, maar omdat ze zov eel spuigde werd haar voeding verdikt met johannesbroodpnitmeel. Normaal ging dat door de afgekolfde melk heen, maar ja....kun je niet in je borst stoppen he. Oplossing die hiervoor gegeven wordt is met een lepeltje geven voor en na de voeding. Ik kan jullie vertellen dat dit geen suceces is bij een 6 weken oud kind dat honger heeft en NU wil eten. Werd dus een grote kliederboel en er zat meer papje op dochter en mij dan in dochter. Na de voeding had mevrouw genoeg en hield dan dus stijf haar mond dicht!

Toen nog een paar weken doorgegaan met kolven en uiteindelijk wasik het zo zat dat ik ben gaan afbouwen.

Net lekker met dochter gewandeld en nu lekker samen aan het knuffelen, heerlijk....

Wolkenwietje; wij geven rooibosthee door de voeding heen. Dit is ontstaan toen dochter nog vaak krampjes had. Het is nu nog zo'n gewoonte dat we het automatisch doen. Kan geen kwaad en schijnt ook goed te zijn tegen de ontwikkeling van evetuele allergien. We doen het nu trouwens niet meer altijd, zijn het een beetje aan het afbouwen.

Ons meisje gaat na een paar o nrustige dagen nu een stuk beter. Houdt alleen niet zo van op haar rug liggen (vindt op haar buik leuker, maar houdt dat niet zo lang vol.)
Meiden die de fles geven, vraagje: mijn dochter is na een fles gekolfde melk nooit echt tevreden, zelfs niet als ze echt veel heeft gedronken. Ze drinkt de fles ook altijd helemaal leeg, al is 'ie nog zo vol, ik heb nog nooit meegemaakt dat ze eerder stopte. Het is ook niet echt zuigbehoefte, want zuigen op een speen of pink (wat ze normaal gesproken prima vindt) wil ze dan ook niet lang. Nu ben ik dus steeds heel onzeker over hoe veel ik in haar fles moet doen, hebben jullie misschien tips? Ik hou nu ongeveer de rekenregel voor fv aan (lichaamsgewicht x 150 : aantal voedingen) en doe dan nog iets meer. Dat is sowieso al een stuk meer dan ik kan kolven, en ik denk ook meer dan ze drinkt als ze aan de borst ligt, dus misschien te veel. Maar ze lijkt nog zo hongerig na een fles.... Als ze borstvoeding krijgt is ze na een voeding helemaal rustig en voldaan, en slaapt ze bijna.
Goedemiddag! Allemaal lekker aan het genieten van de kleintjes. Ik hier wel hoor, na een paar onrustige dagen heb ik m'n lieve, vrolijke meiseltje weer terug. Ze heeft vanmorgen zelfs 5 kwartier op bedje geslapen! Dat is echt voor het eerst.

Ik ben blij om te lezen dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem als ik (niet dat ik wil dat jullie pijn hebben hoor, maar het is fijn om niet de enige te zijn :-) ) Wel een beetje raar dat mijn kraamhulp er nog nooit van gehoord had, terwijl er hier al 2 anderen zijn met hetzelfde probleem. Ik wist niet eens dat het een constant toeschietreflex was. Als ik had geweten dat het over zou gaan, had ik wel geprobeerd om door te zetten. Maar ja...
Lilla, het is wel herkenbaar, een onverzadigd gevoel na een flesje, no matter hoeveel je geeft. Zoon had dat en dochter ook. Even flink mopperen en huilen na de bv. Bij Dochter bleek het te worden veroorzaakt door het moeten laten van het boertje... 'Men' zegt wel dat een boer niet hoeft bij bv, nou, bij mijn beide kinderen dus wel... en die boer die er dan uitkomt, kunnen de buren horen

Ik ga Dochter er even uithalen, ze wil NU drinken

Zoon begint trouwens de afgelopen 2 weken ineens jaloers gedrag te vertonen naar zijn zusje toe. Iemand met oudere kinderen/neefjes/nichtjes etc nog tips?
Darceltje,ik wist ook niet dat dat het was tijdens de kraamweek, dat weet/denk ik nu pas. Ik heb die pijn nu nog, maar alleen nog maar aan het begin van de voeding/kolven als de melk begint te stromen, de tsr dus. Dat is precies het gevoel dat ik in de kraamweek gedurende de hele voeding had, maar toen was het veel heftiger. Ik had echt bij elke voeding de tranen in mijn ogen staan!! Mijn kraamhulp wist ook niet wat het was, en de vk en lactatiekundige ook niet. Er werd gedacht aan iets met bloedvaatjes, en ik kreeg het advies om voor de voeding warme doeken op mijn borsten te leggen. (Dat hielp niet trouwens). Ook is er aan spruw gedacht, maar ook dat had ik niet. Ik heb de bv doorgezet omdat ik op een gegeven moment merkte dat de pijn steeds iets minder heftig werd en minder lang duurde, dus ik hoopte dat het over zou gaan. En dat gebeurde gelukkig, het is nu dus alleen nog maar eventjes aan het begin en veel minder pijnlijk, een normale tsr dus. Maar nog steeds moet ik af en toe mijn tanden stevig op elkaar zetten! Als het niet minder geworden was zou ik zeker zijn gestopt met bv, want het was écht niet te doen! En dan had ik nog niet eens kapotte tepels, zoals jij....
Ik heb helaas maar 5 weken volledige borstvoeding gegeven. De 1e keer op het CB bleek toen dat ons ventje veel te weinig was aangekomen. Waarschijnlijk te weinig voeding voor zoveel voedingen op een dag. Ben daarna gaan combineren met FV en dat ging perfect. We hebben wel een ontzettend hongerig mannetje. Geven hem ook forte, op standaard nutrilon komt ie na 2 uur alweer, met forte keurig na 4 uur. Ondertussen heeft hij zijn gewicht weer ingehaald gelukkig. Na 3,5 maand ben ik helemaal gestopt met BV, moest weer gaan werken en vond ik handiger. Vanaf toen volledige FV en daar doet ie het nu hartstikke goed op. Ik was van de week op het CB en ze gaven aan dat ik mag gaan starten met fruithapje. Zitten verder geen allergieen in de familie, dus denk dat we over een week of 3, dan is ie 5 maanden, daarmee gaan beginnen. Lijkt me wel leuk.
Lilla: bij mijn dochter is het vaak toch zuigbehoefte als ze ontevreden is na een fles. Speen met een kleiner gaatje proberen misschien? Of wat Zeef zegt, misschien zit er een boertje dwars? Qua hoeveelheid lijkt me jouw formule heel mooi, al is die natuurlijk eigenlijk voor flesvoeding...

Dames die flesvoeding geven, ik heb nog een vraag! Ik maak mijn dochter altijd nog wakker voor een laaste voeding (ze gaat er om 19 uur in, dan om 22 uur nog een fles, en dan slaapt ze tot 7.30 ongeveer door). Ze krijgt in totaal al 5 flessen van 180ml + 6 scheppen. Ik lees hier dat sommige kinderen al geen late avondvoeding meer krijgen. Zitten jullie dan al op 4 flessen of verdelen jullie 5 flessen over de dag? Wanneer hebben jullie die late voeding laten vallen? Ze mag van mij natuurlijk best nog die fles, maar ik moet haar er altijd voor wakker maken en begin me dus af te vragen of ik haar niet beter gewoon lekker door kan laten slapen.

Gewicht: ik was 15 kilo aangekomen, hield op het eind ook zoooveel vocht was (het was ook zo warm, weten jullie nog?) Na 4 weken waren er daarvan al 12 af, en die laatste 3 zitten er nog steeds aan. Vooral mijn buikje is nog wat dikker dan voorheen. Ik sport alweer sinds 6 weken na de bevalling (joggen) dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb mezelf sinds een paar dagen dus maar op dieet gezet want die laatste 3 mogen er nu ook wel af! Ik pas gelukkig al wel gewoon in al mijn oude kleren, al zitten sommige broeken nog een beetje strak.
Elska, ik ben even kwijt wanneer jouw dochter geboren is. Mijn zoontje zit ook nog op 5 voedingen, maar hij is al over de 4 maanden dus zou naar 4 voedingen mogen. Zoals ik eerder al zei is het zo´n hongerig kereltje dat dat echt nog niet gaat lukken. Hij slaapt ook vanaf ongeveer 19.00u, maar wordt steevast wakker rond half 11 voor zijn laatste fles, dan slaapt ie weer tot een uurtje of half 8 ´s ochtends. De 1e en laatste voeding krijgt hij zelfs 210+7, de overige 3 voedingen 180+6. Moest nl. van de arts van het CB ophogen omdat zij vinden dat ons ventje te weinig babyvet heeft. Wij vinden het een beetje overdreven, want hij doet het hartstikke goed. Maar als jouw meisje slaapt en niet uit zichzelf wakker wordt, zou ik haar gewoon laten liggen. Je kunt het zeker eens proberen, om te kijken of ze dan ´s nachts nog een keer komt. Succes!
jeetje wat hebben jullie veel geschreven leuk hoor.

Ff denken hoor.

Voedingen: L. zit tussen de 4 en 5 voedingen. Op het cb zeiden ze dat 4 ook goed was en dat ik vooral gewoon dochter moest volgen.

L krijgt altijd 180 + 6 schepjes voeding en meestal rond deze tijden:

8.00 - 12/13 - 16/17 - 22.30. Soms komt ze rond 19.00 uur nog voor een klein flesje van 100 cc. hier doet ze het heel goed op.

Als ik haar standaard 5 flessen zou geven zou ze evenveel drinken als nu met 4 voedingen omdat ze dan het een en ander laat staan.

Slapen: L slaapt altijd in haar bedje. Ook in de wagen kan ze wel slapen. In het begin sliep ze alleen maar op mijn arm in slaap en kon echt niks doen. Dat is gelukkig nu over. In de box slaapt ze nooit ze wordt jengelig als ze moe is en gaat in haar ogen wrijven en op haar duim zuigen en als ik haar dan in bed leg is ze binnen 10 minuten in dromenland.

L heeft een week of 4/5 ingebakerd gelegen en toen ze prikken kreeg en daarom niet ingebakerd mocht worden heb ik haar in een slaapzakje gelegd en dat doe ik nog steeds. Ik stop haar nog wel met een lakentje in zodat ze het gevoel van geborgenheid nog heeft maar of dat nog echt nodig is weet ik eigenlijk niet.

Kraamverzorgster: hmm ik had niet echt een hele goede kraamverzorgster. Het scheelde dat dit mijn 2de was maar anders had ik weinig informatie gekregen want ze vertelde bijna niks. En wat ik heel slecht vond (heb dat ook aan haar aangegeven maar daar deed ze niks mee en heb ik dus ook op het evaluatieformulier geschreven) is dat ze boven de traphekjes nooit dicht deed en dat terwijl er een peuter van 3 rondloopt. Nou is mijn dochter niet een meisje dat van de trap zou vallen want die doet zelf de traphekjes dicht maar goed dat kan zij niet weten en ook als mijn dochter 's middags ging slapen deed ze het niet en het had natuurlijk gekund dat ze half slapend de gang op zou komen en dan zo de trap af zou vallen.

Gewicht: ik ben deze zwangerschap een kilo of 9 aangekomen en dat is nu ook al vanaf. BIj oudste was ik 12 kilo aangekomen. Zit nog steeds in dezelfde maat kleding als voor beide zwangerschappen. Alleen een buik die wat lubbert zeg maar.

Nou volgens mij nu aardig bij.
Pfffffff... wat schrijven jullie veel en snel zeg.

Moet echt moeite doen om alles beetje bij te lezen.

Hier ook slechte ervaringen met bv en ziekenhuis. Dus nu de fles en moet zeggen dat dat super bevalt. Isis heeft het volgende schema; 8.30 - 11.30 - 14.30 - 17.30 en 20.30. Ze drinkt dan 180/6. Gaat supergoed. 's Nachts slaapt ze het klokje rond.

Slapen gaat heel goed. Ze slaapt eigenlijk overal wel. In de wagen, in de maxi-cosi. Maar het liefste (vind ik zelf ook...) in bed. Sinds kort heeft ze een knuffelbeertje, van Difrax. Heerlijk om te zien hoe ze daarmee bezig kan zijn.

Wie is er al aan 't nadenken over fruithapje?? Er worden zoveel tegenstrijdige adviezen gegeven, de ene zegt; pas vanaf 6 maanden, terwijl ik ergens anders hoor 4 maanden. Merk dat dochterlief er wel echt aan toe is. Wil iig dadelijk met 4 maanden rustig aan beginnen met rijstebloem (papfles).

Hoe denken jullie daarover??

Over het gewicht; ik ben inmiddels begonnen met Sonja Bakker. Ik ben de kilo's die ik aankwam voor het grote deel weer kwijt, maar mag nog wel ietsje vanaf.

Nou, ik ga er vandoor, morgen voor het eerst sinds 5 maanden weer werken.

Liefs Frutsje
Ik lees dat de meeste fv-baby's toch wel meer drinken dan Wolkenbaby. Hij krijgt sinds gisteren 165+5,5. Hij lijkt er genoeg aan te hebben. Ik maak hem trouwens ook altijd wakker voor de laatste voeding rond 11 uur. Hij slaapt dan wel vast, maar ik denk dat hij anders om een uur of 2-3 weer komt. Dus dan maar wakkermaken en dan tot een uurtje of 6 slapen. En als hij wel door zou slapen, dan mist hij een voeding, en omdat hij niet zoveel drinkt, ben ik dan weer bang dat hij te weinig krijgt. Ik kan trouwens echt jaloers worden op die schone sla(a)p(st)ers van een aantal van jullie!

Ik zit nog even terug te lezen over de pijn bij het geven van bv. Dat heb ik ook gehad. Op een gegeven moment zo erg dat ik een paar dagen alleen gekolfd heb en Wolkenbaby alles met vingervoeding en/of flesje kreeg. Daarna ging het weer wat beter, maar dat duurde niet lang. Volgens "mijn" lactatiekundige was het puur het aanleggen wat niet goed ging en dan beschadig je je tepels. Ze heeft me toen heel goed geholpen met goed aanleggen en na nog een paar dagen "rust" ging het heel goed en was het zo goed als pijnloos. Helaas begonnen daarna de borstontstekingen..... (niet daardoor overigens).

@ Frutsje: Succes op je eerste werkdag morgen!

@ Lilla: het kan ook de warmte en gezelligheid zijn, waardoor je dochter bij bv wel meer tevreden lijkt. Voor bv geldt het 150cc per kg lichaamsgewicht niet zo, ze mogen meer hebben (aldus mijn HA).
Wolkewietje, ik weet niet zo goed wat ik moet schrijven. Ik kan wel zeggen dat ik me voor kan stellen hoe je je voelt op zo'n dag, maar dat kan ik niet. Er zijn gewoon geen woorden voor. In ieder geval heel veel sterkte!
Wolkewietje; vandaag heel veel sterkte. Zal vast wel weer een moeilijke dag zijn. Vrienden van ons hebben dit jaar (schrikkeldag) een doodgeboren kindje gekregen. Heel heftig zoiets.

Nu trouwens 'illegaal' vanaf het werk ;). Het is al half 12 en moet zeggen dat ik er helemaal niet zo'n moeite mee heb.

Vond het vanmorgen vooral raar om dochterlief achter te laten.

Maar straks weer lekker knuffelen.

Hallo meiden,

Ik heb een gekke week achter de rug. Vorige week was ik ziek, maar maandag en dinsdag ging het wel weer.

Ventje heeft 2 daagjes behoorlijk liggen slapen na prikjes.

Gisteren ging ik weer werken, want ik dacht dat dat beste wel weer kon, al lig ik iedere nacht te hoesten als een otter.

Maar goed, dinsdag op woensdagnacht, was echt een rotnacht. Ventje werd ieder uur wakker en huilen. Geen idee waarom, het was geen hongerhuiltje. Ook een paar keer laten huilen omdat we te moe waren om iedere keer maar te gaan kijken.

'S ochtends was ik doodmoe en zat m'n hele hoofd vol snot. Ventje lachte alweer gelijk na de voeding, dus iets heel ernstigs zal het wel niet geweest zijn. Ben toch maar naar m'n werk gegaan, maar dat ging echt niet en ben 's middags maar weer naar huis gegaan.

Nu zit ik dus weer ziek thuis, balen hoor. Ik moet er echt aan wennen dat m'n lichaam gewoon wat meer tijd nodig heeft om weerstand op te bouwen door de bv en gebroken nachten.

Vannacht heeft Ventje gelukkig weer goed geslapen. Hij werd wel weer om 05.00 wakker maar was toen snel te troosten, daarna heb ik hem zelf om 06.10 wakker gemaakt. Zou het dan toch gaan lukken??

Ik heb nu wel telkens onwijze stuwing 's ochtends sinds die nachtvoeding weg is gevallen, ik hoop dat dat wel minder gaat

worden.

Ik zit nu sinds ongeveer een week op 5 voedingen, om 06.00, 10.30. 15.30, 18.00 en 22.00.

Toen ventje kleiner was, was ie 's avonds vaak onrustig en dan hielp het heel erg om hem in de draagzak te nemen, want dan heb je nog enigzins je handen een beetje vrij. Wij hebben een Minimonkey en die is heel handig te gebruiken. Nu is het gelukkig niet meer nodig en gaat ie heel gemakkelijk uit zichzelf slapen tussen 19.00 en 20.00 in z'n bedje

Er zit bij ons nog niet echt een ritme in het slapen overdag. Bij het kdv slaapt ie veel meer dan thuis, en ik was bang dat ie dan 's nachts wakkerder zou zijn, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Overdag slaapt hij bij ons thuis gewoon in de box. Ik vind dat zelf wel prettig want het zijn vaak korte slaapjes en onze slaapverdieping is twee etages hoger en anders sjouw ik me de hele tijd een breuk die trap op en af.

Aan de ene kant denk ik dat het wel fijn zou zijn om er een ritme in te hebben, maar aan de andere kant gaat het prima zoals het nu gaat. Wij gaan gewoon overdags op pad met hem en dan zien we wel of ie slaapt of niet, hij heeft daar volgens mij niet zo'n last van en wij doen gewoon de dingen we we willen doen.

Sinds deze week pas ik weer in m'n oude kleding, maar m'n buik flubbert er nog wel een beetje overheen. Ik was eerst wel geobsedeerd door m'n buik. Ik had tijdens m'n zwangerschap echt een hele mooie buik, net een opgeplakt bolletje. Ik dacht dan ook wel dat die heel snel zou verdwijnen na m'n bevalling, maar helaas.

Nu denk ik, ach ja, je hebt een kind gehad hoor, dat is niet niks.

Wolkewietje, ik wil jou en je familie vandaag erg veel sterkte wensen.
Wolkenwietje; sterkte!!

Lilla, wat is echt veel volgens jou? En hoe lang doet ze hierover (en hoelang normaal bij borstvoeding?). Onze dochter had (en heeft) dat regelmatig, maar wilde dan echt gewoon meer!

Darceltje; inderdaad wel raar van de toeschietreflex, mijn kraamhulp had er ook nog nooit van gehoord en ook verloskundige niet. Werd ook direct gekeken of ik geen kloofjes of spruw had. Wel was mijn tepel altijd plat na het voeden en niet wanneer ik gekolfd had. Volgens mij klemde dochter haar kaakjes op elkaar tijdens het voeden en zoog dan vervolgens heel hard. Alle manieren van aanleggen werden ook geprobeert, maar hielp allemaal niet.

Elska; onze dochter krijgt inderdaad late voeding niet meer. Ze krijgt nu nog maar 4 voedingen op een dag. Daar zijn wij vrij snel op uitgekomen vanwege het vele eten. Dochter kreeg met een paar weken (nog voor ze doorsliep) late voeding al om 2100, omdat het voor haar niet uitmaakte of ze die om 2100 uur of om 2300 uur kreeg. Moest haar er ook altijd voor wakker maken. Sinds een paar weken zijn we met hoeveelheid voedingen aan het klooiene en heeft ze een tijdje gedwarreld tussen 4 en 5, soms extra halve voeding tussendoor. Sinds vorige weerk krijgt ze laatste voeding rond 1900 uur, maar ligt ook een beetje aan haar dagritme. Moet daarbij wel zeggen dat voor haar de laatste voeding is: 220 ml water, 2 schepjes AR, 5 schepjes hongerige baby en 21/2 schep rijstebloem (hier zijn we ivm veel eten en spugen al een maandje geleden mee gestart, vond CB ook een goed idee). Op deze manier komt ze ook het beste aan haar slaap trouwens.

Vandaag weer een heel goedlachse dochter. Je kunt merken dat ze een sprongetje heeft gemaakt. Kijkt de hele dag verbaasd om dingen die elke dag hetzelfde zijn, erg schattig. Vanmorgen in de auto zette ik de blower aan, zat ze me verbaasd aan te kijken waar dat geluid vandaan kwam.

Wat betreft beginnen met fruithapje; ik zou wel willen beginnen en volgens mij dochter ook wel. Gisteren heeft ze wel een heel klein beetje bloemkool geproefd, mondje ging direct voor de lepel open! Wil het nog niet echt doorzetten, ik wacht even op wat de kinderarts volgende week zegt ivm spugen. Gaat trouwen sinds gisterenn beter, weinig gespuugd en ook niet meer verstopt!!
Wolkewietje, sterkte vandaag...

Vandaag bij de fysio geweest. Ben er (helaas) de afgelopen jaren regelmatig onder behandeling geweest. Gelukkig schatte de fysio in dat ik dit keer met een paar behandelingen wel weer opgelapt zal zijn.

Hier wachten we met fruithapje tot 6 maanden. Hebben we bij de oudste ook gedaan en dat ging eigenlijk prima. Zolang Dochter niet heel veel honger krijgt, zal ik ook wachten tot 6 maanden. Als ze op een gegeven moment heel sacherijnig wordt en meer bv geven zou niet helpen, zou ik wel overwegen om eerder een fruithapje te geven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bij Zoon vooral best een gedoe vond. Je krijgt van die heerlijke (NOT) vaste voedingluiers, je moet er elke dag aan denken, klooien met pureren en lepeltjes... ik vind het voorlopig wel prima zo

Vanmorgen naar een kinderkledingbeurs geweest. Ging er heen voor kleertjes voor Zoon, maar kwam ook nog thuis met drie schattige jurkjes voor Dochter... die ze pas over een jaar of anderhalf aan kan :-) Maarja, het hangt niet in de weg en ik was er iets van 1,50 euro per jurkje voor kwijt. Heb er wel op gelet dat ik kwaliteitsspul had... Bij Hema-dingen denk ik vaak "bij de Hebbes heb ik het voor hetzelfde geld, maar dan nieuw". Verder vind ik dat soort beurzen echt een uitkomst. Dingen als jasjes enzo, ben je in de winkel vaak een kapitaal voor kwijt, en op zo'n beurs hooguit een paar euro. (Bovendien ben ik altijd zo'n muts die er dan in oktober achter kom dat ik een winterjasje nodig heb, om er vervolgens achter te komen dat de meeste winkels in onze stad ze al niet meer verkopen, waarop ik dan weer naar een grote stad in de buurt moet, etc etc etc...)

Ik heb geluk gehad met mijn eerste kraamhulpen en bv. Heb er in totaal bij twee kinderen vier gehad. Bij Dochter was de eerste kraamhulp een echte BV-Die-Hard... op het moment zelf vond ik het zwaar irritant (stond maar een mijn tiet te plukkken en op alle mogelijke manieren Dochter -die steeds in slaap viel- wakker te schudden) maar achteraf vond ik het wel prettig dat ze de boel op gang had geholpen. Mijn tweede kraamhulp begon meteen de eerste keer dat ze er was te mekkeren dat ik wel heel veel voedingsmomenten had. Niet echt iets waar je dan veel zelfvertrouwen van krijgt... zij vond dat ik minder moest gaan voeden. Terwijl ik voordat zij kwam heel relaxed was en dacht "het ritme komt vanzelf wel", begon zij me heel onzeker te maken en te roepen dat er zo nooooit een ritme in zou komen. Zij vond het ook stom dat ik bij Zoon zes maanden lang de tijden had opgeschreven en dat ik dat nu weer wilde gaan doen. Terwijl ik het juist wel handig vind, dan zie ik tenminste of er een ritme in komt...

Oh ga eten... later meer

grtz E.
Wolkenwietje, sterkte. Dit zal een moeilijke dag voor jullie zijn.

Onze kraamhulp was er nog een van de oude stempel. Heeft ons allemaal dingen aangeleerd die tegenwoodig blijkbaar anders gaan. Vernomen we later van vrienden en broers en zussen. Ze was wel heel aardig. Met de BV vond ik ook niet relaxed. Ze pakte mijn borst elke keer zo hard vast om goed te leggen voor zoon dat ik er toen al bijna geen zin meer in had. Was blij toen ze na een aantal dagen weer vertrok. Ze heeft niet echt dingen aangeleerd waarvan wij nu zeggen, oh dat is heel belangrijk geweest. Eventueel volgende keer ga ik ook aangeven dat ik haar niet meer wil.
Dank jullie wel voor jullie medeleven vandaag (eigenlijk al gisteren). We zijn de dag goed doorgekomen, we hebben wat visite, telefoontjes en kaartjes gehad, dat doet altijd goed op zo'n dag. En de zon scheen lekker, dat scheelt ook.

Vanmorgen was ik met Wolkenbaby op het CB. Hij was goed gegroeid, hij weegt nu 6115 gram en is 60 cm lang. Met zijn gewicht zit hij net onder de middellijn, met zijn lengte zit hij net onder de lijn die weer onder de middellijn komt (snappen jullie het nog ). In verhouding is het een klein dikkerdje Verder moesten we nog meer gaan oefenen met het op zijn buik liggen om zijn hoofdje op te tillen. We mogen, als we willen en als Wolkenbaby er ook aan toe is, met 4 maanden met fruit- en groentenhapjes starten. Met de inentingen moest mijn kleine mannetje echt heel hard huilen, ik kreeg hem bijna niet getroost. Gelukkig viel hij in de auto snel in slaap. De rest van de dag heeft hij (redelijk) goed geslapen, we mochten hem niet inbakeren. Vanavond had hij even een huiluurtje maar toen heb ik hem lekker uit bed gehaald en geknuffeld en is hij in mijn armen in slaap gevallen. Hij had ook koorts, had hem na zijn voeding ook al een zetpilletje gegeven. Net bij zijn laatste voeding was de koorts gelukkig al weer weg en hij is ook snel weer gaan slapen.

@ Ico: Beterschap!

@ Zeef77: Zo'n kinderkledingbeurs, is dat met tweedehands kleding, of ook nieuw?

En nog een vraag voor iedereen (voor het geval we uitgepraat mochten raken ): hoe was jullie bevalling?

Ik ga nu naar bed, morgen (straks) weer meer!
Even een kort vraagje tussendoor voor de fv-mama's: welke speentjes gebruiken jullie op de fles? Wij gebruiken flessen met een smalle hals en difrax speentjes vanaf 0 mnd. Hieruit drinkt meiseltje te langzaam, maar bij de andere speentjes die we geprobeerd hebben gaat het of nog veel moeizamer, of (bij de spenen vanaf 3 mnd) veel te snel, dan hoor je het echt naar beneden borrelen. Gulden middenweg, ik zoek je!
Hey goedemorgen allemaal!

Wat veel!! en leuk! heb het nog niet allemaal gelezen, ga is straks doen.

Maar darceltje... wij gebruiken die fles ook van difrax met een ruimer gemaakte S speen. Uitkoken met een cocktailprikkertje erin. Helpt goed.

Zo de eerste werkdagen zitten er weer op! Het was weer leuk maar ook vermoeiend.. vroeg opstaan.. stress van de creche;)) maar dat ging gelukkig allemaal heel goed!

Voor het schema: Ons meisje is geboren op 15 juni. En noem haar hier maar mini;)

Ik ga even bijlezen... tot later
Goedemorgen! Zo, mijn eerste werkweek zit er weer op, vandaag ben ik vrij. Heerlijk! Ga straks lekker wandelen met mijn meisje.

Voor het schema: noem mijn dochter maar Poppie want zo noemen wij haar vaak ook

Fles: wij gebruiken Avent flessen met de speen met 3 gaatjes (vanaf 3 maanden) maar we voegen dan ook Nutriton (johannesbroodpitmeel) toe aan de voeding, vanwege spugen.

Voeding: ik weet nog niet wanneer we met fruit en groente gaan beginnen. Vind het ook raar dat het ene CB zegt met 4 maanden en het andere met 6 maanden. Wellicht houden we de gulden middenweg aan en doen we het met 5 maanden!

Ik heb gisteren onze pop zelf even gewogen en gemeten en ik denk nu 63cm en 6,5 kilo. Allebei bovengemiddeld dus.

Bevalling: mmmm... geen succesverhaal! In het kort: Ik ben ingeleid, want ik was 14 dagen overtijd. Poppie lag nog niet ingedaald. Na 13 uur heftige weeen had ik nog maar 9 cm ontsluiting en geen persweeen. De laatste centimeter ontsluiting schoot niet op. Ik heb toen een uur geperst terwijl de arts probeerde het laatste randje weg te masseren. Na een uur persen was ik uitgeput, had ik nog steeds geen volledige ontsluiting en lag Poppie nog steeds niet goed ingedaald dus een tang/vacuum kon ook niet. Het werd dus een keizersnede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven