35+ en kinderen

15-09-2008 23:20 2488 berichten
Alle reacties Link kopieren
35plussers zwanger of met kinderwens, hier kletsen we verder!

Geen idee waar dat duiveltje in mijn vorige posting vandaan komt....gek.

MissBr, grappig, hier ook op zat. en woensdag schoen zetten.

Ben van plan om nu 2x per week te gaan lopen. We zullen zien of ik het ook echt doe...

werkze, ga ik ook weer doen!
hi meiden, de ellende bij piraman is deels de crisis maar ook een ongelukkige samenloop van .........hopelijk waait er in 2010 een positievere wind.

Varadientje jeee heftig mbt huizen........en mbt naast schoonouders wonen mmmm zou ik ook goed over nadenken maar wellicht is het met goede afspraken goed te doen?! heb je er strijd over met je man of zitten jullie wel op 1 lijn?

En ik duim heeeeel hard dat je eind november neit ongesteld wordt.....wie weet, je hebt steeds weer een mogelijkheid hoor.

Beer weer aan t sporten, lekker joh!!! viel t mee?

ik ga deze week de mountainbike weer pakken, heb t zo nodig om regelmatig te "zweten".

vandaag heb ik pirameis geraspte peer gegeven.....en t ging erin als koek ahhaa. soms gekke bekken trekken maar een kwart peer heeft ze op. hier adviseren ze eerst fruit en over paar weken, als ze tegen de 6 maanden is, een soort van groentepap met olijfolie, parmesaanse kaas erdoor enz. ik probeer nu eerst een paar dagen peer, dan appel of banaan enz.

vanmorgen bij kinderarts geweest, alles oke, bijna 7 kilo, groei in gewicht loopt wat terug (nog wel gegroeid hoor) terwijl ik echt nog heel vaak voed dus dat besloot haar om met fruit te beginnen. mbt griepprik heb ik met haar overlegd en besloten niet te doen. ze vertelde dat de risicokinderen net de afgelopen 10 dagen zijn ingeent en dat de piek van de griep er nu al is (ze hadden die over een maand verwacht) en kinderen door deze samenloop vaak nog zieker zijn dan nodig....

meiden ga snel iets afmaken voor morgen en dan eten koken. fijne avond allemaal XX
Pira, dat is wel een interessant argument van jouw arts, over dat niet inenten. Die heb ik hier eigenlijk nog niet gehoord. Ik twijfel ook nog over de prik voor de kinderen.

Leuk dat je met fruit bent begonnen. Een hele nieuwe fase he!

Wat heb ik het toch vreselijk gehad met mijn werk zeg. Maar ja ik ben toch zelf de enige die er iets aan kan veranderen. Zucht.

Ik mis de kids nu ook.
ik wil wel laten enten. is ook de enige manier om iets te doen voor hummel. nu wachten op de oproep, heb alleen nog voor jongste zoon gekregen. is allemaal weer beetje vaag ben ik bang.

ja Beer: als je het zo gehad hebt: ga lekker zoeken naar iets anders hoor! beetje informeren kan geen kwaad toch? zet je cv eens op wat sites enzo. bekijk zo nu en dan eens een vacaturesite. succes!

Pira: leuk dat fruit. Ik denk dat wij ook binnenkort eens iet gaan proberen. ze is nu ruim 4 maanden, weet wel dat het vroeg is, maar in het begin is het ook meer een beetje likken en de smaken snappen enzo.

ok, ga ook weer even verder. best druk, maar moet op tijd weg om auto op te halen. hoop nu wel gemaakt trouwens...
Hoi MissBR, ik wil ook laten enten eigenlijk (had het al min of meer besloten). Maar dit verhaal van Pira's dokter maakt me wel aan het twijfelen (niet angst voor vaccinatie ofzo hoor, daar ben ik al voorbij). De piek is in NL tenslotte ook al gaande volgens mij.

Ja ik ga echt eens aktie ondernemen! Hoe is het bij jou op het werk?

Ik straks ook naar huis, man komt weer niet thuis vandaag dus lekker druk de spits in mijn eentje. Gelukkig eten ze hier altijd al op bso/ kdv , dus eigenlijk valt die spits nogal mee.

Had alleen vanavond weer een stukje willen lopen, maar dat gaat dus niet lukken (tenzij ik rondjes in de tuin ga rennen, maar das ook weer zo gek).
hi meiden, ja dat enten is erg vaag ook hier hoor. maar zeker toen ze zei dat de piek er nu hier (italie) al is, dacht ik van tja....dan heeft t nog weinig zin en hoop ik op t beste.

Beer, zoals MissBR schrijft, lekker rondkijken, krantje, internet enz. wie weet loop je ineens tegen iets nieuws en leuks aan....geeft je ook weer energie!!

Ja dat fruit is echt lachen, ik zit er ook helemaal onder maar vandaag heeft ze echt al flink ervan gegeten. geen gekke bekken meer maar echt happen en slikken en inderdaad nieuwe fase............brrrr t gaat zo hard, alle clichés zijn waar!!

MissBR hoop dat auto helemaal top is nu.

T is hier een grijze nevelige dag.....moet wat ingewikkelde mails en teksten schrijven pffff, mn hoofd is net zo nevelig als buiten.....

fijne middag verder XX
haha, ik zie het al voor me! heb je niet een of andere dvd met oefeningen ofzo? (wel gordijnen dicht doen!)

eten ze op kdv? wat luxe! ik vind het meeste gedoe van de spits alleen altijd dat ik moet koken en de zooi moet opruimen terwijl ze moe zijn en eigenlijk naar boven en in bad/bed. dus als dat niet hoeft, scheelt dat enorm lijkt me!

hier is het ngo ongeveer hetzelfde. ik heb besloten dat ik het ook maar even moet aanzien en moet kijken waar het heengaat en als ik ondertussen leuke vacature zie, reageer ik gewoon (laatst al gedaan!). ik probeer me er maar niet te druk over te maken.

verder niet teveel twijfelen en gewoon doen wat je het beste lijkt! (makkelijk gezegd he?)
Beer....ik wil geen twijfel geven hoor.........elk land is ook weer anders en t kan best dat er nog een griepgolf gaan komen in jan-febr....maar tja........ik heb t er maar bij gelaten.

volhouden met lopen hoor, kun je morgen wel??
Ja ik heb nog wel een pilates dvd liggen! Ik vind alleen dat je daar altijd zo bij moet nadenken en dat wil ik juist niet...ik wil gewoon verstand op 0 graag! Maar morgen kan ik wel gaan, dus wordt gewoon dagje later.

Dat eten op bso/kdv is inderdaad een luxe hoor. Je moet wel zelf eten meegeven. Wij koken vaak wat meer en vriezen dan bakjes in. Voor de 2 jongsten is het vooral erg fijn. Die zijn zo afgedraaid als ze van kdv komen, dan eten ze niet meer, te moe. Nu kunnen ze gewoon nog even bijkomen thuis en dan lekker naar bed zonder al te veel gedoe. En het scheelt inderdaad enorm in de spits!

Dus jij kijkt het werk nog even aan? Tja, dat doe ik dus eigenlijk ook.

Pira, dat nevelige in je hoofd is mij heel vertrouwd! Wordt wel wat minder al trouwens bij mij.
Oja, en vrijdag wordt ik 39....
Pira haha die kleine meid van jullie heeft geloof ik wel zin in ander voedsel! Ik kan het al helemaal visualiseren hoe het er bij jou aan de eettafel uitziet !

MissBR ik kan me jouw "spitsgevoel" erg goed voorstellen, helemaal met 4 kinderen! Onze zoon was altijd zo lekker jengelig rond een uur of 6 en dan was ik ook moe en moest nog koken maar iedere keer liep ik naar de woonkamer omdat meneer weer "iets" van me wilde. Pfff ik vond dat heel vermoeiend en met 4 kinderen zal dat helemaal zo zijn! Wat betreft het zoeken van een andere baan is het volgens mij inderdaad de beste methode om gewoon rustig rond te kijken of er wellicht een leuke vacature voorbij komt en ondertussen gewoon te proberen er op je werk het leukste van te maken. Als je er zo'n druk oplegt dan wordt het alleen maar akeliger.

Beer alvast gefeliciteerd met je verjaardag! 39 is een mooie leeftijd hoor, ik weet hoe het voelt ;)! Wat goed dat je weer lekker aan het hardlopen bent! Weet je dat ik er ook al stiekem naar uit kijk om straks weer wat meer aan beweging te gaan doen en de overtollige kilootjes eraf te trainen. Maak me er overigens helemaal geen zorgen om hoor, na de bevalling van onze zoon was ik de (25) kilo's ook zo weer kwijt maar ik vind toch dat een slank lichaam wel beter bij me past dan het huidige Michelin-vrouwtje ;). Ik hou ook zoveel vocht vast pffff. Wat betreft het argument van Pira's arts, dit klinkt inderdaad heel aannemelijk maar weet je wat eigenlijk het probleem is met die Mexicaanse griep? Nu valt het inderdaad allemaal erg mee, maar als het rampenscenario zich voltrekt dan zou het zo kunnen zijn dat deze griep nu wegebt en over 2 of 3 maanden in alle hevigheid terugkomt (in een gemuteerde vorm?) net als destijds met de Spaanse griep. Die begon aanvankelijk ook heel mild om vervolgens genadeloos toe te slaan. Ook ik wil je niet aan het twijfelen brengen hoor ;)! En weet je? De overheid doet het eigenlijk nooit goed, want op dit moment worden ze beschuldigd van het teweeg brengen van massahysterie mbt een tamelijk onschuldig griepje maar als ze deze vaccinatiecampagne niet hadden opgestart en de griep komt straks terug dan komen de verwijten dat de overheid niks gedaan heeft. En feit blijft gewoon dat het een gekke griepvariant is. Bij de gewone seizoensgroep vallen de slachtoffers voornamelijk bij de chronisch zieken en 60 plussers en bij deze griep zitten veel slachtoffers in een andere categorie (kinderen/hoogzwangeren).

Fijne avond nog allemaal!
ja, die spits is gewoon druk. en als je met zijn twee bent, dan valt het wel mee natuurlijk, maar in je eentje is het even aanpoten (en dan vooral de kunst om ook nog vriendelijk te blijven!)

gelukkig zijn we meestal met zijn twee. Gisteren heb ik de spits helemaal niet meegemaakt, kwam pas om kwart voor 7 thuis. Jongens al onder de douche, hummel al in bad geweest. heb gelukkig jongste zoon nog even kunnen knuffelen, maar toen moest ie alweer naar bed. jammer jammer, hoop dat ik vandaag op tijd weg kan hier!

Beer: gefeliciteerd alvast! prima leeftijd toch? (mijn volgende verjaardag word ik ook 39, dus ik moet het wel leuk vinden he?)

Maria: de laatste loodjes he? ben je nog aan het werk of is je verlof al begonnen? ik kan me voorstellen dat je je lijf een beetje zat bent u. Ik ben ook erg blij dat ik mijn lijf weer terugheb en alles weer aankan. val nog steeds af heb ik het idee (ja, druk met al die kinderen natuurlijk!). wel fijn zo!

ok, ik zie allemaal mail binnenkomen, moet weer even wat gaan doen hier!
Maria, snap je zo goed, ik was het ook zo zat dat lichaam op het laatst, terwijl ik niet eens zo veel was aangekomen. Ik vind het nu nog steeds fijn weer normaal te zijn en vooral weer alles (bijna) aan te kunnen.

MissBR bij mij is het afvallen wel gestopt trouwens nu.

Griepgedoe, heb het helemaal gehad met de mex.griep, kan ie niet gewoon weggaan? Bezorgd me veel te veel gepieker....tja het verhaal van jou Maria, ik ken het en het is weer de andere kant, zucht. Vind het maar moeilijk.

39 is niet verkeerd nee, nog een jaar en dan de big four. Dat vind ik wel een raar idee.
ik was heel weinig aangekomen (kilo of 6 denk ik) en ben nu slanker dan voor ik zwanger was denk ik.gaat helemaal vanzelf en zeker nu ik weer werk en dus weer regelmatiger eet (en niet meer snoep tussendoor) hoef ik er niets voor te laten. erg fijn!

(niet dat ik superslank ben hoor, gewoon maat 38/40. maar dat is prima)

over 40 dnek ik nog maar niet na. nog even te gaan!
hi meiden.....

Maria tja griep verhaal is complex. ik heb me dr bij neergelegd dat we niets doen en heb t hoofdstuk afgesloten.

tja die kilo's...en vooral vocht...ik meot ook lachen als ik foto's zie van d elaatste weken zwschap. ben nu nog 2 kilo boven begingewicht maar was vorig jaar wel erg mager dus die 2 kilo is prima zo. wel merk ik dat mn heupen-bekken wijder is en diverse broeken niet aan kunnen of lekker zitten....da's weer vervelend!

ik volgend jaar ook 39......we zijn gewoon in de bloei van ons leven meiden

Beer alvast heel fijne dag morgen, proficiat!!

hier alles oke....ons meiske eindelijk weer eens tot 04.30 uur geslapen vanaf 23.00 uur heerlijk!! begint er weer op te lijken. hoop dat wat fruit extra haar hierin goed doet. wel direct rood en geirriteerd kontje. ik smeer zinkzalf (klein rond potje - sudocreme ofzo) wat doen jullie bij rode billen?

meiden fijne middag verder XX
de bloei van ons leven ja! laten we het vooral zo zien!

hier vanmorgen weer blije gezichtjes na de komst van de sint. ze hadden zelf pakpapier gemaakt, (vanwege item op het sinterklaasjournaal), zo lief! ik blijf het een leuk feest vinden! (en geniet er maar van, want volgend jaar gelooft oudste niet meer)

rode billen? dat hebben we hier bijna nooi gelukkig, en als het voorkomt gebruik ik Weleda zalf voor rode billen. is ook zinkzalf geloof ik, en helpt bij ons altijd vrijwel direct. succes ermee!
Hoi Allemaal,

Wat een hoop bij te lezen zeg, paar blz alweer.

Gisteren ook weer veel meegemaakt. Kreeg eerst een mail van mijn moeder dat mijn zus echt de mexicaanse griep heeft. En afgelopen vrijdag waren we allemaal bij elkaar voor mijn vaders verjaardag......slik.......Tot nu toe nog nergens last van dus het zal dit keer wel aan ons voorbij zijn gegaan. Ik twijfel wel nog steeds over de vaccinatie, meer naar de nee kant omdat we totaal niet weten wat de invloed is op een ongeboren kind.

Gisteren ook de VK laten komen, had toch wel wat bloedverlies en dat baarde ons toch wat zorgen. Bleek gelukkig niets ernstigs, waarschijnlijk kapot bloedvat omdat mijn buik in 2 weken enorm is gegroeid en dus volgens haar erg strak aanvoelt. Heb er zelf weinig last van, merk alleen dat de buik inderdaad groter is en dus meer gewicht.

Ook nog wat ontzettends leuks gisteren, de pretecho! Echt super zeg zo'n 3D filmpje en foto's. echt al een klein mensje.

Sinterklaas doen we dit jaar nog niet aan, we gaan dan lekker nog een weekendje naar Keulen. Genieten van de stad en de kerstmarkt.

Sorry, weer alleen over mezelf. Ja, meepraten over de kinderen moet nog een paar maandjes wachten. Maar we kijken er enorm naar uit. Vanmorgen zijn de meubeltjes voor het kamertje bezorgd. Nu de rest nog.

Groetjes allemaal en veel plezier met de Sint.

Maria: sterkte de laatste weekjes voor je verlof. Ik heb ook wel zin daarin, moet nog tot de kerst wachten...........
MissBR geweldig is dat toch die blije gezichtjes veroorzaakt door de goedheiligman! Dat zal volgend jaar voor jullie ook wel even raar zijn als de oudste niet meer gelooft. Hopelijk kan hij het spelletje dan wel goed meespelen ! Was jij trouwens maar 6 kilo aangekomen tijdens je laatste zwangerschap? Jeetje wat kan dat toch verschillen. Gelukkig ken ik meerdere mensen om me heen die ook astronomisch zijn gegroeid (+/- 25 kg) en zij raakten het gelukkig ook weer erg makkelijk kwijt. Ik zit nu al op 20 kg erbij, ook wel hele gezwollen enkels en ik krijg m'n ringen niet meer om. En dan zegt ook nog zo ongeveer iedereen "het is eigenlijk voornamelijk jouw buik die is gegroeid"(!). En dan kijk ik naar m'n varkenspootjes en vraag me af of ik nu gek ben of zij...;).

Pira ik heb ook altijd Sudocreme gebruikt bij rode billen, werkt als een trein. Sommige kinderen hebben er inderdaad veel last van. Onze zoon had het voornamelijk als er tanden door kwamen.

Beer ik wil ook nog even niet aan "40" denken hoor! En voor mij is dat al in juli 2010! Het klinkt zo oud, terwijl ik me nog helemaal niet zo voel en dan ook nog een hummeltje heb van een half jaar oud! Nee hoor, we zijn gewoon zo jong als we ons voelen! En vanaf 40 tellen we toch gewoon weer terug? In 2011 word ik weer 39 !

Opaal wat zullen jullie geschrokken zijn door het bloedverlies. Gelukkig viel het uiteindelijk allemaal mee!quote:opaal schreef op 19 november 2009 @ 12:54:

Ik twijfel wel nog steeds over de vaccinatie, meer naar de nee kant omdat we totaal niet weten wat de invloed is op een ongeboren kind.

Zoals jij het beschrijft klinkt het wel heel erg als "Russisch roulette" hoor ;)! Ik heb toch echt wel het vertrouwen dat de overheid niet massaal aan zwangere vrouwen een vaccin toedient waarover "helemaal niets" bekend is. Het vaccin is op dezelfde wijze gemaakt als het jaarlijkse seizoensgriepvaccin en er is een adjuvans aan toegevoegd, hetzelfde adjuvans dat al sinds 2000 aan het seizoensgriepvaccin wordt toegevoegd. Inderdaad worden vaccins en medicijnen NOOIT op zwangere vrouwen en kinderen getest (uit ethisch oogpunt), dat klopt. Echter wordt het seizoensgriepvaccin wél al heel vaak toegediend aan zwangere vrouwen (na de 3e maand).Het vaccin is officieel afgegeven als "veilig". Bovendien wordt het ongeboren kind niet rechtstreeks gevaccineerd als de moeder gevaccineerd wordt, alleen de antistoffen die de moeder aanmaakt kunnen via de placenta het kind bereiken (én beschermen!). Ik heb natuurlijk ook geen glazen bol en hoop van harte dat ik er goed aan heb gedaan door me te laten vaccineren, maar ik weiger toch echt te geloven dat de overheid (in zo ongeveer alle landen?) zwangere vrouwen en hun ongeboren kinderen willens en wetens blootstelt aan grote gevaren. Statistisch gezien is het zo dat de kans dat een zwangere vrouw bijwerkingen krijgt op het vaccin, kleiner is dan de kans dat een zwangere vrouw nare complicaties krijgt van de Mexicaanse griep. Jezus het lijkt wel weer een pleidooi vóór vaccinatie ! Dat is écht niet mijn bedoeling hoor! Als jij je niet goed voelt bij het nemen van het vaccin dan moet je het gewoon niet doen, dat is zo duidelijk als wat. Er bestaan hierin mijns inziens geen "foute" beslissingen.

Tot later allemaal!!!
beer: gefeliciteerd!!!!!
Thanks MissBR! en de anderen ook trouwens

Voel nog geen verschil...

Beertje is ziek helaas, gisteren nog 39, 5 en steeds diarree, arm ventje.

telefoo n
Beer PROFICIAT!!!!! fijne dag!!!!

ach....en je kleine mannetje ziek....hopelijk knapt hij snel op en heb je een fijne dag waarbij je lekker in t zonnetje staat!

Opaal...enerverende dag zeg!! schrikken van t bloedverlies maar gelukkig niks ergs...en leuk die echo...zo genieten. en bij jou gaat t ook alweer snel zeg.........

Sint nee doeik niets aan. is sowieso moeilijk hier in italie en daarbij pirameis krijgt er toch nog niks van mee, beetje onzin t al te vieren. wellicht in de toekomst als ze wat groter is dat ik rond die tijd gewoon een paar dagen naar NL ga want hier in je uppie 5 december vieren, slaat nergens op

hier weer enerverend nachtje pffff vaak voeden en uiteindelijk is ze naast me in bed blijven liggen. het lukte me niet meer om op te staan en dr in dr bedje te leggen........ik wil hier niet mee doorgaan (dat bij ons in bed slapen na voeding) maar soms blijf ik tijdens voeden gewoon licht slapen en lijkt haar bedje (op 1 meter afstand) zooooo ver weg.

nu ligt ze in de kinderwagen in de tuin, t'is zalig weer. ze past er echt bijna niet meer in maar ze slaapt er altijd snel in en ik kan dr dan ook zo lekker buiten zetten.....naja binnenkort toch maar op wandelwagen overstappen.

meiden fijne dag.......XX
Maria mbt je kilo's.....die vliegen dr straks zo weer af joh....en de verschillen zijn inderdaad zo groot........ik was uiteindelijk zo'n 17 kilo aangekomen en een vriendin riep, toen ik dat zei "jeeee ongelooflijk, ik maar 9...." maar goed in haar geval was zij behoorlijk fors voor de zwschap en ik juist aan de magere kant en dan regelt je lijf toch mooi zelf dat je wat reserves opbouwt, die zij naar t schijnt al had. dusse maak je niet druk erom.....t'is veel vocht als ik t zo lees en over paar maandjes ben je t weer kwijt en kijk je verbaast terug naar de foto's van jezelf met dikke buik. (tenminste heb ik nu).
Heey Beer van harte gefeliciteerd!! Naar dat je zo een ziek mannetje hebt thuis. Arme beertje.

En dames, 40 is echt nog niet zo errug hoor!! Voor mij het mooiste jaar tot nu toe zelfs.

Maria ik was bijna 30 kilo aangekomen en ben er zeker al weer 25 kwijt. Hield ik ook heel veel vocht vast.

Opaal wat schrikken zeg!!! Gelukkig viel het allemaal mee.

Van de week is Jasper 1 keer naar het kdv geweest en toen ging het gelukkig echt heel goed. Vandaag waren we lekker met z'n 3tjes thuis en Jasper heeft echt gelachen met heel veel geluid, dat ik weer zo moest lachen dat de tranen over mijn wangen liepen...vervolgens moest hij dan weer om mij lachen. Wat een schatje!!
Beer, had je wel een leuke verjaardag? is beertje al een beetje opgeknapt? ik hoop het zo!

maria: ik ben alle zwangerschappen maar weinig aangekomen. kwam voornamelijk omdat ik bij allemaal op het laatst eigenlijk afviel. Kind groeide wel, maar was mij als het ware aan het opeten. ook de reden van nul energie op dat moment.. maar kilo's al week na bevalling eraf gelukkig. Nu blijf ik om een vage reden afvallen, maar dat is prima (kan wel wat missen), denk doordat ik weer in ritme zit met werken, weinig snoep daar en verder natuurlijk weinig stilzit.

ik heb ook geen vocht vastgehouden en dat scheelt ook enorm (zie watever!). en verder kun je er niets aan veranderen he? en het is ook niet belangrijk eigenlijk. je kinderen vinden je toch wel lief!

ok, ga zo op pad: met 4 kinderen naar zwemles (nieuwe uitdaging!) en daarna oudste naar bivak (scouting) en middelste naar opa en oma (logeren) daarna misschien tijd voor sintinkopen, zou mooi zijn..

fijne dag allemaal!
Hi meiden!!

Watever wat fijn dat het op KDV goed is gegaan......valt er een zorg van je af denk ik. en zoals t thuis met goede en minder goede dagen gaat, zo is het daar natuurlijk ook. fijn.....

en dat lachen, gaaf hè. ik was net met ons meiske op muziek van Anouk aan t dansen, ze gierde t uit, heeeeerlijk. verder is ze vandaag uit dr hum....wil absoluut niet slapen overdag terwijl ze echt moe is......en in dr bedje gilt ze zich dan helemaal over dr toeren dat er helemaal neit meer wordt geslapen pfffff. net dus met meiske in bed gelegen, gevoed en nu slaapt ze.....(zal wel weer een half uurtje zijn......).

oftewel met slapen gaat het hier niet helemaal fijn. krijg er geen goed ritme in, steeds van die hazeslaapjes en uit zichzelf in slaap vallen blijft erg moeilijk. gelukkig slaapt ze 'snachts wel goed, op de voedingen na dan

MissBR druk dagje....ben benieuwd hoe t is gegaan.

ik was vanalles van plan maar komt dus niks van. wel hebben we heerlijk gewandeld in t zonnetje en madammeke in draagdoek waarbij piraman en ik t hebben afgewisseld want ze is dan best zwaar zo'n tijd op je buik.

ga nu proberen nog iets van mn werk te doen. fijne avond allemaal XX

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven