40 uur werken met kleine kinderen

donderdag 23 januari 2020 om 22:19
Wie heeft hier ervaring mee?
De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?
Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?
Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
vrijdag 24 januari 2020 om 14:12
Ach hou toch op. Hoeveel gezinnen ken jij waar men 5 dagen per week pas om 18u of later binnen komt rennen, waar kinderen in de vakanties iedere dag naar de BSO moeten?LAgirl82 schreef: ↑24-01-2020 13:56Sure, ik ben een trol, whatever!Ach ja, Noorwegen is toch mijn favoriete vakantieland.
En ondertussen ben ik wel gewend dat men denkt dat je een trol bent omdat je niet achter iedereen aan loopt...
Wat het vooral is, is dat er in ons gezin rust heerst. Wij hoeven niet te rennen en te vliegen en te puzzelen hoe alles past en niemand heeft stress. En ook de kinderen hebben rust. Ze hoeven niet naar de opvang (daar zijn ze nog nooit geweest) er zijn geen honderden dingen die ze moeten doen en waar ze vermoeiend van worden. Na school is het rust thuis en mama is er, en is er ook écht voor ze!
Vakantie's? Geen enkel probleem! Ze hoeven niet naar de opvang of andere dingen of kampen, ze kunnen gewoon in alle rust thuis zijn en thuis spelen en écht vakantie hebben en bijkomen en uitrusten.
Thuis is een veilige basis en ze weten dat ik er altijd voor ze ben. Dat betekent niet dat ik 24/7 bovenop ze zit, en ze zijn heus wel eens weg, maar die veilige basis is er, ze weten dat ik er ben.
Die rust is onbetaalbaar en de basis die je je kinderen geeft ook, en ik weet dat de meeste kinderen van werkende moeders echt willen ruilen met mijn kinderen omdat ze mama missen en die rust missen, en ook de echte vakantie's missen.
Rennen jullie maar verder in jullie hectisch leven en lach maar...Maar ik hoef niet te stressen en mijn kinderen ook niet!![]()
(En ja, ik zie de stress bij kinderen van werkende ouders en de vermoeidheid van niet echt vakantie hebben)
Ik verveelde me altijd te pletter in de zomervakantie. Mijn moeder was ook thuis en kon niet wachten tot school weer begon. Langste 6 weken van mijn leven vond ik dat. Straf dat die school de hele zomer dicht was.
Geen grap. Niet iedereen is het liefst hele dagen thuis. Ik was dat als kind al niet.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

vrijdag 24 januari 2020 om 14:16
lux- schreef: ↑24-01-2020 14:12Ach hou toch op. Hoeveel gezinnen ken jij waar men 5 dagen per week pas om 18u of later binnen komt rennen, waar kinderen in de vakanties iedere dag naar de BSO moeten?
Ik verveelde me altijd te pletter in de zomervakantie. Mijn moeder was ook thuis en kon niet wachten tot school weer begon. Langste 6 weken van mijn leven vond ik dat. Straf dat die school de hele zomer dicht was.
Geen grap. Niet iedereen is het liefst hele dagen thuis. Ik was dat als kind al niet.
Er zijn er genoeg. Zeker als de moeder 40 uur wil werken.
En in de zomer heeft mijn man 4 weken vakantie en dan zijn we weg.
Ze hoeven niet altijd thuis te zijn, ze mogen dat wel, en het geeft hen rust.

vrijdag 24 januari 2020 om 14:18
vrijdag 24 januari 2020 om 14:20

vrijdag 24 januari 2020 om 14:20

Wat moeten kinderen dan allemaal op een opvang? Mogen ze daar niet met een boek in een hoekje kruipen als ze daar zin in hebben? Mogen ze daar niet zelf uitzoeken met wie ze willen spelen, ipv verplicht met een jonger broertje of zusje opgescheept te zitten?
vrijdag 24 januari 2020 om 14:22
Het geeft jou rust en jij vult in dat dat voor je kinderen ook zo is.
Jij zou onrustig worden van buitenshuis werken en vult in dat dat voor anderen ook zo is.
Wel even feit en mening onderscheiden hè.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 24 januari 2020 om 14:23
Ja, ik snap ook nooit zo goed waarom die opvang zo vermoeiend zou zijn en buiten spelen bij huis ineens niet.
David Dunning
David Dunning
Volgens mij zijn het er helemaal niet veel. In mijn vak werkt iedereen wat in een normale baan fulltime zou zijn, maar niemand met kinderen werkt 5 dagen. Mannen en vrouwen niet. In de praktijk gaat het dus om 3 dagen, misschien bij een enkeling 4, maar 5, dat ben ik nog nooit tegengekomen. En zelfs als wel, dan zijn er nog 2 hele dagen rust in het weekend, toch?
In mijn omgeving is het heel normaal dat vaders ook voor hun kind zorgen en dat het dus geen probleem is als moeders veel willen werken.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

vrijdag 24 januari 2020 om 14:24
Ik zie de stress van werkende moeders maar al te vaak. En je leest het ook hier op het forum.
Hoe doen jullie dat allemaal? ect. ect. ect.

vrijdag 24 januari 2020 om 14:24
Veel vrouwen gunnen hun man hetzelfde, dus doen ze allebei wat water bij de wijn en zo genieten ze allebei van hun kind en het leven in alle rust.

vrijdag 24 januari 2020 om 14:26
Als die mannen toch maar eens wat meer thuis deden he? Zou zoveel schelen. Zij wat minder werken. Wat een rust en genot zou dat voor beiden brengen.
Maar ja die kunnen dat niet. Want nooit gebaart. Of mogen dat niet van jou.
Kom maar door..
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 14:27
13.47% gewijzigd
vrijdag 24 januari 2020 om 14:27
Dat gaat om andere dingen dan wat jij beschrijft.
Toen mijn kinderen klein waren miste ik vooral de intellectuele bezigheden, die werk mij wel kon geven.
Prima dat jij minder stress ervaart, maar in mijn beleving worden thuisblijfmoeders er niet leuker op, omdat hun wereld erg klein wordt.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 24 januari 2020 om 14:29
Dus de meeste vakantieuren van je man gaan naar de zomervakantie gok ik. Is hij dan die man die op zondagen het vlees komt snijden?
ik vind het heel fijn als mensen graag thuis willen blijven voor de kinderen en ze dat ook kunnen. Maar dat oordelen naar ouders die wel werken vind ik zo sneu.
Iedereen kiest voor ZIJN/HAAR/HUN gezin de beste oplossing.
En soms is het dan ineens even schipperen als er afspraakjes, dokter, fysio en ander onverzien moet gebeuren. Tsja, wordt wel weer opgelost.

vrijdag 24 januari 2020 om 14:32
nerdopviva schreef: ↑24-01-2020 14:24Veel vrouwen gunnen hun man hetzelfde, dus doen ze allebei wat water bij de wijn en zo genieten ze allebei van hun kind en het leven in alle rust.
Mijn man heeft ook geen stress, ook geen hectiek en rennen en vliegen en passen en meten.
Hij gaat gewoon werken, komt thuis en alles is gedaan en het eten is klaar.
En s'avonds en in het weekend verzorgt hij de kinderen. Maar die rust is er voor iedereen in het gezin!
vrijdag 24 januari 2020 om 14:33
Ik vind het juist makkelijker als ik werk. Geld voor klussen waar ik kriegel van word, zoals het huishouden, dagritme dat voor je wordt bepaald, aan het eind van de dag met een voldaan gevoel lekker op de bank kruipen met een leuk boek/serie. Ik ben 6 maanden thuis gebleven na de geboorte van mijn zoon en werd er vooral heel lusteloos en duf van. Ik ben geen goede huisvrouw.
En die topics van ‘hoe doen jullie het allemaal?’ zijn meestal van vrouwen die zich verantwoordelijk voelen voor het hele huishouden en de zorg, ondanks dat ze ook werken. Omdat ze wordt aangepraat dat dat hun taak is, ipv een gezamenlijke. Dus die moeten dubbel zo hard werken.
Ik heb dat probleem niet. Man en ik hebben de zaken gewoon verdeeld en wat hij regelt daar bemoei ik me niet mee en omgekeerd.
Ik heb zo een heleboel zaken die ik niet leuk vind; huishouden, kattenbakken, vuilnis, auto-onderhoud, grasmaaien, boodschappen doen, dierenartsbezoeken, bedden verschonen, was opvouwen, koken, etc. ingeruild tegen het mooiste vak ter wereld. Dus mij hoor je niet klagen.

vrijdag 24 januari 2020 om 14:33
Mijn man hoeft thuis dus niks te doen, als hij thuis komt is alles klaar.
Stressvrij voor iedereen!

vrijdag 24 januari 2020 om 14:36
Nee, met kerst heeft hij ook 2 weken vakantie. Soms tussendoor nog wat.
En hij is genoeg bij het gezin en genoeg thuis. De weekenden zijn gezinstijd.
vrijdag 24 januari 2020 om 14:36
Maar stel nou jij zou net als ik een hekel hebben aan het huishouden en koken? Zou het dan voor jou ook stressvrij zijn?
vrijdag 24 januari 2020 om 14:37
Ja, want een man die 2 dagen per week + 6 weken per jaar zijn kinderen ziet heeft genoeg gezinstijd, maar een vrouw niet. Toch?

Luci_Morgenster schreef: ↑24-01-2020 14:35Tja, ik heb daar dus geen zin in. Ik haat het huishouden. Net zo erg als jouw man blijkbaar.
En vele met mij. Wat is je punt?

Mijn man haat het huishouden niet, als er iets is helpt hij graag. Het hoeft alleen niet omdat ik het doe als hij werkt en de kinderen op school zitten.

vrijdag 24 januari 2020 om 14:38
Maar het is wel de taak van de vrouw, net als de taak van de man is om te gaan werken en te voorzien voor zijn gezin.
Iedereen heeft wel eens ergens geen zin in.

vrijdag 24 januari 2020 om 14:39
Nou, dat zou nooit gebeuren. La Girl heeft gelukkig zelf gebaart gevoed en geen last van feminisme.
Zoals de rest van de wereld wel. Dat je een hekel hebt aan thuiszitten en huishouden net zo veel als de mannetjes ligt echt aan de huidige maatschappij.
Diep van binnen wil je het wel en vind je het huishouden helemaal je ding. En is werken buiten de deur echt niet wat jij wil. Geef maar toe.
Maar de buitenwereld heeft je kapot gemaakt. Of de keizersnede. Of beiden.