40 uur werken met kleine kinderen

23-01-2020 22:19 495 berichten
Wie heeft hier ervaring mee?

De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?

Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
laatbloeiertje schreef:
24-01-2020 14:58
Natuurlijk, ik bedoel het ook niet als zijnde 'fout'. Het is een keus, maar toch vraag ik me af hoe doordacht die is.
Want laten we realistisch blijven, hoe leuk is dat nog nadat de kinderen uitvliegen? Dan blijf je zitten met een leeg nest, heb je een gat in je CV van ongeveer 20 jaar en nauwelijks werkervaring.

Heel doordacht.
En daarbij heb ik altijd wel genoeg te doen. En altijd de mogelijkheid andere jonge vrouwen/moeders te helpen.
Een nichtje van mij is pas bevallen van haar tweede kindje. Ik help haar, doe haar was en breng haar maaltijden.
Zo is er altijd genoeg te doen om anderen te helpen, de mogelijkheden zijn eindeloos.
LAgirl82 schreef:
24-01-2020 14:55
Mijn ambitie's en carrière is mijn man en mijn kinderen, mijn gezin dus. Om daarin uit te blinken en ook andere vrouwen en jonge moeders weer te helpen en te ondersteunen in hun oh zo belangrijke taak en roeping als moeder. Je hebt zoveel mogelijkheden!
En als de kinderen het huis uit zijn en ze krijgen hun eigen gezin om te helpen en te ondersteunen als oma/(schoon)moeder en hen daarin te wijzen. Een stabiel en sterk gezinsleven dat is mijn droom. En daarbij doe ik genoeg leuke dingen voor mezelf, maar verlies ik niet uit het oog wat écht belangrijk is.
Mooi dat je dat voor jezelf wil maar andere vrouwen en moeders te helpen en ondersteunen hoeft alleen op vraag, hè.
Maar wil je dit leven ook echt serieus voor je kinderen, of hebben zij daar ook een keus in? Want je gedachtengang hier laat me haast denken van niet.
yasmijn schreef:
24-01-2020 15:02
om te helpen en te ondersteunen als oma/(schoon)moeder en hen daarin te wijzen.

Geen enkele schoondochter gaat dat pikken 😂

Dit bewijst alles. Koud in het hoge noorden.

Waarom zou een schoondochter het niet pikken als de schoonmoeder komt oppassen of helpt in het huishouden als ze pas bevallen is of ziek is of wat dan ook? Of de kinderen eens uit school gaat halen? Rare redenering...
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-01-2020 15:03
Heel doordacht.
En daarbij heb ik altijd wel genoeg te doen. En altijd de mogelijkheid andere jonge vrouwen/moeders te helpen.
Een nichtje van mij is pas bevallen van haar tweede kindje. Ik help haar, doe haar was en breng haar maaltijden.
Zo is er altijd genoeg te doen om anderen te helpen, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Kan haar man niet helpen? En koken? 😂
Geen bijzonderheden
LAgirl82 schreef:
24-01-2020 15:04
Waarom zou een schoondochter het niet pikken als de schoonmoeder komt oppassen of helpt in het huishouden als ze pas bevallen is of ziek is of wat dan ook? Of de kinderen eens uit school gaat halen? Rare redenering...
“Hen daarin te wijzen”

Daar gaat het om :rofl:
Geen bijzonderheden
laatbloeiertje schreef:
Mooi dat je dat voor jezelf wil maar andere vrouwen en moeders te helpen en ondersteunen hoeft alleen op vraag, hè.
Maar wil je dit leven ook echt serieus voor je kinderen, of hebben zij daar ook een keus in? Want je gedachtengang hier laat me haast denken van niet.

Tuurlijk is dat op vraag, maar ik bied het soms wel vrijblijvend aan en ik merk dat er ook wel links en rechts vragen komen.
Om kinderen op te vangen of eens te helpen met iets bijvoorbeeld.

En mijn kinderen (ik heb een zoon en 2 dochters) zijn vrij om te kiezen wat ze willen met hun leven als ze later volwassen zijn.
Ik zal er wel altijd voor ze zijn en ze steunen. En om eventuele kleinkinderen op te vangen.
yasmijn schreef:
24-01-2020 15:06
“Hen daarin te wijzen”

Daar gaat het om :rofl:

Als ze hulp nodig hebben. Wat lees jij er allemaal in? :roll:
Ik kan je best vinden in de gedachtengang elkaar meer te helpen hoor. Mijn achtervang is ook niet groot en mijn beste vriendin heeft dat ook niet. Haar man is doordeweeks weg met zijn werk. Dus waar we elkaar kunnen helpen doen we dat.
Maar naast dat we tegenwoordig in een maatschappij wonen waarin we niet meer allemaal achter het aanrecht kúnnen kruipen, houd ik me ook graag intellectueel scherp. Korte tijden thuis te hebben gezeten hebben me geleerd dat me dat moeilijker gaat tussen de vier muren van mijn huis en dat dat beter lukt tussen de vier muren van mijn werkgever.
LAgirl82 schreef:
24-01-2020 15:08
Als ze hulp nodig hebben. Wat lees jij er allemaal in? :roll:
Ik zal maar niet zeggen wat ik allemaal lees.

We hebben eens eerder zo’n forummer gehad. Die beschreef haar leven en gezin ook als midden vorige eeuw. Die heeft het lang volgehouden maar uiteindelijk bleek die uit het hoge noorden te komen.
Geen bijzonderheden
Ik vind een stabiel gezin ook belangrijk. Daarom werk ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
yasmijn schreef:
24-01-2020 15:10

We hebben eens eerder zo’n forummer gehad. Die beschreef haar leven en gezin ook als midden vorige eeuw. Die heeft het lang volgehouden maar uiteindelijk bleek die uit het hoge noorden te komen.

Mijn leven en gezin is niet midden vorige eeuw, dat maak jij ervan.
Ik kom hier trouwens al lange tijd en wat ik zeg is niet de eerste keer.
LAgirl82 schreef:
24-01-2020 15:15
Mijn leven en gezin is niet midden vorige eeuw, dat maak jij ervan.
Ik kom hier trouwens al lange tijd en wat ik zeg is niet de eerste keer.
Wat maakt het uit hoe lang je hier al komt?
Geen bijzonderheden
Zo jammer wat je allemaal mist als je aan het werk bent.
yasmijn schreef:
24-01-2020 15:20
Wat maakt het uit hoe lang je hier al komt?

Geen idee, jij begint erover, niet ik. ;)
LAgirl82 schreef:
Heel doordacht.
Ik heb daar dus echt geen zin in. Mijn keizersnedes hebben daarvoor gezorgd. Of mijn man die thuis de was doet. Vreselijk. :koffie:
Ik pas voor een leven als ondergeschikte dienstmaagd die alleen maar kookt en wast voor een ander. Ik heb niet voor piet snot mijn diploma's gehaald.
Dat gezegd hebbende: taarten en koekjes bakken vind ik een zeer fijn tijdverdrijf als ik vrij ben.
Ik heb twee keizersneden gehad, maar dat heeft me geen betere tuttelmoeder gemaakt. Tijdens mijn eerste zwangerschap van de eerste was het crisis en werd mijn contract niet verlengd. Ik ben een jaar thuis geweest en miste enorm gesprekken met volwassenen en intellectuele uitdaging. Ook mijn man vond mij er niet leuker op worden, dus allebei waren we blij toen ik weer een baan vond.
En juist vanwege mijn werk kan ik het opbrengen om op mijn vrije dagen wel die Duplo trein te bouwen, mee te zingen met juf roos en Jip en Janneke voor te lezen. Uiteraard wel met omdraaien van de rollen van Jip en Janneke, want anders is het te rolbevestigend.
LAgirl82 schreef:
24-01-2020 15:07
Tuurlijk is dat op vraag, maar ik bied het soms wel vrijblijvend aan en ik merk dat er ook wel links en rechts vragen komen.
Om kinderen op te vangen of eens te helpen met iets bijvoorbeeld.

En mijn kinderen (ik heb een zoon en 2 dochters) zijn vrij om te kiezen wat ze willen met hun leven als ze later volwassen zijn.
Ik zal er wel altijd voor ze zijn en ze steunen. En om eventuele kleinkinderen op te vangen.
Maar ga jij je dochters ook zo kei hard veroordelen wanneer zij er wel voor kiezen om te gaan werken?

En wat nou als ze wel thuis blijven bij de kinderen? Dan valt er voor jou weinig op te passen?

Of stel.. ze krijgen geen kinderen, zijn ze dan volgens jou gefaald als vrouw?
forumfossiel schreef:
24-01-2020 15:48
Ik heb twee keizersneden gehad, maar dat heeft me geen betere tuttelmoeder gemaakt. Tijdens mijn eerste zwangerschap van de eerste was het crisis en werd mijn contract niet verlengd. Ik ben een jaar thuis geweest en miste enorm gesprekken met volwassenen en intellectuele uitdaging. Ook mijn man vond mij er niet leuker op worden, dus allebei waren we blij toen ik weer een baan vond.
En juist vanwege mijn werk kan ik het opbrengen om op mijn vrije dagen wel die Duplo trein te bouwen, mee te zingen met juf roos en Jip en Janneke voor te lezen. Uiteraard wel met omdraaien van de rollen van Jip en Janneke, want anders is het te rolbevestigend.
Precies daarom. ;-)
Star² schreef:
24-01-2020 09:30
Sugarmiss heeft op zeker wel kind/kinderen, dus weet niet wat je met deze opmerking denkt te bereiken?

Oh echt? o_o
yasmijn schreef:
24-01-2020 15:10

Het hoge noorden heeft bewoners in vele gedaantes...

Ik hoop alleen maar dat jonge meiden die hier meelezen het niet geloven.
Dubbeljus schreef:
24-01-2020 16:07
Het hoge noorden heeft bewoners in vele gedaantes...

Ik hoop alleen maar dat jonge meiden die hier meelezen het niet geloven.
Zeg dat.
Geen bijzonderheden
Sorcha_ schreef:
24-01-2020 10:53
Ik werk fulltime en ik heb een peuter.
Mijn man werkt tussen de 18 en 25 uur per week en kan dat precies zo rond de peuterspeelzaal plannen. Ik heb niet het idee dat mijn kind ook maar iets tekort komt.

Kennelijk is deze set up in Nederland behoorlijk zeldzaam.
Valt mee hoor, alleen op het Viva forum lijkt dat zo omdat een twee of drie accounts het topic vol spammen met jaren 50 gedachtengoed.
Tis gewoon irritant dat een normale vraag weer tot die idiote reacties leidt.
Ja, forum, iedereen mag meepraten, maar soms wat mij betreft liever niet.
Het wordt er namelijk niet gezelliger van.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Dubbeljus schreef:
24-01-2020 16:11
Valt mee hoor, alleen op het Viva forum lijkt dat zo omdat een twee of drie accounts het topic vol spammen met jaren 50 gedachtengoed.
:rofl:
Geen bijzonderheden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven