7,5 maand en nog niet kruipen?

17-04-2020 21:50 62 berichten
Hoi,

Ik heb een zoontje van vandaag exact 7,5 maand jong.

Mijn vraag is: is het vreemd dat hij nog niet kan kruipen? Ook kan hij wel al zitten, alleen vind ik dat hij nog wat ingezakt en niet heel stabiel in zijn kinderstoel zit dus heb ik besloten dit nog even uit te stellen. Ik leg hem een aantal keren per dag op zn buik op een vlakke ondergrond (stuk speeltapijt en half op het laminaat) en probeer hem dan te triggen door veder op van hem te gaan zitten en speeltjes voor hem te houden. Na een aantal minuten raakt hij gefrustreerd en wilt ie niet meer op zn buik. Heeft het nog niet volledag stabiel zitten en het kruipen met elkaar te maken? Ik weet dat ieder kind anders is en zn tijd neemt alleen merk ik dat ik onzeker begin te raken omdat voor mijn gevoel zoveel baby’s van zijn leeftijd zich al zelfs optrekken aan de box.

Bedankt alvast🙏
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon ging kruipen met 8 maanden. Dat vond ik vrij normaal.
Alles op zijn eigen tempo.
Such a beautiful place to be with Friends.
Nee joh 7,5 maand is nog hartstikke jong. Misschien gaat jou kleintje wel helemaal niet kruipen. Zitten en uiteindelijk staan en lopen.
Wat zegt het CB?
Die andere kinderen zijn dan gewoon heel snel.. écht kunnen zitten (dat is zelf vanuit ligstand tot zit kunnen komen zonder hulpmiddelen) kunnen de meeste kinderen ergens rond de 9-10 maanden, en als t iets langer duurt, is dat ook niet gek.

Daarvóór kan een kindje natuurlijk wel al rechtop blijven zitten, maar eigenlijk kun je dat het beste zo min mogelijk doen. Dus even in de kinderstoel om te eten is helemaal prima, maar zodra het kindje scheef zakt, is het beter om het uit te dagen op de buik dan steeds te forceren om te zitten.

En kruipen... echt kruipen kunnen kinderen ook vaak echt pas rond een maand of 10-11, tijgeren wel iets eerder. Maar ook dat hoeft hij allemaal echt nog niet te kunnen hoor. Gewoon lekker veel op de buik laten spelen, dan ontwikkelen die spieren vanzelf.
Mijn oudste ging pas kruipen met ruim 10 maanden, lopen met 16 maanden. Ze is 2,5 en niemand die dat nu nog ziet hoor, dat ze misschien wat aan de latere kant was met kruipen.
Mijn jongste is eind deze maand 9 maanden en tijgert nog niet, kruipt nog niet. Ze wil wel, maar het lukt niet. Tja, ooit komt het wel..Ze ligt de hele dag op haar buik, rug is niet leuk en ze rolt dus snel weer om als ik haar neerleg. Dus die spieren ontwikkelt ze wel.
Tot die tijd is het wel fijn dat ze op haar plek ligt, ipv mij te volgen door het huis ;-)

Niet druk om maken, elk kind ontwikkelt zich anders en over een aantal jaren boeit het niemand meer wanneer kind ging kruipen, zitten, lopen etc.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 17-04-2020 21:56
10.90% gewijzigd
kaartje1 schreef:
17-04-2020 21:52
Nee joh 7,5 maand is nog hartstikke jong. Misschien gaat jou kleintje wel helemaal niet kruipen. Zitten en uiteindelijk staan en lopen.
Onze jongste sloeg kruipen over, billenschuiven deed ze wel
Vond ik Ook Veel slimmer, je ziet waar je heengaat en hebt een hand vrij
Welnee, mijn oudste ging met 14 maanden een keer kruipen en de jongste rond zijn eerste verjaardag. Tijd zat.

Ik was daar juist blij mee, hoef je er nog niet de hele tijd achter aan 😆
Toen ons kind 7,5 maand was, lag kind alleen nog maar op de rug. Die ging echt nog nergens heen, rolde niet eens om en op de buik leggen was een drama.

Het maakte me verschrikkelijk onzeker, want om ons heen waren kinderen van 8 maanden die rondkropen en zelfs eentje die al liep.

Toen kind 1,5 was stond ze voor het eerst los in een ruimte. Gewoon, vanuit het niets. Het blijkt er één te zijn waarbij alles perfect moet kunnen, anders gebeurt het gewoon niet. :P

Mijn tip: hoe moeilijk het ook is, laat het los. Echt, over een jaar vraag je je af waarom je je hier druk over hebt gemaakt. En mochten er mensen in je omgeving etterige opmerkingen maken (hier kreeg ik te horen dat het vast mijn schuld was dat kind nog niet kon omrollen/zitten/staan/lopen/tot een miljoen tellen in tien talen), trek het je alsjeblieft niet aan.

Mocht je je nou echt zorgen blijven maken dan zou je eens contact op kunnen nemen met een kinderfysiotherapeut voor wat tips en adviezen.
Chantilly21_2 schreef:
17-04-2020 21:55
Mijn oudste ging pas kruipen met ruim 10 maanden, lopen met 16 maanden. Ze is 2,5 en niemand die dat nu nog ziet hoor, dat ze misschien wat aan de latere kant was met kruipen.
Mijn jongste is eind deze maand 9 maanden en tijgert nog niet, kruipt nog niet. Ze wil wel, maar het lukt niet. Tja, ooit komt het wel..Ze ligt de hele dag op haar buik, rug is niet leuk en ze rolt dus snel weer om als ik haar neerleg. Dus die spieren ontwikkelt ze wel.
Tot die tijd is het wel fijn dat ze op haar plek ligt, ipv mij te volgen door het huis ;-)

Niet druk om maken, elk kind ontwikkelt zich anders en over een aantal jaren boeit het niemand meer wanneer kind ging kruipen, zitten, lopen etc.
Dit. En volgens mij zijn jouw kinderen helemaal niet laat, eerder heel gemiddeld. Maar je hoort vooral de verhalen van hele trotse ouders wiens kind al met ... maanden weet ik veel wat allemaal kon.
Mijn zoon is nooit gaan kruipen. Kinderen vinden wel een manier om van de plek te komen, de wereld is veel te interessant.
De mijne begon met lopen, die van een vriendin schoof overal heen op de billen.
Minik schreef:
17-04-2020 21:57
Dit. En volgens mij zijn jouw kinderen helemaal niet laat, eerder heel gemiddeld. Maar je hoort vooral de verhalen van hele trotse ouders wiens kind al met ... maanden weet ik veel wat allemaal kon.
Je hebt gelijk hoor! Ik vond het bij oudste soms best wel eens lastig, had altijd het idee dat mijn meisje wat aan de trage kant was. Zeker als je al die nieuwsbrieven ( die daarna dus ook in de ban gingen) moest geloven.
Nu ze 2,5 is en we allang die fase van kruipen, zitten en lopen zijn gepasseerd, merk ik echt dat het niets uitmaakt of een kind nu loopt/kruipt/zit met 12 maanden, 16 maanden of 2 jaar. Uiteindelijk komen ze er wel.

Bij jongste ben ik er minder mee bezig, ze komt er wel :)
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 17-04-2020 22:02
9.22% gewijzigd
Wauw, push je kindje niet zo maar geniet van hem!
Alles op zijn tijd, je kind ontwikkelt zich volgens zijn eigen lijn. Dit verloopt niet lineair, dit gaat met sprongen. Laat het los. Hij moet nog zo lang presteren. Bovendien moet je vertrouwen hebben in je kind, als jij dat niet hebt, wie moet het dan hebben?
Geniet, geniet, geniet. Het cliché is echt waar, het gaat zo snel!
kaartje1 schreef:
Ha ha, gelukkig! Die nee joh liet mij al meteen weer ademen😂 wat jij zegt zegt mijn moeder dus ook. Zij denkt dat hij helemaal niet gaat kruipen maar meteen gaat zitten en lopen. Hij gooit zichzelf vaak (op mijn bed) naar achter en omhoog en is verder wel heel bewegelijk. Bedankt!
kaartje1 schreef:
Ha ha gelukkig! Die nuchtere nee joh, liet me lachen van opluchting. Mijn moeder zegt exact hetzelfde, dat hij wellicht helemaal niet gaat kruipen maar gaat zitten en lopen.. dank je wel!
Mijn oudste heeft nooit echt gekropen. Ze verplaatste zich door een soort kikkerschuivelen op haar billen en met 11 maanden liep ze.
LoveDobby schreef:
Alles op zijn eigen tempo.
True
Pandax schreef:
Mijn zoon ging kruipen met 8 maanden. Dat vond ik vrij normaal.
Zo in ene uit het niets?
Met 12 maanden ‘moeten’ ze het kunnen. Dat weet ik nog omdat we voor mijn oudste een afspraak hadden bij de fysio vanwege het niet kruipen. Een dag na haar eerste verjaardag ging ze van het ene op het andere moment perfect kruipen dus konden we de afspraak weer afzeggen. Daarvoor kwam ze nooit van haar plek, niet tijgeren of omrollen of zo. Ze kon wel heel mooi zitten, vanaf een maand of 10.
lilalinda schreef:
17-04-2020 21:53
Wat zegt het CB?
Niet gevraagd aan ze.
En jongste deed aan tijgeren, heeft ook maar heel even gekropen, denk een maand en ging daarna snel lopen.
Die van mij kon alleen zitten als je hem zo neerzette. Niet rollen, niet kruipen. Wel ietsje maar achteren schuiven (afzetten). Liggen op rug of buik.

Met 11 maanden trok hij zich op en liep weg.
HermioneJeanGranger schreef:
17-04-2020 21:57
Mijn zoon is nooit gaan kruipen. Kinderen vinden wel een manier om van de plek te komen, de wereld is veel te interessant.
De mijne begon met lopen, die van een vriendin schoof overal heen op de billen.
Mijn zoon heeft nooit gekropen: hij werd een bilschuiver, en daarna (rond 1.5 jaar) staan & lopen. En hij is nu een sportgeit.
evaq wijzigde dit bericht op 17-04-2020 22:19
1.94% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
17-04-2020 22:07
Mijn oudste heeft nooit echt gekropen. Ze verplaatste zich door een soort kikkerschuivelen op haar billen en met 11 maanden liep ze.
Hier ook. Was alleen de jongste. Die zat op zijn billen en bewoog zich door zijn ene been heen en weer te schuiven. En liep idd met 11 maanden los.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven